Тема. Написання з великої букви кличок тварин. Поширення поданих речень.
Мета:
спілкування державною мовою,
уміння вчитись,
математична грамотність,
компетентності в природничих науках,
інформаційна компетентність,
соціальні і громадянські компетентності,
загальнокультурна грамотність,
економічна грамотність,
підприємливість.
Обладнання: «Українська мова та читання»:підруч. для 2 кл. 1 частина / К. Пономарьова. – К.:Оріон. – 2019, книжка «Ріпка», картки для гри «Займи своє місце», виставка книг В. Нестайка, конверти із завданнями для групової роботи, фото (малюнки) улюблених тварин, цеглинки LEGO.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Освітні галузі: мовно – літературна, природнича, соціальна і здоров’язбережувальна, громадянська.
І. Організаційна частина
Знову кличе шкільний наш дзвінок,
Кличе усіх на незвичайний урок.
Зручніше сідаємо,
Урок рідної мови розпочинаємо.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Хочу я вам на уроці казку розказати.
Тільки всім спочатку треба її назву відгадати.
Казку, що всі змалку знають.
Залюбки розповідають.
Є в ній, дід, баба, донечка, собачка, киця, мишка.
Гарно всім у ній живеться
Як, скажіть, це казка зветься?
-Слово «ріпка» означає?(Відповіді цеглинками LEGO:
предмет – зелена,
ознаку предмета – жовта,
дію предмета – червона.
1. Вправа «Мозкова атака» (Діти пригадують все, що вони знають про іменник і записують на дошці).
- Згрупуємо записану інформацію за певними ознаками:
- Що означає?
- На які питання відповідає?
- До яких предметів ставимо запитання хто?
- До яких предметів ставимо запитання що?
- Коли вживаємо велику букву у іменниках?
III.Оголошення теми і мети уроку. Мотивація
-Ми вже досить багато знаємо про іменник. Сьогодні продовжимо збагачувати свої знання з даної теми. (Оголошення теми та мети уроку).
Стіна слів: кличка.
Вправа «Цей урок навчить мене».
-Бажаю здійснення всіх ваших очікувань.
-Де ми зможемо використати отримані знання?
IV.Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу
Розповідь вчителем казки «Ріпка» до слів про те, що дідусь не може вирвати ріпку. Дідусь просить допомоги у дітей, пропонуючи виконати завдання на каліграфічній хвилинці.
1. Каліграфічна хвилинка: письмо Т, т, побудова звукової схеми слова «тварини», складання та записування речення із цим словом.
2. Хвилинка – цікавинка
- Які бувають тварини?
- Наведіть приклади диких та свійських тварин.
- Яка між ними різниця?
- Продовжте ланцюжок живлення: капуста - заєць - …; пшениця - миша -...
- Відгадайте загадку: маленька, сіренька, а хвостик, як шило.
- Розв’яжіть задачу:
У дачному будинку живуть п’ять мишенят. Узимку кожна мишка з’їдає три пари вовняних шкарпеток. Скільки щонайменше пар шкарпеток потрібно зв’язати Галинці восени, щоб навесні вона змогла одягнути хоча б одну пару шкарпеток? (Відповіді учні показують за допомогою цеглинок LEGO: 9 – зелена, 12 – жовта, 15 – червона, 16 – голуба).
-А ріпка сидить у землі, як пень. Дід покликав бабусю Марушку, треба й бабусі підсобить, виконати її завдання.
3 .Робота за підручником (с.64 – 65). Виконання вправи 1. (усно).
Гра «Прочитай та пригадай».
- Прочитайте уривок з улюбленої казки Читалочки. Розгляньте ілюстрацію.
- Назвіть героїв цієї казки. З якої літери напишемо імена діда, баби та донечки?
4. Гра «Займи своє місце»
До дошки запрошуються шість учнів. Вони отримують картки зі словами: собачка, киця, мишка, Хвінка, Варварка, Сіроманка. За сигналом вчителя діти мають обрати та зайняти місце біля записів: «Назви тварин», «Клички тварин». Після перевірки правильності розміщення учнів картки прикріплюються на дошці під відповідним записом.
5. Виконання вправи 2. Розподільне списування
- Запишіть слова у два стовпчики, як на дошці.
7. Робота в парах
Проведемо дослідження:
- З якої букви написано назви тварин?
- З якої букви написано клички тварин?
- Який висновок за цими спостереженнями можна зробити?
Вчитель продовжує розповідати казку. Мінка теж просить допомоги у дітей.
8. Виконання вправи 3. Читання тексту «ланцюжком»
- Пропоную прочитати уривок з улюбленої казки Щебетунчика.
- Кому відома ця книжка? Як вона називається?
- Про яких тваринок йдеться у тексті? Як їх звати?
- Якими були їжачок та зайчик?
- Що ви знаєте про автора цієї книжки? (Виставка книжок В. Нестайка, їх презентація ).
9. Фізкультхвилинка
10. Вправа «Доповни речення» (виконання вправи 4)
- Доповніть речення назвами і кличками тварин з прочитаного уривка.
- Запишемо доповнене речення під диктовку. (Взаємоперевірка простим олівцем).
11. Робота в групах (допомагаємо собачці Хвінці)
11.1 Об’єднання учнів у шість груп.
11.2 Отримання конвертів із завданням.
11. 3 Виконання завдань у групах.
11.4 Презентація роботи груп.
Завдання (на основі завдань вправ 5,6):
V. Закріплення і систематизація вивченого матеріалу
Допомагаємо киці Варварці.
1. Розвиток зв’язного мовлення
- Покажіть фото, чи малюнок своєї улюбленої тваринки та розкажіть про неї.
Виховна бесіда: пам’ятайте ви відповідальні за тих кого приручили. Маєте доглядати за тваринками, при потребі лікувати, оберігати.
Допомагаємо Мишці.
2. Гра «Впіймай велику букву»
- Я називатиму слова, ви уважно слухайте та плескайте в долоні, якщо почуєте слово, що потрібно писати з великої букви. (Мавпа, кіт, Сірко, собака, Гавчик, Рекс, вівця, Мурчик, заєць, їжак, Пухнастик).
VI. Підсумок уроку