Урок на тему: "Харчування підлітків"

Про матеріал
Урок-гра на тему: Харчування підлітків Мета: ознайомити учнів із принципами повноцінного харчування; пояснити особливості харчування сучасної людини; назвати необхідні складові продуктів харчування підлітків відповідно до їх віку; дати поняття раціонального харчування; навчити підраховувати енергетичну цінність раціону, визначати калорійність щоденного харчування. Можна провести у рамках тижня біології.
Перегляд файлу

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД "НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНЕ ОБ'ЄДНАННЯ № 32

 "СПЕЦІАЛІЗОВАНА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ - 

ПОЗАШКІЛЬНИЙ ЦЕНТР “ШКОЛА МИСТЕЦТВ”

КРОПИВНИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ”

 

 

 

 

 

Тиждень біології і хімії

 

  Урок-гра на тему: 

 

Проведений у 8-х класах

           

                                                                             

                                                                        Підготувала

                                                                        вчитель біології

                                                                        спеціаліст вищої категорії

                                                                        Федотова Т.В.

 

 

                                       

м. Кропивницький

 

Тема:   Харчування підлітків

 

 

Мета: ознайомити учнів із принципами повноцінного харчування; пояснити           

            особливості харчування сучасної людини; назвати необхідні

            складові продуктів харчування підлітків відповідно до їх віку; дати 

            поняття  раціонального харчування; навчити підраховувати енергетичну

            цінність раціону, визначати калорійність щоденного харчування.  

Обладнання: ілюстративний матеріал за темою, комплекти завдань для проведення                        

            гри.                                               

                                                              Хід уроку    

 

  1. Організаційний момент  
  2. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів

Ми з вами продовжуємо вивчати розділ «Фізична складова здоров’ я».

     Для кожного з нас немає більшої цінності, ніж здоров’я. Воно забезпечує повноцінне та благополучне життя людини.

  1. Що таке здоров’я? (Здоров’я- це стан повного фізичного, психічного і соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб.)
  2. Від чого залежить здоров’я? (51%-спосіб життя; 20%-спадковість; 19%-стан довкілля; 10%-медицина.)
  3. Що входе в поняття «спосіб життя»? (Матеріальне благополуччя, умови життя, житлові умови, харчування, сон, відносини з друзями тощо)
  4. Назвіть складові здорового способу життя. (Режим дня, здорове харчування, особиста гігієна, фізична активність, відпочинок, загартовування, відсутність шкідливих звичок.)  
  1. Повідомлення теми та мети уроку
  2. Вивчення нового матеріалу

     Учитель. Харчування займає важливе місце серед факторів, які впливають на наше здоров’я, особливо коли мова йде про зростаючий організм. Шкільні роки – це час бурхливого росту, безупинного фізичного і розумового розвитку. Швидкий ріст, постійний рух, напружена розумова діяльність – все це ставить перед організмом підвищені вимоги та потребує великих витрат енергії, яка надходить в наш організм з їжею. Її вимірюють у калоріях (скорочено кал) або кілокалоріях (скорочено ккал, 1 ккал = 1000 кал). Їжа підтримує біологічне життя, забезпечує постійний обмін речовин. Від того, як люди харчуються, залежить стан їх здоров’я, працездатність, захисні можливості організму, захворюваність та тривалість життя.

     Незважаючи на велику розмаїтість, наша їжа має всього лише шість складових. (Діти називають складові їжі, один учень працює біля дошки)

 

     Учень. Білки належать до життєво необхідних речовин, без яких неможливе життя, ріст і розвиток організму. Це основний будівельний матеріал клітин організму людини.

     Роль жирів у харчуванні визначається їх високою калорійністю і участю в  процесах обміну.

     Вуглеводи є основною частиною харчового раціону. Фізіологічне значення вуглеводів в основному визначається їх енергетичними властивостями. Вони—головне джерело енергії організму. При всіх видах фізичної праці спостерігається підвищена потреба у вуглеводах. Надмірне споживання вуглеводів — поширена причина порушення обміну речовин, що сприяє розвитку ряду захворювань.

     Вітаміни регулюють процеси обміну речовин. Вони необхідні для формування ферментів, гормонів та ін. Завдяки вітамінам підвищуються захисні функції організму, зберігаються працездатність і міцне здоров'я. Вітаміни майже не синтезуються в організмі і повинні надходити з їжею.

    Мінеральні речовини підтримують кислотно-лужну рівновагу в організмі та регулюють життєві процеси організму людини.

     Вода бере участь в хімічних реакціях, які відбуваються в організмі. Під час випаровування води з потом регулюється температура тіла, потрібна вона і для дихання. Без води людина загине через декілька діб, а надмірне її споживання сприяє виведенню з організму корисних речовин. Додаток 1.

     Учитель. Але важливо не тільки те, які речовини отримує організм, а й у яких співвідношеннях. Для підтримки нормальної життєдіяльності організму потрібно, щоб їжа надходила в достатній кількості й у потрібному складі. Таке харчування називають збалансованим. На думку вчених, наша їжа повинна містити білки, жири й вуглеводи в співвідношенні 1:1:4. Знати основи раціонального харчування повинна кожна людина. Це надзвичайно актуально саме зараз, коли під впливом різних чинників, обставин сучасного життя харчування дітей, підлітків, молодих людей набуває певних особливостей, які відбиваються на здоров’ї.

Особливості харчування сучасної молоді:       

  • неповноцінність та незбалансованість їжі за хімічним складом, що призводить до нестачі в організмі вітамінів, мінеральних речовин тощо;
  • дисбаланс між надходженням енергії з продуктів харчування та енерговитратами (це призводить до порушення обміну речовин);
  • порушення режиму харчування;
  • вплив реклами щодо вживання «надзвичайно корисних» продуктів харчування (солодкі напої, напівфабрикати, концентрати тощо);
  • початок вживання алкоголю, частіше пива, слабоалкогольних напоїв;
  • ігнорування повноцінної їжі, заміна її кондитерськими виробами, бутербродами, цукерками тощо;
  • наявність негативної дії факторів довкілля.

      Наслідками негативних тенденцій у харчуванні стають захворювання шлунково-кишкового тракту, ожиріння, алергічні та інші захворювання.

      Гра «Покупець» (Робота в групах) Додаток 2.

     Кожній групі учнів необхідно із запропонованих зображень продуктів харчування вибрати тільки корисні та скласти (наклеїти) їх в кошик. Свій вибір прокоментувати.

       Учитель. Для того щоб людина росла здоровою і сильною, щоб вона могла повноцінно розвиватися, їй необхідно знати й дотримуватися законів раціонального харчування.

     Раціональне (лат. rationalis — розумний) харчування - це повноцінне харчування людей з урахуванням статі, віку, характеру праці, кліматичних умов та інших чинників. Правильне харчування сприяє збереженню здоров'я, опору шкідливим впливам довкілля. Воно підвищує фізичну та розумову працездатність і таким чином забезпечує активне довголіття людини.

Основні сучасні вимоги до раціонального харчування:

  • енергетична цінність раціону - має компенсувати енерговитрати організму;
  • повноцінність та різноманітність їжі - досягається використанням широкого асортименту продуктів та різних способів їх кулінарної обробки;
  • добра засвоюваність їжі - зумовлюється її складом та способом готування;
  • гарні органолептичні якості харчів (зовнішній вигляд, консистенція, смак, запах, колір, температура) - сприяють апетитові й виділенню шлунковою соку;
  • помірність і своєчасність прийому їжі - забезпечують її добру засвоюваність та гарне самопочуття людини;
  • санітарно-епідемічна бездоганність і нешкідливість їжі — обов'язкова умова сучасної культури харчування.

Вітамінна пауза.

Загадки про овочі та фрукти.

В нас деревина така у дворі,
Фрукт цей з дитинства дають дітворі,
Корисне, доступне та дуже смачне,
Багате залізом та поживне.
(Яблуко)

 

Ця жовтогаряча пані
В бархатистому жупані.
І солодка, і пригожа
На компот й варення гожа.
(Абрикоса)

 

Помаранчева і гарна,
У землі сиджу не марно:
Соковита, солоденька,
Вже я стала чималенька.
Собою пригощу дитину.
Хай корисну з’їсть _ _ _ _ _ _ _ _.
(Морквину)

 

Під ногами у саду
Стиглу ягідку знайду.
Треба низько нахилиться,
Щоб зірвати _ _ _ _ _ _ _ _.
(Полуницю)

 

Ця широколистна пані
На землі і на паркані.
У стрючки, як у торби
Заховала всі скарби.
(Квасоля)

 

Борщ із нього варить ненька,
В нього шкурочка тоненька,
Солодкуватий він на смак,
Фіолетовий _ _ _ _ _.
(Буряк)

 

Робота з підручником.

Прочитати параграф, дати відповіді на запитання.

Фізкультхвилинка.

1.  В.п. – стоячи, руки перед грудьми, 1 – руки вгору, піднятися на носочки,; 2 – руки на пояс; 3 – руки вгору, піднятися на носочки; 4 – в.п., 2-3 рази.

2.  В.п. – стоячи, руки на пояс, 1 – праву руку за голову, ліву за спину; 2 – в.п.; 3-4 – те ж саме – помінявши руки, 2-3 рази.

3.  В.п. – стоячи, ноги нарізно руки вгору; 1-2-3 – нахил вліво; 4 – в.п.; 5-6-7 – те ж саме – вправо; 8 – в.п., 2-3 рази.

4.  Ходьба на місці.

   

 V.    Практична  робота. Визначення калорійності щоденного харчування.

(Використання підручника).

     VI.   Підбиття підсумків уроку

      Що нового ви сьогодні дізналися?

          Оцінювання та коментар роботи учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Основні джерела білків

      

 

                      

 

                              

        

                                     

                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Основні джерела жирів

 

 

 

                      

 

 

            

                                          

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Основні джерела вуглеводів

 

             

                  

7388

                            

                         

 

                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вода

 

96690 

 

                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вітаміни

 

   

 

 

 

 

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мінеральні речовини

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

10_easter_basket_color_page_coloringkidsboyscom

 

96240553 

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
16 січня 2021
Переглядів
1135
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку