Урок на тему:" Хімічні властивості основ"

Про матеріал
Дає учням змогу працювати в групах, самостійно робити спостереження , висновки, узагальнення, розширює їх світогляд.
Перегляд файлу

                   Хімічні  властивості  основ.

 

Цілі:

Формування ключових компетентностей:

  • саморозвитку й самоосвіти – вміння знаходити нові рішення;
  • інтелектуальної – вміння розв’язувати задачі;
  • соціально - трудової- здійснення само- та взаємоперевірки, вміння самостійно розв’язувати задачі;
  • комунікативної – вміння працювати в групі.

Формування  предметних компетентностей:

- закріпити знання про класифікацію основ, їхні фізичні та  хімічні властивості;

- закріпити вміння складати рівняння хімічних реакцій, що характеризують хімічні властивості основ; розвивати хімічну мову;

-  виховувати почуття відповідального ставлення до виконання завдань.

Обладнання: роздавальний матеріал, мультимедійний проектор, комп’ютер, реактиви і посуд згідно з з інструкціями до хімічного експерименту.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу, закріплення.

Форма проведення: урок-подорож.

Форми роботи: бесіда, робота в групах, експрес-тест, самостійна робота, прийоми «Розірвана шпаргалка», «Самоперевірка», «Взаємоперевірка», «Асоціативний кущ», лабораторні досліди.

                                   Хід уроку.

І. Організація класу.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вивчення хімічних властивостей будь-якого класу речовин дає змогу зрозуміти їх природу, місце серед інших речовин, процеси взаємоперетворення.  Сьогодні ви познайомитеся з  хімічними властивостями лугів та нерозчинних у воді основ, які доведете експериментально;

 навчитеся визначати луги серед інших речовин;

зможете зробити висновки та узагальнення .

 Отже, тема нашого уроку : Хімічні властивості основ.

( Тему уроку учні записують у зошит).

Наш урок буде проходити у вигляді подорожі, а щоб вас пропустили на вокзал, потрібно купити квитки.

Експрес-тест.

  1. Які класи неорганічних сполук ви знаєте?
  2. Які речовини називають гідроксидами?
  3. Як визначити валентність металу в гідроксиді?
  4. Як дають назви гідроксидам?
  5. Як класифікують гідроксиди?

У зв’язку з тим , що кристалічні луги їдкі речовини і потрапляючи на шкіру спричиняють опіки їх потрібно брати пінцетом. Коли ж розчин лугу все ж потрапить на шкіру, необхідно відразу ж змити великою кількістю води аж доки не зникне відчуття милкості, а потім нейтралізувати розчином борної кислоти. Молодці ! Впоралися із завданням. А тепер розійдемося по купе.

( Учні розділяються на групи і займають свої місця, відповідно до жеребкування).

Наша зупинка це станція «Успіх», а от маршрут до неї кожна група отримала на маршрутних листа.

( Вчитель видає кожній групі маршрутні листи із завданнями)

Перегін «Хамелеон».

Купе 1.

Інструкція до маршруту. Обережно!Безпека життєдіяльності!

Налийте в 4 пробірки розчини : барій гідроксиду ( Ва(ОН)2 ), калій гідроксиду(КОН), кальцій гідроксиду (Са(ОН)2 ), натрій гідроксиду (NaOH). В кожну з них прилийте кілька крапель фенолфталеїну.

Завдання до маршруту.

- Що спостерігаєте?

- Які речовини називають індикаторами?

- Яку б назву ви запропонували б цьому перегону?

Купе 2.

Інструкція до маршруту.

Обережно!Безпека життєдіяльності!

Налийте в 4 пробірки : барій гідроксиду ( Ва(ОН)2 ), калій гідроксиду(КОН), кальцій гідроксиду (Са(ОН)2 ), натрій гідроксиду (NaOH).

В кожну з них прилийте кілька крапель метилоранжу.

Завдання до маршруту.

- Що спостерігаєте?

- Які речовини називають індикаторами?

- Яку б назву ви запропонували б цьому перегону?

Купе 3.

Інструкція до маршруту.

Обережно!Безпека життєдіяльності!

Налийте в 4 пробірки : барій гідроксиду ( Ва(ОН)2 ), калій гідроксиду(КОН), кальцій гідроксиду (Са(ОН)2 ), натрій гідроксиду (NaOH).

В кожну з них добавте шматочок лакмусу.

Завдання до маршруту.

- Що спостерігаєте?

- Які речовини називають індикаторами?

- Яку б назву ви запропонували б цьому перегону?

 

Купе 4.

Інструкція до маршруту.

Обережно!Безпека життєдіяльності!

Налийте в 4 пробірки : барій гідроксиду ( Ва(ОН)2 ), калій гідроксиду(КОН), кальцій гідроксиду (Са(ОН)2 ), натрій гідроксиду (NaOH).

В кожну з них добавте шматочок універсального індикатора..

Завдання до маршруту.

- Що спостерігаєте?

- Які речовини називають індикаторами?

- Яку б назву ви запропонували б цьому перегону?

Звіт кожного купе біля дошки.

  • Зробіть висновок.
  • Який з індикаторів ви використали б для визначення лугів серед інших речовин?

Компостер білету пасажирів.

Вам видано три пробірки з розчинами . Визначте в якій пробірці знаходиться луг.

Молодці!

Полустанок  «Нейтралізаційний»

 

Купе 1.

Інструкція до маршруту.

Обережно!Безпека життєдіяльності!

В одну пробірку налийте розчину натрій гідроксиду (NaOH),в другу покладіть трішечки , за допомогою скляної палички, купрум(ІІ)гідроксиду( Cu(OH)2).. У кожну капніть краплю фенолфталеїну, а потім по краплям хлоридну кислоту.

Завдання до маршруту.

  • Що спостерігаєте при приливанні фенолфталеїну?
  • Що спостерігаєте при приливанні хлоридної кислоти?
  • Напищіть відповідні рівняння реакцій?
  • До якого типу відносяться ці реакції?
  • Дати визначення реакції обміну?

Купе 2.

Інструкція до маршруту.

Обережно!Безпека життєдіяльності!

В одну пробірку налийте розчину калій гідроксиду (КОН),в другу покладіть трішечки , за допомогою скляної палички, купрум(ІІ)гідроксиду( Cu(OH)2).. У кожну капніть краплю фенолфталеїну, а потім по краплям хлоридну кислоту.

Завдання до маршруту.

  • Що спостерігаєте при приливанні фенолфталеїну?
  • Що спостерігаєте при приливанні хлоридної кислоти?
  • Напищіть відповідні рівняння реакцій?
  • До якого типу відносяться ці реакції?
  • Дати визначення реакції обміну?

Купе 3.

Інструкція до маршруту.

Обережно!Безпека життєдіяльності!

В одну пробірку налийте розчину натрій гідроксиду (NaOH),в другу покладіть трішечки , за допомогою скляної палички, купрум(ІІ)гідроксиду( Cu(OH)2).. У кожну капніть краплю фенолфталеїну, а потім по краплям хлоридну кислоту.

Завдання до маршруту.

  • Що спостерігаєте при приливанні фенолфталеїну?
  • Що спостерігаєте при приливанні хлоридної кислоти?
  • Напищіть відповідні рівняння реакцій?
  • До якого типу відносяться ці реакції?
  • Дати визначення реакції обміну?

Купе 4.

Інструкція до маршруту.

Обережно!Безпека життєдіяльності!

В одну пробірку налийте розчину калій гідроксиду (КОН) ,в другу покладіть трішечки , за допомогою скляної палички, купрум(ІІ)гідроксиду ( Cu(OH)2). У кожну капніть краплю фенолфталеїну, а потім по краплям хлоридну кислоту.

Завдання до маршруту.

  • Що спостерігаєте при приливанні фенолфталеїну?
  • Що спостерігаєте при приливанні хлоридної кислоти?
  • Напищіть відповідні рівняння реакцій?
  • До якого типу відносяться ці реакції?
  • Дати визначення реакції обміну?

Звіт кожного купе.

( Доповнення: Реакція взаємодії основ з кислотами з утворенням солі та води називається реакцією нейтралізації. Це один із різновидів реакцій обміну).

 

Компостер білету пасажирів.

Яка маса хлоридної кислоти (HCl) потрібна для нейтралізації 160 г натрій гідроксиду (NaOH)?

Роз’їзд « Сполучно - розкладний».

Купе 1.

Інструкція до маршруту.

Обережно!Безпека життєдіяльності!

Налийте в пробірку кальцій гідроксиду Са(ОН)2 і через скляну трубочку пропустіть карбон (ІV) оксид СО2 ( вуглекислий газ) до появи змін.

Завдання до маршруту.

  • Що спостерігаєте?
  • Напишіть рівняння реакції , якщо відомо, що в результаті реакції утворюється сіль карбонатної кислоти і вода.
  • Зробіть висновок .

Купе 2..

Інструкція до маршруту.

Обережно!Безпека життєдіяльності!

Налийте в пробірку кальцій гідроксиду Са(ОН)2 і через скляну трубочку пропустіть карбон (ІV) оксид (СО2 - вуглекислий газ) до появи змін.

Завдання до маршруту.

  • Що спостерігаєте?
  • Напишіть рівняння реакції , якщо відомо, що в результаті реакції утворюється сіль карбонатної кислоти і вода.
  • Зробіть висновок .

Купе 3.

Інструкція до маршруту.

Обережно!Безпека життєдіяльності!

Вмістіть на дно пробірки трішки купрум (ІІ) гідроксиду за допомогою скляної палички. Пробірку закріпіть в тримачі для пробірок. Спочатку прогрійте всю пробірку, а потім нагрівайте те місце, де міститься гідроксид.

Завдання до маршруту.

  • Які зміни відбуваються з речовиною?
  • Що спостерігаєте на стінках посудини?
  • Якого кольору утворюється тверда речовина?
  • Напишіть рівняння реакції , якщо відомо, що в результаті реакції утворюється оксид металу і вода.
  • До якого типу  належить ця реакція?
  • Дайте визначення реакціям розкладу.
  • Зробіть висновок .

Купе 4.

Інструкція до маршруту.

Обережно!Безпека життєдіяльності!

Вмістіть на дно пробірки трішки купрум (ІІ) гідроксиду за допомогою скляної палички. Пробірку закріпіть в тримачі для пробірок. Спочатку прогрійте всю пробірку, а потім нагрівайте те місце, де міститься гідроксид.

Завдання до маршруту.

  • Які зміни відбуваються з речовиною?
  • Що спостерігаєте на стінках посудини?
  • Якого кольору утворюється тверда речовина?
  • Напишіть рівняння реакції , якщо відомо, що в результаті реакції утворюється оксид металу і вода.
  • До якого типу  належить ця реакція?
  • Дайте визначення реакціям розкладу.
  • Зробіть висновок .

       Звіт кожного купе.

Наш експрес підходить до станції «Успіх».Сподіваємося, що кожен прибув сюди з багажем знань, а контролер зараз , за вашою допомогою, їх перевірить.  Пропонується вправа «Розірвана шпаргалка»:  Зібрати дві шпаргалки із шматочків розірваної:

КОН, лакмус, малиновий, метилоранж, H2SO4, жовтий, фенолфталеїн, безбарвний, універсальний папірець, синій, червоний, рожевий, червоний, синій.

Ми з вами зійшли на станції «Успіх», а потяг йде далі, бо не всі ще класи неорганічних сполук вивчено.

Домашнє завдання: вивчити параграф підручника, підждготувати цікаві факти по застосуванню основ та лугів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Шевцова Тетяна
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
562
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку