Тема. Кількість речовини. Моль — одиниця кількості речовини. Стала Авогадро
Мета:
Базові поняття й терміни: атом, молекула, кількість речовини, стала Авогадро.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: розповідь учителя, фронтальна бесіда, хімічний диктант, повідомлення учня.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва.
Структура уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
2.1. Хімічний диктант.
2.2. Фронтальна бесіда.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
3.1. Постановка проблемних питань.
3.2. Поняття про кількість речовини.
3.3. Біографічні дані та наукові відкриття вченого (фізика і хіміка) Амедео
Авогадро.
3.4. Розрахунок кількості речовини за відомим числом атомів і молекул.
IV. Закріплення знань.
4.1. Розв’язуавання задач
4.2. Поясність, що означають такі записи…
VI. Домашнє завдання.
V. Підбиття підсумків уроку.
ХІД УРОКУ
2.1. Хімічний диктант.
Проводиться хімічний диктант на складання формул бінарних сполук. Вчитель диктує сполуки, учні записують формули.
І) Складіть формули сполук: а) Калію (І) із Карбоном (IV); б) Літію (І) з Оксигеном (II); в) Барію (II) з Фосфором (III); г) Алюмінію (III) із Силіцієм (IV); д) Карбону (IV) із Флуором (І); е) Нітрогену (IV) з Оксигеном (II).
ІІ) Складіть формули сполук: а) ферум (III) оксиду; б) силіцій (IV) оксиду; в) барій (II) сульфіду; г) алюміній (III) сульфіду; д) сульфур (VI) хлориду; е) манган (III) хлориду.
2.2. Фронтальна бесіда
= І0 -14 см, якщо атом збільшити до розміру друкарської крапки, то пропорційно збільшена людина досягала 6 зросту близько 7 км)
Розв'язати задачу нам допоможе величина, з якою ми познайомимося на сьогоднішньому уроці.
3.1. Постановка проблемних питань.
Fе + S = FеS?
3. Чи можна взяти для реакції один атом заліза і один атом сірки? Чому?
3.2. Поняття про кількість речовини.
Ще у XVIII столітті для хімічних обчислень водночас із масою й об'ємом було введено фізичну величину, яка дозволяла розрахувати кількість структурних частинок (атомів, молекул, йонів) у певній порції речовини. Ця величина одержала назву «кількість речовини».
Кількість речовини — це фізична величина, що показує число структурних частинок (атомів, молекул, йонів) у певній порції цієї речовини. Позначається грецькою літерою n (або v) (ню). Одиниця вимірювання кількості речовини — моль.
3.3. Біографічні дані та наукові відкриття вченого (фізика і хіміка) Амедео Авогадро. (Повідомлення учня.)
Відомий італійський учений Амедео Авогадро вивчив і виміряв кількість речовини для
різних речовин. З допомогою спеціальних розрахунків А. Авогадро підрахував, що у 12 г вуглецю міститься 6,02 * 1023 атомів. Таку кількість
речовини взяли за 1 моль.
Подібні розрахунки показали, що у 32 г сірки міститься 6,02 * І023
атомів; у 18 г води міститься 6,02 * 1023 молекул.
Ця величина одержала назву «стала Авогадро». Позначається вона NA
= 6,02 * 1023 частинок/моль, або моль -1. Ця величина не залежить від агрегатного стану речовини.
Отже, 1 моль — це кількість речовини, що містить стільки ж частинок (атомів, молекул, йонів), скільки атомів міститься у 12 г вуглецю, тобто 6,02-1023 частинок.
N
n = —
NА
де N — число частинок у порції речовини;
NА — стала Авогадро.
Число Авогадро — це дуже велике число. Наприклад, якби всю поверхню Землі (включаючи річки, озера, моря й океани) вистелити рівномірним шаром такої кількості однодоларових купюр, то утворився б шар висотою 2 метри. Проте молекули, які ми рахуємо за допомогою сталої Авогадро, є дуже маленькими часточками. Якщо ми візьмемо 6 • 1023 молекул води, то навіть не зможемо наповнити склянку.
3.4. Розрахунок кількості речовини за відомим числом атомів і молекул.
(Пояснення вчителя з такими записами на дошці: 1 моль Н2О містить 6,02 • 1023 молекул води, або 12,04•1023 атомів Гідрогену і 6,02 • 1023 атомів Оксигену).
Учні самостійно виконують розрахунки за зразком у таких формулах:
а) 1 мольСО2;
б) 3 моль Р2О5.
IV. Закріплення нового матеріалу (керована практика)
4.1. Розв’язування задач.
1. Обчисліть кількість речовини в порції води, що містить 12,04*1023 молекул.
Дано: Розв'язання
N (Н2О)-12,04'1023 молекул
n (Н2О)-?
N
n = —
NА
12,04 *ІО23 молекул
n (Н2О) = ------------------------ = 2 моль.
6,02 *1023 молекул
Відповідь: 2 моль.
Дано: Розв'язання
n (Fе)-5моль N
n = — = N= n*NА
N(Fе)-? NА
N(Fе) = 5 моль *6,02*1023 атомів/моль = 30,1*1023 атомів.
Відповідь: 30,01*1023 атомів.
4.2. Поясність, що означають такі записи:
Мr(Fе2О3) N(Н) w (S)
Аr (С) n(К)
VI. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на питання.
Творче завдання. Обчислити кількість атомів Карбону в діаманті масою 1 карат (1 карат-0,2 г).
V. Підбиття підсумків уроку.