Урок на тему "Не і ні з прислівниками" (Українська мова. 7 клас)

Про матеріал
Розробка уроку української мови "Не і ні з прислівниками" для учнів 7 класу
Перегляд файлу

План уроку української мови в 7 класі на тему «Не і ні з прислівниками»

Мета: предметні компетентності: учень / учениця знає правопис не і ні з прислівниками, а також правила вживання не і ні з прислівниками на письмі; ключові компетентності: учень  ⁄ учениця записує правильно прислівники з не і ні, пояснює їх написання правилами, усвідомлює потребу читання художніх творів для підвищення рівня володіння мовою, естетичної насолоди та рефлексії над прочитаним.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, поетичні розробки, відзнаки-зірочки, емблеми.

 

Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Вікторина «Прислівникознавець» (Учні відповідають на запропоновані запитання. За кожну відповідь учень одержує відзнаку-зірочку. Відповідно до кількості та якості відзнак виставляється оцінка). Запитання вікторини:

1) Що таке прислівник?

2) Яким членом речення може бути прислівник і коли?

3) Наведіть три приклади речень із присудком-прислівником.

4) Назвіть розряди прислівників та запитання, за якими ми визначаємо належність прислівника до певного розряду.

5) Що можуть означати прислівники?

6) Назвіть способи творення прислівників і наведіть приклади до кожного.

7) Наведіть приклади двох речень, в одному з яких є написання іменника з прийменником  окремо, а в іншому – утвореного від них прислівника разом.

8) Які ступені порівняння прислівників вам відомі і як творяться їх форми?

9) До якого розряду належать прислівники вищого і найвищого ступенів порівняння прислівників?

10) Коли у прислівниках пишуть -н-, а коли − -нн-?

 

ІІІ. Основний зміст уроку.

1. Слово вчителя.

Сьогодні на уроці, дорогі діти, ми з вами ознайомимось із написанням із прислівниками часточок не та ні. А також розглянемо основні правила правопису прислівника з цими частками. Як не дивно це прозвучить, але на наш урок часточки Не і Ні завітали особисто. Тож давайте з ними познайомимось (Заходять учениці, які підготовлені завчасно).

2. Учнівські виступи.

Частка Не.  Є прислівники білі-білі,

  Як конвалії квітки,

  Лагідні, як усміх ранку,

  Ніжносяйні, як зірки.

Частка Ні. Є прислівники пекучі

  І отруйні, наче чад…

  В чарівне якесь намисто

  Ти нанизуєш їх в ряд.

Частка Не.  Я ж бо – часточка чудова,

  Що приєднуюсь до слова.

  До прислівника додать 

  І його вже не впізнать.

  Тож якщо без мене слово

  Не вживається у мові

  Або звично і доречно

  Доберем синонім ґречно,

  Чи, як на запрошення,

  Маєм наголошення

  Суфіксів відомих

  -Енн-, -анн-, -янн- знайомих,

  То вживаюся разом

  З будь-яким прислівником.

  А коли у реченні

  Маєм заперечення

  Чи прислівник-присудок,

  То такий ось висновок:

  Мене пишуть з ним окремо

  І, до речі, не даремно.

  Ну, а з недо- префіксом

  Пишемось завжди разом.

Частка Ні. Люблю прислівник дуже я!

  Ми з ним неначебто сім’я.

  Разом із ним завжди пишуся

  Й ніде, й ніколи не гублюся.

  Ніяк, нітрохи і нізащо

  Не буду я самотня і пропаща.

  В словах із запереченням

  Пишусь окремо в реченні,

  А також у фраземах

  Пишусь іще окремо.

  Ще дещо хочемо додати

  І вам загадки загадати.

Частка Не.  Із двох складів я даю іменник

  (в твоїй правиці розгадки нитка):

  склад перший – частка, другий – прийменник,

  А разом буде рибальська сітка.

  Який це іменник? (Невід).

Частка Ні.  А хто порадує мене 

  Скажіть мені, будь ласка,

  В якому слові частка не

  Підсилювальна частка? (Нехай).

  Тепер ви знань своїх заради

  Прийміть від нас такі поради.

Частка Не. Просим учнів, до зубріння звичних:

  Ви не бійтесь правил граматичних!

  Є у кожного до мови хист, 

  Не зубріть, а розумійте зміст.

Частка Ні.  Як зумієм правила ми з вами

  Виражати власними словами,

  Знань одразу збільшиться запас, −

  Вчитель просто не впізнає вас!

3. Слово вчителя.

Дякуємо нашим часточкам за те, що завітали до нас і розповіли про правила вживання не і ні з прислівником. Отже, можемо сміливо взятися до практичного закріплення цих правил.

 

ІV. Закріплення знань на практиці.

1. Виконання вправ за номерами 442, 443 і 451.

 

V. Підсумок уроку.

1. Оцінювання учнів за наявністю відзнак-зірочок.

 

VI. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати правила на ст. 203−206.
  2. Виконати письмово вправу 453 на ст. 207.

 

 

 

docx
Додано
17 жовтня 2022
Переглядів
357
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку