Урок на тему "Не марнуй багатств природи, бо наробиш людям шкоди"

Про матеріал
Нетрадиційний урок на тему: "Не марнуй багатств природи, бо наробиш людям шкоди"
Перегляд файлу

Україна знизила експорт та імпорт електроенергії | Економічна правда

Конспект нетрадиційного уроку

На тему: «Не марнуй багатств природи, бо наробиш людям шкоди»

Мета: підвищити інформаційну обізнаність учнів про бережливе ставлення до використання ресурсів та енергії, енергозберігаючі традиції народів України; виховати відповідальне та бережливе ставлення до електроенергії, тепла, води; сприяти формуванню в учнів переконання важливості особистого внеску кожного учня в енергозберігаючі засоби.

Тип уроку: нетрадиційний урок-засідання круглого столу.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Учитель. Усе в нашому житті пов’язане з енергією. Вона супроводжує всі процеси живої і неживої природи. У перекладі з грецької мови слово «енергія» означає «дія», «діяльність».

Сьогодні ми з вами поговоримо про традиції енергозбереження, які споконвіку склалися на території нашої держави.

Проблема енергозбереження є однією з найважливіших проблем усього людства. Раціональне та економічне використання природних ресурсів, зниження викидів шкідливих речовин в атмосферу та ефективне використання енергії набуває важливого значення в сучасному суспільстві. З цією метою Україна впроваджує екологічну політику. За прогнозами, у світі передбачається збільшення споживання електроенергії на 50-100 %. Проте ресурсів викопних палив усіх видів вистачить ненадовго: вугілля на 250-300 років, нафти на 30-40 років, природного газу на 50-70 років. Україна належить до енергодефіцитних країн, яка задовольняє свої потреби в енергетичних ресурсах за рахунок власного виробництва менше як на 50%.

1-й учень: Лише у ХХ ст. електрична енергія стала основним видом енергії, що дало сильний поштовх до широкого застосування електричних машин і двигунів.

2-й учень: Електрична енергія виявилася зручнішою, ніж механічна, вона швидко і з порівняно малими витратами передається на великі відстані. Поява теплових двигунів забезпечила отримання механічної енергії від природних енергетичних ресурсів – вугілля, нафти, газу, торфу тощо. Успіх у створенні машин і двигунів, які виробляють електричну енергію за рахунок теплової, зумовив швидкий розвиток потужних теплових електричних станцій, де теплова енергія перетворюється спочатку на механічну, а потім електричну.

3-й учень: Перші малі генератори були шумними та ненадійними. Ці недоліки з розвитком парових турбін і трансформаторів змінного струму привели до розвитку великих електростанцій. З появою промисловості багато підприємств будували власні джерела енергії, які задовольняли потреби не тільки підприємства, а й давали змогу продавати найближчим споживачам.

4-й учень: На сьогоднішній день найпоширенішим джерелом енергії в Україні є горючі корисні копалини – нафта, газ, торф. Спалюючи їх на електростанціях, отримують енергію. Недоліком цього способу добування енергії є забруднення навколишнього середовища, в атмосферу потрапляє багато шкідливих речовин. До того ж запаси нафти, вугілля не безмежні.

Учитель: Давайте з вами розглянемо альтернативні (нетрадиційні) та відновлювальні джерела енергії. Альтернативна енергетика – сукупність перспективних засобів отримання енергії, які не так поширені, як традиційні, однак останнім часом викликають великий інтерес.

Нетрадиційні та відновлювальні джерела енергії стали одним із важливих критеріїв сталого розвитку. Основними причинами такої уваги є очікуване вичерпання запасів органічних видів палива, різке зростання їхньої ціни, недосконалість та низька ефективність технологій їхнього використання, шкідливий вплив на довкілля.

До альтернативних джерел енергії ми відносимо:

  • Енергію вітру
  • Гідроенергію
  • Сонячну енергію

5-й учень: Пам’ятай, що надра не бездонні,

                   Коли набираєш воду у долоні.

                   Як на газі грієш чай свій ранній,

                  Пам’ятай, ти в світі не останній!

Одним з відновлювальних джерел є вода. Гідроелектростанція (ГЕС) – електростанція, яка за допомогою гідротурбіни перетворює кінетичну енергію води в електроенергію. Принцип роботи ГЕС досить простий. Ланцюг гідротехнічних споруд забезпечує необхідний напір води, що надходить на лопаті гідротурбіни, яка проводить у дію генератори, що виробляють електроенергію. Гідроелектростанції поділяють залежно від потужності, яку вони виробляють. Потужні виробляють від 25 МВт енергії і вище.

Першу в Україні гідроелектростанцію «Дніпрогес» було збудовано більше 70 років тому на Дніпрі в районі Запоріжжя. Нині води Дніпра віддають людям свою енергію ще на п’яти гідроелектростанціях. (рис 1)

Реконструкція ДніпроГЕС: нове життя найстарішої станції | uhe.gov.ua

Рис. 1

  6-й учень: В Україні здавна використовували енергію вітру – за допомогою вітряків мололи зерно на борошно, на човни встановлювали вітрила. А в країнах, розташованих на узбережжі морів, де дмуть постійні вітри, нині споруджено вітряні електростанції. Обертання вітроколеса передається електрогенераторові. Потужність вітродвигуна без регуляторного пристрою збільшується або зменшується пропорційно до кубу швидкості вітру, наслідком цього є нерівномірність роботи електрогенератора. Щоб усунути цю ваду, у вітродвигуні застосовано автоматичне регулювання швидкості обертання. (Рис. 2)

C:\Users\kv\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.MSO\758E8FF0.tmp

Рис.2

7-й учень; Людина намагається використовувати й таке джерело енергії, як Сонце. Це поновлювальне джерело енергії, і в перспективі воно може стати альтернативою як екологічно чисте, тобто таке, що не виробляє шкідливих речовин і відходів. Сьогодні сонячну енергію широко застосовують у разі малодоступності інших джерел енергії. Для отримання електроенергії за допомогою фотоелементів використовують сонячні батареї. Однак є й недоліки: уночі та у хмарну погоду вони не працюють.

3-й учень: Запорізька область є однією з найбільш енергогенеруючих та енергоспоживаючих серед інших регіонів України. В області проводять роботи щодо розвитку відновлювальної енергетики, зокрема вітроенергетики. Використання енергії вітру для виробництва електричної енергії призведе до значного поліпшення енергозабезпечення споживачів та зменшення обсягів використання первинних енергетичних ресурсів, що є одним з основних завдань державної стратегії щодо забезпечення енергетичної безпеки України.

Учитель: У районах Запорізької області вже проведено ряд досліджень щодо наявності достатнього вітрового енергетичного потенціалу. При цьому зоною високого енергетичного потенціалу було визначено південь області. За попередніми даними проведених досліджень, існує можливість встановлення на 442 гектарах турбогенераторних установок, які дадуть достатню потужність повітряних потоків. Як ви вважаєте, чи можливе виникнення якихось проблем під час виконання цієї програми?

2-й учень: Так, можлива така проблема, як виділення земель під будівництво засобів вітрової електроенергетики. Це потребує внесення змін до Кодексу України. Окрім того, необхідне введення спеціального тарифу на електричну та теплову енергію, що виробляють альтернативні джерела. Такі проблеми потребують негайного вирішення.

Учитель: З роками людина споживає все більше і більше електричної енергії, і це насамперед тому, що вона зручна у використанні – лише достатньо доторкнутися до вимикача, як стає світло. Людство постійно удосконалює способи отримання так необхідної йому енергії, зокрема електричної. Незважаючи на зовнішню привабливість «нетрадиційних» видів отримання електроенергії, які іноді називають малою енергетикою, у них є ряд недоліків. Насамперед вони не дають достатньої енергії, щоб забезпечити на достатньому рівні життєдіяльність людини. Хоча з часом, можливо, цю проблему можна буде вирішити в найближчі десятиліття.

Ще одним їхнім недоліком є висока вартість, велика кількість матеріалів та обладнання, велика територія для їх розміщення. Сонячні станції будують на дахах будинків і в космосі на орбітальних станціях. При цьому використовують найсучасніші сонячні батареї. Але, на жаль, замінити собою традиційні види отримання електроенергії в необхідній кількості вони поки не можуть. У наші дні провідними видами палива поки залишаються нафта і газ.

Дорогі діти, ви можете зробити також свій внесок у збереження та економію електроенергії таким чином:

  • Не забувайте вимикати вчасно світло та газові прилади;
  • Утеплюйте вікна в холодну погоду;
  • Стежте, щоб вхідні двері були щільно зачинені;
  • Замініть лампи розжарювання на люмінісцентні;
  • Не загороджуйте опалювальні прилади.

IV.  Узагальнення

Шановні діти, який висновок ви зробили з нашого уроку? (Енергозбереження необхідне, тому що запас корисних копалин досить невеликий. Ми повинні серйозно замислитися над тим, як ми використовуємо енергію)

Запам’ятайте! За електроенергію ми платимо не лише грошима, а й шкідливими викидами у навколишнє середовище, що впливають на зміну клімату.

Як економити електроенергію на карантині – SmartNews

docx
Додано
30 січня 2022
Переглядів
334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку