Урок 4 клас " Північний Льодовитий океан"

Про матеріал
Розробка уроку для 4 класу з природознавства за темою "Північний Льодовитий океан". Особливості природи Північного Льодовитого океану.
Перегляд файлу

Тема. Особливості природи Північного Льодовитого океану

Мета: ознайомити учнів із головними особливостями географічного положення океану, його рослинним і тваринним світом,

формувати уміння вчитися, здатність ставити мету навчального завдання і досягати її; удосконалювати вміння працювати в команді;

розвивати вміння правильно висловлювати думки, доводити свою точку зору;

формувати навички роботи з картами атласу, текстом підручника та іншими джерелами географічних знань;

виховувати спостережливість, захопленість неповторністю й величчю природи.

Тип уроку: комбінований.

Основні терміни і поняття: Північний Льодовитий океан, криголам.

Міжпредметні зв’язки: літературне читання.

Обладнання: карта, картки із завданнями.

    Хід уроку

I. Організаційний  етап  

 Пролунав уже дзвінок,

 Розпочався наш урок.

 Сядемо тихо всі за парти,

 Щоб почути у кінці,

 Що у нашім класі

 Усі діти – молодці!

II.  Контроль знань учнів.

  1. Хвилинка фенологічних спостережень.

СИНОПТИК: Ми всі живемо на планеті Земля. В її мальовничому куточку, який має назву Україна. Зараз у природі панує  зима. Триває її перший місяць - грудень.  

Сьогодні 17 грудня. Температура повітря о 7 годині ранку становила … градусів. Вітер  . Вранці . Опади    .

Я бажаю нехай проблеми та незгоди, не роблять на уроці нам погоди. Приємного всім настрою.

– Сподіваюсь нашій подорожі нічого непередбаченого не завадить.

2. Перевірка домашнього завдання.

 «Експрес-тестування»

  1. Індійський океан повністю розташований у … півкулі.

а) південній;  в) північній;

б) східній;   г) західній.

 2. Острови Індійського океану:

  а) Мадагаскар;  в) Шрі-Ланка.

  б) Гренландія;

 3. Індійський океан най… :

  а) холодніший;  в) солоніший.

  б) тепліший;

 4. Які материки не омиває Індійський океан?

  а) Африка;   г) Австралія;

  б) Південна Америка; д) Північна Америка.

  в) Євразія;

 5. Найтепліше і найсолоніше море – це :

  а) Біле;

  б) Чорне;

  в) Червоне.

 6. У давні часи Індійський океан слугував … маршрутом:

  а) туристичним;

  б) торговим;

  в) воєнним.

 Відповіді: 1 а; 2 а, в; 3 б, в; 4 б, 5 в, 6 б.

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.

 1.Відстрочена відгадка.

  – Прочитайте слова Отто Шмідт, Фритьоф Нансен, Іван Папанін.

  – Чи знаєте ви, що означають ці слова?

  – Так , це імена та прізвища. Але, хто ці люди?

  – Чому саме на сьогоднішньому уроці з’явилися ці імена? ( Ці імена пов’язані з найменшим океаном світу.)

  1. Мотивація навчальної діяльності.

 – Яким чином можна подолати океан?

 – Чи легко подорожувати Північним Льодовитим океаном на звичайних кораблях?

 – Що ж робити?

    Закресліть слово ЛІД і дізнайтеся, на чому дослідники подорожують Північним Льодовитим океаном.

  Л І Д Л К І Д Р Л И І Д Г Л О І Л Д А Л І М Д

    ( криголам )

3.Оголошення теми й завдань уроку.

  – Сьогодні  ми вирушимо у подорож Північним Льодовитим Океаном.

Завдання подорожі:

  • вивчити  особливості географічного положення Північного Льодовитого океану;
  • дослідити рослинний і тваринний світ океану;
  • екологічні проблеми.
  • І в кінці уроку дописати слова, які характеризують Північний Льодовитий океан.

Най ….

Най ….

Най ….

Най ….

Най ….

Най ….

  – Під  час експедиції мені будуть допомагати  наші експерти : картограф, історик, синоптик, океанолог, еколог.

Ваша задача: уважно слухати інформацію і запам’ятовувати якомога більше цікавих фактів.

ІV. Вивчення нового матеріалу

 1.Розповідь вчителя.

  – Найменший з океанів планети – Північний Льодовитий. Він називається Льодовитим, адже більша його частина завжди вкрита кригою. Океан розташований на крайній півночі Землі, тому його  і названо Північним.

Історик .

 Північний Льодовитий океан мав багато назв. У давні часи росіяни називали його Студеним морем, англійці – Північним, португальці – Льодяним. 1845 року Лондонське географічне товариство затвердило сучасну назву.

Вчитель.  Північний Льодовитий океан – найменший з океанів. Він займає тільки 4 % від площі Світового океану.

  1. Робота з картою.

  – Знайдіть  Північний Льодовитий океан на карті. Які материки він омиває?

Картограф .

Північний Льодовитий океан розташований  в обох півкулях на півночі нашої планети.

 Омиває береги двох материків: Євразії та Північної Америки. Сполучається широкими протоками з Атлантичним океаном та вузькою Беринговою протокою з Тихим.

У ньому знаходиться більша частина крижаної  Гренландії – найбільшого  острова у світі.

Усі простори океану разом із його морями і островами називають Арктикою. Її природні умови впливають на погодні умови всієї Північної півкулі.

Синоптик.

Північний Льодовитий океан найхолодніший з усіх океанів. В районі Північного полюса півроку триває полярна ніч, тому поверхня отримує мало сонячного  тепла. Тріскучий мороз, пронизливий вітер, сильні хуртовини – таку погоду формують холодні і сухі арктичні повітряні маси. Середня температура повітря взимку знижується до 40 – 50 градусів, а влітку становить близько 0 градусів. І майже півроку триває полярний день. Сніговий покрив триває майже вісім місяців. Узимку 90% площі океану скуто кригою , влітку – 50%. Опадів випадає дуже мало. Влітку утворюються тумани, які тримаються до 5-ти днів.

 Але, як не дивно, а холодний, вкритий кригою Північний Льодовитий океан обігріває величезні простори суходолу Крайньої  Півночі  планети. Адже під кригою вода тепліша за повітря і тому вона віддає своє тепло. Тому взимку над океаном тепліше, а влітку  навпаки  – над океаном повітря холодніше.

 Вчитель:   – Яка середня температура повітря взимку?

   – Влітку? 

   – Скільки місяців триває сніговий покрив?

   – Чи впливають погодні умови океану на погоду всієї Північної півкулі?

 Океанолог.

Північний Льодовитий океан — це найменш глибока частина Світового океану. Його середня глибина понад 1200 м, а найбільша — 5527 м.

Північний Льодовитий океан — найхолодніший з усіх океанів. На приполярну територію сонячні промені падають косо й мало нагрівають земну поверхню. Температура води в океані впродовж року становить близько  2°С. Північний Льодовитий океан упродовж усього року вкритий кригою.

Саме суворі кліматичні умови зумовлюють бідність, як рослинного так і тваринного світу. Найбільша різноманітність рослин і тварин   – у Баренцовому морі, бо його «підігрівають» теплі води Атлантичного океану.

 Рослинний світ океану здебільшого складають водорості, які здатні жити не тільки в холодній воді, а й на кризі.

 

Фізкультхвилинка ( руханка )

Все в порядку, спочивайте.

Дружно руки підіймайте,

Все чудово, опускайте.

Нахиліться. Розігніться.

Всі веселі, всі здорові,

До навчання всі готові!

 

  1. Робота в парах.

Ознайомтеся з додатковою інформацією на картках. Підкресліть  назви тварин Північного Льодовитого океану.

   Льодовий режим

 Узимку кригою вкриваються дві третини поверхні океану, влітку - лише половина. Кригоутворення починається наприкінці вересня, але найбільшої потужності крига досягає у квітні. Влітку тут активно поглинається сонячне проміння, тане крига, розвивається планктон, збільшується кількість риби й тюленів.

 Крига в океані постійно дрейфує від берегів Аляски й Чукотки через Північний полюс до Гренландії зі швидкістю 2 – 4 км на добу.

 Крім морської криги, в океані трапляються айсберги і так звані льодові острови. Основна маса айсбергів утворюється з льодовиків Гренландії. Льодові острови – це великі масивні круги, що здіймаються над морською поверхнею на висоту близько 10 м. Деякі з них досягають 35 км завдовжки, 20 км завширшки і 50 м завтовшки.

Це найхолодніший океан. Через суворі кліматичні умови життя в океані бідне. У товщі води живуть мікроорганізми. Біля берегів ростуть водорості: ламінарія, фукус, морська трава тостера. У ньому налічуються тільки 150 видів риб . Серед  промислових риб найбільше значення мають тріска, лосось,мойва, палтус, сиг, нельма,морський окунь, пікша, океанічний оселедець, серед ссавців – нерпа, білуха, морж, тюлень, нарвал. Риба є головною поживою для морських ссавців – тюленів, моржів, білух. Полює на тюленів і рибу білий ведмідь. На скелястих берегах птахи ( чайки, гаги, топірці, баклани ) утворюють масові гніздування – «пташині базари». Тут трапляється найбільша медуза –  ціанея, яка в діаметрі сягає 2 метри, а щупальця її витягуються до 20 метрів.

Північний Льодовитий океан із прилеглими територіями суходолу – це величезний нафтогазоносний басейн із найбагатшими запасами нафти й газу.

V. Первинна перевірка засвоєння знань. 

 Користуючись додатковою інформацією та матеріалами підручника (с. 81 – 84 ), заповніть таблицю.

Назва   океану

Клімат океану

Риби

Рослини

Птахи

Родовища 

 

 

 

 

 

 

Еколог.

З середини 30-х рр. XX ст. – початку освоєння Північного морського шляху – відбувся активний наступ людини на природу північних морів. Розширення виробництва на берегах збільшило забруднення вод, скорочення біологічних ресурсів і т. д. Нині проблеми Північного Льодовитого океану зводяться до наступних:

  • перелов морепродуктів (молюсків, ракоподібних, риби), непомірний видобуток морського звіра (тюленів, моржів);
  • велике шумове забруднення (порушення тиші постійними пневмовзривами – гідроудари, електророзряди, геофізична розвідка, шум двигунів судів);
  • забруднення акваторій нафтою, нафтопродуктами, отрутохімікатами, сміттям з берега і кораблів, скидання побутових стоків;
  • підвищений радіоактивний фон (особливо в європейському секторі), захоронення радіоактивних відходів (наприклад, на Новій Землі);
  • кислотні дощі, що випадають на поверхню морів.

 

Необхідно провести цілий ряд заходів:

  • впровадження щомісячного моніторингу за станом вод і дна океану;
  • дообладнання кораблів засобами радіоактивного захисту;
  • повне очищення промислових і побутових стоків;
  • збільшення кількості кораблів-нафтоприбиральників;
  • ліквідація кладовищ суден у морях і затоках;
  • ліквідація могильників радіоактивних речовин на Новій Землі.

 VІ. Контроль і самоперевірка знань учнів.

1. Гра «Дешифрувальник».

  – Розгадайте назви тварин Північного Льодовитого океану, знайдіть до них малюнок на дошці.

 Дмевдіь ( ведмідь), жорм ( морж), тлеюьн (тюлень), арвнал ( нарвал), чйака ( чайка), кйраа ( кайра), качрак ( крачка).

2.Бліцопитування

 – Назвіть материки, що омиває Північний Льодовитий океан.

 – Як називають простір океану разом з морями? ( Арктика )

  – Океан, з якого надходить тепла течія, що робить Арктику теплішою за Антарктиду. ( Атлантичний).

 – Звір – володар Арктики. ( Білий ведмідь)

  – Скільки місяців триває зима? (9 – 10)

Ось і закінчилася наша експедиція. Прийшов час дописати слова. Зараз і переконаємося, хто з вас був дуже уважним. Най…

Найхолодніший

Найменший

Наймілкіший

Найбідніший

Найспокійніший

Найменш солоний  

VІІ.  Підведення підсумків

  – Продовж речення.

Я дізнався ...

 Мені сподобалося ...

Для мене стало новим ...

Мене здивувало ...

 Мені захотілося ...

 

 Історик.

 Першовідкривачами узбережжя Північного Льодовитого океану вважають росіян-новгородців, які дісталися до нього наприкінці ХІ століття. Перші відомості про природу навколо полярних областей були отримані лише наприкінці ХІХ століття під час дрейфу судна норвезького дослідника Фритьофа  Нансена. У 1932 році російський учений Отто Шмідт очолив експедицію на криголамі «Сибіряков» . Були проведені заміри глибини, встановлено товщу льодового покриву.

 У 1937 році на крижині було розміщено наукову станцію «Північний полюс 1». У наш час вивчення природи океану продовжується за допомогою літаків, що здатні сідати на крижини та штучних супутників Землі.

VІІІ. Інформація про домашнє завдання

 Обов’язковий  мінімум – с.81 – 84

Творче завдання ( за вибором)

  • Де в північній півкулі « народжуються» айсберги? Складіть розповідь про подорож айсберга.
  • Уявіть, що вам довелося розробляти марки для пошти Північного  Льодовитого океану. Запропонуйте, що на них можна зобразити.

Особливе завдання: підготувати розповідь про дослідників Північного Льодовитого океану

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

Нарвал   Нарвал — буруватий у цяточку кит. Його ще називають єдинорогом. Довжина цих рідкісних китів сягає 6 метрів. Живуть вони у водах Арктики і Північної Антарктики, вздовж кромки льоду у відкритому морі. 
   Тримаються стадами. Живляться кальмарами, скатами, камбалою та іншими рибами. Одне дитинча народжується раз на 2—3 роки. Самців прикрашає закручений подібно до гвинта бивень довжиною до 3 метрів. Це величезний зуб, що проріс через верхню губу. Під час шлюбних ігор самці «фехтують» цією зброєю. 

  

ЧИ ТОБІ ВІДОМО, ЩО...

  • У Середньовіччі люди вірили, що бивень нарвала - це ріг єдинорога і приписували йому чудодійні лікувальні властивості. Англійська королева Єлизавета І зберігала ріг нарвала як цінну реліквію.
  • Деякі самці нарвала (однорога) мають два бивні, спіралі на яких мають один напрям - закручуються наліво. Довжина бивня може сягати 3 метрів. Він видніється з-під верхньої губи і увесь час росте. Інколи такий бивень виростає і у самок нарвала.
  • До підродини нарвалових разом з нарвалом входить білуха - також єдиний вид роду.
  • Старонорвезьке слово „нар" означає „труп". Нарвал, або „трупний кит", був названий так тому, що плямисте забарвлення старих тварин було подібне до кольору трупа, що розкладається.

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 березня 2019
Переглядів
5479
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку