Розробка уроку на Тема: Наука і техніка. Література і мистецтво. (кінець ХVІІІ – ХІХ ст..) на основі Всесвітня історія: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / І. Я. Щупак. - К.: УОВЦ "Оріон", 2017. - 208 с. : іл.
Тема: Наука і техніка. Література і мистецтво. (кінець ХVІІІ – ХІХ ст..)
Мета: скласти уявлення про основні досягнення науки і культури, літератури та мистецтва; виявити основна тенденції в їх розвитку; познайомитись з найбільш визначними науковими відкриттями періоду; формувати в учнів уміння аналізувати й узагальнювати історичний матеріал; виховувати дух поваги до здобутків світової культури.
Обладнання: зошит, підручник, додатковий дидактичний матеріал.
Основні терміни та поняття: наукове відкриття, технічний прогрес, модерністська архітектура, «Барбізонська школа».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
І. Організація навальної діяльності
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда:
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Учитель: На початку ХІХ ст.. незважаючи на епоху Великих географічних відкриттів – європейцям були відомі лише прибережні райони більшості континентів. Не дослідженими практично були внутрішні райони Азії Африки, Північної Америки, Австралії. Експедиції європейців частіше мали розвідувальний характер і були підготовкою до майбутніх колоніальних загарбань.
Робота з табличкою «Екпедиції відкривачів»
Відкривачі |
Роки експедиції |
Відкриття |
Тадей Беллінсгалузен та Михайло Лазарєв (російська морська експедиція |
1820 |
Антрактида |
Девід Лівінгстон (Британський дослідник) |
Середина ХІХ ст.. |
Подорож Центральною і Південною Африкою. Відкрив водоспад Вікторія |
Генрі Стенлі (англієць) |
|
Перетнув Африку зі сходу на захід. Відкрив і дослідив р.Конго |
Роберт Берк і Віллс О’Хора (англійці) |
1860-1861 |
Вперше перетнуто Австралію з півдня на північ |
Микола Міклухо-Маклай (українець) |
|
Досліджував населення Океанії, жив серед аборигенів Нової Гвінеї і вивчав їх життя |
Петро Семенові-Тян-Шанський та Микола Преживальський (росіяни) |
|
Досліджували внутрішні райони Сибіру і Центральної Азії |
Французькі дослідники |
|
Першими досягли столиці високогірного Тибету - Лхаси |
Дж. Еверст і Г. Остін |
|
Проникли в Гімалаї і уклали опис найвищої вершини світу Джомолунгми |
Учитель. На кінець ХІХ ст.. були складені достатньо повні карт материків. А єдиною недослідженою частиною світу - Антрактида.
Як ви вважаєте, чому Антрактида не «піддавалась» дослідженням?
І.Варіант – Повідомлення учнів на дану тему
ІІ. Варіант - Коментоване опрацювання відповідного параграфу
ІІІ. Варіант – Робота учнів з датами (учитель записує на дошці роки відкриттів, а учні мають знайти відповідні відкриття, читаючи матеріал підручника. Наприклад: 1851, 1859, 1866, 1871, 1898, 1885, 1882, 1878, тощо. )
На основі поданого матеріалу визначаємо основні напрямки літератури та їх риси
неокласицизм
романтизм реалізм натуралізм символізм
Учитель: На початку ХІХ ст.. музичне мистецтво розвивалось під знаком пошуку засобів вираження всього різноманіття людських почуттів. Під впливом ідей романтизму європейських країнах виникають музичні школи: чеська, польська, австрійська, німецька, фінська, тощо. Композитори – романтики використовують народні мелодії. Найбільш популярними музичними жанрами в даний період є вальс, опера, інструментальні п’єси. Центром музичної культури стає Віденська придворна опера.
А. Внесок Людвіга ван Бетховена
Б. Італійський скрипаль та композитор Нікколо Поганіні
В. Реформатор Джузеппе Верді
Г. Російський композитор М. Глинка
Учитель: Щодо архітектури, то набуває поширення «електризм» (поєднання різних стилів; бажання святковості громадських будівель, багаті наліпні прикраси). Використовують ові будівельні матеріали: залізо, скло, сталь (для будівництва мостів – Бруклінський міст у Нью-Йорку), металеві конструкції (1889 р. створено 300 метрову вежу Гюставом Ейфелем), поява хмарочосів
V. Закріплення нових знань
Бесіда: - Чим зумовлена зміна в архітектурі?
VІ. Підсумки уроку
Отже, На початку ХІХ ст.. змінилось місце культури в житті суспільств. Здобутки культури стали доступними широким масам, зріс її вплив на суспільне життя і свідомість людей.
VІІ. Домашє завдання