Урок на тему "Інформація, її види та властивості. Представлення інформації в ПК"

Про матеріал

В уроці міститься почилання на он-лайн дошку padlet.com, на якій розміщені необхідні матеріали до уроку. Представлена опорна схема (ментальна карта) до уроку, наявні унтерактивні вправи та ребуси, виконані за допомогою он-лайн педагогічних сервісів.

Перегляд файлу

Тема: Інформація, її види та властивості. Представлення інформації в ПК.  

Мета:  

-                      навчальна:   ознайомити учнів із         поняттям       інформації, властивостями інформації, типами інформації, основними операціями з даними; розглянути представлення інформації в ПК, а також ознайомити із особливостями організації автоматизованого робочого місця (АРМ) у комерційній діяльності;

-                      виховна: виховувати уважність, самостійність, навички самоконтролю і самоаналізу, любов до майбутньої професії, інформаційну культуру;

-                      розвиваюча: навички1самостійного пошуку і аналізу інформації, логічне мислення, пізнавальний інтерес, ініціативу, культуру мовлення, чіткість і точність думки.

Методична мета: ефективно використовувати інтерактивні та інформаційні технології на уроках спеціальних дисциплін.

Предметні компетенції: навчальні, інформаційно-комунікаційні, культурні, когнітивні.

Тип уроку: комбінований.

Методи і форми навчання: частково-пошуковий метод, дослідницький метод, інтерактивні методи (робота в малих групах, мозковий штурм, коло ідей, мікрофон, пошук інформації, ігрові методи (вікторина, кросворд).  

Методичне забезпечення: роздатковий матеріал, презентація, розроблена у додатку padlet.com, опорна схема вивченого матеріалу на уроці, інтерактивні завдання, розроблені у додатку Web 2.0 LearningApps, ребус.

Матеріально-технічне забезпечення: ПК, проектор, екран.

 

 

СТРУКТУРА УРОКУ:

1.      Організаційний момент. 

-         Перевірка присутності учнів на уроці

-         Перевірка готовності до уроку

2.      Актуалізація опорних знань учнів.

1.      Що таке інформація?

2.      На які групи типи поділяється інформація?

3.      Які ви знаєте способи представлення інформації?

4.      Які ви знаєте пристрої для збереження інформації?

5.      Які засоби обробки інформації вам відомі?

3.      Мотивація навчальної діяльності учнів.

-         Оголошення теми та мети уроку

-         Визначення значення теми уроку в професійній діяльності

4.      Формулювання теми та мети уроку.

5.      Пояснення нового матеріалу.

 

План:

1.        Визначення інформації, властивості та типи інформації.

2.        Представлення інформації в ПК.

3.        Розвиток комп’ютерної техніки.

 

 

 

 

 

 

1. Визначення інформації, властивості та типи інформації. 

 

Пропоную розгадати ребуси

-         Що таке, на вашу думку, інформація? 

-         Що таке дані?

-         Яким чином можна представити (подати) певну інформацію?

-         Як ви вважаєте, чи потрібно фіксувати (зберігати) інформацію? Яким чином це можна здійснити?

-         Яку роль відіграє інформація у розвитку світової цивілізації?

 

 

Інформація – це сукупність відомостей (даних), які сприймають із навколишнього середовища (вхідна інформація), видають у навколишнє середовище (вихідна інформація) або зберігають всередині певної системи.

 

Інформація існує у вигляді документів, креслень, рисунків, текстів, звукових чи світлових сигналів, електричних та нервових імпульсів тощо. 

Саме слово "інформатика" походить від латинського information, що означає виклад,

роз'яснення факту, події.

 

 

Найбільш важливими властивостями інформації є:

об'єктивність та суб'єктивність;

повнота;

достовірність;

адекватність;

доступність;

актуальність;

точність;

цінність.

 

Основні види інформації:

           графічна;

           звукова;

           символьна;

           текстова;

           числова;

           відеоінформація.

 

                            (Роз’яснення кожної властивості разом із учнями)

 

Основні операції з даними:

збір даних – накопичення інформації з метою забезпечення достатньої повноти для прийняття рішення; 

формалізація даних – приведення даних, що надходять із різних джерел до однакової форми;

фільтрація даних – усунення зайвих даних, які не потрібні для прийняття рішень;

сортування даних – впорядкування даних за заданою ознакою з метою зручності використання;

архівація даних – збереження даних у зручній та доступній формі;

захист даних – комплекс дій, що скеровані на запобігання втрат, відтворення та модифікації даних;

транспортування даних – прийом та передача даних між віддаленими користувачами інформаційного процесу. 

перетворення даних – перетворення даних з однієї форми в іншу, або з однієї структури в іншу, або зміна типу носія.

 

Символьна форма, основана на використанні символів – букв цифр, знаків тощо, є найбільш простою, але вона практично застосовується тільки для передачі нескладних сигналів про різноманітні події. 

Більш складною є текстова форма подання інформації. Тут також, як і в попередній формі, використовуються символи: букви, цифри, математичні знаки. Однак інформація закладена не тільки в цих символах, але і в їх сполучені послідовності. Так слово "кіт" і "тік" мають однакові букви, але містять різну інформацію. 

Проте самою ємнісною і складною є графічна форма подання інформації. До цієї форми відносяться види природи, фотографії, креслення, схеми, малюнки, які мають велике значення у нашому житті і містить велику масу інформації.

Інформація не має ні ваги, ні геометричних розмірів, не володіє ніякими фізичними або хімічними властивостями. Як говорять, вона не матеріальна. Проте для її існування обов’язково повинен бути будь-який матеріальний об’єкт, який передає або зберігає інформацію. Таких об’єктів достатньо багато, і їх кількість весь час збільшується.

 

Найпоширенішим матеріалом, який призначений для зберігання інформації, є папір. На папері надруковані книги, журнали, закони, постанови, звіти та інші важливі документи. Багато інформації зберігається у формі рукописів. До речі, ваш конспект, який ви зараз пишете є також рукописом.

Інформатика – це наука, яка вивчає структуру і загальні властивості інформації, а також питання, пов’язані із збиранням, обробкою, зберіганням, пошуком, передаванням і використанням інформації в найрізноманітніших галузях людської діяльності.

                                                                                                                                                                    

 

Поява інформатики зумовлена виникненням і поширенням нової технології збору,

обробки і передачі інформації, пов'язаної з фіксацією даних на машинних носіях.

 

Предмет інформатики як науки складають:

Ø апаратне забезпечення засобів обчислювальної техніки;

Ø програмне забезпечення засобів обчислювальної техніки;

Ø засоби взаємодії апаратного та програмного забезпечення;

Ø засоби взаємодії людини з апаратними та програмними засобами.

 

 

 

 

 

 

2. Представлення інформації в ПК.

 

Комп’ютер оброблює інформацію лише в чисельному вигляді. Вся відео, символьна, звукова, графічна інформація перетворюється у числа. Інформація в ПК подається в двійковій системі числення інформації.

Дані є складовою частиною інформації, що являють собою зареєстровані сигнали. Під час інформаційного процесу дані перетворюються з одного виду в інший за допомогою певних методів. 

 

В якості одиниці інформації домовилися прийняти один біт (англ. bit - binary, digit - двійкова цифра).

 

Біт - кількість інформації, необхідне для розрізнення двох рівноймовірних повідомлень.

 

У обчислювальній техніці бітом називають найменшу "порцію" пам'яті комп'ютера, необхідну для зберігання одного з двох знаків "0" і "1", що використовуються для представлення даних і команд.

Одним бітом можуть бути виражені два поняття: 0 або 1 (так чи ні, чорне або біле, істина або брехня і т.п.).

Біт - занадто дрібна одиниця виміру. На практиці частіше застосовується більш велика одиниця - байт, що дорівнює восьми бітам.

Саме вісім бітів потрібно для того, щоб закодувати будь-який з 256 символів алфавіту клавіатури комп'ютера: .

Таку одиницю інформації називають байтом і вона є основною одиницею вимірювання інформації.

1 біт – 0 або 1

1 байт = 8 біт = 24- 1 символ

 

Приклади байтів:

11100110 – число 230    10001100            –       число

10000000 – число 128          10111011 – число 187

140

 

Для орієнтації скажемо, що якщо на сторінці тексту поміщається в середньому 2500 знаків, то 1 Мбайт - це приблизно 400 сторінок, а 1 Гбайт - 400 тис. сторінок.

 

Одиниці вимірювання інформації

1 біт – 0 або 1

1 байт = 8 біт = 1 символ = 24

1 Кб = 1024 байт = 210 байт = 22 * 28(кількість комбінацій)=1024

1 Мб = 1024 Кбайт=1048580 байт

1 Гб = 1024 Мбайт=10737740000 байт

1 Тб = 1024 Гб

 

3. Розвиток комп’ютерної техніки.

 

Ø     Перший переносний обчислювальний інструмент абак появився у Вавілоні близько 3000 року до н.е. Древньогрецький абак (дошка) представляв собою посипану морським піском дощечку. На піску проходили бороздки, на яких камінчиками позначалися числа.

 Перший у свiтi ескiзний малюнок тринадцятирозрядного десяткового пiдсумовуючого пристрою на основi колiс iз десятьма зубцями належить Леонардо да Вiнчi (1452-1519), по якому в 1969 році американська фірма IBM з метою реклами побудувала робочу машину.

 

Ø     Першим реально здiйсненим i ставшим вiдомим механiчним цифровим обчислювальним пристроєм стала "паскалiна" великого французького вченого Блеза Паскаля (1623-1662) - 6-ти (або 8-ми) розрядний пристрiй на зубчатих колесах, розрахований на пiдсумовування та вiднiмання десяткових чисел (1642 р.).

 

Ø     Через 30 рокiв пiсля "паскалiни" у 1673 р. з'явився "арифметичний прилад" Готфрiда Вiльгельма Лейбнiца (1646-1716) - дванадцятирозрядний десятковий пристрій для виконання арифметичних операцiй, включаючи множення i дiлення, для чого, на додаток до зубчатих колiс використовувався схiдчастий валик. 

 

Ø     Чарльз Беббiдж (1791-1881) здiйснив якісно новий крок у розвитку засобiв цифрової обчислювальної технiки - перехiд вiд ручного до автоматичного виконання обчислень по складенiй програмi. Ним був розроблений проект Аналiтичної машини – механічної унiверсальної цифрової обчислювальної машини з програмним керуванням (1830-1846 рр.).   Програми для розв'язання задач на машинi Беббiджа, а також опис принципiв її роботи були складенi Адою Августою Лавлейс - дочкою Байрона (1816-1852).

 

Ø     1936 р. Англiйський математик А.Тьюрiнг та (незалежно вiд нього) американський математик i логiк Е.Пост (народився в Польщi) висунули i розробили концепцiю абстрактної обчислювальної машини. 

 

 Джон фон Нейман один із видатних вчених ХХ століття, який працював в областях математики, фізики, хімії, астрономії, біології, економіки, сформулював основні принципи будови ЕОМ. Ця ідея стала принципом створення електронних обчислювальних машин і мереж.

 

 Перший комп’ютер був завдовжки з чотири автобуса і звався «Колосс». Його збудовано в Англії й почав роботу він у 1943 році. У той час про нього знали дуже мало людей, бо одне з його найперших завдань полягало у розшифруванні секретних кодів під час війни.

 

            Першим кроком до зменшення розмірів ЕОМ став винахід транзисторів – мініатюрних пристроїв, що замінили електронні лампи. 

            У 1970 році фірма Інтел почала продавати інтегральні схеми пам`яті. У цьому ж році була сконструйована інтегральна схема, аналогічна за своїми функціями центральному процесорові великої ЕОМ, яку назвали мікропроцесором.

            Перший комп’ютер ІВМ РС був запропонований користувачам у 1981 році. Він вигідно відрізнявся від усіх попередників тим, що будувався за принципом відкритої архітектури. 

 

 Характерні риси ЕОМ першого покоління: громіздкість; велике споживання енергії; низька швидкодія; елементна база – електронні лампи.

 Друге покоління (50-ті–60-ті роки ХХ століття) – це ЕОМ на базі дискретних напівпровідників з швидкодією в декілька сотень тис. операцій в секунду.

            Комп’ютери третього покоління  (середина 60-х – початок 70-х років ХХ століття) працювали зі швидкодією в декілька мільйонів операцій за секунду. Це досягалося застосуванням у них інтегральних схем. 

 В ЕОМ четвертого покоління (70-і – початок 80-х років ХХ століття) за рахунок використання великих інтегральних схем швидкодія досягла десятків мільйонів операцій за секунду. Ці ЕОМ мали в своєму складі декілька центральних процесорів, а це забезпечувало одночасне розв'язання декількох завдань (власне, такі ЕОМ уже належали до обчислювальних систем). 

 Комп`ютери п`ятого покоління (початок 80-х років ХХ сторіччя – по наш час) працюють на надвеликих інтегральних схемах зі швидкодією в сотні мільйонів операцій за секунду. Представниками цих ЕОМ є персональні комп`ютери типу ІВМ РС та типу Macintosh, ІВМ РС – сумісні ПК, міні ЕОМ (DEC, Hewlett – Packard, Sun та ін.), великі ЕОМ (мейнфрейми, найбільшим виробником яких залишається фірма IВM) та супер-ЕОМ (Gray Research, Hitachi тощо). 

 

 

  Комп'ютер – програмований електронний пристрій, який приймає дані, обробляє їх, відображує результати у вигляді інформаційних повідомлень і зберігає дані для їх подальшого використання.

 

 Властивості ПК: — Введення/виведен ня даних

—  Обробка даних

—  Виведення даних

—  Збереження даних

 

Історія виникнення ПК

 

6. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Контрольні запитання:

1.   Що таке інформація? Назвіть відомі вам типи інформації.

2.   Які ви знаєте властивості інформації?

3.   Яком чином представляється інформація в ПК?

4.   Назвіть відомі вам одиниці вимірювання інформації.

5.   Що ви знаєте з історії розвитку комп’ютерів?

 

2. Інтерактивне завдання:

             

7.      Підведення підсумків уроку.

 

 

8.      Рефлексія.

             

9.      Виставлення оцінок із коментуванням.

 

10. Домашнє завдання.

-         Конспект уроку

-         Підготувати доповідь на 4-5 хв на тему «Вплив розвитку ІКТ на моє життя» (по бажанню підготувати презентацію)

 

pdf
Додано
24 липня 2018
Переглядів
10115
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку