Тема. Особливості природи Північного Льодовитого океану
Мета: ознайомити учнів із головними особливостями географічного положення океану, його рослинним і тваринним світом,
формувати уміння вчитися, здатність ставити мету навчального завдання і досягати її; удосконалювати вміння працювати в команді;
розвивати вміння правильно висловлювати думки, доводити свою точку зору;
формувати навички роботи з картами атласу, текстом підручника та іншими джерелами географічних знань;
виховувати спостережливість, захопленість неповторністю й величчю природи.
Тип уроку: комбінований.
Основні терміни і поняття: Північний Льодовитий океан, криголам.
Міжпредметні зв’язки: літературне читання.
Обладнання: карта, картки із завданнями.
Хід уроку
I. Організаційний етап
Пролунав уже дзвінок,
Розпочався наш урок.
Сядемо тихо всі за парти,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім класі
Усі діти – молодці!
II. Контроль знань учнів.
СИНОПТИК: Ми всі живемо на планеті Земля. В її мальовничому куточку, який має назву Україна. Зараз у природі панує зима. Триває її перший місяць - грудень.
Сьогодні 17 грудня. Температура повітря о 7 годині ранку становила … градусів. Вітер …. Вранці … . Опади … .
Я бажаю нехай проблеми та незгоди, не роблять на уроці нам погоди. Приємного всім настрою.
– Сподіваюсь нашій подорожі нічого непередбаченого не завадить.
2. Перевірка домашнього завдання.
«Експрес-тестування»
а) південній; в) північній;
б) східній; г) західній.
2. Острови Індійського океану:
а) Мадагаскар; в) Шрі-Ланка.
б) Гренландія;
3. Індійський океан най… :
а) холодніший; в) солоніший.
б) тепліший;
4. Які материки не омиває Індійський океан?
а) Африка; г) Австралія;
б) Південна Америка; д) Північна Америка.
в) Євразія;
5. Найтепліше і найсолоніше море – це :
а) Біле;
б) Чорне;
в) Червоне.
6. У давні часи Індійський океан слугував … маршрутом:
а) туристичним;
б) торговим;
в) воєнним.
Відповіді: 1 а; 2 а, в; 3 б, в; 4 б, 5 в, 6 б.
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.
1.Відстрочена відгадка.
– Прочитайте слова Отто Шмідт, Фритьоф Нансен, Іван Папанін.
– Чи знаєте ви, що означають ці слова?
– Так , це імена та прізвища. Але, хто ці люди?
– Чому саме на сьогоднішньому уроці з’явилися ці імена? ( Ці імена пов’язані з найменшим океаном світу.)
– Яким чином можна подолати океан?
– Чи легко подорожувати Північним Льодовитим океаном на звичайних кораблях?
– Що ж робити?
Закресліть слово ЛІД і дізнайтеся, на чому дослідники подорожують Північним Льодовитим океаном.
Л І Д Л К І Д Р Л И І Д Г Л О І Л Д А Л І М Д
( криголам )
3.Оголошення теми й завдань уроку.
– Сьогодні ми вирушимо у подорож Північним Льодовитим Океаном.
Завдання подорожі:
Най ….
Най ….
Най ….
Най ….
Най ….
Най ….
– Під час експедиції мені будуть допомагати наші експерти : картограф, історик, синоптик, океанолог, еколог.
Ваша задача: уважно слухати інформацію і запам’ятовувати якомога більше цікавих фактів.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Розповідь вчителя.
– Найменший з океанів планети – Північний Льодовитий. Він називається Льодовитим, адже більша його частина завжди вкрита кригою. Океан розташований на крайній півночі Землі, тому його і названо Північним.
Історик .
Північний Льодовитий океан мав багато назв. У давні часи росіяни називали його Студеним морем, англійці – Північним, португальці – Льодяним. 1845 року Лондонське географічне товариство затвердило сучасну назву.
Вчитель. Північний Льодовитий океан – найменший з океанів. Він займає тільки 4 % від площі Світового океану.
– Знайдіть Північний Льодовитий океан на карті. Які материки він омиває?
Картограф .
Північний Льодовитий океан розташований в обох півкулях на півночі нашої планети.
Омиває береги двох материків: Євразії та Північної Америки. Сполучається широкими протоками з Атлантичним океаном та вузькою Беринговою протокою з Тихим.
У ньому знаходиться більша частина крижаної Гренландії – найбільшого острова у світі.
Усі простори океану разом із його морями і островами називають Арктикою. Її природні умови впливають на погодні умови всієї Північної півкулі.
Синоптик.
Північний Льодовитий океан найхолодніший з усіх океанів. В районі Північного полюса півроку триває полярна ніч, тому поверхня отримує мало сонячного тепла. Тріскучий мороз, пронизливий вітер, сильні хуртовини – таку погоду формують холодні і сухі арктичні повітряні маси. Середня температура повітря взимку знижується до 40 – 50 градусів, а влітку становить близько 0 градусів. І майже півроку триває полярний день. Сніговий покрив триває майже вісім місяців. Узимку 90% площі океану скуто кригою , влітку – 50%. Опадів випадає дуже мало. Влітку утворюються тумани, які тримаються до 5-ти днів.
Але, як не дивно, а холодний, вкритий кригою Північний Льодовитий океан обігріває величезні простори суходолу Крайньої Півночі планети. Адже під кригою вода тепліша за повітря і тому вона віддає своє тепло. Тому взимку над океаном тепліше, а влітку навпаки – над океаном повітря холодніше.
Вчитель: – Яка середня температура повітря взимку?
– Влітку?
– Скільки місяців триває сніговий покрив?
– Чи впливають погодні умови океану на погоду всієї Північної півкулі?
Океанолог.
Північний Льодовитий океан — це найменш глибока частина Світового океану. Його середня глибина понад 1200 м, а найбільша — 5527 м.
Північний Льодовитий океан — найхолодніший з усіх океанів. На приполярну територію сонячні промені падають косо й мало нагрівають земну поверхню. Температура води в океані впродовж року становить близько – 2°С. Північний Льодовитий океан упродовж усього року вкритий кригою.
Саме суворі кліматичні умови зумовлюють бідність, як рослинного так і тваринного світу. Найбільша різноманітність рослин і тварин – у Баренцовому морі, бо його «підігрівають» теплі води Атлантичного океану.
Рослинний світ океану здебільшого складають водорості, які здатні жити не тільки в холодній воді, а й на кризі.
Фізкультхвилинка ( руханка )
Все в порядку, спочивайте.
Дружно руки підіймайте,
Все чудово, опускайте.
Нахиліться. Розігніться.
Всі веселі, всі здорові,
До навчання всі готові!
Ознайомтеся з додатковою інформацією на картках. Підкресліть назви тварин Північного Льодовитого океану.
Льодовий режим
Узимку кригою вкриваються дві третини поверхні океану, влітку - лише половина. Кригоутворення починається наприкінці вересня, але найбільшої потужності крига досягає у квітні. Влітку тут активно поглинається сонячне проміння, тане крига, розвивається планктон, збільшується кількість риби й тюленів.
Крига в океані постійно дрейфує від берегів Аляски й Чукотки через Північний полюс до Гренландії зі швидкістю 2 – 4 км на добу.
Крім морської криги, в океані трапляються айсберги і так звані льодові острови. Основна маса айсбергів утворюється з льодовиків Гренландії. Льодові острови – це великі масивні круги, що здіймаються над морською поверхнею на висоту близько 10 м. Деякі з них досягають 35 км завдовжки, 20 км завширшки і 50 м завтовшки.
Це найхолодніший океан. Через суворі кліматичні умови життя в океані бідне. У товщі води живуть мікроорганізми. Біля берегів ростуть водорості: ламінарія, фукус, морська трава тостера. У ньому налічуються тільки 150 видів риб . Серед промислових риб найбільше значення мають тріска, лосось,мойва, палтус, сиг, нельма,морський окунь, пікша, океанічний оселедець, серед ссавців – нерпа, білуха, морж, тюлень, нарвал. Риба є головною поживою для морських ссавців – тюленів, моржів, білух. Полює на тюленів і рибу білий ведмідь. На скелястих берегах птахи ( чайки, гаги, топірці, баклани ) утворюють масові гніздування – «пташині базари». Тут трапляється найбільша медуза – ціанея, яка в діаметрі сягає 2 метри, а щупальця її витягуються до 20 метрів.
Північний Льодовитий океан із прилеглими територіями суходолу – це величезний нафтогазоносний басейн із найбагатшими запасами нафти й газу.
V. Первинна перевірка засвоєння знань.
– Користуючись додатковою інформацією та матеріалами підручника (с. 81 – 84 ), заповніть таблицю.
Назва океану |
Клімат океану |
Риби |
Рослини |
Птахи |
Родовища |
|
|
|
|
|
|
Еколог.
З середини 30-х рр. XX ст. – початку освоєння Північного морського шляху – відбувся активний наступ людини на природу північних морів. Розширення виробництва на берегах збільшило забруднення вод, скорочення біологічних ресурсів і т. д. Нині проблеми Північного Льодовитого океану зводяться до наступних:
Необхідно провести цілий ряд заходів:
VІ. Контроль і самоперевірка знань учнів.
1. Гра «Дешифрувальник».
– Розгадайте назви тварин Північного Льодовитого океану, знайдіть до них малюнок на дошці.
Дмевдіь ( ведмідь), жорм ( морж), тлеюьн (тюлень), арвнал ( нарвал), чйака ( чайка), кйраа ( кайра), качрак ( крачка).
2.Бліцопитування
– Назвіть материки, що омиває Північний Льодовитий океан.
– Як називають простір океану разом з морями? ( Арктика )
– Океан, з якого надходить тепла течія, що робить Арктику теплішою за Антарктиду. ( Атлантичний).
– Звір – володар Арктики. ( Білий ведмідь)
– Скільки місяців триває зима? (9 – 10)
Ось і закінчилася наша експедиція. Прийшов час дописати слова. Зараз і переконаємося, хто з вас був дуже уважним. Най…
Найхолодніший
Найменший
Наймілкіший
Найбідніший
Найспокійніший
Найменш солоний
VІІ. Підведення підсумків
– Продовж речення.
Я дізнався ...
Мені сподобалося ...
Для мене стало новим ...
Мене здивувало ...
Мені захотілося ...
Історик.
Першовідкривачами узбережжя Північного Льодовитого океану вважають росіян-новгородців, які дісталися до нього наприкінці ХІ століття. Перші відомості про природу навколо полярних областей були отримані лише наприкінці ХІХ століття під час дрейфу судна норвезького дослідника Фритьофа Нансена. У 1932 році російський учений Отто Шмідт очолив експедицію на криголамі «Сибіряков» . Були проведені заміри глибини, встановлено товщу льодового покриву.
У 1937 році на крижині було розміщено наукову станцію «Північний полюс 1». У наш час вивчення природи океану продовжується за допомогою літаків, що здатні сідати на крижини та штучних супутників Землі.
VІІІ. Інформація про домашнє завдання
Обов’язковий мінімум – с.81 – 84
Творче завдання ( за вибором)
Особливе завдання: підготувати розповідь про дослідників Північного Льодовитого океану
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Нарвал — буруватий у цяточку кит. Його ще називають єдинорогом. Довжина цих рідкісних китів сягає 6 метрів. Живуть вони у водах Арктики і Північної Антарктики, вздовж кромки льоду у відкритому морі.
Тримаються стадами. Живляться кальмарами, скатами, камбалою та іншими рибами. Одне дитинча народжується раз на 2—3 роки. Самців прикрашає закручений подібно до гвинта бивень довжиною до 3 метрів. Це величезний зуб, що проріс через верхню губу. Під час шлюбних ігор самці «фехтують» цією зброєю.
ЧИ ТОБІ ВІДОМО, ЩО...