Розробка з уроку всесвітньої історії
на тему « Наступ на Реформацію» Контрреформація.
Вчителя історії та суспільствознавства
ліцею 144 імені Г. Ващенка м. Києва
Нечипоренко О.В.
Тип уроку: комбінований
Мета:
Обладнання:
карта «Європа в ХVІ-ХVІІ ст.»
підручник «Всесвітня історія 8 клас» Т. Ладиченко, І. Лукач, Н. Подоляк
інтерактивна дошка для показу картинок
Епіграф до уроку :
«Людина спасається лише своєю вірою»
М. Лютер
Хід уроку
І. Актуалізація знань:
Історичний диктант:
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
На попередньому уроці ми з вами говорили про Реформацію в Європі, яка перевернула уявлення людей про Світ, Бога та Церкву. Чи могла католицька церква змиритися з таким станом речей? Як вона боролася проти поширення протестантизму? Сьогодні ми з Вами про це поговоримо.
ІІІ. Новий матеріал
План
Вчитель просить учнів розповісти про визначних діячів Рефрмації.
Учень:
Вчитель: Реформація стала одним з найбільш революційних проявів тогочасної Європи. Церква була не готова до таких нападків, але й не збиралась відступати. Церковні собори та особисто Папа Римський здійснювали безпрецендетний тиск на «зрадників» віри. Зокрема було створено Священну Інквізицію – спеціальний орган, що виконував судову та виконавчу владу щодо єритиків. Вони займались фактично фізичним винищенням людей, що мали відміну позицію ніж католицька церква.
Ще одним кроком боротьби з Реформацією було створення в 1534 році Ордену Єзуїтів, що мав на меті поширення освітніх, агітаційних впливів на населення в дусі католицизму. Боротьба церкви дійшла до того, що було створено Індекс заборонених книг, які офіційно протирічили догматам католиків, зазвичай ці книги, трактати, брошури спалювали.
Орден єзуїтів мав спеціальне положення при всіх королівських дворах, часто священики цього ордену ставали «сірими кардиналами» при дворах королів.
На основі розповіді вчителя про методи боротьби проти Реформації учні складають схемку
Бесіда з учнями:
- для чого було, на вашу думку, створено чернечий орден та як він міг допомогти церкві в боротьбі з реформами?
- чому його члени мали особливий статут та повноваження і як вони цим користувались?
- чи згодні ви з твердженням, що мета виправдовує засоби?
- чи можна навіть заради високої мети користуватися підступними, жорстокими засобами?
Розповідь вчителя про Тридентський собор.
Вселенський собор Римської католицької церкви, що засідав в містах Тренто та Болонья (1545-1563рр.) фактично закріпив догмати католицизму та підтвердив зверхність Римських пап над соборами, посилив гоніння на єретиків та ввів сувору цензуру. Рішення собору стали програмою Контрреформації.
ІІІ. Рефлексія
ІУ. Домашнє завдання:
Прочитати відповідний матеріал підручника, дати відповіді на питання в кінці параграфу письмово;
контурна карта – позначити поширення протестантизму та Контрреформацію в країнах Європи
Переглянути відеоролик:
https://www.youtube.com/watch?v=La4UUJt6Rvg