Урок на тему: "Наступ на Реформацію. Контрреформація"

Про матеріал
Розроблено вчителем історії ліцею 144 ім. Г. Ващенка м. Київ Нечипоренко О.В.
Перегляд файлу

Розробка з уроку всесвітньої історії

на тему « Наступ на Реформацію» Контрреформація.

 

Вчителя історії та суспільствознавства

ліцею 144 імені Г. Ващенка м. Києва

Нечипоренко О.В.

 

 

Тип уроку: комбінований

 

 

Мета:

  • ознайомити учнів з особливостями різних протестантських течій, з боротьбою католицької церкви проти Реформації
  • вчити аналізувати різні релігійні погляди, порівнювати їх
  • виховувати толерантне ставлення до переконань людей, негативне ставлення до підступних методів політичної боротьби

 

Обладнання:

 карта «Європа в ХVІ-ХVІІ ст.»

 підручник «Всесвітня історія 8 клас» Т. Ладиченко, І. Лукач, Н. Подоляк

інтерактивна дошка для показу картинок

 

 

Епіграф до уроку :

 «Людина спасається лише своєю вірою»

М. Лютер

 

 

Хід уроку

                                      

 І. Актуалізація знань:

Історичний диктант:

  1. суспільний рух за перебудову католицької церкви називається… (Реформація)
  2. вчений-монах, що виступив проти торгівлі індульгенціями… (Мартін Лютер)
  3. початок Селянської війни (1524)
  4. назва нової церкви (протестантська)
  5. зображення на прапорах повсталих (черевик)
  6. назва однієї з програм повсталих (12 статей)
  7. суспільна верства, що підтримувала Реформацію, але виступила проти селян (князі)
  8.  річка, названа папською дорогою (Рейн)

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

На попередньому уроці ми з вами говорили про Реформацію в Європі, яка перевернула уявлення людей про Світ, Бога та Церкву. Чи могла католицька церква змиритися з таким станом речей? Як вона боролася проти поширення протестантизму? Сьогодні ми з Вами про це поговоримо.

 

ІІІ. Новий матеріал

План

 

 

  1. Кальвінізм
  2. Контрреформація
  3. Орден єзуїтів
  4. Тридентський собор

 

 

Вчитель просить учнів розповісти про визначних діячів Рефрмації.

 

Учень:

  • Жан Кальвін жив протягом 1509-1564 рр.

 

  • Відомий французький богослов, один з лідерів Реформації.
  • Головний твір, що був написаний ним – «Настанова в християнській вірі».
  • З 1541 став фактичним управителем та диктатором Женеви.
  • Відзначився крайньою релігійною нетерпимістю.
  • Батько  Кальвіна був розпорядником при дворі єпископа.
  • Жан навчався в колежі Монтеню, потім в Бурже та Орлеані.
  • В 1533 р. змушений був кинути Париж і оселився в Швейцарії, спочатку в Базелі, а потім в Женеві.
  • За його розумінням Женева мала стати протестантським Римом.
  • Сам Кальвін займав скромну посаду радника уряду, але користувався виключним впливом на всі повсякденні справи.
  • Мав важкий владний характер, неабиякий дар переконання та вміння говорити.
  • Був засновником Женевської академії.
  • За його наказом багато католиків та представників інших протестантських напрямів було страчено.

 

Вчитель:  Реформація стала одним з найбільш революційних проявів тогочасної Європи. Церква була не готова до таких нападків, але й не збиралась відступати. Церковні собори та особисто Папа Римський здійснювали безпрецендетний тиск на «зрадників» віри. Зокрема було створено Священну Інквізицію – спеціальний орган, що виконував судову та виконавчу владу щодо єритиків. Вони займались фактично фізичним винищенням людей, що мали відміну позицію ніж католицька церква.

Ще одним кроком боротьби з Реформацією було створення в 1534 році Ордену Єзуїтів, що мав на меті поширення освітніх, агітаційних впливів на населення в дусі католицизму. Боротьба церкви дійшла до того, що було створено Індекс заборонених книг, які офіційно протирічили догматам католиків, зазвичай ці книги, трактати, брошури спалювали.

 Орден єзуїтів мав спеціальне положення при всіх королівських дворах, часто священики цього ордену ставали «сірими кардиналами» при дворах королів.

 

 

 

 

 

 

 На основі розповіді вчителя про методи боротьби проти Реформації учні складають схемку

 

Бесіда з учнями:

- для чого було, на вашу думку, створено  чернечий орден та як він міг допомогти церкві в боротьбі з реформами?

- чому його члени мали особливий статут та повноваження і як вони цим користувались?

- чи згодні ви з твердженням, що мета виправдовує засоби?

- чи можна навіть заради високої мети користуватися підступними, жорстокими засобами?

 

 Розповідь вчителя  про Тридентський собор.

Вселенський собор Римської католицької церкви, що засідав в містах Тренто та Болонья (1545-1563рр.) фактично закріпив догмати католицизму та підтвердив зверхність Римських пап над соборами, посилив гоніння на єретиків та ввів сувору цензуру. Рішення собору стали програмою Контрреформації. 

 

 

ІІІ. Рефлексія

 

  • назвіть основні напрямки протестантизму
  • чим вони відрізнялись один від одного?
  • Чому зазнала поразки Селянська війна?
  • Завдання на карті: показати район Селянської війни, місце виступу Лютера, місце розгрому повсталих.

 

 

ІУ. Домашнє завдання:

Прочитати відповідний матеріал підручника, дати відповіді на питання в кінці параграфу письмово;

контурна карта – позначити поширення протестантизму та Контрреформацію в країнах Європи

 

 

Переглянути відеоролик:

 https://www.youtube.com/watch?v=La4UUJt6Rvg

 

 

docx
Додано
23 квітня 2021
Переглядів
1044
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку