Хімічні властивості основ.
Цілі:
Формування ключових компетентностей:
Формування предметних компетентностей:
- закріпити знання про класифікацію основ, їхні фізичні та хімічні властивості;
- закріпити вміння складати рівняння хімічних реакцій, що характеризують хімічні властивості основ; розвивати хімічну мову;
- виховувати почуття відповідального ставлення до виконання завдань.
Обладнання: роздавальний матеріал, мультимедійний проектор, комп’ютер, реактиви і посуд згідно з з інструкціями до хімічного експерименту.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу, закріплення.
Форма проведення: урок-подорож.
Форми роботи: бесіда, робота в групах, експрес-тест, самостійна робота, прийоми «Розірвана шпаргалка», «Самоперевірка», «Взаємоперевірка», «Асоціативний кущ», лабораторні досліди.
Хід уроку.
І. Організація класу.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вивчення хімічних властивостей будь-якого класу речовин дає змогу зрозуміти їх природу, місце серед інших речовин, процеси взаємоперетворення. Сьогодні ви познайомитеся з хімічними властивостями лугів та нерозчинних у воді основ, які доведете експериментально;
навчитеся визначати луги серед інших речовин;
зможете зробити висновки та узагальнення .
Отже, тема нашого уроку : Хімічні властивості основ.
( Тему уроку учні записують у зошит).
Наш урок буде проходити у вигляді подорожі, а щоб вас пропустили на вокзал, потрібно купити квитки.
Експрес-тест.
У зв’язку з тим , що кристалічні луги їдкі речовини і потрапляючи на шкіру спричиняють опіки їх потрібно брати пінцетом. Коли ж розчин лугу все ж потрапить на шкіру, необхідно відразу ж змити великою кількістю води аж доки не зникне відчуття милкості, а потім нейтралізувати розчином борної кислоти. Молодці ! Впоралися із завданням. А тепер розійдемося по купе.
( Учні розділяються на групи і займають свої місця, відповідно до жеребкування).
Наша зупинка це станція «Успіх», а от маршрут до неї кожна група отримала на маршрутних листа.
( Вчитель видає кожній групі маршрутні листи із завданнями)
Перегін «Хамелеон».
Купе 1.
Інструкція до маршруту. Обережно!Безпека життєдіяльності!
Налийте в 4 пробірки розчини : барій гідроксиду ( Ва(ОН)2 ), калій гідроксиду(КОН), кальцій гідроксиду (Са(ОН)2 ), натрій гідроксиду (NaOH). В кожну з них прилийте кілька крапель фенолфталеїну.
Завдання до маршруту.
- Що спостерігаєте?
- Які речовини називають індикаторами?
- Яку б назву ви запропонували б цьому перегону?
Купе 2.
Інструкція до маршруту.
Обережно!Безпека життєдіяльності!
Налийте в 4 пробірки : барій гідроксиду ( Ва(ОН)2 ), калій гідроксиду(КОН), кальцій гідроксиду (Са(ОН)2 ), натрій гідроксиду (NaOH).
В кожну з них прилийте кілька крапель метилоранжу.
Завдання до маршруту.
- Що спостерігаєте?
- Які речовини називають індикаторами?
- Яку б назву ви запропонували б цьому перегону?
Купе 3.
Інструкція до маршруту.
Обережно!Безпека життєдіяльності!
Налийте в 4 пробірки : барій гідроксиду ( Ва(ОН)2 ), калій гідроксиду(КОН), кальцій гідроксиду (Са(ОН)2 ), натрій гідроксиду (NaOH).
В кожну з них добавте шматочок лакмусу.
Завдання до маршруту.
- Що спостерігаєте?
- Які речовини називають індикаторами?
- Яку б назву ви запропонували б цьому перегону?
Купе 4.
Інструкція до маршруту.
Обережно!Безпека життєдіяльності!
Налийте в 4 пробірки : барій гідроксиду ( Ва(ОН)2 ), калій гідроксиду(КОН), кальцій гідроксиду (Са(ОН)2 ), натрій гідроксиду (NaOH).
В кожну з них добавте шматочок універсального індикатора..
Завдання до маршруту.
- Що спостерігаєте?
- Які речовини називають індикаторами?
- Яку б назву ви запропонували б цьому перегону?
Звіт кожного купе біля дошки.
Компостер білету пасажирів.
Вам видано три пробірки з розчинами . Визначте в якій пробірці знаходиться луг.
Молодці!
Полустанок «Нейтралізаційний»
Купе 1.
Інструкція до маршруту.
Обережно!Безпека життєдіяльності!
В одну пробірку налийте розчину натрій гідроксиду (NaOH),в другу покладіть трішечки , за допомогою скляної палички, купрум(ІІ)гідроксиду( Cu(OH)2).. У кожну капніть краплю фенолфталеїну, а потім по краплям хлоридну кислоту.
Завдання до маршруту.
Купе 2.
Інструкція до маршруту.
Обережно!Безпека життєдіяльності!
В одну пробірку налийте розчину калій гідроксиду (КОН),в другу покладіть трішечки , за допомогою скляної палички, купрум(ІІ)гідроксиду( Cu(OH)2).. У кожну капніть краплю фенолфталеїну, а потім по краплям хлоридну кислоту.
Завдання до маршруту.
Купе 3.
Інструкція до маршруту.
Обережно!Безпека життєдіяльності!
В одну пробірку налийте розчину натрій гідроксиду (NaOH),в другу покладіть трішечки , за допомогою скляної палички, купрум(ІІ)гідроксиду( Cu(OH)2).. У кожну капніть краплю фенолфталеїну, а потім по краплям хлоридну кислоту.
Завдання до маршруту.
Купе 4.
Інструкція до маршруту.
Обережно!Безпека життєдіяльності!
В одну пробірку налийте розчину калій гідроксиду (КОН) ,в другу покладіть трішечки , за допомогою скляної палички, купрум(ІІ)гідроксиду ( Cu(OH)2). У кожну капніть краплю фенолфталеїну, а потім по краплям хлоридну кислоту.
Завдання до маршруту.
Звіт кожного купе.
( Доповнення: Реакція взаємодії основ з кислотами з утворенням солі та води називається реакцією нейтралізації. Це один із різновидів реакцій обміну).
Компостер білету пасажирів.
Яка маса хлоридної кислоти (HCl) потрібна для нейтралізації 160 г натрій гідроксиду (NaOH)?
Роз’їзд « Сполучно - розкладний».
Купе 1.
Інструкція до маршруту.
Обережно!Безпека життєдіяльності!
Налийте в пробірку кальцій гідроксиду Са(ОН)2 і через скляну трубочку пропустіть карбон (ІV) оксид СО2 ( вуглекислий газ) до появи змін.
Завдання до маршруту.
Купе 2..
Інструкція до маршруту.
Обережно!Безпека життєдіяльності!
Налийте в пробірку кальцій гідроксиду Са(ОН)2 і через скляну трубочку пропустіть карбон (ІV) оксид (СО2 - вуглекислий газ) до появи змін.
Завдання до маршруту.
Купе 3.
Інструкція до маршруту.
Обережно!Безпека життєдіяльності!
Вмістіть на дно пробірки трішки купрум (ІІ) гідроксиду за допомогою скляної палички. Пробірку закріпіть в тримачі для пробірок. Спочатку прогрійте всю пробірку, а потім нагрівайте те місце, де міститься гідроксид.
Завдання до маршруту.
Купе 4.
Інструкція до маршруту.
Обережно!Безпека життєдіяльності!
Вмістіть на дно пробірки трішки купрум (ІІ) гідроксиду за допомогою скляної палички. Пробірку закріпіть в тримачі для пробірок. Спочатку прогрійте всю пробірку, а потім нагрівайте те місце, де міститься гідроксид.
Завдання до маршруту.
Звіт кожного купе.
Наш експрес підходить до станції «Успіх».Сподіваємося, що кожен прибув сюди з багажем знань, а контролер зараз , за вашою допомогою, їх перевірить. Пропонується вправа «Розірвана шпаргалка»: Зібрати дві шпаргалки із шматочків розірваної:
КОН, лакмус, малиновий, метилоранж, H2SO4, жовтий, фенолфталеїн, безбарвний, універсальний папірець, синій, червоний, рожевий, червоний, синій.
Ми з вами зійшли на станції «Успіх», а потяг йде далі, бо не всі ще класи неорганічних сполук вивчено.
Домашнє завдання: вивчити параграф підручника, підждготувати цікаві факти по застосуванню основ та лугів.