Урок містить посилання на презентацію, виконану за допомогою он-лайн сервісу padlet.com - он-лайн дошки. На дошці представлені усі необхідні матеріали для реалізації даного уроку, зокрема, опорні схеми та інтерактивні завдання, відео-матеріали, роздатковий матеріал.
Тема: Склад і будова ПК. Характеристики основних складових ПК.
Мета:
- навчальна: ознайомити учнів із призначенням та характеристиками основних складових ПК, розглянути склад і будову ПК;
- виховна: виховувати уважність, самостійність, навички самоконтролю і самоаналізу, любов до майбутньої професії, інформаційну культуру;
- розвиваюча: навички самостійного пошуку і аналізу інформації, логічне мислення, пізнавальний інтерес, ініціативу, культуру мовлення, чіткість і точність думки.
Методична мета: ефективно використовувати інтерактивні та інформаційні технології на уроках спеціальних дисциплін.
Предметні компетенції: навчальні, інформаційно-комунікаційні, культурні, когнітивні.
Тип уроку: комбінований.
Методи і форми навчання: частково-пошуковий метод, дослідницький метод, інтерактивні методи (робота в малих групах, мозковий штурм, коло ідей, незакінчене речення, мікрофон, пошук інформації, ігрові методи.
Методичне забезпечення: роздатковий матеріал, презентація, опорна схема вивченого матеріалу на уроці, інтерактивні завдання, розроблені у додатку Web 2.0 LearningApps, домашнє завдання, розроблене та розміщене на сервісі Web 2.0 edmodo.com.
Матеріально-технічне забезпечення: ПК, проектор, екран, зразки складових ПК.
СТРУКТУРА УРОКУ:
1. Організаційний момент.
- Перевірка присутності учнів на уроці
- Перевірка готовності до уроку
2. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Яку функцію в сучасному житті виконує ПК?
2. Які ви знаєте області використання ПК?
3. Що ви знаєте з історії розвитку ПК?
4. Яким чином представляється інформація в ПК?
5. Назвіть одиниці вимірювання інформації в ПК.
6. Які типи інформації здатен обробляти ПК?
7. Які ви знаєте групи пристроїв ПК?
3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Оголошення теми та мети уроку
- Визначення значення теми уроку в професійній діяльності
4. Формулювання теми та мети уроку.
5. Пояснення нового матеріалу.
План:
1. Склад і будова ПК.
2. Характеристики основних складових ПК.
1. Склад і будова ПК.
Обчислювальна система – це сукупність програмної та апаратних засобів, що забезпечують автоматизацію збору, накопичення, опрацювання, систематизація, зберігання, подання, передачі інформації.
Модульна структура комп'ютера дає змогу адаптувати її до потреб користувача.
Програмне забезпечення (від англ. software) – це сукупність всіх програм і документації.
Апаратне забезпечення (від англ. hardware) — це сукупність усіх пристроїв, з яких складається комп'ютер, або які можуть додаватися до нього за необхідності.
Пристрої комп'ютера
Пристрої обробки |
|
Пристрої зберігання |
|
Пристрої введення |
|
Пристрої виведення |
|
Комунікаційні пристрої |
•Центральний процесор • Внутрішня пам'ять •Відеокарта |
•Жорсткий диск •Оптичні диски •Flash-носії |
•Клавіатура •Мікрофон •Сканер |
•Монітор •Звукові колонки •Принтер •Веб-камера |
•Модем •Мережна плата •ТВ-тюнер |
Конфігурація — це сукупність основних і додаткових вузлів та пристроїв, що входять до складу ПК, а також їхні параметри.
Конфігурацію ПК можна змінювати в міру необхідності.
Існує поняття базової конфігурації, яку можна вважати типовою:
§ системний блок;
§ монітор;
§ клавіатура; § мишка.
Комп'ютери випускаються і у портативному варіанті (laptop або notebook виконання).
Системний блок (англ. computer case – корпус) комп'ютера - функціональний елемент, який захищає внутрішні компоненти комп'ютера від зовнішнього впливу та механічних пошкоджень, підтримує необхідний температурний режим в середині системного блоку, екранує створені внутрішніми компонентами електромагнітні випромінювання та є основою для подальшого розширення системи.
Пристрої, що знаходяться в середині системного блока називають внутрішніми, а пристрої, що під'єднуються ззовні називають зовнішніми. Зовнішні додаткові пристрої, що призначені для вводу та виводу інформації називаються також периферійними.
Основними технічними характеристиками комп’ютера є:
ü Процесор (вказується тип)
ü Частота тактового генератора
ü Об’єм оперативної пам’яті (ОЗП, RAM)
ü Об’єм кеш пам’яті (Cache)
ü Об’єм жорсткого диска
ü Швидкість зчитування/запису даних оптичним приводом
ü Тип монітора та розмір екрана по діагоналі
ü Тип відеокарти і об’єм її відео пам’яті
Вибір персонального комп'ютера.
Підхід А - «вкластися в задану суму»
Основним критерієм вибору при такому підході є максимальна сума, яку Ви готові витратити на комп'ютер. Правда є якась «нижня межа», коли конфігурація стає надто вже незбалансованою. У таких випадках варто подумати про покупку більш дорогої конфігурації.
Підхід В - «комп'ютер для конкретного завдання»
Тут Вам необхідно визначитися, хто і що буде робити на Вашому комп'ютері.
Найтиповіші сфери використання в домашніх умовах - «ігровий пристрій», «міні-бухгалтерія», «комп'ютер для студента» або комбінація перерахованих вище. У кожному випадку на перше місце за важливістю виходять різні компоненти. До речі хороший «ігровий» комп'ютер за своїми характеристиками завідомо перекриє потужності, необхідні для «навчального» або
«бухгалтерського».
Підхід С - «самий потужний»
Не варто, забувати, що електроніка розвивається дуже швидко і «найкрутіший»
комп'ютер буквально через півроку-рік стає рядовим.
Підхід D - «я сам знаю який»
Про вибір комплектації домашнього комп'ютера. Принцип той же самий. Спочатку визначаємося з областю завдань, для яких він буде використовуватися, потім вибираємо «залізо». І тут треба розділяти кілька категорій користувачів:
Для перших домашній комп'ютер - це розважальний комплекс, і виходити при виборі комплектуючих потрібно з цього. Основним завданням буде використання такого ПК в якості музичного центру або домашнього кінотеатру, і, як висновок, потрібні якісні звукова і відеокарта.
Для другої категорії комп'ютер це ігрова станція, що, в принципі, зовсім не означає, що його не можна буде використовувати під інші завдання - навпаки, такий «звір» з легкістю впорається з будь-яким програмним пакетом, так як гри на сьогоднішній день - найважча задача для домашнього ПК. Серцем такої машини буде не процесор, а потужна відеокарта - адже саме від неї залежить продуктивність в більшості комп'ютерних ігор, особливо при високій деталізації.
1. Принцип збалансованості. Всі компоненти комп'ютера, включаючи монітор, повинні бути ув'язані за характеристиками. Наприклад, немає сенсу ставити потужну відеокарту, якщо до неї буде підключений маленький (<20'') або сильно застарілий монітор. Точно також не варто гнатися за найбільшою тактовою частотою процесора, якщо у Вас буде недостатньо оперативної пам'яті, процесор буде простоювати і т.д.
2. Намагайтеся вкладати максимум грошей в компоненти, які найповільніше старіють морально. Наприклад, в монітор. Його немає сенсу міняти щороку, а от все інше можна легко модернізувати хоч кожен місяць.
3. Монітор – надзвичайно важливий елемент системи, від якого залежить зручність
роботи і, головне, здоров'я. На якості монітора варто економити в останню чергу.
- Комп’ютер для ігор і розваг. На такому ПК можна комфортно грати в комп’ютерні ігри, переглядати фільми, слухати музику, тобто максимально використовувати його мультимедійні можливості, крім ігрового потенціалу.
- Комп’ютер для навчання. Такий комп’ютер стане незамінним помічником при підготовці та оформленні курсових робіт, рефератів та виконанні завдань з програмування.
- Комп’ютер для офісу (для роботи). Такий ПК як правило не має приводу CD / DVD дисків, його материнська плата оснащена вбудованим відеочіпом, а жорсткий диск в ньому зовсім невеликого обсягу, тому що документи займають небагато місця.
- Комп’ютер для спілкування з друзями і близькими, для використання можливостей мережі Інтернет. Для таких цілей ідеально підходить сучасний ноутбук мінімальної вартості, оснащений WEB камерою.
- Комп’ютер для прикладної діяльності (робота зі звуком, робота з відео, робота з 3D графікою і т.п.). Подібні комп’ютери зазвичай вимагають досить потужного і продуктивного «заліза» для швидкого виконання завдань.
- Комп’ютер для мультимедіа (медіацентр). Це особливий клас комп’ютерів, які приходять на заміну домашніх кінотеатрів і побутовим відеоплеєра. До медіацентру (HTPC) зазвичай пред’являються особливі вимоги щодо корпусу і рівня шуму. Також слід приділити увагу якості відео та аудіо-підсистем медіацентру.
- Універсальний комп’ютер для ігор, роботи, доступу в Інтернет і пр. Такий комп’ютер повинен бути збалансованим, у ньому не повинно бути слабких елементів на тлі загальної продуктивної начинки.
- Комп’ютер як сервер. Це випадок, який вимагає особливого підходу. У конфігурації сервера слід передбачити не тільки питання достатньої продуктивності системи, але і питання резервного копіювання та збереження інформації.
2. Характеристики основних складових ПК.
1. Системний блок (корпус).
Корпуси поставляються разом із блоком живлення. Потужність блоку живлення є одним
із параметрів корпусу. Для масових моделей достатньою є потужність 200-250 Вт.
Корпус (case) персонального комп'ютера, як правило містить наступні компоненти: його основа – це рама до якої кріпляться: блок живлення, панель кріплення материнської плати, передня панель, а також секції для дисководів.
Слід зазначити той факт, що на сьогоднішній день на ринку вибір корпусів досить широкий. Але в основному існує тільки два типи корпусів: Desktop (настільний, горизонтального розташування) і Tower (вертикального розташування). Слід зазначити, що починають з'явилися desktop’и з вертикальним розташуванням.
Розглянемо коротко основні складові системного блоку.
Основною платою ПК є материнська плата (MotherBoard), на якій розташовані:
§ процесор – основна мікросхема, що виконує математичні та логічні операції;
§ чіпсет (мікропроцесорний комплект) – набір мікросхем, що керують роботою внутрішніх пристроїв ПК і визначають основні функціональні можливості материнської плати;
§ шини – набір провідників, по яких відбувається обмін сигналами між внутрішніми пристроями комп'ютера;
§ оперативний запам'ятовуючий пристрій (ОЗП) – набір мікросхем, що призначені для тимчасового зберігання даних, поки включений комп'ютер;
§ постійний запам'ятовуючий пристрій (ПЗП) – мікросхема, призначена для
довготривалого зберігання даних, навіть при вимкненому комп'ютері; § роз'єми для під'єднання додаткових пристроїв (слоти).
Призначення та характеристики монітора
Монітор (monitor – слідкувати) або дисплей (display – відображувати) – це пристрій візуального представлення даних. |
Терміни монітор та дисплей дещо відмінні. Дисплей, як пристрій для відображення інформації, має ширше застосування, наприклад, дисплей мобільного телефону, а термін монітор пов'язується з комп'ютером або телеекраном дистанційного спостереження.
v Розмір екрана вимірюється між протилежними кутами екрана кінескопа по діагоналі.
Одиниця виміру – дюйми. Стандартні розміри: 15"; 17"; 19"; 20"; 21".
На сьогодні універсальними є монітори розміром 15 та 17 дюймів.
v Співвідношення сторін екрану – стандартний (4:3) та широкоформатний (16:9, 16:10)
v Частота регенерації (крок поновлення) зображення показує, скільки разів протягом секунди може повністю змінитися зображення (тому частоту регенерації також називають частотою кадрів). Частоту регенерації зображення вимірюють у герцах (Гц). Мінімальним значенням частоти регенерації повинно бути 75 Гц, нормальним 85 Гц, а добрим – 100 Гц та більше.
v Роздільність дисплею – кількість пікселів по вертикалі та горизонталі.
v Глибина кольору – кількість біт на кодування одного пікселя (від монохромного (1 біт) до 32-бітного).
v Розмір зерна (для CRT) чи пікселя (для LCD).
v Максимальний кут огляду — максимальний кут під яким не виникає суттєвого погіршення якості зображення (актуально для LCD).
v Рівень захисту монітора визначається стандартом, якому відповідає монітор з точки
зору вимог техніки безпеки.
Сучасні комп’ютерні монітори бувають кількох типів:
§ на основі електронно-променевої трубки (CRT). § рідкокристалічні (LCD, TFT як підвид LCD)
§ плазмові проекційні OLED-монітори (органічний світлодіод
центральний пристрій ЕОМ (або обчислювальної системи), який виконує арифметичні і логічні операції, задані програмою перетворення інформації, керує обчислювальним процесом і координує роботу пристроїв системи (запам'ятовуючих, сортуючих, введення-виведення, підготовки даних і ін.).
Основними параметрами процесорів є:
тактова частота, розрядність, розмір кеш пам'яті.
2. Об’єм модуля.
3. Тактова частота роботи.
Вимірюється в МГц. Чим вона більша, тип пам’ять працює швидше.
Жорсткий диск (англ. Hard Disk Drive, HDD, вінчестер) – постійний запам'ятовуючий пристрій ЕОМ. Епітет "постійний" означає, що твердий диск, на відміну від оперативної пам'яті, продовжує зберігати дані після вимкнення струму. |
Ø Інтерфейс - набір, що складається з ліній зв'язку, сигналів, які надходять по цих лініях, технічних засобів, які підтримують ці лінії, і правил обміну.
Ø Ємність – кількість даних, які можуть зберігатися накопичувачем. Ємність сучасних пристроїв досягає 8 Тб.
Ø Фізичний розмір (форм-фактор) – майже всі сучасні накопичувачі для ПК і серверів
мають розмір або 3,5, або 2,5 дюйма.
Відеокарта (також відеоадаптер) – електронний пристрій, що перетворює графічний образ, який зберігається, як вміст пам'яті комп'ютера, у форму, придатну для подальшого виводу на екран монітора. |
• об'єм відеопам'яті - об'єм власної ОП відеокарти. Більший об'єм далеко не завжди означає більшу продуктивність.
• частоти ядра і пам'яті - чим більші, тим швидше відеокарта оброблятиме інформацію.
6. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Контрольні запитання:
1. Які функції виконує ПК?
2. Які ви знаєте групи пристроїв ПК? Наведіть приклади.
3. Що таке конфігурація ПК? Назвіть основні пристрої ПК.
4. Які параметри пристроїв ПК визначають швидкодію його роботи?
5. Охарактеризуйте основні пристрої ПК.
6. Які критерії визначають вибір ПК?
7. На які категорії поділяються ПК? 2. Інтерактивне завдання:
7. Підведення підсумків уроку.
8. Рефлексія.
9. Виставлення оцінок із коментуванням.
10. Домашнє завдання.
- Конспект уроку
- Підготувати доповідь на 4-5 хв про один із сучасних засобів збереження інформації в ПК (зазначити переваги його використання, по бажанню підготувати презентацію)