Урок на тему ,,Літосфера. Внутрішня будова Землі. Типи земної кори,,

Про матеріал

Урок засвоєння нових знань на тему «Літосфера. Внутрішня будова Землі. Типи земної кори»

Мета уроку: ознайомити учнів з поняттям ,,Літосфера,,,допомогти учням уявити та змоделювати внутрішню будову Землі; вчити виявляти відмінності між материковою та океанічною земною корою;розкрити закономірності змін температури при опусканні в надра Землі .

Перегляд файлу

План-конспект уроку на тему: «Літосфера. Внутрішня будова Землі. Типи земної кори»

Мета: продовжувати  формувати  знання про Землю як цілісну структуру, що існує  внаслідок взаємодії всіх її оболонок;

  • ознайомити з поняттям ,,Літосфера,,; 
  • допомогти  учням уявити та змоделювати   внутрішню будову Землі;
  • вчити виявляти відмінності між материковою та океанічною земною корою;
  • розкрити закономірності змін температури при опусканні в надра Землі ;  
  • продовжувати формувати діяльнісні компетентності учнів;
  • розвивати в учнів критичне мислення, просторову уяву, уміння створювати образ обєкта;
  • стимулювати пошукову активність учнів ;
  • виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи Землі;
  • прищеплювати екологічну культуру, ініціювати та підтримувати участь дітей в екологічних проектах.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Опорні та базові поняття: географічна оболонка, літосфера, гідросфера,      атмосфера, біосфера, ядро, мантія, земна кора, астеносфера, геологія.

Форма проведення: урок-дослідження.

Обладнання: фізична карта світу, атласи, підручник, таблиця «Внутрішня будова Землі», «Будова земної кори», роздатковий матеріал, мультимедійна презентація.

Очікувані результати: активізація учнівської діяльності, бажання до самостійного пошуку відповідей, вміння назвати основні складові внутрішньої будови Землі та їхні основні ознаки під час моделювання.

План уроку:

  1. Організаційний момент.                                                                  1хв.
  2. Актуалізація навчальної діяльності.                                              3 хв.
  3. Мотивація навчальної діяльності та розкриття теми.                  7 хв.
  4. Усвідомлення нового матеріалу.                                                    20 хв.
  5. Закріплення набутих знань.                                                            10 хв.
  6. Підсумок уроку.                                                                                2 хв.
  7. Рефлексія.                                                                                          1 хв.
  8. Домашнє завдання.                                                                           1хв.

 

  Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності

Прийом «Бліц – опитування»

  1. Яку форму має наша планета?
  2. Хто вперше висунув припущення про кулястість Землі?
  3. На основі яких доказів стародавні вчені це доводили ?
  4. Подорож якого мореплавця остаточно переконала людство, що Земля- куля?
  5. А який вік нашої планети ?
  6. Що таке гіпотеза?
  7. А чи всі таємниці наша планета розкрила людству?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності та розкриття теми.

Розповідь вчителя

Колись, багато мільйонів років тому,у Всесвіті панували різні стихії. Боротьба цих стихій привела до формування сонячної системи, частиною якої і стала наша планета Земля. А сформувалась вона, за однією з гіпотез, з хмари космічного пилу, який обертаючись, притягував до себе інші космічні частинки і сформував велику розпечену кулю – нашу планету.

  Єдину планету, яка має життя в усіх його проявах, повітря і воду, велику кількість мінералів і гірських порід, які пройшли тривалий період свого формування. Були і розпеченими, і покриті кригою, і ,навіть, перетворювались з одних в інші.

Всі ці складові і стали оболонками нашої планети.

Запитання

Вивчаючи природознавство  ви дізналися , що планета Земля-жива цілісна структура, яка складається з взаємоповязаних оболонок.  Назвіть їх?

  • сукупність газів сформували повітряну оболонку атмосферу;
  • сукупність води – водну оболонку гідросферу;
  • сукупність організмів – оболонку життя біосферу;

а сукупність гірських порід і мінералів – тверду оболонку нашої планети –

літосферу.

Чи пов’язані оболонки Землі між собою? Наведіть приклад?

А тепер спробуйте уявити собі як відбувалося формування планети. Складно? Звичайно. А знаєте чому? Тому що все це відбувалося багато мільйонів років.

Але ми маємо результат – це унікальна планета, єдина і неповторна, яку потрібно любити, оберігати і зберегти для майбутніх поколінь.

Прийом,, Географічний кінозал,,

Перегляд відео фрагмента.

Отже, на сьогоднішньому  уроці ми починаємо вивчати розділ,, Оболонки Землі,, А починаємо його вивчати з оболонки, яка хвилювала людство з давніх часів і хвилює до цих пір. Це літосфера. Запишіть тему уроку

,, Літосфера. Внутрішня будова Землі. Типи земної кори,,

 

ІV. Усвідомлення нового матеріалу.

Завдання уроку

  1. Вивчити  внутрішню будову Землі.
  2. Охарактеризувати типи  земної кори.
  3. З’ясувати  будову  літосфери.
  4. Зрозуміти закономірності змін температури при опусканні в надра Землі.

Розповідь вчителя з елементами бесіди 

Людина завжди прагнула до зірок. Але чи означає це, що її не цікавило, як влаштована Земля, чому виникають землетруси і виверження вулканів? Звичайно ж, люди з найдавніших часів намагалися знайти відповіді на ці запитання.

Як вони це пояснювали?

Так у Давній Греції до н.е. люди вірили в те, що у надрах Землі сидить бог вогню Гефест . А давні римляни тлумачили землетруси і виверження вулканів діяльністю бога Вулкана. Учені Середньовіччя припускали, що надра планети заповнені водою або вогнем.

  У 19 ст. відомий письменник Жюль Верн написав відому книгу ,,Подорож до центру Землі,, , де висловив  свої припущення щодо внутрішньої  будови нашої  планети .

Запитання

А чому, на вашу думку, він написав такий твір?

Так, цим питанням люди цікавилися, наука розвивалася, але ще не могла  науково пояснити внутрішні процеси Землі.

Запитання

Які сучасні методи вивчення географії  ви знаєте, з допомогою яких можна вивчати  планету?

 

      Дослідженнями будови землі займається наука геологія.

Геологія – наука, що вивчає будову та розвиток Землі  як планети.

Реалізувати на практиці – це можна  за допомогою сейсмічного методу.

На поверхні землі здійснюють вибух.

Спеціальний  прилад  сейсмограф фіксує з якою  швидкістю поширюються  в земної корі коливання, спричинені вибухом. Одержавши  ці дані, вчені визначають через які породи пройшли сейсмічні хвилі, адже у різних породах швидкість проходження хвиль буде різна.  І  у такий спосіб вчені визначили, що наша планета складається з трьох основних частин, які відрізняються між собою температурою та станом речовини.

1. Ядро

2. Мантія

3. Земна кора

 

У кожного з вас є схема внутрішньої будови землі. Протягом вивчення нового матеріалу ви повинні підписати всі шари, щоб в кінці уроку у вас вийшла загальна картина вивченого.

Робота із схемою ,,Внутрішня будова Землі,, та відповідною сторінкою атласа.

 

C:\Users\Таня\Desktop\Рис.22.jpg  Ядро ( 33,5%) -  найменш вивчений шар. Зовнішня частина ядра перебуває у розплавлено – рідкому стані, а внутрішня – у твердому. Припускають, що ядро складене з речовини, подібної до металу ( залізо з домішками кремнію чи нікелю) Ядро створює магнітне поле планети.

 

Мантія(66%)– в перекладі з грецької покривало.Верхня частина мантії складена щільними породами, тобто твердими.

( високий тиск) Проте на глибині 50 – 250 км у ній міститься  астеносферачастково  розплавлений шар. Вона порівняно м`яка і пластична, як пластилін чи віск. Ця речовин амантії здатна повільно текти і таким способом переміщуватись. Швидкість переміщення не значна, але відіграє велику роль у рухах земної кори.

Земна кора (0,5%) – верхній твердий шар нашої планети. Порівняно з ядром і мантією, вона дуже тонка. Товща (потужність) земної кори найбільшау горах – 70 км, на рівнинах вона становить 40 км, під океанами – лише 5 – 10 км. Близько 4.5 млрд.років тому земна куля була розпечена і нагадувала,, кисіль,, що кипить. Поступово він охолоджувався і утворилася щільна ,,шкірка,, Цією шкіркою і стала земна кора.

Земна кора є материкова і океанічна.

Запитання

В чому різниця між двома типами земної кори?
 

Запитання

А що ж таке літосфера?

Літосфера – тверда оболонка Землі, що складається з земної кори та верхньої мантії.

Прийом ,,Дивуй,,

Як ви думаєте,  як глибоко людині вдалося проникнути в надра Землі?

 

Найглибшою свердловиною вважається Кольська свердловина  на одноіменному півострові . Глибина її 12 262м.

Діаметр свердловини біля поверхні землі 92 сантиметри, а діаметр нижньої частини — 21,5 сантиметр.

Температура під час буріння на глибині 5 кілометрів склала 70 градусів, на глибині 7 кілометрів — 120 градусів, а на глибині 12 кілометрів — 220 градусів.

Основною метою було вивчення вулканічних порід, які рідко бурять при видобутку корисних копалин. Тут працювало понад 15 дослідницьких лабораторій.

Згорнули свою діяльність в 1990 році, так як тут відбувалося багато аварій: часто обривалися бурові колони.

Сьогодні об'єкт покинутий, а сама свердловина законсервована і починає руйнуватися.

Прийом ,,Географічні асоціації,,

А як ви думаєте, чому у мене на столі лежать ці предмети?

 

Прийом ,,Математичний практикум,,

Запитання

Як ви вважаєте, змінюється температура при опусканні в надра Землі?

Вчені зясували, що при опусканні в надра Землі , температура підвищується на 1◦ градус накожні 33м.

Задача1

Яка температура буде в шахті на глибині 600м, якщо температура шару земної кори на поверхні +10◦С?

Розвязання: 600꞉33=18

                      +10+18=28

Відповідь: +28◦С

Задача 2

Радіус Землі 6370км.Скільки триватиме ваша мандрівка до центру Землі, якщови будете просуватись із швидкістю 40 км на день.

Розвязання: 6370 ꞉40=159,2 днів

                     159,2꞉30=5,3 місяця

Відповідь: 5,3 місяця

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Закріплення набутих знань.

Прийом ,, Склади пару,,

Прийом ,,Відгадай,,

Дівчина напівміфічна.                                     

Отака собі …пластична                                

Водночас вона тверда,                                  

Хоч тече, немов вода,                                    

Бо розжарена страшенно                                             В глибині воно яріє

Всі це знають достеменно                                                             Очевидно, червоніє

 ( мантія)                                                                       Підставляє всім плече

В океані я тонка                                                             І пече, пече, пече….

А у горах – ось така-а-а.                                         Словом – як жовток в яйці,

Із природних тіл складаюсь,                                          Та не втримати в руці.

Як насправді називаюсь?                                                                     ( ядро)

                    ( земна кора)

 

Прийом ,,Географічний крос,,

1. Верхній в’язкий шар мантії……… астеносфера

2. Є два типи земної кори………..  материкова та океанічна

3. Океанічна земна кора містить такі шари……….. осадовий та базальтовий

4. Верхній шар мантії та земна кора утворюють…………літосферу

5. Материкова земна кора містить такі шари………осадовий,гранітовий, базальтовий

6. Який шар Землі має температуру 5000◦С……… ядро

7. Наука яка вивчає будову та розвиток Землі……..геологія

8. Центральна частина земної кулі…………ядро

9. Наймасивніша частина Землі…………..мантія

Прийом ,,Творча майстерня,,

За допомогою змоделювати внутрішню будову Землі.

Прийом «Географічне аудіювання».

Знайдіть помилки у листі професора за твором Жюль Верна ,,Подорож до центру землі,,

Лекція про внутрішню будову Землі.

                   (прочитана професором Отто Ліденброком у травні 186…р.)

      Достовірно відомо також, що Земля складається із земної кори і ядра. Нижня межа земної кори досягає 40км. О, як багато видів гірських порід складає земну кору! 600! 600 гірських порід відомо геологічній науці! Всі вони поділяються на три розділи: горючі, металеві, каменеподібні. Хіба не це справжнє задоволення для кожного геолога – за зовнішнім виглядом, твердістю, запахом і смаком визначити будь-яку з них. Говорячи про внутрішню будову Землі, ми вступаємо в галузь припущень. Так, ряд учених вважає, що з глибиною температура земної кори піднімається приблизно на один градус через кожні 200м. Але тоді всі речовини у центрі Землі виявляться в газоподібному або розжарено-розплавленому стані. І тоді земна кора розірвалась би, як під тиском пари вибухає котел. Ядро Землі не може бути вогняно-рідким. Так-так-так! Жар не може зосереджуватися на великих глибинах. Хіба не відомо, що кількість діючих вулканів скорочується? Земля була розжарена з поверхні, а не навпаки. Я висловлюю своє категоричне судження – подорож до центру Землі можлива! Через кратер згаслого вулкану можна спуститися в земні надра.

(Ж. Верн «Подорож до центру Землі»)

VІ. Підсумок уроку.

Прийом «Роблю висновки»

  1. У внутрішній будові Землі розрізняють ядро, мантію, земну кору.
  2. Є материкова земна кора (осадовий, гранітовий , базальтовий шар)  і океанічна ( осадовий та базальтовий шар)
  3. Літосфера – тверда оболонка Землі, що охоплює земну кору і верхню мантію.
  4. При опусканні в надра Землі , температура підвищується на 1◦ градус на кожні 33м.

 

 

 

 

 

VІІ. Рефлексія.

Прийом ,, Листопад думок,,

На листочках записати свої думки та враження від уроку

  • Сьогодні я дізнався                             Було цікаво
  • Було складно                                      Я зрозумів що
  • Тепер я можу                                    Я відчув, що
  • Я навчився                                        У мене вийшло
  • Я не зрозумів                                    Я спробував
  •  Мене здивувало                              Урок дав мені для життя

 

VІІІ. Домашнє завдання

Параграф 17, підготувати повідомлення про гіпотези походження Землі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Таня\Downloads\воробйова 1.2jpg.jpg

C:\Users\Таня\Downloads\воробйова 1.3jpg.jpg

C:\Users\Таня\Downloads\воробйова 001.jpg

C:\Users\Таня\Downloads\воробйова 1.jpg

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Терен Тетяна Василівна
    Дуже гарний конспект! Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 грудня 2018
Переглядів
6114
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку