Київська держава за часів правління Ярослава Мудрого (1019-1054рр.)
Урок розробила
вчитель історії
Миргородської гімназії імені Т.Г. Шевченка
Лоза Катерина Олександрівна
Тема: « Київська держава за часів правління Ярослава Мудрого».
Епіграф до уроку:
Його часи, його порядки зісталися на цілі століття потім взірцем, правилом, основою для всяких розпоряджень, а все його князювання – світлою і щасливою добою супроти пізніших бід, які впали на Україну потім.
Михайло Грушевський.
Тип уроку: комбінований урок.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
Основні дати:
1019-1054 рр.- князювання Ярослава Мудрого;
1019 р. – перемога Ярослава в битві на р. Альті;
1037 р – спорудження Софійського собору в Києві;
1051р.- заснування Києво-Печерського монастиря;
1051 р. – обрання київським митрополитом русича Іларіона.
Основні поняття: автокефалія, фреска, мозаїка.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка виконання домашнього завдання.
Історичний диктант (завдання проектуються на інтерактивну дошку).
Усе життя провів в походах,
На битву, як на свято йшов.
Та на Дніпровських на порогах
Свою геройську смерть знайшов.
Хан з його черепа зробив
І золотом прикрасив чашу,
Якого князя хан розбив? –
Чекаю відповідь я вашу!(Святослав)
(один учень працює біля дошки)
Князь Володимир:
Чеканив……
(Робота з карткою)
Скільки років розділяє дві події: прийняття християнства княгинею Ольгою та хрещення Русі Володимиром Великим?
ІІІ. Активізація пізнавальної діяльності учнів.
(один з учнів читає вірш про Ярослава Мудрого)
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Діти, на попередніх уроках ми ознайомилися з діяльністю князів київської Русі – Аскольда, Діра, Олега, Ігоря, Ольги, Святослава та Володимира Великого. Сьогодні говоритимемо про київського князя Ярослава Мудрого.
Проблемне питання.
Чому в народі князя Ярослава назвали Мудрим?
На це запитання ви відповісте після завершення вивчення теми.
V. Сприйняття й усвідомлення навчального матеріалу.
План
Гра «Фізіогноміка» - учні розглядають портрет Я.Мудрого та визначають його характер, особливості особистості.
Наприклад: учні припускають, що Ярослав був розумним, сміливим, рішучим та дбайливим князем.
На завершення учні опрацьовують текст підручника, порівнюють свої припущення щодо його характеру з матеріалами підручника.
Робота з атласом та історичною картою.
Завдання .
Віднайдіть в атласі місце битви Ярослава Мудрого. (один учень працює біля дошки);
Як змінилися територіальні межі Київської держави за Ярослава Мудрого?
Запитання для всіх учнів . За якого князя з’явилися вороги в Київській державі – печеніги?
Практична робота. ( учні об’єднуються в групи за рівнем учнівських компетенцій. Опрацьовують матеріал підручника та джерела й виконують завдання).
Завдання1. (учні з початковим рівнем знань)
Група 1.
Установіть дату битви князя Ярослава з печенігами.
Група 2. (учні із середнім рівнем знань)
Де перебував Ярослав, коли печеніги напали на Київ?
Група 3. (учні з достатнім та високим рівнем знань).
Чим завершилася битва з печенігами?
Завдання 2.
Група 1. Коли та на честь якої події збудовано собор Святої Софії?
Група 2. З’ясуйте, які пам’ятки архітектури нагадують про Ярослава Мудрого в Києві?
Група 3. Визначити політику Ярослава Мудрого у сфері церковного життя?
Подальша робота учнів на уроці – це підсумки роботи в групах.
Метод «Абетка історії» (учень вибирає у скринці любу літеру алфавіту і складає речення до даної теми.
Наприклад:
Випереджене завдання.
Учень заздалегідь отримав завдання: використавши додаткову літературу шкільної бібліотеки, розповісти про розвиток освіти, писемності та літератури на Русі за Ярослав Мудрого.
Робота з історичним джерелом.
Розгляньте окремі статті «Руської Правди» і дайте відповіді на запитання підручника. (фрагменти статтей виводяться на екран). За допомогою
Вправи «Мікрофон».
Користуючись підручником і додатковими історичними джерелами визначте: Які зміни в житті населення Київської Русі вніс звід законів «Руська правда»?
Робота з термінами. ( учні переказують розуміння прочитаних термінів і роблять записи в зошитах).
Учитель. Зважена далекоглядна політика Ярослава Мудрого сприяла зростанню міжнародного авторитету Київської Русі. Князь уникав воєн і для збереження миру видав заміж своїх доньок: Анну – за французького короля, Анастасію – за угорського, Єлизавету – за датського. У той час популярними були між династичні шлюби.
Випереджене завдання.
Учні заздалегідь вдома переглядають фільм « Анна Ярославна – королева Франції», користуючись інтернет - ресурсом і відповідають на запитання:
Бесіда за запитаннями.
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
Метод «Сенкан»
Завдання .
Скласти «Сенкан» до теми правління Ярослава Мудрого.
Орієнтована відповідью
1 – іменник- князь Ярослав;
2. – 2 прикметника – освічений, авторитетний;
3. – 3 дієслова – дбав, створив, збудував;
4.- фраза з 4-х слів – найвидатніша постать в історії України;
5.- слово синонім – «тесть Європи».
Рефлексія методом « Хмаринка слів».
1. Анна – донька Ярослава Мудрого;
2. Бібліотека - створив першу бібліотеку;
3. тесть - називали «тестем Європи»;
4. «Руська Правда» - перший писаний збірник руських законів Ярослава
5. Києво – Пичерський монастир – започатковано за часів Ярослава у 1051р.
6. Ярослав – найавторитетніший князь Русі та іноземних держав.
Підведення підсумків уроку.
Учням пропонується повернутися до проблемного питання, поставленого на початку вивчення нового матеріалу: Чому в народі князя Ярослава назвали Мудрим?
Метод «Кроссенс» - асоціативна головоломка з 9 картинок.
1. Мозаїки Софійського собору
2. Софійський собор. Сучасний вигляд
3. Руїни золотих воріт. Малюнок 19 ст
4. Монета Ярослава Мудрого
5.. Ярослав Мудрий
5. Святі брати Борис і Гліб. Ікона
6. Саркофаг Ярослава Мудрого
7. Княжі дружинники
8. Переписування книжок в князівському скрипторії.
Учні висловлюють свої враження від уроку та повертаються до навчальних цілей:«Сьогодні на уроці я навчився…».
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати відповідний параграф підручника;
Вивчити терміни та основні дати з цього уроку;
Написати міні-твір «Моя оцінка діяльності князя Ярослава Мудрого».