Урок на тему "Король Данило - будівничий Галицько-Волинської держави"

Про матеріал

Тип уроку: урок сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу

Використано обладнання: карта, комп'ютер, проектор, підручник, міні-підручник, роздатковий матеріал, історичні джерела, « карта думок», сигнальні картки, ватмани ,маркери, клей.

План:

( надрукований на роздрукованих «цеглинках»)

І. « Виграш в лотерею»;

ІІ. « Історична вікторина»;

ІІІ. Робота в центрах навчальної діяльності( «Історичний часопис»,

« Юні картографи», « Спільний проект»)

ІV. Динамічна пауза;

V. Вправа « Карта думок»;

VI. Вправа «Займи позицію»;

VII. Вправа « Реставратори»;

VIII. Зворотній зв'язок;

ІХ. Інформація про домашнє завдання.

Перегляд файлу

                                          Урок  № 21

Тема:  Король Данило -  будівничий  Галицько - Волинської держави.

Мета:

  • Освітня: охарактеризувати внутрішнє та зовнішньополітичне становище Галицько – Волинської держави за князя Данила Романовича, розкрити основні напрямки його внутрішньої та зовнішньої політики
  • Розвивальна: розвивати в учнів навички аналізувати історичні факти та події давати стислу характеристику історичним діячам.
  • Виховна: сприяти національно – патріотичному вихованню учнів.
  • Тип уроку: урок сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу
  • Обладнання: карта, комп’ютер, проектор, підручник, міні-підручник, роздатковий матеріал, історичні джерела, « карта думок», сигнальні картки, ватмани ,маркери, клей.
  • Основні дати: 1205 р.- загибель Романа Мстиславича; 1223 р.- битва на р. Калці; 1238 р.- розгром хрестоносців під Дорогочином, утвердження вла­ди Данила Романовича в Галичі; 1245 р.- поїздка Данила Галицького до Золотої Орди; 1253 р.- коронація Данила Галицького; 1264 р.- смерть короля Данила.
  • Основні персоналії: Роман Мстиславич, Данило Романович, Василько Романович, Батий.

                                                          Хід уроку

      І Організаційний момент

  • Добрий ранок! Вітаю вас на уроці історії України. Перед тим як розпочати наш урок, пропоную познайомитись із завданнями,які на вас чекають.

 План: 

             ( надрукований на роздрукованих «цеглинках»)

І. « Виграш в лотерею»;

ІІ. « Історична вікторина»;

ІІІ. Робота в центрах навчальної діяльності( «Історичний часопис»,

 « Юні картографи», « Спільний проект»)

ІV. Динамічна пауза;

V. Вправа « Карта думок»;

VI. Вправа «Займи позицію»;

VII. Вправа « Реставратори»;

VIII. Зворотній зв'язок;

 ІХ. Інформація про домашнє завдання.

ІІ.  Актуалізація опорних знань.

1. «Виграш в лотерею»;

- Розпочати наш урок я пропоную ___________, яка (який)  виграла (в) у лотерею минулого разу і нагадає нам основні події та факти із попередньої теми, а також обере щасливчика, який буде розпочинати  наступний урок.

- Презентація  роботи___________

Переходимо до історичної вікторини.  На екрані будуть з’являтися портрети історичних діячів, ваше завдання: назвати їх та дати коротку характеристику. Відповідати ви будете за допомогою сигнальних карток.

 (Роман  Мстиславович, Чингізхан, Хан Батий, Данило Галицький)

   ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. 

Всі ми добре знаємо вислів: «Народ, що не знає минулого, не вартий майбутнього», але як часто ми про це згадуємо у повсякденному житті? Сьогодні у нас з вами є така нагода: ми зануримося у славні часи Галицько-Волинського князівства, а про кого буде йти мова на уроці? Цікаво? Тож слухайте…

Вчитель: (зачитування  вірша  про Данила Галицького у супроводі відеоряду).

Хоч надходили татари,

Наче градовії хмари,

Боронитись він зумів,

Збудував він Холм і Львів.

І за вірних оборону

Він святу дістав корону,

За своє велике діло

Галицький Король Данило.

 

  • Отже, про кого ми сьогодні будемо говорити?
  • (Про Данила Галицького)  - Молодець, вірно тема уроку:«Король Данило - будівничий Галицько – Волинської держави»

Спрогнозування мети уроку учнями -А зараз спробуйте визначити основні завдання: про що ви дізнаєтесь, чого навчитесь та що зможете після уроку, саме ці завдання і стануть фундаментом нашого уроку.

     Князів, що боролися за владу, були знатного походження, історія знає багато, але рівних за значущістю та популярністю Данилові майже не було. Як ви думаєте, чому з усіх західноукраїнських правителів Данило Галицький заслужив таку увагу та шану нащадків?

  • Відповіді учнів

Недаремно літописець порівнював Данила з Соломоном, а історик І.Крип’якевич назвав його найбільшою постаттю в історії Галицько-Волинської держави. (На екрані вислів про Данила) - На уроці ми з вами з’ясуємо, чи відповідають ці оцінки дійсності.

ІV.Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу.

  • Ви об’єднані у три групи, які будуть сьогодні центрами історичних досліджень. На столах кожного центру є все необхідне для виконання завдань, а які ці завдання ви дізнаєтесь за допомогою QR-кодів та мобільних пристроїв. На виконання завдання у вас є 5  хвилин. Сигналом закінчення роботи буде сигнал дзвоника. До роботи.

Робота в історичних центрах :

І центр – « Історичний часопис» ( створити хронологічну стрічку часу   )

ІІ центр – « Юні картографи » ( виконати завдання на створеній власноруч  карті)

ІІІ центр – « Спільний проект» ( створити кластер про Данила Галицького )

  • Презентація роботи центрів
  • Хто бажає першим презентувати свою роботу?...

 - Запрошую центр « Історичний часопис» презентувати свою роботу.

-  Презентація  роботи центру: на створену з пінопласту стрічку часу приклеїти основні дати та події з життя Данила Галицького.

* - Запитання на узагальнення роботи центрів (палички з прізвищами учнів)

1. Скільки років було Данилові на момент коронації?  ( 52 роки)

2. Скільки років пройшло між битвою на річці Калка та битвою під Ярославом? (22 роки)

- Дякую, це чудова робота!

-  Запрошую центр « Юні картографи» презентувати свою роботу.

Презентація створеної карти.

3. В якому місті відбувалася коронація Данила Галицького? ( м. Дорогочин)

4. Які міста були збудовані за ініціативи князя ? Яке з них було столицею Данила?  (м.Холм, м. Львів)

-Я пишаюся тим як ви попрацювали!

-  Запрошую центр « Спільний проект» презентувати свою роботу.

Презентація роботи центру: Представити кастер.

5. Чиї війська розбив Данило у битві під Дорогочином? (німецьких хрестоносців)

6. У боротьбі з ким Папа Римський обіцяв допомогу Данилу Галицькому? (з монголами

- Дякую, ваш кластер неперевершений!

- Стомилися? Тоді давайте трішки порухаємося.

*** Динамічна пауза

Обмін представниками центрі:- А зараз оберіть собі стрічку.

- Будь ласка об’єднайтесь у нові центри за кольором стрічки. Займіть свої місця.

1. Вправа «Карта думок»

  • У вас на столах є грамоти із завданнями, виконавши які ми разом створимо «Карту думок». Для цього ви повинні уважно прочитати історичні документи та обрати цитати, що стануть підтвердженням вказаної у грамоті риси характеру Данила Галицького. На виконання завдання у вас є -2 хв. Сигналом закінчення роботи буде сигнал дзвоника. До роботи.
  • Час вийшов!. Хто бажає першим почати створювати карту думок?
  • Презентація роботи центрів: ( по черзі)

Риси характеру

Докази

Наполегливість і цілеспрямованість

( Червоний центр)

Текст 1. «Він вів усю свою діяльність серед надзвичайно тяжких обставин. З величезними зусиллями він заново об’єднав розбиту державу, ведучи боротьбу з Польщею, Угорщиною та анархічним боярством».

Патріотизм

 

 

( Зелений центр)

Текст 1. «Не дав знищити свою державу татарам, особистими жертвами здобув мир»

Текст 1. «Працею свого життя він відбудував державу свого батька Романа і заклав основи під її подальший розвиток».

Хоробрість

( Синій центр)

Текст 2. «Коли зіткнулися війська між собою, то Данило виїхав наперед...»

Текст 2. «Був-бо він смілий і хоробрий, од голови й до ніг його не було на нім вади».

2. Вправа «Займи позицію»

Найбільшою проблемою для Данила було нашестя монголів. У 1240 році, зруйнувавши Київ, кочівники пішли на Волинь і Галич. А у 1245 році Батий надіслав послів з вимогою: «Дай Галич!». Порадившись із братом Васильком, князь вирішив поїхати на зустріч з ханом. Поїздка відбулась наприкінці 1245- початку 1246 року. Пропоную вашій увазі відео, після перегляду якого ви повинні оцінити факт  підкорення Данила Батиєві?-Увага на екран.( перегляд відео) - На вашу думку, поїздка до Орди – це прояв слабкості Данила, його боягузтва чи поїздка до Орди – це мужній вчинок і тактичний хід? Будь ласка подумайте та займіть позицію до якої більше схиляєтесь.

«Прояв слабкості». Відповідь 1 учня: « На мою думку, поїздка до орди -  це прояв слабкості Данила, тому що князь повинен був силою зброї захищати свою державу, а не підкорятися Батиєві».

Відповідь 2 учня :. « Я вважаю вчинок Данила Галицького  проявом боягузтва, тому що він не був впевнений у своїх силах та силах свого війська».

«Мужній вчинок  і тактичний хід»: Відповідь 1 учня: – « А я вважаю поїздку Данила  до Орди мужнім вчинком, тому що не кожен правитель задля захисту своєї держави відважиться, під страхом смерті, поїхати до свого ворога».

Відповідь 2 учня:  « Я переконана - поїздка до Орди це тактичний хід князя, щоб вичекати час та підготуватися до бою».

(Після дискусії) - Дякую діти кожна думка має право на існування. Може хтось бажає змінити свою позицію? Ні. Тоді займіть будь ласка свої місця.

  • Останні роки життя Данило Романович хворів, часто підводило його серце, він майже втратив зір. У 1264 році князь помер в улюбленому місті Холм.

Про те як нащадки зберігають пам’ять про першого українського короля нам розповість ______________.

V.Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок.

Переходимо до наступної вправи. Реставруйте будь ласка речення обравши один варіант відповіді «А» або «Б».

І. Вправа «Реставратори»  Текст із пропусками-----------------2 хв.

  • Князь Данило успадкував владу від свого батька … . Тривалий час Данило та його брат …  боролися за повернення батьківського престолу. (Відповідь А)
  • Він створив добре навчене …, приєднав до … держави колишню столицю Русі – місто …, завдав поразки рицарям-хрестоносцям  під … (Відповідь А).
  • У … р. в місті … Данило був коронований як король Галицько-Волинської держави. (Відповідь Б)

 

  • От ми і підійшли з вами до вирішення нашого проблемного питання, що звучало на початку уроку «Данило - це найбільша постать в історії Галицько – Волинської держави…». –Чи відповідає це дійсності?

Ймовірні відповіді учнів:

- «Я вважаю цей вислів відповідає дійсності, тому що князь Данило відновив і розбудував Галицько-Волинську державу».

    - «Я також вважаю що цей вислів відповідає дійсності, тому що Данило Галицький сприяв розвитку міст та чинив опір Золотій Орді»)

. -Я з вами абсолютно згодна.

Вчитель:-Данило ввійшов в історію як один з найвидатніших володарів України. Він зібрав всі землі, якими  володів Роман, разом з братом Васильком створив  могутню державу, з якою рахувалися сусіди. Своїм коронуванням він затвердив її становище як королівства, як гідної спадкоємниці традицій Київської держави.

                 Зворотній зв’язок

1. Про що  ви зможете розповісти своїм батькам, друзям?

2. Чого ви зможете навчити майбутніх семикласників?

3. Про що наш урок спонукав вас замислитися

I. Інформація про домашнє завдання.-

  • Опрацювати п-ф 17 п. 3; п-ф 20 п. 1 підручника;
  • Написати міні статтю про Князя Данила Галицького.
  •  2 учня, прізвища яких оберуться за допомогою бочонків , спрогнозують: «  Що станеться в Галицько-Волинському князівстві після смерті Данил Галицького»?

Заключне слово вчителя:

  • Сьогодні до галереї «Великих українців» ви добавили ще одного героя – Данила Галицького – першого українського короля! Він є прикладом мудрого правителя, відданого патріота, люблячого брата. І пам’ятайте, що історія – це ліхтар у майбутнє, який світить нам із минулого!

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Вайтиковська Магдалина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
21 березня 2018
Переглядів
7535
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку