Урок на тему "Кримські гори."

Про матеріал
Цей урок допоможе вам ознайомити учнів з характерними особливостями Кримських гір, географічним положенням, кліматом, рослинним і тваринним світом. Формувати уявлення про закономірні зміни природних умов, рослинного і тваринного світу від підніжжя до вершин гір, їх причини; формувати вміння встановлювати зв’язки в природі, узагальнювати і робити висновки. Розвивати пізнавальний інтерес , спостережливість, творчі навички. Виховувати потребу пізнавати природу з метою її збереження і раціонального використання; взаємоповагу і толерантність у процесі спілкування.
Перегляд файлу

 

Конспект уроку

з природознавства

у 4 класі на тему

 

         «Кримські гори»

 

 

 

                                                                    Підготувала  вчитель

                                                                  Погірцівської

                                                                 СЗШ І -ІІ ступенів

                                                                 Бабій О.В

 

Тема.  Кримські гори.

 Мета. Ознайомити учнів з характерними особливостями Кримських гір, географічним положенням, кліматом, рослинним і тваринним світом.

        Формувати уявлення про закономірні зміни природних умов,                       рослинного і тваринного світу від підніжжя до вершин гір, їх причини;   формувати вміння встановлювати зв’язки в природі, узагальнювати і робити висновки.

         Розвивати пізнавальний інтерес , спостережливість, творчі навички.

         Виховувати потребу пізнавати природу з метою її збереження і раціонального використання; взаємоповагу і толерантність у процесі спілкування.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

- Діти, сьогодні я вас запрошую на телеурок. У нас працює студія 4 класу з програмою «Цікавий і дивовижний світ природи».

У нашій програмі:

(на дошці вивішується план уроку) C:\Users\Admin\Desktop\Новая папка\SAM_5102.JPG

  • повідомлення гідрометеоцентру;
  • в студії «Чорний ящик»;
  • на зв’язку «Кримська  енциклопедія»;
  • фізкультхвилинка в ефірі;
  • прес-конференція;
  • служба реклами.

Такі передачі вашій увазі пропонує наша студія. А ще у нас сьогодні присутні гості: старші науковці – вчителі нашої школи.

ІІ. Повідомлення гідрометеоцентру. Розпочинаючи день, кожна людина хоче дізнатись яка буде погода. Ось і ми запитаємо наших синоптиків: «Яка ж сьогодні погода?»

Учень: Синоптики вітають всіх, кого цікавить погода сьогодні і повідомляють: - Сьогодні, 6 лютого, на території всієї України збережеться похмура, прохолодна погода.

  У західній частині України, а саме у селі Задністряни Львівської області,температура повітря............ .нижче нуля,вітру немає, опади у вигляді снігу,

небо ясне(хмарне).

               Цей день був найтеплішим у 2004році - +10 С, найхолоднішим – у 2005році - 20С. Сьогодні  вшановується пам'ять преподобної Ксенії. Цей день вважали переломом зими, і по ньому судили про майбутню весну: "Яка Ксенія - така весна". "Якщо на Ксенію хороша погода - весна буде красна (хороша ) .Стежте за змінами в природі, адже кожний  день унікальний і неповторний.    

Бажаємо вам гарної  погоди, тепла і сонця в душі і серці.

З вами була Бай Ярина.  Дякую за увагу.

Вчитель. Щиро дякую за повідомлення. Бажаю, щоб на  сьогоднішньому уроці був лише втішний прогноз. А щоб урок пройшов вдало і сонячно подаруйте один одному усмішку.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Фронтальне опитування. Вікторина «Карпати».

- Які гори розташовані на території України?

- Що таке гори і гірські хребти?

- Які гори знаходяться найближче до нас?

- Доведіть, що Карпати – це гори, а не височина.

- Покажіть на карті гори Карпати.

- У якій частині України знаходяться Карпати?

- Знайдіть на карті найвищу точку Карпат.

- Які річки й озера є в Карпатських горах?

- Як називається рівнина в Карпатах?

- Яке дерево лісники називають  лікарем грунтів7

-Що ви можете сказати про негний дерево?

- Птах у гнізді якого може вміститися 2 людини?

2. «Чорний ящик» в студію.

Діти, за ознаками, які я назву, ви повинні здогадатися, що заходиться в «чорному ящику»?

- Ця тварина найчастіше зустрічається в Карпатах. Вона велика і дуже сильна, а ще любить поласувати ягодами та медом. (ведмідь)

- Завдяки цій речовині в Карпатах побудовано багато курортів і тут оздоровлюються люди. (мінеральна вода)

3. Індивідуальне опитування.

- Розгляньте схематичний малюнок гори на дошці й розкажіть, як змінюється рослинний світ від підніжжя гори до вершини.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

1. Гра «Збери розсипанку».Сьогодні ми з вами помандруємо в інші гори. А в які саме? В цьому нам допоможуть розсипані букви. Зібравши їх, ви довідаєтесь про які гори буде йти мова на сьогоднішньому уроці.

К    г     с     к    і    р   ь   и    о   м     р    и (Кримські гори)

V. Повідомлення теми і завдань уроку.

  Отже, ми здійснимо уявну подорож у Крим, побуваємо на найвищих вершинах Кримських гір, вивчимо їх екзотичну рослинність, дізнаємося про тваринний світ.

 

 

C:\Users\Admin\Desktop\Новая папка\SAM_5117.JPG

 

VІ. Актуалізація опорних знань. 

1. Бесіда.

- Як поділяються гори за їх висотою?

- Знайдіть на карті Кримські гори, поясніть, як ви це зробили?

- Визначте, у якій частині України вони знаходяться?

- Знайдіть і назвіть найвищу вершину Кримських гір.

- З якою природною зоною Кримські гори межують на півночі?

- Кримські гори вузькою смугою тягнуться уздовж узбережжя Чорного моря. Найвища точка гір- це Роман- Кош.

Приблизно 200млн. років тому на місці гірського Криму був океан.Про це свідчить те,що частина гір складається з вапняку. Кримські гори відносяться до низьких гір.Утворення гір продовжується.Про це нагадують землетруси.Кримські гори – молоді гори. У горах беруть початок багато річок. Вони мають швидку течію, особливо коли в горах тане сніг .Влітку опадів мало, тому деякі ріки пересихають. Літо тут жарке, сухе і тривале, а зима коротка і мяка. На плоских вершинах Кримських гір розкинулися гірські луки. Ці ділянки називають яйлами. Яйла- пасовища. Вони вкриті травянистими рослинами.

VІІ. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

Зараз з нами на зв’язку «Кримська енциклопедія».

Запрошую вас до перегляду фільму про Кримські гори. (Використання мультимедійної дошки).

VІІІ. Фізкультхвилинка

- Діти, підніміть руки, хто любить природу.

- А як ви до неї ставитеся, я зараз перевірю за допомогою фізкультхвилинки-тренінга. А за одно і відпочинемо.

- Якщо ви розмовляєте з батьками про екологічні проблеми, то підніміть 2 руки.

- Якщо ви не смітите в лісі, то плесніть 3 рази в долоні.

- Якщо болить душа, коли бачите зламану гілку, то покладіть руку на серце.

- Якщо ви посадили хоч одне деревце підстрибніть 3 рази.

- Якщо ви любуєтесь весняними квітами в лісі, то поверніться  навколо  себе.

- Якщо хочете дружити і бути в злагоді з природою весело посміхніться..

- Якщо ти не ламаєш гілочок дерев та кущів, присядь.

- Якщо  ти  взимку підгодовуєш птахів, помахай руками,  як крилами. - От і добре. Мені здається, що учні нашого класу люблять природу.

 C:\Users\Admin\Desktop\Новая папка\SAM_5130.JPG

 

ІХ. Прес-конференція.

А зараз всіх присутніх запрошуємо на прес-конференцію. Завдання учасникам конференції:

- прочитати статті в підручнику і підготувати запитання за змістом

Відкрийте підручники на с. 135.

1 група. Читаєте статтю «Що розповідає карта про Кримські гори».

 2 група. Стаття «Рослини Кримських гір».

3 група. Стаття «Тварини Кримських гір».

Шановні учасники конференції. У нас сьогодні працюватимуть географи, ботаніки, зоологи. Журналіст може ставити запитання, а наші спеціалісти попробують на них відповісти.

Питання журналістів:

1 питання. Розкажіть, будь ласка, про географічне розташування Кримських гір.

До слова запрошується географ, молодший науковець Малої Академії наук----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Виступ географа. Кримські гори межують із зоною степів і Чорним морем. Приблизно 200 млн. років тому на місці гірського Криму був океан. Про це свідчить те, що частина гір складається з вапняку. Кримські гори відносяться до низьких гір. Утворення гір продовжується. Про це нагадують землетруси. Кримські гори – молоді гори.

У горах зустрічаються чудернацькі стовпи, піраміди, химерної форми скелі. Багато також печер і глибоких колодязів, у яких не тане товстий шар льоду. Все це результат роботи сонця, вітру і води.

2 питання. Познайомте  нас, будь ласка, з кліматичними умовами Кримських гір.

Виступ географа. Кримські гори є вологим островом  у сухому Криму. У горах беруть початок ріки. Вони мають швидку течію, особливо під час танення снігу в горах. Влітку опадів мало, тому деякі ріки пересихають. Літо тут жарке, сухе, тривале. Осінь у горах суха і тепла, зима коротка і м'яка.

3 питання. Що ви можете сказати про рослинність Криму?

До слова запрошуються юні натуралісти – ботаніки: ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Виступ ботаніків.

1. Рослинність гірського Криму різноманітна. Добре виявлені висотні пояси рослинності. У нижньому поясі ростуть такі вічнозелені рослини —  суничник дрібноплідний, жасмин. На схилах гір розкинувся ліс з дуба пухнастого і ялівцю високого. У підліску росте – шипшина, вовчі ягоди, плющ. Третій ярус утворюють різні трав’янисті рослини. Навесні квітують підсніжники, крокуси, гіацинти. Влітку – кропива глуха, жовтець роздільний борщівник пухнастий та інші.

Поширені  штучні  декоративні  насадження  парків,  виноградників і  плодових садів.  Верхній, більш вологий, пояс вкритий дубовими і сосновими лісами, буковими. Подекуди зберігся тис. Зустрічаються кущі малини, вовчих ягід. У вологих місцях на скелях стеляться ліани.

 

2.На плоских вершинах Кримських гір розміщені гірські луки. Ці плосковершинні ділянки називають яйлами. Яйла — пасовища. На яйлах немає затінку, мало вологи. Адже частина дощової і талої води швидко збігає по схилах, а частина – випаровується. Яйла вкриті трав'янистою рослинністю. З ранньої весни на луках цвітуть проліски, шафран, ковила, осока, чебрець, едельвейс кримський. До Червоної книги занесені такі рослини: шафран вузьколистий, півонія кримська, тюльпан двоквітковий та ін.

4 питання. Чим цікавий тваринний світ Кримських гір?

На це запитання дадуть відповідь наші юні друзі природи – зоологи: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Виступ зоологів.

1.  Тваринний   світ  Кримських  гір  різноманітний  і  багатий.  Ось
погляньте, які тварини водяться у горах Криму (показ ілюстрацій):
благородний  та  плямистий  олень,  гірський  баран, кам'яна  куниця,
козуля, дикі свині, білка, дикий голуб, орел-білохвіст, чорний гриф та інші. У гірських річках є струмкова і райдужна форель.

Рептилій і земноводних там не багато видів, більшість з них – рідкісні. Це полоз леопардовий, гекон кримський, ропуха зелена…

Кримські гори населяють різні комахи: жуки, метелики, бабки, джмелі. Рідкісними є  - богомол, вусач альпійський…

 До  Червоної  книги  занесено  кам'яну  куницю,  кримську  скельну ящірку, чорного грифа.

Для збереження природи Кримських гір створено Кримський і Ялтинський заповідники.

5 питання. Чому багато людей їде відпочивати до Криму?

 2. У горах Криму багато мінеральних джерел,  цілющих озер. У
кар'єрах  добувають  вапняки,  пісок,  гравій,  гальку,  глину.  Цілюще
морське повітря, мінеральні джерела, казкова краса гір все це створює чудові умови для відпочинку людей. Тут побудовано санаторії та будинки відпочинку. Місцеве населення займається вирощуванням різних сортів винограду, а також троянд, які використовують для виготовлення парфумерних виробів і ліків.

Природа Кримських гір багата, різноманітна, екзотична.

- У кого ще є запитання до наших доповідачів?

Журналісти.

- Запитань більше немає. Дякуємо за змістовну і цікаву розповідь.

Х. Служба реклами.

Зараз у нас на прямому зв’язку служба реклами. А журналіст  підготовить замітку до місцевої газети.

Реклама.

Крим – це райський куточок на землі, створений Богом та людьми. Тут ви зможете поніжитись на морському березі, купатись у морських хвилях та набратись сили і здоров’я на цілий рік.

 Кримські гори захищають від північних злих вітрів.

Та ще й море ціле літо сонечко пекло.

Потім воно усю зиму віддає своє тепло.

Ось чому зима тут, діти, тепла і коротка.

Ну, а літо вдвічі довше і жарке, й спекотне.

Ну, звичайно, і рослинам добре тут живеться.

Дуб і бук, граб і ялиця, сосна вгору пнеться...

Добре себе почувають кипариси, лаври,

магнолії, олеандри, і, звичайно, пальма.

Про рослини ми дізнались.

А який тваринний світ?

Є лисиці, і косулі, зайці, дикі кабани,

є олені, білки, чайки, яструби, дрозди, орли,

сови є і мухоловки і, звичайно, солов'ї.

Над квітками і плодами в'ється безліч тут комах:

жук-олень, вусач альпійський, турун й «мертва голова».

(А. Засядько)

 

ХІ. Узагальнення та систематизація знань.

Робота в зошитах.

Відкрийте зошити на с. 50 і заповніть таблицю з використанням підручника.

ХІІ.Підсумок уроку.

Ось і підійшла до кінця наша програма. А щоб перевірити, як ви засвоїли знання про Кримські гори пограємо у гру « Крос»

Потрібно швидко відповідати на запитання

   –Де знаходяться Кримські гори?

  •      Які вони за віком?
  •      Які Кримські гори за висотою?

         Як називають плоскі вершини гір?

Які особливості пір року на узбережжі?

Назви рослини, які ти запам'ятав.

Які особливості мають деякі рослини?

Назви тварин Південного берега Криму.

Які заповідники створено в Криму?

Технологія «Займи позицію».

 

Нині вчених хвилює доля природи Чорноморського узбережжя Криму.

1. Постановка дискусійного питання.

Чи варто дозволяти людині відпочивати на Чорноморському узбережжі Криму?

2. Учні визначають власну позицію щодо цього питання і стають біля відповідного плаката з надписом («За», «Проти», «Не знаю»).

3. Учні, які поділяють одну й ту саму точку зору, обговорюють її та виробляють спільні аргументи на її захист.

«За»:

Крим це надзвичайно чудовий край для відпочинку. Цілюща морська вода і теплий морський вітерець, мінеральні джерела, мальовничі пляжі, розкішна рослинність все це в комплексі впливає на організм людини, поліпшує її самопочуття, відновлюючи різноманітні функції органів і систем. Крим оздоровниця міжнародного значення.

Покращується здоров'я дітей. Вже кілька десятиліть діє дитячий центр «Артек».

«Проти»:

Люди винищують рослини і тварин.

Полюють на рідкісні види тварин.

Дії людини стають причинами пожеж у лісах.

У море потрапляють отруйні речовини, побутові відходи, від яких гинуть рослини, тварини.

Люди вирізають написи на стовбурах, пишуть на каменях та
скелях, ловлять жуків, метеликів, знищують крабів, медуз, риб.

Люди вирубують ліси.

«Не знаю»:

Все залежить від самої людини, від її поведінки в природі. Люди бувають різні.

Людина передбачає багато природоохоронних заходів: бережне господарювання, запобігання забрудненню довкілля, створення заповідників, національних природних парків, заказників.

 

  1. Після викладу різних точок зору учні, які змінили свою думку, мають можливість перейти до іншого плаката.
  2. Учасники  називають найбільш переконливі аргументи своєї та протилежної сторін.

 

Молодці! Із завданнями всі справились. А тепер ми можемо послухати нашого журналіста

- Яку ж замітку він написав до місцевої газети?

Замітку прочитає журналістка Бай Ярина

 

Ще журналісти підготовили запитання для наших гостей.

Запитання.

  1. Скажіть, будь ласка, чи цікаво було вам сьогодні з нами у студії? Чим?
  2. Чи сподобалась вам наша передача? Що найбільше сподобалось?
  3. Як ви оцінюєте нашу роботу?

 

ХІІІ.Рефлексія

Подумайте і визначте якість своєї  роботи на уроці. У різних місцях класу висять ілюстрації « Рівнина», «Пагорб», «Гора».

 

Ті діти, хто згоден з висловлюванням:

«На уроці мені було не цікаво, я слухав неуважно, матеріал уроку не зрозумів», прикріпіть Веселого туриста на «Рівнині»

 

Ті учні, хто вважають:

«Я уважно слухав, але зрозумів не все, прикріпіть Веселого туриста до горба»

 

Ті учні, які впевнені, що «Я уважно слухав.Я все зрозумів. Я можу скористатися отриманими на уроці знаннями», прикріпіть Веселого туриста до гори»

  Всі «Веселі туристи» опинилися на горі, значить, ви відмінно попрацювали, і тепер     вам будь – які гори будуть по плечу.

C:\Users\Admin\Desktop\Новая папка\SAM_5146.JPG

 

 

ХІVДомашнє завдання

 

 

 

 

 

Замітка до газети

Цікаве про Кримські гори.

6 лютого в телестудії «4 клас» відбулася науково-пізнавальна конференція «Цікавий і дивовижний світ природи», в якій приймали участь молодші науковці Малої Академії наук, старші наукові співробітники та гості з близького зарубіжжя.

На порядок денний було винесено питання: «Кримські гори. Рослинний і тваринний світ Кримських гір». Багато цікавих фактів про географічне положення, кліматичні умови та рослинний і тваринний світ повідомили всім присутнім молодші наукові співробітники.

- Чи змінюється рослинність в горах Криму? Так, змінюється від підніжжя до вершини. Чим вище підніматися в гори, тим рослин стає менше, на вершині гір навіть літом лежить сніг.

А ще ми довідались, що луки в горах називають яйлами, рослинний і тваринний світ дуже багатий і різноманітний. У Криму є багато геологічних пам’яток, на які цікаво подивитися.

Дякуємо за цікаві повідомлення фахівцям, які добре знають свою справу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Кримська енциклопедія»

1. Кримський півострів розташований на крайньому півдні України. Його най південніша точка – мис Сарич. Чотири п’ятих площі Кримського півострова займає рівний сухий степ, але ближче до півдня рівнина підвищується та переходить у гірське пасмо, що тягнеться від Севастополя до Феодосії. Його довжина приблизно 180 км, ширина – 50 км. Найвища точка – гора Роман-Кош (1545м) над рівнем моря. Завдяки горам, що затримують біля моря тепле повітря, тут утворилась зона субтропічного клімату.

 

2. В Кримських горах зустрічаються рослини і тварини, нетипові для інших місце- востей України. Більше тварин, які тут мешкають, має у своїй назві слово «кримський».

На положистих схилах водиться олень благородний, козуля, гірський баран – муфлон. Також зустрічається заєць-русак, куниця кримська, лисиця кримська, гірська ласка, борсук, дика свиня, кажани.

У гірських лісах живе багато птахів. Серед них: сойка кримська, дятел строкатий, синиця чорна, шишкар ялиновий. У горах гніздяться хижі птахи: сип білоголовий, гриф чорний, орлан-білохвіст. Рептилій і земноводних там не багато видів, більшість з них – рідкісні. Це полоз леопардовий, гекон кримський, ропуха зелена, черепаха болотна.

 

3. У Кримських горах, як і в Карпатах, рослинний світ змінюється від підніжжя до вершин. Від узбережжя до висоти 400 м зростають пухнасто-дубові та ялівцеві ліси. У них росте суничник дрібноплідний, фісташка туполиста, держи-дерево звичайне. На висоті від 400 м до 800 м росте Кримська сосна. Від 800 м до 1000-1300 м переважають букові, грабово-букові та грабові ліси з домішкою осики, черешні. Рослинність яйл (вище 1300м) представлена гірськими лучними степами.

 

4. Півострів багатий цікавими геологічними пам’ятками: наслідками вивітрювання, давньої вулканічної діяльності, просідання гірських порід тощо. На невеликій території тут зосереджені найрізноманітніші ландшафти і природні зони. Для збереження природи Кримських гір створені Кримський, Ялтинський гірсько-лісовий заповідник, Карадазький заповідник та заповідник мис Мартьян.

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Бабій Ольга
До підручника
Природознавство 4 клас (Андрусенко І.В.)
Додано
5 березня 2019
Переглядів
9614
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку