План-конспект уроку в 8 класі з теми "Внутрішнє середовище організму. Кров. Лімфа"

Про матеріал
Пропоную розробку конспекта уроку з біологіі в 8 класі з теми: "Внутрішнє середовище організму. Кров.Лімфа" з використанням ІТ технологій.
Перегляд файлу

План-конспект уроку з біології в 8 класі

Тема: Внутрішнє середовище організму. Склад і функції крові. Лімфа

 Мета:

Освітня: розширити знання учнів про внутрішнє рідке середовище організму, його роль у життєдіяльності організму, розкрити взаємозв’язок, який існує між складовими внутрішнього середовища, поглибити знання про склад крові та лімфи; встановити взаємозв’язок, який існує між будовою і функціями крові та лімфи.

Розвиваюча: продовжити формувати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; удосконалювати вміння виділяти головне в матеріалі, що вивчається, розвивати вміння логічно мислити та робити висновки, уміння працювати в групі.

Виховна: виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я, формувати в учнів упевненість у власних силах.

Очікувані результати: учні називають склад і функції крові, лімфи; характеризують плазму крові; пояснюють значення тканинної рідини, крові і лімфи; роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини.

Тип уроку: дослідницько-пошуковий.

Обладнання і матеріали: ІКТ-презентація, чек-листи, онлайн-платформа «naurok», підручник

Хід уроку

І. Організаційний момент (1 хв.)

Учитель: Добрий день, діти! Пропоную вам налаштуватися на плідну працю, бажаю вам наснаги і творчих успіхів.

Учитель: Пропуском на наш урок було отримання чек-листа і зважування. Навіщо? Дізнаєтесь пізніше, а зараз запишіть в них своє прізвище, ім’я. Слайд №2

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Сьогодні нам знадобляться знання, які ви отримали на уроках хімії та фізики.

Метод «Мікрофон»

  1. Що таке дифузія і осмос? ( Дифузія – це процес взаємного проникнення молекул або атомів однієї речовини поміж молекулами або атомами іншої, що приводить до вирівнювання концентрації у всьому займаному об’ємі. Осмос – це процес пересування води через напівпроникну мембрану за градієнтом концентрації.)
  2. Які типи тканин ви знаєте? (епітеліальна, сполучна, нервова, м’язова)
  3. До якого типу тканин належить кров? (рідка сполучна тканина)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вправа «Коло ідей»

  1. Чому для життя клітин необхідне рідке середовище? (Життєдіяльність клітин може здійснюватися лише в рідкому оточенні. У розчинах хімічні реакції відбуваються значно швидше й розчинні речовини легше проникають через мембрани, а також у рідкому середовищі відсутні різкі коливання температури).
  2. У якому середовищі зародилося життя? (у рідкому)

Учитель: Перенесемося в далеке минуле нашої планети, тоді, коли у водному середовищі – Світовому океані –  тільки-но виникло життя – клітина. Через мембрану вона всмоктувала із води все необхідне для існування й легко віддавала назовні все непотрібне. З того часу лише із рідини клітина отримує всі необхідні речовини і в рідину виділяє продукти їх обміну. А коли з’явилися багатоклітинні організми, клітинам довелося навчитися жити разом. Їх стало багато, будова їх постійно ускладнювалася, а розміри збільшувалися.

  • Які проблеми постали перед такими організмами? (як дихати, як живитися, як виводити продукти життєдіяльності?)
  • Що потрібно для того, щоб у багатоклітинному організмі зберігалися умови для нормального існування кожної клітини? (сприятливе середовище)

Через мільйони років еволюції природа дала відповідь на ці запитання, створивши внутрішнє середовище організму.

Отже тема нашого уроку: «Внутрішнє середовище організму. Кров і лімфа.» Слайд №3

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Учитель: Уперше термін «внутрішнє середовище» запропонував французький лікар і фізіолог Клод Бернар. Слайд №4

Завдання класу: Знайдіть у підручнику, з яких трьох компонентів складається внутрішнє середовище організму. (ст. 79 §17)

Так, ВСО складають три типи рідин: тканинна рідина, лімфа, кров. Запишіть відповіді у ваших чек-листах. Слайд №5.

ВСО

 

                               тканинна рідина           лімфа           кров

Внутрішнє середовище – єдина система рідин, що є природним продовженням водної основи клітин. Слайд №6.

Скажіть, де в організмі знаходиться кожна із цих рідин? (кров тече по кровоносних судинах, лімфа – по лімфатичних, а тканинна рідина між клітинами). Слайд №7.

Яким чином компоненти ВСО пов’язані між собою? Слайд №8.

 Тканинна рідина утворюється із крові шляхом фільтрації плазми крізь стінки кровоносних судин. У кровоносне русло повертається близько 90% тканинної рідини, а 10%  профільтровується в лімфатичні капіляри й стає лімфою, яка згодом надходить до венозної системи. Отже, ВСО – це система рідин, пов’язаних між собою, що забезпечує клітини поживними речовинами й видаляє продукти розпаду.

Слайд №9. Внутрішнє середовище – це сукупність рідин, що беруть участь у процесах обміну речовин і підтриманні гомеостазу.

А зараз я пропоную попрацювати в групах. Напередодні уроку ви об’єдналися у групи за власним бажанням і обрали спікірів. Прошу спікерів підійти за завданням. У вашому розпорядженні 4-5 хв. Слайд №10.

Завдання для  І групи «Гомеостаз»

Прочитайте статтю «Яке значення має гомеостаз для організму людини?» на ст. 80 підручника й дайте відповіді на запитання:

  1. Який учений запропонував термін «Гомеостаз»?(1929 р. американський фізіолог Уолтер Кеннон для позначення сталості внутрішнього середовища запропонував термін «гомеостаз») Слайд №11.
  2. Що таке гомеостаз? (гомеостаз – здатність організму людини зберігати відносну сталість внутрішнього середовища, що забезпечує оптимальні умови для життєдіяльності й пристосованості організму). Запишіть визначення гомеостазу у чек-листах.
  3. Як підтримується гомеостаз в одноклітинних? (Завдяки скоротливій вакуолі із клітин виводиться зайва вода)
  4. Які показники організму підтримуються на сталому рівні? (температура тіла, кров’яний тиск, осмотичний тиск, кислотно-лужна рівновага, рівень глюкози в крові, тощо).
  5. Які системи органів приймають участь у підтриманні гомеостазу?(гомеостаз підтримується безперервною роботою органів кровообігу, дихання, виділення,травлення і регулюється нервовою та ендокринною системами) Слайд №12

Завдання для ІІ групи «Тканинна рідина»

  1. Прочитайте текст і дайте відповіді на запитання:

Як утворюється тканинна рідина, її склад, місцезнаходження та функції?

  1. Заповніть таблицю

Внутрішнє середовище

Склад

Місце знаходження

Джерело та місцеутворення

Функції

Тканинна рідина

12-20 л

26,5 %

від маси тіла

 

Н2О, розчинені в ній поживні речовини, О2, СО2, продукти розпаду

Проміжки між клітинами всіх тканин

За рахунок плазми крові й кінцевих продуктів розпаду

1.Проміжне середовище між кров’ю і клітинами організму.

2.Переносить із крові в клітини О2 , поживні речовини, а з клітин у кров СО2. ЗАВДЯКИ ДИФУЗІЇ

3.Повертає в кров’яне русло через лімфу Н2О, продукти розпаду.

4.Утворює лімфу

Текст

 Тканинна рідина – це компонент внутрішнього середовища. У дорослої людини на тканинну рідину припадає 26,5 % маси тіла, що становить 12–20 літрів.

 Тканинна рідина утворюється з плазми крові, що просочується крізь стінки кровоносних судин у міжклітинний простір, куди також потрапляють і кінцеві продукти розпаду клітин. У кров’яне русло повертається близько 90 % тканинної рідини, а 10 % профільтровується в лімфатичні капіляри, де з неї формується лімфа.

 Тканинна рідина складається з води, розчинених у ній поживних речовин, кисню, вуглекислого газу, продуктів розпаду.

 Тканинна рідина (міжклітинна речовина) омиває всі клітини тіла, заповнюючи проміжки між ними. Саме через неї здійснюється обмін речовин з клітинами, вона слугує проміжним середовищем між кров’ю та клітинами організму, переносить із крові в клітини кисень і поживні речовини, а з клітин у кров вуглекислий газ, повертає в кров’яне русло через лімфу, воду та продукти розпаду. Відповіді групи супроводжуються слайдами.  (Слайди №13, 14)

Завдання для ІІІ групи «Лімфа»

  1. Прочитайте текст і дайте відповіді на запитання:

Як утворюється лімфа, її склад, місцезнаходження та функції?

  1. Заповніть таблицю

Внутрішнє середовище

Склад

Місце знаходження

Джерело та місцеутворення

Функції

Лімфа

1-2 л

Н2О, розчинені в ній продукти розпаду органічних речовин, неорганічні речовини, містить лімфоцити, тромбоцити

Лімфатична система

За рахунок тканинної рідини

1. Дренажна (повернення в кров тканинної рідини).

2. Захисна (знешкодження лімфоцитами мікроорганізмів і токсинів).

3. Кровотворна (утворення лімфоцитів).

4. Транспортна (відведення з кишечника та переміщення жирів).

 

Текст

 Лімфа – прозора рідина, що бере початок у міжклітинних проміжках і тече по судинах незамкненої системи. Є компонентом внутрішнього середовища. Об’єм лімфи складає 1-2 л.

  Склад лімфи: вода, розчинені в ній продукти розпаду органічних речовин, неорганічні речовини. Утворюється за рахунок тканинної рідини. Завдяки наявності тромбоцитів може зсідатися.

 Основними функціями лімфи є:

  • дренажна (повернення в кров тканинної рідини);
  • захисна (знешкодження лімфоцитами мікроорганізмів і токсинів);
  • кровотворна (утворення лімфоцитів);
  • транспортна (відведення з кишечника та переміщення жирів).

 Відповіді групи супроводжуються слайдом. Слайд №15 

 Перегляд відеоматеріалу про лімфу. Слайд №16 

Проблемне запитання Слайд №17  Чому кров називають «полоненим морем»? Чому кров асоціюють із морем? Ми зможемо дати відповідь після вивчення нового матеріалу (відтягнута розгадка).

Завдання для ІV групи «Кров»

  1. Прочитайте текст і дайте відповіді на запитання:

Як утворюється кров, її склад, місцезнаходження та функції?

  1. Заповніть таблицю

Внутрішнє середовище

Склад

Місце знаходження

Джерело та місцеутворення

Функції

Кров

 5 л (7,7%)

 

Плазма (50-60%):

вода (90%), солі (0,9%), білки (7-8%), жири (0,7-0,8%), вуглеводи (0,12%), продукти розпаду

 

 

 

Формені елементи крові (40-50%): еритроцити, лейкоцити, тромбоцити

Кровоносні судини

За рахунок всмоктування білків, жирів, вуглеводів, мінеральних солей їжі та води.

 

 

 

 

 

ЧКМ, селезінка, лімфатичні вузли

1.Трофічна (перенесення поживних речовин)

2. Видільна (транспорт від клітин до органів виділення продуктів обміну, надлишку солей).

3.Регуляторна (перенесення до клітин гормонів, вітамінів).

4.Терморегуляторна (перенесення тепла від скелетних м’язів та печінки по всьому організму для підтримання постійної температури тіла).

5.Гомеостатична (підтримання сталості показників внутрішнього середовища).

6.Дихальна (перенесення О2, СО2).

7. Захисна (знешкодження бактерій і вірусів, зсідання крові).

Текст

 Кров – рідка сполучна тканина, що циркулює в замкненій системі судин. У людини на кров припадає 7,7% загальної маси тіла, що становить 5 л. Слайд №18.

 Кров складається з плазми (50 – 60%) та формених елементів або клітин крові (40 – 50%). Плазма – це рідина, основні компоненти якої: вода (90%), солі (0,9%), білки (7-8%), жири (0,7-0,8%), вуглеводи (0,12%), продукти розпаду. До формених елементів належать: еритроцити, лейкоцити, тромбоцити. Слайди  №19,20. Заповніть схему «Склад крові» у ваших чек-листах.

 Якщо дати крові відстоятися, то вона розшарується на жовтувату напівпрозору плазму і осад темно-червоного кольору, утворений еритроцитами. Між двома шарами залягає тонесенький прошарок, який складається з лейкоцитів та тромбоцитів. Якщо з плазми видалити білки вона стане сироваткою Слайд №21             

Плазма крові утворюється за рахунок всмоктування білків, жирів, вуглеводів, мінеральних солей їжі та води. Формені елементи (клітини крові) утворюються в ЧКМ (червоному кістковому мозку), селезінці, лімфатичних вузлах. Слайд №22.

 Усі функції крові пов’язані з переміщенням по замкненій системі судин йонів, речовин, клітин, тепла, тощо. Отже основними функціями крові є:

  • трофічна (перенесення поживних речовин);
  • видільна (транспорт від клітин до органів виділення продуктів обміну, надлишку солей);
  • регуляторна (перенесення до клітин гормонів);
  • терморегуляторна (перенесення тепла від скелетних м’язів та печінки по всьому організму для підтримання постійної температури тіла);
  • гомеостатична (підтримання сталості показників внутрішнього середовища);
  • дихальна (перенесення О2, СО2);
  • захисна (знешкодження бактерій і вірусів, зсідання крові).  Слайд №23.

Кров, як дзеркало, є відображенням того, що відбувається в організмі. Коли людина себе погано почуває, лікар призначає їй здати аналіз крові, який допомагає поставити діагноз. Таким чином, кров може виконувати ще одну функцію – діагностичну. Слайд №24.

Повернімося до нашого запитання: «Чому кров асоціюється з морем? Чому кров називають «полоненим» морем?»

Можливі відповіді: (наша кров містить солі як і морська вода).

Учитель: Якщо ми порівняємо морську воду й сироватку крові, то побачимо, що вони близькі за своїм хімічним складом. І це не випадково, адже життя зародилося саме у воді. Слайд №25.

 А чому «полоненим»? (тому що кров замкнена в організмі).

Створення проблемної ситуації.  Слайд №26.

  1. Як ви вважаєте,  чи можна людині вливати морську воду (вона ж містить розчин солі)  без шкоди для організму?

«Займи позицію»

«ТАК»      «НІ»

ЧОМУ?

Виявляється, що можна у разі крайньої необхідності, за умови, щоб вона була чистою й доведеною до потрібної концентрації солей. Цікаво, що в безвихідній ситуації, у разі великої крововтрати й за відсутності фізіологічного розчину, людині можна переливати чисту морську воду. Відомі таки випадки при пораненні матросів на кораблях. Таке переливання зберігало життя й давало людині час, аби дістатися до медичного закладу.

  1. Чи можемо ми при втраті крові додати просту воду для підтримки постійного об’єму крові? На це запитання я прошу відповісти нашого експерта.

Експерт: Концентрація солей у плазмі крові становить 0,9% і підтримується на сталому рівні. У медицині для поповнення об’єму крові при крововтратах використовується фізіологічний розчин. Це водний розчин солі, концентрація якого дорівнює 0,9%. Зміна складу плазми згубно впливає на організм.

 Це можна довести за допомогою досліду: Візьмімо три однакових за розміром шматочки картоплі. Якщо перший шматочок помістити в ізотонічний розчин, який містить 9 г солі на 1 літр рідини, форма клітин не зміниться. У дуже солоному (гіпертонічному) розчині клітини втратять воду та зморщаться. У гіпотонічному розчині,  де вміст солей менше ніж 0,9%,    клітини спочатку вберуть воду, а потім зруйнуються. Те ж саме буде відбуватися і з еритроцитами. Тож для внутрішньосудинних уливань треба використовувати тільки спеціальні фізіологічні розчини. Слайд №27.

Настав час фізкультхвилинки. Фізичні вправи знімають напругу, стимулюють кровообіг, поліпшують функціонування мозку. Тож з новими силами продовжимо наш урок.

V. Узагальнення вивченого матеріалу.

Перевіримо засвоєння матеріалу. Слайд №28.

 

Заверши речення:

  • Життєдіяльність клітин забезпечується тільки в ______________________
  • Внутрішнє середовище організму утворюють ________________________
  • Внутрішнє середовище забезпечує клітини _________ й видаляє _________
  • Сталість умов життєдіяльності клітин у внутрішньому середовищі називається ____________
  • Важливу роль у підтриманні гомеостазу відіграє __________
  • Кров виконує функції: ___________________________________________

 

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

 Виконання тесту на порталі «Naurok» за посиланням: Слайд №29. Перевірка правильності виконання тесту. Слайд №30.

Вправа для розвитку мислення. Слайд №31.

 В одній популярній книжці з фізіології було образно сказано: «Кожну секунду в Червоному морі мільйони кораблів терплять крах і опускаються на дно. Але мільйони нових кораблів виходять із кам’яних гаваней знов у плавання»

  • Про яке «Червоне море» йде мова? (Кров)
  • Про які кораблі йде мова? (Еритроцити)
  • З яких «кам’яних гаваней» виходять нові кораблі? (Кровотворні органи - ЧКМ).

Задача.

 Визначте кількість крові у вашому організмі, якщо відомо, що вона в середньому становить 7,7% загальної маси людини. Розв’яжіть задачу у чек-листах.

VІ. Домашнє завдання.

 Опрацювати §17, 18. Підготувати повідомлення про історію відкриття еритроцитів, груп крові. Скласти сенкан (за бажанням): кров, плазма, формені елементи. Слайд № 32.

VІІ. Рефлексія. Слайд № 33.

  1. З якими новими термінами ви познайомилися? (гомеостаз, плазма, сироватка, ізотонічний, гіпотонічний, гіпертонічний розчин)
  2. Що нового ви дізналися на уроці? (як підтримується гомеостаз, з чого складається кров, лімфа, що може показати аналіз крові)
  3. Чи важливий матеріал сьогоднішнього уроку? Чому? (важливий, тому що отримані знання можна застосувати у житті)

 

 

 

docx
Додано
22 січня 2021
Переглядів
3400
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку