Розробка уроку ілюструє використання ресурсів посібників з ОДГ/ОПЛ для формування громадянських компетентностей на уроках історії України у 8 класі.
Використання ресурсів ОДГ/ОПЛ на уроках історії (на прикладі уроку історії України для 8-го класу)
Тема уроку |
Козацька Україна після Полтавської битви. Конституція Пилипа Орлика. |
Мета: навчальна |
Формувати уявлення про становище українських земель на початку XVIII ст. та фактори, що його визначили, про роль гетьмана Пилипа Орлика та його Конституції в історії України, актуалізувати та розширити історико-правовий тезаурус. |
розвивальна |
|
ціннісна |
Формувати ціннісне ставлення до реалізації прав та свобод людини, до Конституції як основного закону держави, цінувати власну свободу, шанувати закон, прагнути стати свідомим громадянином |
Особистісна спрямованість уроку |
Створення емоційно-актуального фону уроку, врахування вікових особливостей учнів та модальностей сприйняття інформації, зв’язок з раніше набутим досвідом, організація навчального середовища на засадах рівноправності та різноманітності |
Тип уроку |
Комбінований урок |
Елементи педагогічних технологій |
проблемно-евристична; критичне мислення; інтегративна; інтерактивна; Інформаційно - комунікаційна . |
Навчальні ресурси (ОДГ/ОПЛ) |
Т.VІ, гл.5, ст. 46. Вправа 5.1.Це не справедливо
Т.VІ, гл.5, ст. 49. Вправа 5.4. Роль закону
Т.VІ, гл.7, ст. 68. Вправа 7.6. Чи повинні ми брати участь у політиці?
|
Види діяльності |
пізнавальна, творча |
Дидактичне забезпечення, обладнання
|
|
Тезаурус (предметний та ОДГ/ОПЛ) |
«терор», «демократія», «республіка», «арешт», «мазепинці», «імперія», «синод», «еміграція», «розподіл влади», «коаліція», права, свобода, закон. |
Перебіг уроку
Організаційно-мотиваційна частина уроку
|
|||
Зміст структурних компонентів уроку, методи та засоби їх реалізації |
Діяльність учнів |
Коментар |
|
Вступ Привітання з учнями.
Перевірка готовності класу до уроку.
Активізація пізнавальної діяльності учнів.
Учні називають по 5 слів, які стосуються опрацьованого на попередніх уроках матеріалу:
Перевірка виконання домашнього завдання. хронологічні задачі: 1. Скільки років минуло з моменту закінчення Північної війни? (296 р.); 2. Скільки часу пройшло з моменту підписання союзницького договору між Україною і Швецією у містечку Гірках на Сіверщині?(309р.)
Повторення навчального матеріалу. Учні, які вдома підготували газетні повідомлення про тогочасні події представляють їх класу
Актуальна концептуалізація знань Учні пригадують терміни , які вивчили на попередніх уроках, пояснюють їх, разом з учителем наводять приклади із сучасного життя суспільства.
Цілепокладання Після уроку ми Будемо знати – заходи російської влади щодо обмеження прав українців, про боротьбу гетьмана Пилипа Орлика за незалежність України, його законотворчу діяльність Будемо вміти – слухати один одного, пропонувати ідеї, складати опорні схеми, досліджувати джерела правового характеру, здобувати з них потрібну інформацію, узагальнювати її, робити висновки, висловлювати власну точку зору й аргументувати її. Будемо формувати ставлення до – прав людини, свобод, Конституції як основного закону держави. |
Налаштування на урок
гра «Я знаю 5...»
Розв'язування хронологічних задач
Вправа з елементами гри «Огляд європейської преси за 1709 р.».
Робота із словником. «терор», «демократія», «республіка», «арешт», «мазепинці», «імперія», «синод», «еміграція», «розподіл влади», «коаліція», права, свобода, закон.
"мозковий штурм" Разом з учителем вчаться ставити перед собою цілі, розмірковують про свої очікування від уроку.
|
Налаштування на співпрацю вчителя і учнів.
Опора на особистий досвід учнів
Формування хронологічних компетентностей
Обмін думками
Запис у історичний словничок термінів, які необхідно додати
Учні виступають у ролі співтворця уроку, вони шукають, мислять, відстоюють власну думку |
|
Змістовно - діяльнісна частина уроку
|
|||
Мотивація пізнавальної діяльності Вчитель зачитує уривок із вірша Т.Шевченка "Іржавець" та демонструє мультимедійну презентацію про переслідування козацької старшини Петром І Розказали кобзарі нам, Про войни й чвари, Про важке лихоліття... Про люти кари. Що ляхи нам завдали, — Про все розказали, Що ж діялось по шведчині! Та й вони злякались! Оніміли з переляку, Сліпі небораки. Отак ії воєводи, Петрові собаки, Рвали, гризли...
Творче завдання: придумати назву історичній думі, яка розповідає про трагічні події, висвітлені в тексті.
Логічне завдання: виокремити ті сфери життя українців де царська влада лютувала найбільше (культура, політика, соціальне становище населення, посилився наступ на українську державність...).
Завдання для учнів:
Отже, політика царського уряду поставила собі за мету підпорядкувати всі сфери життя українців та завдати жорстких економічних утисків.
Вчитель демонструє відеофрагмент "Ліквідація автономії України на початку ХVIII ст." Орієнтовні відповіді: вивезення історичних пам'яток, рідкісних книг; контроль над навчальними закладами, знищення автономії Київської митрополії, переманювання українських вчених до Росії, обмеження щодо української мови.
Лунає музика М.Леонтович "Козака несуть"
Орієнтовні відповіді : сум, жалоба, трагізм українського народу. Ця музика символізує непохитність українців у боротьбі за незалежність.
(кошовий отаман К.Гордієнко, Самійло Іванович,Захар Іскра,Пилип Орлик)
Орієнтовні відповіді
П.Орлик був відданий І. Мазепі та ідеям визволення України, тому кандидатура претендента на гетьманування майже ні в кого не викликала заперечень.
Завдання:
Новообраний гетьман в еміграції — Пилип Орлик — уклав із своїми виборцями та запорозькими козаками договір, який дістав назву "Конституція прав і вольностей Війська Запорозького". Завдання:
Орієнтовні відповіді: Розподіл влади. Виборність влади. Державна скарбниця (захист малозабезпечених). Гарантування прав і свобод. Конституція укладалася між гетьманом і запорізьким козацтвом від імені українського народу.
Орієнтовані відповіді: Всі попередні угоди укладалися між гетьманом та іноземними країнами. Політика стосувалася окремо узятих людей. Територія обмежувалася у рамках іноземних держав. Передбачала активну участь різних верств населення у політичному житті держави.
Орієнтовані відповіді: Законодавча влада належала Генеральній раді. Виконавча влада – гетьману та генеральній старшині. Судова влада належала Генеральному суду.
Орієнтовні висновки: Україна має давні конституційні традиції. Конституція незалежної України стала продовженням багатовікових конституційно-правових традицій українського народу. Конституція стала видатною правовою пам'яткою Європи та України, де вперше було проголошено республіканський устрій держави та передбачено захист прав і свобод населення. І хоча цей прогресивний документ не був реалізований, все ж він з'явився на 66 років раніше від американської «Декларації незалежності» й майже на 80 — від французької «Декларації прав людини і громадянина», відобразивши цілком новітні для того часу зрушення суспільної думки (пов'язані з ідеями поділу влади, гарантіями прав особистості тощо).
|
ОДГ/ОПЛ Т.VІ, гл.5, ст. 46. Вправа 5.1. «Це не справедливо»
Опрацьовують § 29 п.1 (с.189) і шукають підтвердження словам Кобзаря.
Евристична бесіда
На основі розповіді вчителя та опрацювання тексту підручника (§ 29 п.2 ст.190) учні складають схему "Економічна політика Петра І щодо України"
Вправа "Два-чотири-разом"
Метод "мікрофон"
Робота у парах Учні розглядають портрет Пилипа орлика
Рольова гра Учень від першої особи розповідає про життя Пилипа Орлика
Бесіда за запитаннями
Робота з атласом.
Робота з документом (ст.192-193)
ОДГ/ОПЛ Т.VІ, гл.5, ст. 49. Вправа 5.4. «Роль закону»
ОДГ/ОПЛ Т.VІ, гл.7, ст. 68. Вправа 7.6. «Чи повинні ми брати участь у політиці»
Метод "Навчаючи-вчуся"
Учні вивчають інформацію на картках та коротко передають її зміст однокласникам
Запис у історичний словничок термінів, з якими працювали на уроці
|
Створення ситуації діалогу, обміну думками
Формування інформаційно-мовленнєвої компетентності
Переглянувши відеофрагмент, у парах аналізують імовірні відповіді, виробляють узгоджену позицію, вчаться слухати і поважати думку один одного
Розвиток мовленнєвих та логічних компетентностей, комунікативних умінь
Учні відчувають "дух епохи" через образне сприйняття інформації
Розвиток комунікативних умінь
Розвиток інформаційно-мовленнєвої компетентності
формування просторової компетенції
Розвиток критичного мислення, інформаційної компетентності, вдосконалення роботи у групах
Розвиток аксіологічно-правової компетенції( усвідомлення цінності закону у житті суспільства)
Формування активної свідомої громадянської позиції, позитивного ставлення до прямої демократії (аксіологічна, поведінкова компетентність)
Здійснення критичного аналізу правового джерела, удосконалення комунікативних умінь
|
|
Результативно-рефлексивна частина уроку
|
|||
Рефлексія Дізнались Метод "незакінчені речення": «Сьогодні на уроці я дізнався якою була політика царського уряду щодо України після Полтавської битви...»; «Сьогодні на уроці я зрозумів, економіка Гетьманщини зазнавала сильних економічних утисків, а саме...», «Сьогодні на уроці я усвідомив, що український народ перший у світі розробив конституцію» тощо.
Навчились Працювати самостійно, в команді, поважати думку один одного Відчули Цінність свободи, Конституції як основного закону держави
Домашнє завдання Опрацювати параграф 29, Підготувати твір-есе: « Чому «Пакти і Конституція законів і вольностей Війська Запорозького» Пилипа Орлика стала зразком тогочасної політичної думки не лише в Україні, а й взагалі в Європі?»
|
Узагальнення по темі й перебігу уроку. Вправа "Стіна знань"
Учні працюють у парах, кожна з яких отримує кольоровий аркуш паперу («цеглинку»), на якому записує історичну інформацію за темою уроку, дотримуючись хронологічної послідовності. Таким чином, на дошці «будується» стіна знань, яка є своєрідною систематизацією та узагальненням вивченого.
|
Оцінюють власний внесок у реалізацію визначених на початку уроку цілей.
Досягнення власного пізнавального і особистісного результату.
Пригадують як діяли Чи комфортно було працювати? |
|