ТЕМА УРОКУ: Поняття про дисперсні системи. Колоїдні та істинні розчини.
МЕТА УРОКУ: розвивати знання учнів про розчини; формувати уявлення учнів про розчини як багатокомпонентні системи; ознайомити з класифікацією розчинів; показати значення розчинів у природі й життєдіяльності людини; розвивати уміння пов’язувати знання, здобуті раніше на уроках хімії та інших предметів, з новою темою; розвивати логічне мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
Перевірка присутності і готовності учнів до уроку. Відповіді на запитання учнів.
ІІ. Мотивація уроку.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
IV. Актуалізація знань.
Бесіда.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. ПОНЯТТЯ ПРО РОЗЧИНИ. ЗНАЧЕННЯ РОЗЧИНІВ У ЖИТТІ ТА ПРАКТИЧНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ЛЮДИНИ.
Розчини часто зустрічаються в природі. Розчини є значно складнішими системами, ніж здається на перший погляд.
Розчини - це гомогенні суміші змінного складу, які побудовані з кількох компонентів. Речовину, яка знаходиться в агрегатному стані, що й розчин, називають розчинником (або дисперсійним середовищем), а інші компоненти називають розчиненими речовинами (або дисперсною фазою).
Маса розчину складається із суми мас розчинника і розчинених речовин, оскільки маса позначається m, то маємо : m розчину = m розчинника + m розчиненої речовини
Про розмаїття розчинів у природі та їхнє використання в практичній діяльності людини використовується матеріал підручника, з яким учні знайомляться самостійно.
Висновок: розчини в повсякденному житті: для приготування їжі, під час миття та прання, використання побутових засобів хімії, парфумерія, ліки, фарби, лаки тощо; в промисловості: харчова, текстильна, фармацевтична, хімічна, металообробна, сільське господарство та ін.
2. КЛАСИФІКАЦІЯ ДИСПЕРСНИХ СИСТЕМ ЗА РОЗМІРАМИ РОЗЧИНЕНИХ ЧАСТИНОК ТА ЗА АГРЕГАТНИМ СТАНОМ ДИСПЕРСНОЇ ФАЗИ АБО ДИСПЕРСІЙНОГО СЕРЕДОВИЩА. (Відеофайл)
Бесіда.
Дисперсні системи - це системи, які складаються із найдрібніших частинок, що рівномірно розміщені в середовищі, яке може бути газоподібним, рідким або твердим тілом – у вигляді маленьких частинок (кристалів, крапельок або бульбашок).
Класифікація дисперсних систем за розмірами розчинених частинок.
Дисперсні системи зустрічаються в природі й у повсякденному житті. Основна ознака, якою характеризуються розчини - однорідність. За цією властивістю розчини відрізняються від механічних сумішей. Однак розчини не мають постійного складу, і в цьому полягає їхня основна відмінність від хімічних сполук. За розмірами частинок розчини поділяють на суспензії, колоїдні й істинні розчини. Крім відмінності в розмірах частинок, ці розчини відрізняються одне від одного стійкістю в часі.
Грубодисперсні системи - розмір частинок 10~7м<r<10~5 м (речовина знаходиться у вигляді невеликих частинок)
Суспензії – це розчини, в яких частинки твердої речовини розподілені між молекулами води, їх видно неозброєним оком.
Емульсії – це розчини, в яких частинки будь-якої рідини розподілені між молекулами іншої рідини.
Аерозолі – зависі, у яких крапельки рідини рівномірно розподілені між молекулами газоподібної речовини
Пил – зависі, у яких частинки твердої речовини рівномірно розподілені в газоподібній речовині
Піни – зависі, у яких газоподібні речовини рівномірно розподілені в рідкій речовині
Колоїдні розчини - розмір частинок 10~9м<r<10~7м (речовина знаходиться у вигляді агрегатів кількох молекул)
Колоїдні розчини в природі відіграють важливу роль у фізіологічних процесах, також мають велике значення в хімічному виробництві.
Гелі або холодці являють собою драглисті опади, які утворюються при коагуляції золів. Полімерні гелі: кондитерські, косметичні, медичні та природні.
Ефект Тфндаля - якщо пропустити через колоїдний розчин промінь світла, то з’явиться конус, що світиться в розчині.
Істинні розчини - розмір частинок r<10~9м (речовина знаходиться у вигляді окремих молекул)
VI. Закріплення знань учнів.
Бесіда.
Гра «Вірю, невірю»
Тести
А. Система, в якій частинки твердої речовини рівномірно розподілені між молекулами води (рідини).
Б. Система, що складається з розчинника і розчиненої речовини.
В. Система, в якій дрібні краплинки рідини рівномірно розподілені між частинками іншої рідини.
А. Завись
Б. Істинний розчин
В. Колоїдний розчин
Г. Емульсія
А. Газів і твердих речовин.
Б. Рідин і твердих речовин.
В. Газів, рідин і твердих речовин.
VIІ. Завдання додому.
VIIІ. Підсумок уроку.
Підсумовується робота учнів на уроці, визначаються змістовні і слабкі відповіді, виставляються оцінки за урок.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
Література:
1