Тип уроку: урок сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу
Використано обладнання: карта, комп'ютер, проектор, підручник, міні-підручник, роздатковий матеріал, історичні джерела, « карта думок», сигнальні картки, ватмани ,маркери, клей.
План:
( надрукований на роздрукованих «цеглинках»)
І. « Виграш в лотерею»;
ІІ. « Історична вікторина»;
ІІІ. Робота в центрах навчальної діяльності( «Історичний часопис»,
« Юні картографи», « Спільний проект»)
ІV. Динамічна пауза;
V. Вправа « Карта думок»;
VI. Вправа «Займи позицію»;
VII. Вправа « Реставратори»;
VIII. Зворотній зв'язок;
ІХ. Інформація про домашнє завдання.
Урок № 21
Тема: Король Данило - будівничий Галицько - Волинської держави.
Мета:
Хід уроку
І Організаційний момент
План:
( надрукований на роздрукованих «цеглинках»)
І. « Виграш в лотерею»;
ІІ. « Історична вікторина»;
ІІІ. Робота в центрах навчальної діяльності( «Історичний часопис»,
« Юні картографи», « Спільний проект»)
ІV. Динамічна пауза;
V. Вправа « Карта думок»;
VI. Вправа «Займи позицію»;
VII. Вправа « Реставратори»;
VIII. Зворотній зв'язок;
ІХ. Інформація про домашнє завдання.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. «Виграш в лотерею»;
- Розпочати наш урок я пропоную ___________, яка (який) виграла (в) у лотерею минулого разу і нагадає нам основні події та факти із попередньої теми, а також обере щасливчика, який буде розпочинати наступний урок.
- Презентація роботи___________
Переходимо до історичної вікторини. На екрані будуть з’являтися портрети історичних діячів, ваше завдання: назвати їх та дати коротку характеристику. Відповідати ви будете за допомогою сигнальних карток.
(Роман Мстиславович, Чингізхан, Хан Батий, Данило Галицький)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Всі ми добре знаємо вислів: «Народ, що не знає минулого, не вартий майбутнього», але як часто ми про це згадуємо у повсякденному житті? Сьогодні у нас з вами є така нагода: ми зануримося у славні часи Галицько-Волинського князівства, а про кого буде йти мова на уроці? Цікаво? Тож слухайте…
Вчитель: (зачитування вірша про Данила Галицького у супроводі відеоряду).
Хоч надходили татари,
Наче градовії хмари,
Боронитись він зумів,
Збудував він Холм і Львів.
І за вірних оборону
Він святу дістав корону,
За своє велике діло
Галицький Король Данило.
Спрогнозування мети уроку учнями -А зараз спробуйте визначити основні завдання: про що ви дізнаєтесь, чого навчитесь та що зможете після уроку, саме ці завдання і стануть фундаментом нашого уроку.
Князів, що боролися за владу, були знатного походження, історія знає багато, але рівних за значущістю та популярністю Данилові майже не було. Як ви думаєте, чому з усіх західноукраїнських правителів Данило Галицький заслужив таку увагу та шану нащадків?
Недаремно літописець порівнював Данила з Соломоном, а історик І.Крип’якевич назвав його найбільшою постаттю в історії Галицько-Волинської держави. (На екрані вислів про Данила) - На уроці ми з вами з’ясуємо, чи відповідають ці оцінки дійсності.
ІV.Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу.
Робота в історичних центрах :
І центр – « Історичний часопис» ( створити хронологічну стрічку часу )
ІІ центр – « Юні картографи » ( виконати завдання на створеній власноруч карті)
ІІІ центр – « Спільний проект» ( створити кластер про Данила Галицького )
- Запрошую центр « Історичний часопис» презентувати свою роботу.
- Презентація роботи центру: на створену з пінопласту стрічку часу приклеїти основні дати та події з життя Данила Галицького.
* - Запитання на узагальнення роботи центрів (палички з прізвищами учнів)
1. Скільки років було Данилові на момент коронації? ( 52 роки)
2. Скільки років пройшло між битвою на річці Калка та битвою під Ярославом? (22 роки)
- Дякую, це чудова робота!
- Запрошую центр « Юні картографи» презентувати свою роботу.
Презентація створеної карти.
3. В якому місті відбувалася коронація Данила Галицького? ( м. Дорогочин)
4. Які міста були збудовані за ініціативи князя ? Яке з них було столицею Данила? (м.Холм, м. Львів)
-Я пишаюся тим як ви попрацювали!
- Запрошую центр « Спільний проект» презентувати свою роботу.
Презентація роботи центру: Представити кастер.
5. Чиї війська розбив Данило у битві під Дорогочином? (німецьких хрестоносців)
6. У боротьбі з ким Папа Римський обіцяв допомогу Данилу Галицькому? (з монголами
- Дякую, ваш кластер неперевершений!
- Стомилися? Тоді давайте трішки порухаємося.
*** Динамічна пауза
Обмін представниками центрі:- А зараз оберіть собі стрічку.
- Будь ласка об’єднайтесь у нові центри за кольором стрічки. Займіть свої місця.
1. Вправа «Карта думок»
Риси характеру |
Докази |
Наполегливість і цілеспрямованість ( Червоний центр) |
Текст 1. «Він вів усю свою діяльність серед надзвичайно тяжких обставин. З величезними зусиллями він заново об’єднав розбиту державу, ведучи боротьбу з Польщею, Угорщиною та анархічним боярством». |
Патріотизм
( Зелений центр) |
Текст 1. «Не дав знищити свою державу татарам, особистими жертвами здобув мир» Текст 1. «Працею свого життя він відбудував державу свого батька Романа і заклав основи під її подальший розвиток». |
Хоробрість ( Синій центр) |
Текст 2. «Коли зіткнулися війська між собою, то Данило виїхав наперед...» Текст 2. «Був-бо він смілий і хоробрий, од голови й до ніг його не було на нім вади». |
2. Вправа «Займи позицію»
Найбільшою проблемою для Данила було нашестя монголів. У 1240 році, зруйнувавши Київ, кочівники пішли на Волинь і Галич. А у 1245 році Батий надіслав послів з вимогою: «Дай Галич!». Порадившись із братом Васильком, князь вирішив поїхати на зустріч з ханом. Поїздка відбулась наприкінці 1245- початку 1246 року. Пропоную вашій увазі відео, після перегляду якого ви повинні оцінити факт підкорення Данила Батиєві?-Увага на екран.( перегляд відео) - На вашу думку, поїздка до Орди – це прояв слабкості Данила, його боягузтва чи поїздка до Орди – це мужній вчинок і тактичний хід? Будь ласка подумайте та займіть позицію до якої більше схиляєтесь.
«Прояв слабкості». Відповідь 1 учня: « На мою думку, поїздка до орди - це прояв слабкості Данила, тому що князь повинен був силою зброї захищати свою державу, а не підкорятися Батиєві».
Відповідь 2 учня :. « Я вважаю вчинок Данила Галицького проявом боягузтва, тому що він не був впевнений у своїх силах та силах свого війська».
«Мужній вчинок і тактичний хід»: Відповідь 1 учня: – « А я вважаю поїздку Данила до Орди мужнім вчинком, тому що не кожен правитель задля захисту своєї держави відважиться, під страхом смерті, поїхати до свого ворога».
Відповідь 2 учня: « Я переконана - поїздка до Орди це тактичний хід князя, щоб вичекати час та підготуватися до бою».
(Після дискусії) - Дякую діти кожна думка має право на існування. Може хтось бажає змінити свою позицію? Ні. Тоді займіть будь ласка свої місця.
Про те як нащадки зберігають пам’ять про першого українського короля нам розповість ______________.
V.Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок.
Переходимо до наступної вправи. Реставруйте будь ласка речення обравши один варіант відповіді «А» або «Б».
І. Вправа «Реставратори» Текст із пропусками-----------------2 хв.
Ймовірні відповіді учнів:
- «Я вважаю цей вислів відповідає дійсності, тому що князь Данило відновив і розбудував Галицько-Волинську державу».
- «Я також вважаю що цей вислів відповідає дійсності, тому що Данило Галицький сприяв розвитку міст та чинив опір Золотій Орді»)
. -Я з вами абсолютно згодна.
Вчитель:-Данило ввійшов в історію як один з найвидатніших володарів України. Він зібрав всі землі, якими володів Роман, разом з братом Васильком створив могутню державу, з якою рахувалися сусіди. Своїм коронуванням він затвердив її становище як королівства, як гідної спадкоємниці традицій Київської держави.
Зворотній зв’язок
1. Про що ви зможете розповісти своїм батькам, друзям?
2. Чого ви зможете навчити майбутніх семикласників?
3. Про що наш урок спонукав вас замислитися
I. Інформація про домашнє завдання.-
Заключне слово вчителя: