Урок для першого класу на тему "Лікарські рослини рідного краю".
Мета уроку: дати характеристику лікарських рослин, які ростуть на території нашого краю. Сформувати в учнів уявлення про різноманітність рослинного світу нашого краю, навчитись розподіляти рослини на три групи: дерева, кущі, трави; вчити визначати плоди дерев; розкрити цінності рослини для людини; навчити розпізнавати рослини, порівнювати, робити висновки, розвивати спостережливість, увагу; виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю; почуття прекрасного в природі, бажання охороняти та примножувати її красу.
Дата:
Мета: дати характеристику лікарських рослин, які ростуть на території нашого краю. Сформувати в учнів уявлення про різноманітність рослинного світу нашого краю, навчитись роз-поділяти рослини на три групи: дерева, кущі, трави; вчити визначати плоди дерев; розкрити цінності рослини для людини; навчити розпізнавати рослини, порівнювати, робити висновки, розвивати спостережливість, увагу; виховувати бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю; почуття прекрасного в природі, бажання охороняти та примножувати її красу.
Обладнання: Малюнки різних рослин; дерев, кущів, квітів, грибів, трав’янистих рослин; плоди різних лікарських рослин; роздавальні картки.
Хід уроку:
I. Привітання.
Ми вам раді, люди добрі.
І вітаєм щиро Вас
І запрошуєм ласкаво
На урок в наш дружний клас.
II. Актуалізація опорних знань.
- Які прислів’я ви знаєте про природу?
Багато лісу – не губи
Мало лісу – бережи
Нема лісу – посади.
Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
III. Оголошення теми і мети уроку.
Cьогодні на уроці ми поговорим про природу нашого краю. Пригадаєм , як поділяються рослини.Навчимося розпізнавати плоди. Розкриємо чим цінні лікарські рослини для людини. Багато цікавого нас чекає на цьому уроці.
Робота в групах.
Командири починають знайомство з командою і презентують вибрані рослини:
1-й командир: Наша команда називається “Дерева”. Ми знаємо такі дерева (по черзі учасники стають і називають.
(Дуб, каштан, клен, липа, верба, осика).
2-й командир: Наша команда називається “Кущі”. Ми знаємо такі кущі: (шипшина, калина, ліщина, бузок, порічки, горобина).
3-й командир: Наша команда називається “Трав’янисті рослини”. І ми знаємо такі рослини: (полин, кульбаба, мати-й-мачуха, сон-трава, кропива).
Пояснення кожної групи , за якими ознаками виділили категорії рослин.
Робота в парах.
- Бачу, ви багато рослин знаєте. Зараз попрацюйте в парах. Візьміть білу карточку і відшукайте назви дерев і кущів, які поширені в нашій місцевості. (Відштовхуйтесь від крапочки).
Хто знайшов зразу називає.
С |
Ш |
.Я |
Л |
И |
Н |
А |
Л |
А |
М |
И |
Б |
Е |
Р |
Е |
З |
А |
В |
О |
П |
Г |
Л |
І |
Д |
Д |
С |
Р |
Р |
Ш |
И |
Н |
А |
|
У |
О |
А |
О |
Д |
И |
Н |
А |
|
Б |
С |
Н |
Робота з підручником
- Зображення цих дерев і кущів ви можете побачити у підручнику.
Учні: Глід,
Глід – росте у всіх областях. Має лікувальні червоні продовгуваті плоди, які використовують з лікувальною метою.
Вчитель: Не тільки дерева й кущі прикрашають наш край і мають цілющу силу, а й ягоди.
Відгадайте загадку:
У зеленому лісочку
Під мережаним листочком
Червоніє невеличка
Спіла ягідка …. (суничка)
Рекомендую вам з’їсти навесні 10 стаканів свіжозібраної суниці і ваш організм буде забезпечений вітамінами на цілий рік.
Як називаються ягоди на наступних малюнках?
Діти називають:
Застосування технології «Метод ПРЕС»
• На дереві гойдається,
Жупан колючий має,
На літо одягається,
А восени скидає. (Каштан)
Влітку і взимку вбрання одне,
Та кличуть дітки завжди мене.
Щоб я на свято до них прийшла,
Цяцьок багато їм принесла. (Ялинка)
Там, де в яр
Травиця збігла,
Красувалась
Куля біла.
Налетів
Жартун-вітрисько,
Щось травиці
Пошушукав…
І знялося з кулі
Триста
Спілих
Білих
Парашутів.
(Кульбаба)
У зеленим зіллі
Виросли дівчатка –
Вії у них білі,
Золоті очатка.
(Ромашки)
Виростає шкода
На кінці города,
Хто до неї доторкнеться,
Як ужалений
Сахнеться.
(Кропива)
Стоїть дід над водою,
З білою бородою.
Тільки сонечко пригріє,
Борода почервоніє. (Калина)
-Діти відгадують загадки і за методом «Прес» обґрунтовують до якої групи належить рослина.
“ПРЕС”
1. Позиція “Я вважаю…”
2. Обґрунтування “…тому що…”
3. Приклад “…наприклад…”
4. Висновки “Отже, …”
Фізкультхвилинка.
- А зараз давайте відпочинемо.
Цвіт із липи ми зривали,
У торбиночку складали,
А зимою чай варили
І ніколи не хворіли.
Раз здорові всі малята,
В путь почнемо вирушати.
Зустріч з казкою.
А вирушати ми будемо в гості до бабусі Квіткознавці.
Сядьте зручно, не забувайте , що ви учні і вмієте себе чемно поводити в гостях.
“Казка”
Стоїть на краю лісу хатинка. Навколо росте багато Квітів. Там живе бабуся Квіткознавця. Стежка до хатки ніколи не заростає травою, бо зранку до вечора ідуть до старенької відвідувачі.
Це ведмідь причвалав. Він ягід немитих наївся і в нього живіт болить.
Он зайчисько вже стрибає і на лапку все кульгає.
Не біда, каже, подорожник цей візьми і до рани приклади.
Дякують усі мешканці лісу бабусі, бо всім вона допомагає.
Вчитель: Чим бабуся Квіткознавця лікувала хворих? (Відповіді дітей).
А ви, хочете завітати до Зеленої Аптеки бабусі Квіткознавці?
- А як ви думаєте, чому бабусю назвали Квіткознавця?
Робота в групах.
- Відгадайте загадку
За хатиною в садочку у зеленому віночку,
Та в червоних намистинках стала пава молода.
І збігаються всі діти, щоб на неї поглядіти,
За намисто смик, та й укине на язик.
( калина)
Ось бабуся передала вам гостинця
Карточка 1. Ягоди калини їдять при застуді, кашлі, лікують печінку. |
Загадка 2.
Рясно в липні зацвітає,
Дуже гарний запах має.
( липа)
Карточка 2. Чай із квітів липи п’ють при застуді. Відваром полощуть горло при ангіні. Листям і корою лікують опіки і рани. |
Загадка 3.
Стережуть колючки їй,
Цвіт весняний запашний.
А осінньої години,
Червонясті намистини.
( шипшина)
Вчитель дає піднос тому хто відгадав.
Карточка 3. Шипшина – лікує шлунок і печінку. |
Загадка 4.
У білому віночку, сонечко засяяло.
( ромашка)
Карточка 4. Ромашка лікує болі в животі. Нею можна промивати очі, рани. |
Загадка 5.
Зелений листочок у руці пом’яти,
То умить впізнаєш запах…
( м’яти)
Карточка 5. М’ятний чай, заспокоює, викликає апетит, зміцнює серце. |
Гра «їстівні – не їстівні»
У народі кажуть де дуби – там гриби. Може і ми грибів назбираємо?
Бесіда
А під березою?
Робота в зошитах.
Висновок.
- Збирати лікарські рослини слід в екологічно-чистих місцях.
Слід оберігати рослини. Насаджувати дерева, доглядати за вже ростучими деревами і завжди пам`ятати про красу рідного краю і примножувати її.
IV. Підсумок уроку.