Тестові завдання освітнього курсу біології в 9 класі,що містять всі питання навчальної програми
Л.Ф. Гетьман
Формування предметних
компетентностей на уроках біології
Біологія
9 клас
Відділ освіти
Золотоніської районної державної адміністрації
Золотоніський районний методичний кабінет
Крупський навчально-виховний комплекс
«загальноосвітня школа І-ІІІ ст.- дошкільний навчальний заклад»
Золотоніської районної ради Черкаської області
Гетьман Любов Федорівна
Формування предметних компетентностей
на уроках біології
Біологія 9 клас.
Золотоноша 2017
Розділ виставки: Формування ключових компетентностей учнів у контексті Концептуальних засад реформування середньої освіти «Нова українська школа».
Автор: Гетьман Любов Федорівна, учитель біології і хімії Крупського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа І-ІІІ ст. - дошкільний навчальний заклад» Золотоніської районної ради Черкаської області
Кваліфікаційна категорія: спеціаліст І категорії
Рецензент: Гавриш З.І. – методист районного методичного кабінету відділу освіти Золотоніської районної державної адміністрації Черкаської області
Матеріали схвалені на засіданні методичної ради відділу освіти Золотоніської райдержадміністрації
(Протокол №1 від 27.02. 2017року).
Анотація: У збірнику наведено завдання, що сприятимуть реалізації компетентнісного підходу при вивченні біології у 9 класі загальноосвітніх навчальних закладів. Завдання різної форми складено до чинної програми з біології для загальноосвітніх навчальних закладів.
Упровадження компетентнісного підходу зумовлює використання завдань, виконуючи які, учні зможуть набути умінь самостійного вивчення природи, навчитись застосовувати знання у нетипових ситуаціях, розв’язувати завдання, що пов’язані з власною життєдіяльністю, навчитись формулювати оцінні судження, виявляти ставлення до тваринного світу та живої природи.
Учитель може використовувати завдання під час проведення тематичної перевірки знань для оцінювання учнів.
Зміст
1. Вступ………………………………………………………… 5
2. Тема 1. Хімічний склад клітини та біологічні молекули…………8
3. Тема 2. Структура клітини……………………………………………12
4. Тема 3. Принципи функціонування клітини……………………….16
5. Тема 4. Збереження та реалізація спадкової організації………….20
6. Тема 5. Закономірності успадкування ознак……………………….24
7. Тема 6. Еволюція органічного світу………………………………...28
8. Тема 7. Біорізноманіття……………………………………………….32
9. Тема 8. Надорганізмові біологічні системи………………………36
10. Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини…………40
11. Список використаних джерел……………………………………….46
Немає дітей обдарованих і необдарованих, талановитих і звичайних. Обдаровані, талановиті всі без винятку діти. Розпізнати, виявити, розкрити, підняти особистість кожному учневі, його неповторно – індивідуальний талант - значить підняти особистість на високий рівень розвитку людської гідності.
В. О. Сухомлинський
Ідеальний випускник – це не ерудит із широким кругозором, людина, що вміє ставити перед собою цілі, досягати їх, ефективно спілкуватися, жити в інформаційному й полікультурному світі, робити усвідомлений вибір і нести за нього відповідальність, вирішувати проблеми, у тому числі й нестандартні, бути хазяїном свого життя. Кожна з наведених якостей називається «компетентності». Перед вчителем ставиться завдання ці компетентності формувати. Але компетентності бувають різні: ключові, міжпредметні, предметні.
Компетентнісний підхід виступає одним із шляхів модернізації загальної середньої освіти. У Державному стандарті базової та повної загальної середньої освіти компетентісний підхід закладено як результативно-цільова основа проектування змісту загальної середньої освіти.
Компетентісний підхід в освіті на противагу концепції засвоєння знань (а насправді – суми відомостей), передбачає освоєння учнями вмінь, що дозволяють діяти в нових, непередбачених, проблемних ситуаціях, для яких заздалегідь не можна напрацювати відповіді. Їх треба знаходити в процесі розв'язання подібних ситуацій і досягати необхідних результатів.
Основною цінністю стає не засвоєння суми відомостей, а освоєння учнями таких умінь, які дозволили б їм визначати свої цілі, приймати рішення й діяти як у типових, так і в нестандартних ситуаціях.
Упровадження компетентнісного підходу зумовлює використання завдань, виконуючи які, учні зможуть набути умінь самостійного вивчення природи, навчитись застосовувати знання у нетипових ситуаціях, розв’язувати завдання, що пов’язані з власною життєдіяльністю, навчитись формулювати оцінні судження, виявляти ставлення до тваринного світу та живої природи.
У даному збірнику наведено завдання для реалізації компетентнісного підходу при вивченні біології в 9 класі загальноосвітніх навчальних закладів. Завдання розподілено по темах «Хімічний склад клітини та біологічні молекули», «Структура клітини», « Принципи функціонування клітини», «Збереження та реалізація спадкової організації.», «Закономірності успадкування ознак», « Еволюція органічного світу», «Біорізноманіття»,
«Надорганізмові біологічні системи», «Біологія як основа біотехнології та медицини».
Програма з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів, затверджена наказом Міністерства №664
від 06.06 2012 р. зі змінами, затвердженими наказом Міністерства № 585 від 29.05.2015 №585 (http://iitzo.gov.ua/serednya-osvita-navchalni-prohramy/);
Учитель може використовувати завдання під час проведення тематичної перевірки знань для оцінювання учнів.
Завдання різної форми складено до чинної програми з біології для загальноосвітніх навчальних закладів.
- Тестові завдання з вибором однієї правильної відповіді;
- Завдання на встановлення відповідності; завдання на встановлення правильної послідовності;
- Завдання з використанням малюнків, графіків, схем, таблиць;
- Завдання відкритої форми з короткою відповіддю, завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю;
- У завданнях, в яких необхідно виконати задачу.
Завдання на вибір однієї правильної відповіді з чотирьох запропонованих вважається правильним, якщо учень обрав лише одну правильну відповідь, яка і є правильною. За кожну правильну відповідь по 0,5 б.
Також наведено завдання на вибір трьох правильних відповідей із шести запропонованих. Завдання вважається виконаним правильно, якщо учень обрав усі правильні відповіді. За правильно виконане завдання 2 б.
Завдання на встановлення відповідності: до кожного із завдань, позначених буквами, необхідно вибрати один правильний варіант відповіді, позначений цифрою. Завдання оцінюються від 1,5 до 2б.
У завданнях на встановлення послідовності необхідно розташувати певні дії ( поняття, характеристики) у правильній послідовності. У кожному із завдань необхідно визначити правильну послідовність із чотирьох (п'яти) елементів. Оцінюються від 1,5 б. до 2,5 б.
У завданнях на визначення видової назви організму, або характеристики організму, необхідно вибрати правильну комбінацію з кожного стовпчика і написати потрібні цифри до пустих клітинок. Такі завдання оцінюються від 1,5 б. до 2,5 б. ( в залежності від складності і виконання обчислення)
У завданнях, в яких необхідно виконати задачу обов'язковим є дотримання всіх вимог при розв'язуванні задач. Учень повинен дати повну відповідь на запитання, написати розгорнутий запис розв'язування задачі. Завдання оцінюються від 1б. до 3 б.
У завданнях на порівняння ознак організмів, будови клітин різних царств живих організмів, необхідно поставити у відповідні клітинки « +» або «-». Такі завдання оцінюються в 3 б.
У завданнях «закінчити речення» учень повинен безпосередньо дати повне визначення біологічному терміну чи поняттю. Завдання оцінюється в 1б.-1,5б.
Тема 1. Хімічний склад клітини та біологічні молекули
Варіант 1
Завдання 1 – 6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один правильний, оберіть і позначте правильний варіант
( за кожне правильно виконане завдання 0,5б)
1. Визначте який вміст води в організмі людини:
а) 7 % ; б) 45%; в) 70 %; г) 90 %;
2.Укажіть групу макроелементів клітини:
а) S,K,Cu,Cl,Si,Na; в) Mn,K,Ca.Cr,Fe.S; б)P,Na,Cl,Ag,Cr,B; г) K,Cl,Na,Ca,P,S;
3. Визначте, яка наука вивчає будову клітини:
а) екологія; в) цитологія; б) морфологія; г) палеонтологія
4.Визначте, якому рівню організації життя відповідає зображення:
а) організмовому в) популяційно-видовому б)біогеоценотичному г) молекулярному
5.Укажіть функцію, яку виконують вуглеводи в клітині:
а) сигнальну; б) транспортну; в) каталітичну; г) енергетичну;
6. Укажіть кількість енергії, яка вивільняється під час розщеплення 1г білка:
а) 17,6 кДж; в) 56,8 кДж; б) 38,9 кДж; г) 62,9 кДж
У завданні 7-8 встановити відповідність: між органічними молекулами і їх функціями ( 2 б.)
А ДНК 1 входять до складу ДНК
Б ферменти 2 захисна ( утворення, що запобігають надлишковому випаровуванні води з поверхні тіла)
В вуглеводи 3 каталітична
Г ліпіди 4 збереження і передача спадкової інформації
5 структурний компонент деяких гормонів
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
8. Установити відповідність між назвами вуглеводів та їх властивостями(2б)
А целюлоза 1 вуглевод, що зумовлює солодкий смак фруктів, меду, ягід;
Б крохмаль 2 полімер, з якого складається деревина;
В фруктоза 3 нерозчинний у воді, несолодкі, запасаються, наприклад, у бульбах картоплі;
Г лактоза 4 міститься у м'язах і печінці людини;
5 вуглевод, що має солодкуватий смак, міститься у молоці жуйних тварин;
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
9. Встановити правильну послідовність білкових структур починаючи від найпростішої (2б)
А Г В Б
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
У завданні 10 закінчити речення (за правильну відповідь 1 бал)
10.Ферменти-це _____________________________________________________________
11. Розв'язати задачу (за правильну відповідь 2 бали)
Людина намагається контролювати свою вагу. Їй необхідно постійно підраховувати кількість кілокалорій в продуктах харчування, які вона споживає. Порахуйте скільки кілокалорій виділиться при розщепленні 95г білка, якщо відомо, що з одного граму виділяється 72 кілокалорії ?
Тема 1. Хімічний склад клітини та біологічні молекули
Варіант 2
Завдання 1 – 6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один правильний, оберіть і позначте правильний варіант
( за кожне правильно виконане завдання 0,5б)
1. Укажіть функцію, яку НЕ виконує вода в клітині
а) сприяє збереженню об'єму; б) сприяє пружності клітини;
в) каталізує реакції в клітині; г) створює середовище для перебігу реакцій;
2. Виберіть серед запропонованих науку, що вивчає будову ДНК
а) гігієна; б) молекулярна біологія; в) селекція; г) цитологія;
3.До моносахаридів належать:
а) сахароза і лактоза; б) рибоза та фруктоза;
в) целюлоза та крохмаль; г) глікоген і глюкоза;
4. Назвіть, що є мономером нуклеїнових кислот:
а) амінокислоти; б) целюлоза; в)нуклеотиди; г) глюкоза;
5. Укажіть, молекула якої речовини зображена на малюнку:
а) білка; б) ДНК; в) жиру); г) т-РНК
6. Укажіть функцію АТФ:
а) каталітична; б) енергетична; в) будівельна; г) захисна
Встановити відповідність між органічними молекулами і їх функціями (2б.)
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
А т-РНК 1 біосинтез білка
Б і-РНК 2 транспорт амінокислот
В ДНК 3 «енергетична станція»
Г АТФ 4 зберігає і передає спадкову
інформацію
8. Встановити відповідність між назвою елемента і його значенням для організму:( 2 б)
А. Карбон 1 входить до складу гемоглобіну, бере участь у процесі дихання;
Б Сульфур 2 міститься в клітині тільки у виглядів йонів, сприяє нормальному ритму роботи серця;
В Натрій 3 входить до складу деяких амінокислот, вітамінуВ1;
Г Ферум 4 входить до складу всіх органічних речовин;
5 у великій кількості міститься в кістках скелета.
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
9 . Установити послідовність розміщення класів вуглеводів залежно від кількості мономерів у їх молекулах, починаючи з найпростіших (всього 2б)
А дисахариди; Б моносахариди; В полісахариди; Г олігосахариди.
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
У завданні 10 закінчити речення (за правильну відповідь 1 бал)
10.Амінокислоти - це
11. Розв'язати задачу (2 бали)
У людини хвора печінка. Їй постійно потрібно контролювати кількість жирів, які вона споживає. Скільки кілокалорій виділиться при розщепленні 87 г жиру, якщо відомо, що з одного граму утворюється 164 кілокалорії?
Тема 2. Структура клітини
Варіант 1
Завдання 1 – 6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один правильний, оберіть і позначте правильний варіант
( за кожне правильно виконане завдання 0,5б)
1.Вкажіть з яким прикладом повсякденності асоціюється поняття «плазматична мембрана»?
а)робочий зошит учня б) спортивний одяг в) банка з консервацією
г) ніж для нарізання продуктів харчування
2. Укажіть прізвище вченого, який запропонував термін» клітина»:
а)Р.Гук; б) Т. Шванн; в) Р. Вірхов; г) К. Бер
3.Вкажіть структуру, що не належить до основних компонентів цитоплазми:
а) гіалоплазма; б) органоїди; в) ядро; г) включення.
4. Укажіть назву двомембранної органели, зображеною на рисунку:
а) лізосома; б) хлоропласт; в) рибосома; г) мітохондрія.
5. Укажіть, які з органоїдів клітин мають власний генетичний апарат:
а) ядро, лізосоми; б) комплекс Гольжді, вакуолі;
в) ендоплазматична сітка, рибосоми; г) мітохондрії, пластиди.
6. Головною функцією рибосом є:
а) синтез РНК; б) синтез рибози;
в) синтез полісахаридів; г) матричний синтез білка.
7. Виберіть три правильні відповіді (2б)
Які функції виконують вакуолі рослинних клітин?
|
|
|
а) накопичують продукти обміну
б) забезпечують збереження форми клітини
в) синтезують пігменти
г) зумовлюють зелене забарвлення рослин
д) запасають поживні речовини
е) забезпечують виведення продуктів обміну
Завдання на встановлення відповідності ( 2 б.)
8. Установити відповідність між назвами одномембранних органел клітини та їх позначенням на рисунку:
А ендоплазматична сітка;
Б комплекс Гольджі;
В рибосоми;
Г лізосома
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
9 . Установити відповідність між групою прокаріотів і формою клітин (2б)
А стрептококи 1 вигнуті подібно до коми
Б спірили 2 паличкоподібні
В бацили 3 колонії кулястих клітин у вигляді ниток
Г вібріони 4 закручені у вигляді спіралі
5 амебоїдної форми
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
10. Яку органелу позначено на схематичному малюнку цифрою 5? Які її функції?(3б)
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
__________________________________________
Тема 2. Структура клітини
Варіант 2
Завдання 1 – 6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один правильний, оберіть і позначте правильний варіант
( за кожне правильно виконане завдання 0,5б)
1.Вкажіть з якою стравою пов'язані у вас асоціації з поняттям
« цитоплазма»
а) желе з фруктами б) канапе в) бутерброди г) компот
2. Вирощування клітин на спеціальних живильних середовищах називають методом:
а) гібридизація; б) генна інженерія;
в) біотехнології; г) тканинних культур
3. Укажіть назву організму, що не має ядра:
а) хламідомонада; б) кишкова паличка;
в) дизентерійна амеба: г)хлорела
4. Укажіть назви структурних частин, характерних лише для бактерій:
а) джгутики; б) рибосоми; в) хромосоми; г) мезосоми
5. На рисунку схематично зображена:
а) к
а)клітина рослини; б) клітина тварини;
в) клітина гриба; г) бактеріальна клітина
6. Виберіть ознаку, що відрізняє клітину гриба від клітини тварини:
а) наявність ядра; б) містить скоротливу вакуолю;
в) не містить хлоропластів; г) містить ДНК;
7. Виберіть три правильні відповіді( 2 б)
Які функції виконує плазматична мембрана?
|
|
|
а) захисна
б) скоротлива
в) транспортна
г) сигнальна
д) терморегуляційна
е) резервна
8. Установити відповідність між назвою клітинної органели та її функцією( 2 б)
А Мітохондрії 1 беруть участь у біосинтезі білків
Б Ядро 2 утворюють АТФ
В Ендоплазматична сітка 3 зберігає і передає спадкову інформацію
Г Рибосоми 4 транспорт білків, синтез ліпідів
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
5 накопичення води
9. Установити відповідність між назвою органели і зображенням її на рисунку(2б)
1 2 3 4
а) рибосома; б) плазматична мембрана; в)комплекс Гольджі;
г) ядро; д)хлоропласт
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
10. Порівняти будову клітини прокаріотів і еукаріотів. При наявності або відсутності органел поставити знак +або - ( 3 б)
Ознаки для порівняння |
Прокаріоти |
Еукаріоти |
||
бактерії |
рослини |
тварини |
гриби |
|
Повехневий апарат |
|
|
|
|
Наявність ядра |
|
|
|
|
Хлоропласти |
|
|
|
|
Скоротливі вакуолі |
|
|
|
|
Тема 3. Принципи функціонування клітини
Варіант 1
Завдання 1 – 6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один .правильний, оберіть і позначте правильний варіант
( за кожне правильно виконане завдання 0,5б)
1.Укажіть складову АТФ:
а) аденін; б) гліцерин; в) амінокислота; г) дезоксирибоза
2. Укажіть органелу в якій відбувається фотосинтез:
а) мітохондрії; б) рибосоми; в) цитоплазма; г) хлоропласти
3. Позначте кількість молекул АТФ, які синтезуються під час безкисневого розщеплення однієї молекули глюкози:
а) 2; б) 12; в) 24; г) 36
4. Укажіть іншу назву поняттю обміну речовин:
а) асиміляція; б) дисиміляція; в) метаболізм; г) гліколіз.
5. Пластичний обмін - це сукупність:
а)усіх ферментативних реакцій клітин; б) реакцій, що відбуваються з виділенням тепла; в) реакцій біосинтезу; г) реакцій гідролізу.
6. Укажіть фазу фотосинтезу, яка відбувається як на світлі, так і в темряві:
а) світлова; б) темнова; в) попередня; г) заключна
Вибрати три правильні відповіді ( 2б)
|
|
|
7. Виберіть правльні твердження щодо хемосинтезу .
а) це тип автотрофного живлення;
б) це тип гетеротрофного живлення;
в) за якого органічні сполуки синтезуються з неорганічних;
г) неорганічні сполуки синтезуються з органічних;
д) до хемосинтезуючих організмів належать деякі групи бактерій;
е) у хемосинтезі беруть участь фотосистема І і фотосистема ІІ.
8. Установити відповідність між світловою і темновою фазою фотосинтезу і місцем ї\х протікання (1,5 б)
А світлова фаза 1. Реакції відбуваються в мембранах телакоїдів лише на світлі
Б темнова фаза 2. Реакції відбуваються в стромі хлоропластів без участі світла цілодобово
3. Реакції відбуваються тільки вночі..
А |
Б |
|
|
9. Установити відповідність між організмами за способом живлення і групами організмів, що належать до них: (1,5 б)
А хемотрофи 1 багатоклітинні бактеріїї;
Б фототрофи 2 здатні використовувати енергію, яка звільняється
під час окиснення деяких неорганічних сполук;
3.використовують енергію світла.
А |
Б |
|
|
10. Установити послідовність етапів метаболізму на рівні організму
( 2 б)
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
А травлення в травному органі;
Б виведення з організму продуктів життєдіяльності;
В перетворення речовин у клітинах
Г всмоктування
Продовжити речення: ( 1 б)
11. Обмін речовин це-__________________________________________________________
12.Назвіть сполуку, яка є складовою солодкої речовини, якою користуються люди і утворюється в процесі фотосинтезу. Яку функцію виконує в організмі людини?( 1б)
Тема 3. Принципи функціонування клітини
Варіант 2
Завдання 1 – 6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один .правильний, оберіть і позначте правильний варіант
( за кожне правильно виконане завдання 0,5б)
1.Безкисневий і кисневий етапи енергетичного обміну відбуваються:
а) у міжклітинній речовині; б) всередині клітини;
в) у шлунку; г) у кишечнику
2. Пігменти, у яких відбувається фотосинтез, містяться:
а) у мембранах тилакоїдів; б) мембранах мітохондрій;
в) піреноїдах; г) хромосомах.
3. Укажіть, на якому етапі енергетичного обміну вивільняється найбільше енергії:
а) підготовчому; б) аеробному; в) гліколізу; г) анаеробному.
4.Позначте кількість молекул АТФ, які синтезуються під час кисневого розщеплення однієї молекули глюкози:
а) 8; б) 36; в)28; г)38.
5. Позначте, де в клітині відбувається анаеробний етап дисиміляції:
а) у цитоплазмі; б) у мітохондріях; в) у пластидах; г) у лізосомах.
6. Позначте сполуку, яка містить Магній:
а) хлорофіл; б) ДНК; в) гемоглобін; г) РНК.
Виберіть три правильні відповіді(2 б)
|
|
|
7. Виберіть правильні твердження щодо енергетичного обміну.
а) у процесі енергетичного обміну виділяється енергія;
б) головний результат енергетичного обміну- утворення вуглекислого газу і води;
в) усі процеси енергетичного обміну пов'язані з міхондріями;
г) енергетичний обмін відбувається в три послідовні етапи;
д) на підготовчому етапі прості речовини перетворюються у складні;
е) у результаті кисневого етапу утворюється 40 молекул АТФ
8.Установити відповідність між процесами, що відбуваються в клітині та складовими частинами клітини (2б)
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
А гліколіз 1 строма хлоропласта
Б кисневий етап 2 мітохондрія
В темнова фаза 3 ядро
Г світлова фаза 4 мембрани тилакоїдів
5 клітинах
|
|
|
|
|
|
9. Установити відповідність між етапами енергетичного обміну та процесами, що відбуваються в них( 2 б)
А Підготовчий етап 1 процеси перебігають тільки на світлі;
Б Безкисневий етап 2 утворюється 38 молекул АТФ
В Кисневий етап 3 синтезується піровиноградна кислота
4 складні органічні сполуки під дією
ферментів розщеплюються на прості
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
10.Установіть послідовність реакцій під час фотосинтезу( 2б):
А синтез АТФ;
Б фотоліз води;
В уловлення квантів світла молекулами хлорофілу;
Г виділення молекулярного кисню та відновлення НАДФ
11. Обгрунтуйте відповідь (1б)
Організм належить до хемосинтетиків. Перебуває в симбіозі з організмом людини в травному тракті.
Дайте назву цьому організму. До якого царства живої природи
належить ?
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової організації.
Варіант 1
Завдання 1 – 6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один .правильний, оберіть і позначте правильний варіант
( за кожне правильно виконане завдання 0,5б)
1.Ген це :
а) ділянка молекули ДНК; б) ділянка молекули РНК;
в) одиниця живого організму; г) частина генотипу.
2 Укажіть гени, які кодують первинну структуру молекули поліпептиду:
а) структурні; б) молекулярні; в) регуляторні; г) регуляційні
3. Сукупність усіх ознак властивостей організму називають:
а) генотипом; б) геномом; в)фенотипом; г) підтипом
4. Екзони це-…
а) молекула ДНК; б) окремі блоки гена, ,що несуть інформацію про структуру певних сполук; в) не несуть інформацію про структуру певних сполук; г)частина РНК
5. Укажіть, у якій фазі мітозу зникає ядро:
а) у профазі; б) у метафазі; в) у телофазі; г) в інтерфазі
6.Укажіть процес реплікації ДНК:
а) б) в) г)
7.Установити відповідність між назвами нуклеїнових кислот і
зображеннями рисунку((2 б.)
А ДНК Б рРНК В тРНК Г іРНК
1 2 3 4
А |
Б |
В |
Г |
|
|
|
|
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
8. Установіть послідовність етапів біосинтезу білка ( 2б)
А елонгація трансляції
Б транскрипція
В термінація трансляції
Г ініціація трасляції
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
9. Установіть правильну послідовність основних стадій розвитку зародка людини:((2б)
А зигота;
Б морула;
В бластоциста;
Г гаструла
10. Розв'яжіть задачу:
Задача 1.(1б)
Один з ланцюгів молекули ДНК має такий нуклеотидний склад:
ГЦГ ГГТ ГГА ТАА ЦТА ГЦЦ. Який вигляд матиме другий ланцюг цієї молекули ДНК, синтезований під час її самоподвоєння?
Задача 2. ( 2б)
Якою послідовністю нуклеотидів молекули ДНК кодується ділянка молекули білка, якщо він має таку будову: ЛІЗИН- ГЛІЦИН- ЦИСТЕЇН-ГЛУТАМІН- АСПАРАГІН- ТРЕОНІН?
Тема 4. Збереження та реалізація спадкової організації.
Варіант 2
Завдання 1 – 6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один .правильний, оберіть і позначте правильний варіант
( за кожне правильно виконане завдання 0,5б)
1.Гістогенез - це процес утворення:
а) тканин; б)зиготи; в) органів; г) генів.
2. Укажіть, що таке зигота:
а) сформований овогоній; б) сформована яйцеклітина;
в) запліднена яйцеклітина; г) незапліднена яйцеклітина.
3. Хромосоми спіралізуються і утворюється веретено поділу в:
а) метафазі; б) профазі; в) анафазі; г) телофазі.
4. Яка структура показана на рисунку?
а) рибосома; б) хромосома; в) мітохондрія; г) лізосома;
5. Укажіть властивість генетичного коду:
а) генетичний код перекривається;
б) генетичний код кодує кілька амінокислот;
в) генетичний код не є надійним;
г) генетичний код є універсальний.
6. Виберіть правильне визначення поняттю «транскрипція»:
а) переписування інформації з молекули ДНК на молекулу іРНК;
б)транспорт амінокислотних залишків до місця синтезу білкової молекули;
в)сполучення амінокислотних залишків у поліпептидний ланцюг;
г)набуття молекулою білка активного стану.
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
7. Установити відповідність між фазами мітозу та подіями, які під час них відбуваються(2б)
А Профаза 1 кон'югація гомологічних хромосом
Б Метафаза 2 розходження хроматид
В Анафаза 3 розташування хромосом по центру клітини
Г телофаза 4 формування ядерної оболонки
5 зникнення ядерець
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
8. Установити відповідність між етапами зародкового розвитку і зображеннями на рисунку:(( 2 б)
1 2 3 4
А дроблення; Б гаструляція; В нейруляція; Г органогенез;
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
9. Установити послідовність етапів біосинтезу білка( 2 б)
А елонгація
Б транскрипція
В відщеплення зайвих амінокислотних залишків
Г ініціація
10. Розв'язати задачу
Задача 1. (1б)
Фрагмент одного ланцюга ДНК має таку послідовність нуклеотидів: А-А-А-Г-Т-Ц-Г-Г-Ц-Ц-А-Т-Т-Г.
Який вигляд матиме фрагмент молекули іРНК, синтезований на даній молекулі ДНК?
Задача2. (2б)
Якою послідовністю нуклеотидів молекули іРНК кодується ділянка молекули білка, якщо він має таку будову: СЕРИН- ГЛІЦИН – АСПАРАГІН – ЦИСТЕЇН – СЕРИН - ЛІЗИН- ВАЛІН-АРГІНІН
Тема 5. Закономірності успадкування ознак
Варіант 1
Завдання 1 – 6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один .правильний, оберіть і позначте правильний варіант
( за кожне правильно виконане завдання 0,5б)
1. Укажіть метод генетичного дослідження, який полягає у вивченні родоводу організмів :
а)цитогенетичний; б)гібридологічний;
в)близнюковий; г)генеалогічний.
2. Сукупність усіх ознак і властивостей організму називають:
а) генотипом; б) фенотипом; в) геномом; г) підтипом.
3. Алельними генами називають:
а) однакові структурні стани одного гена; б) сукупність послідовностей ДНК гаплоїдного набору хромосом; в) гени, що проявляються в присутності інших; г) гени диплоїдного набору хромосом.
4. Місце розташування кожного гена у хромосомі називається:
а) фен; б) алель; в) група зчеплення; г) локус.
5. Групу зчеплення утворюють:
а)гени різних хромосом; б) гени однієї хромосоми;
в) різних гамет; г) у гаметах гібридів
6.Третій закон Менделя - це закон:
а) незалежного комбінування станів ознак; б)одноманітності гібридів першого покоління; в) розщеплення; г) чистоти гамет.
Вибрати три правильні відповіді ( 2б)
|
|
|
7. Організм( клітину ) називають гомозиготним, якщо:
а) гомологічні хромосоми несуть різні алелі певних генів;
б)гомологічні хромосоми несуть ідентичні алелі певних генів;
в) формується тільки один тип гамет;
г) формуються різні типи гамет;
д) серед нащадків спостерігається явище розщеплення;
е) серед нащадків явища розщеплення не спостерігається.
Завдання на встановлення відповідності
А |
|
Б |
|
В |
|
8.Установити відповідність між видом мутацій і їх характеристиками ( 1,5б)
А Комбінативна 1 зміни фенотипу не пов'язані зі зміною генотипу;
Б Модифікаційна 2 зміни генетичного матеріалу виникають раптово і можуть впливати на спадковість;
В Мутаційна 3 нові комбінації зумовлені появою особин з різним фенотипом
4 мутації носять мінливий характер;
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
9. Установити відповідність між типом дигібридного схрещування та варіантами розщеплення за генотипом:( 2б)
А. ААВВ×аавв 1.Розщеплення не спостерігають
Б. АаВв×АаВв 2. 9:3:3:1
В. ААВВ×ааВв 3.4:2:2:2:2:1:1:1:1
Г. АаВв×Аавв 4. 1:2:1:2:2
5. 1:1
У заданні 10 необхідно вибрати тільки одну правильну комбінацію варіантів відповідей. Виберіть варіант з кожного стовпчика та впишіть цифрові позначення у клітини
10.Укажіть ознаки об'єкта генетичних досліджень, зображеного на малюнку.( 1,5б)
Цей біологічний об'єкт досліджував учений |
Метод, за допомогою якого було встановлено кількість хромосом у гороху посівного |
При схрещуванні Аавв×Аавв унащадків слід очікувати розщеплення за фенотипом |
1.В.Йогансен |
1.генеалогічний |
1. 3:1 |
2. Т. Морган |
2.гібридологічний |
2. 1:1:1:1 |
3. У.Бетсон |
3.цитогенетичний |
3. 1:1 |
4.Г. Мендель |
4. біохімічний |
4. 9:3:3:1 |
|
|
|
11Дайте розгорнуту відповідь ( 2б)
Чоловік отримав результати аналізів з лабораторії генетичних досліджень. В поставленому діагнозі вказувалось, що його каріотип 44А+ХХУ. Про що свідчить такий висновок? Яка причина звернення його до клініки?
Тема 5. Закономірності успадкування ознак
Варіант 2
Завдання 1 – 6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один .правильний, оберіть і позначте правильний варіант
( за кожне правильно виконане завдання 0,5б)
1.Каріотип жінки умовно можна позначити так:
а) 44+ХУ; б) 44А+ХХ; в) 44А+ХУ; г) 44А+Х.
2. Зазначте, чому дорівнює кількість груп зчеплення в каріотипі організмів певного виду:
а) кількості хромосом у гаплоїдному наборі;
б) кількості хромосом у диплоїдному наборі;
в) кількості статевих хромосом; г)кількості аутосом;
3. Указати схему схрещування моногібридного схрещування:
а) АА×аа; б) ААВВ×аа; в) ааВВ×АаВв; г) ВВССББ×ВВСсБб;
4. Указати схему розщеплення другого закону Менделя за генотипом:
а) 1:1:1; б) 1:2:1; в) 3:1; г) 9:3:3:1;
5. Указати гетерозиготну клітину:
а) АА; б)вв; в) Вв; г) СС;
6. Які мутації не успадковуються під час нестатевого розмноження:
а) соматичні; б) сублетальні; в) генеративні; г) нейтральні;
Виберіть три правильні відповіді ( 2 б):
7. Яку особину ( клітину ) називають гетерозиготною?
|
|
|
а) гомологічні хромосоми якої несуть різні алелі певних генів
б) гомологічні хромосоми якої несуть однакові алелі певних генів
в) яка утворює тільки один тип гамет
г) яка утворює різні типи гамет
д) у якої серед нащадків спостерігається явище розщеплення
е) у якої серед нащадків не спостерігається явище розщеплення
Завдання на встановлення відповідності
8. Установити відповідність між видами мутацій і спадковими захворюваннями людини:( 2 б)
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
А геномні мутації 1 фенілкетонурія
Б хромосомні мутації 2 хвороба Паркінсона
В генні мутації 3 синдром « котячого крику»
Г соматичні мутації 4 синдром Клайнфельтера
5 химери ( мозаїки )
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
9. Установити відповідність між поняттями та їх визначеннями (2б)
А генотип 1 властивість організмів набувати нових ознак
Б мутації 2 процес схрещування організмів
В гібридизація 3сукупність генетичної інформації, закодованої в генах клітини або організму
Г мінливість 4 стійкі зміни генетичного матеріалу
5 сукупність генів гаплоїдного набору хромосом організмів даного виду
У заданні 10 необхідно вибрати тільки одну правильну комбінацію варіантів відповідей. Виберіть варіант з кожного стовпчика та впишіть цифрові позначення у клітини
10. Укажіть ознаки об'єкта генетичних досліджень, зображеного на малюнку( 1,5б)
Цей біологічний об'кт досліджував учений |
Метод генетичних досліджень, який застосовують при схрещуванні чистих ліній цього об'єкта |
При схрещуванні АаВв×аавв у нащадків слід очікувати розщеплення за фенотипом |
1.Г.Мендель |
1.гібридологічний |
1. 1:1 |
2.В.Йогансен |
2. генеалогічний |
2. 1:2:1 |
3. Т. Морган |
3. близнюковий |
3. 9:3:3:1 |
4. У. Бетсон |
4.популяційно- статистичний |
4. 1:1:1:1 |
|
|
|
11 .Розв'яжіть задачу ( 1,5 б)
Світлоокий юнак, батьки якого мали темне волосся, одружився з темноволосою дівчиною, мати якої теж мала темне волосся, а батько світле. Від цього шлюбу народилася темноволоса дитина. Чи може народитися у них дитина зі світлим волоссям?
Тема 6. Еволюція органічного світу
Варіант 1
Завдання 1 – 6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один правильний, оберіть і позначте правильний варіант
( за кожне правильно виконане завдання 0,5б)
1.Наука, що вивчає взаємозв'язок живих організмів між собою і довкіллям, називається:
а) генетика б) філогенія в) екологія г) ембріологія
2. До популяції осілих видів належить:
а) б) в) г)
3. Елементарними одиницями еволюції є:
а) види б) популяції в) геноми г) модифікації
4. Оберіть один з видів природного добору:
а) мікроеволюційний б) стабілізуючий;
в) архейський г) гібридологічний
5. В утворенні синтетичної гіпотези еволюції брав участь:
а) Е. Зюсс б) А. Тенслі в) Ч. Дарвін г) Ф. Добранський
6. Мікроеволюція, видоутворення, макроеволюція є прикладами:
а) спадкової мінливості б) еволюційного прогресу
в) елементарних одиниць еволюції г) рушійних сил еволюції
Виберіть три правильні відповіді( 2б)
7. Серед запропонованих оберіть критерії виду
|
|
|
а) морфологічний
б) рушійний
в) макроеволюційний
г) генетичний
д) фізіологічний
е) популяційний
8. Установити відповідність між поняттями та їх характеристиками
( 1,5 б)
А Конвергенція 1 явище розходження ознак у нащадків спільного предка як наслідок пристосувань особин предкового виду до умов довкілля
Б Дивергенція 2 походження певної систематичної групи від одного спільного предка
А |
Б |
В |
|
|
|
В Паралелізм 3 це певна схожість ознак у організмів, які несхожі за своєю природою, що виникло в контексті еволюції
4 в перекладі з грецької мови дане поняття означає «поруч йде».
9. Розставити у правильній послідовності етапи антропогенезу людини ( 2,5б)
А австралопітеки Б дріопітеки В пропліопітеки
Г кроманьйонці Д неандертальці
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
У заданні 10 необхідно вибрати тільки одну правильну комбінацію варіантів відповідей. Виберіть варіант з кожного стовпчика та впишіть цифрові позначення у клітини ( 1,5б)
Укажіть ознаки організму зображеного на малюнку
Наявність подвійного дихання є прикладом |
Вид перебуває у стані |
Ароморфозом є |
1.ідіоадаптації |
1.біологічного прогресу |
1.зігнуті кігті |
2.загальної дегенерації |
2.морфофізіологічного регресу |
2.гачкоподібний дзьоб |
3. атавізму |
3.загальної дегенерації |
3.теплокровність |
4.рудименту |
4. генетичної ізоляції |
4.пір'янийпокрив |
|
|
|
11. Продовжіть речення (1,5б)
Біологічний прогрес –це--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Навести приклади біологічного прогресу
Тема 6. Еволюція органічного світу
Варіант 2
Завдання 1 – 6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один правильний, оберіть і позначте правильний варіант
( за кожне правильно виконане завдання 0,5б)
1.Елементарною одиницею еволюційного процесу є:
а) особина б) популяція в) вид г) клас
2. Біологічний прогрес відбувається завдяки
а) змінам у будові б) коливанням чисельності особин у популяції
в) хромосомними мутаціями г) дрейфу генів
3. На малюнку зображена тварина, яка перебуває під впливом постійних умов середовища існування. Яку форму природного добору ілюструє цей приклад?)
а)рушійний б) розриваючий в) стабілізуючий г) дизруптивний
4. Коливання чисельності особин популяції - це
а) хвилі життя б) дрейф генів в) ізоляція г) мікроеволюція
5. До ароморфозів тварин можна віднести:
а) одноклітинність б) форму тіла
в) теплокровність г) подвійне дихання
6. Позначте приклад ідіоадаптації:
а) розмноження насінням б) внутрішнє запліднення в) захисне забарвлення г) наявність присосок замість кореня в рослин-паразитів
Виберіть три правильні відповіді( 2б)
7.Вибрати приклади адаптацій організмів до середовища життя
|
|
|
а) дегенерація
б) мімікрія
в) біологічний процес
г) демонстрації
д) захисні забарвлення
е) штучний добір
1 |
|
2 |
|
3 |
|
8. Установити відповідність між схематичними малюнками форм природного добору та їхніми назвами( 1,5 б)
|
А рушійний
Б біологічний
В дизруптивний
Г стабілізуючий
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
9. Установити відповідність між доказами еволюції в галузі порівняльної анатомії та прикладами, що їх ілюструють.( 2б)
А гомологічні органи 1 наявність хвоста в людини
Б атавізми 2 оцвітина злакових рослин
В аналогічні органи 3 різна форма квіток у рослин
Г рудименти 4 зябра молюсків і ракоподібних
5коренеплід моркви і кореневі бульби жоржини
10.Укажіть ознаки організму зображеного на малюнку
У заданні необхідно вибрати тільки одну правильну комбінацію варіантів відповідей. Виберіть варіант з кожного стовпчика та впишіть цифрові позначення у клітини ( 1,5б)
Вкрита слизом шкіра-це приклад |
Ареал поширення свідчить про те, що вид є |
Ароморфозом є: |
1.дегенерація |
1.ендеміком |
1. гола шкіра |
2.ідіоадаптації |
2.космополітом |
2. забарвлення тіла |
3.біологічного регресу |
3. вимерлим |
3. наявність хвоста |
4.морфологічного прогресу |
4.прогресуючим |
4. півкулі головного мозку |
|
|
|
.11. Який тип адаптацій представлений на рисунках? Чи може це загрожувати життю людини? Яким чином?( 1,5б)
Тема 7. Біорізноманіття
Варіант 1
Завдання 1 – 6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один правильний, оберіть і позначте правильний варіант
( по 0,5 б)
1. Укажіть назву царства, до якого належить паличка Коха:
а) Тварини б) Рослини в) Бактерії г) Гриби
2. Наука, що займається впорядкуванням живих організмів називається:
а) біологія б) генетика в) мікологія г) систематика
3. На рисунку схематично зображені:
а) клітина рослини б) вірус СНІДу
в)клітина тварини г) клітина гриба
4. Укажіть спосіб розмноження організму, зображеного на рисунку:
а) шляхом поділу б) кон'югацією в) реплікацією г) статево
5. Укажіть назву таксономічної категорії « Гриби»
а) родина б) відділ в) клас г) царство
6. До якої систематичної категорії належить назва Лебідь-шипун?
а) вид б) клас в) тип г) рід
7. Виберіть три правильні відповіді( 2б)
Серед запропонованих виберіть видові назви тварин:
|
|
|
а) кишкова паличка
б) паличка ботулізму
в) губка бодяга
г)гідра прісноводна
д) коралові поліпи
е) плаун булавовидний
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
8. Установити відповідність між назвою тварини та назвами класів, до яких вони належать:(2б)
А Жаба озерна 1 клас Птахи
Б Акула-молот 2 клас Ссавці
В Крокодил нільський 3 клас Хрящові риби
Г Ластівка сільська 4 клас Земноводні
5 клас Плазуни
9. Установити послідовність систематичних таксонів, починаючи з найвищого ( 2 б)
А. Клас Б . Родина В. Ряд Г. Тип
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
10.Укажіть особливості та систематичне положення тварини зображеної на рисунку (1,5б)
Клас |
Спосіб життя |
Середовище існування |
1. Птахи |
1.хижацький |
1.паразит людини і тварини |
2. Ссавці |
2. паразит |
2. грунт |
3. Плазуни |
3.автотрофний |
3. прісні водойми |
4.Кільчасті черви |
4.гетеротрофний |
4.морське дно |
|
|
|
11. Продовжити речення ( 1,5б)
Археї –це організми, що ------------------------------------------------------------
Завдяки якій причині вони дістали таку назву?
Тема 7. Біорізноманіття
Варіант ІІ
Завдання 1 – 6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один правильний, оберіть і позначте правильний варіант ( по 0,5 б)
1.Укажіть назву гриба, що належить до умовно їстівних:
а) дубовик( синяк) б) зморшок степовий
в) хрящ-молочник г)мухомор -пурпуровий
2. Укажіть назву розділу ботаніки, що вивчає види, встановлює філогенетичні зв'язки між ними та іншими таксономічними категоріями:
а) паталогія рослин б) морфологія рослин
в) фізіологія рослин г) систематика рослин
3. Укажіть назву царства живої природи, до якого належать віруси:
а) Тварини б) Рослини в) Віра г) Гриби
4. Укажіть назву організму зображеної на рисунку:
а) медуза аурелія б) нереїс зелений
в) трутовик звичайний г) риба-меч
5. До типу Хордові належить клас:
а) Головоногі б) Багатощетинкові в) Комахи г) Земноводні
6. Укажіть видову назву рослини, що розмножується спорами
а) плаун булавоподібний б) шипшина собача
в) петунія гібридна г) шовковиця біла
7. Виберіть три правильні відповіді ( 2б)
Серед запропонованих виберіть назви грибів
|
|
|
а) пеніцил
б)гливи
в)фітофтора
г)сосна звичайна
д) п'явка медична
е) латаття біле
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
8. Установити відповідність між назвами царств живої природи та назвами представників, які до них належать:(2б)
А Тварини 1 трутовик сірчано-жовтий
Б Рослини 2 вірус тютюнової мозаїки
В Гриби 3 латаття біле
Г Бактерії 4 медуза хрестовичок
5 нітрифікуючі бактерії
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
9.Установіть послідовність таксономічних одиниць у класифікації жаби трав'яної, починаючи від виду( 2б)
А тип Хордові
Б ряд Безхвості земноводні
В родина Справжні жаби
Г клас Амфібії
10.Укажіть особливості способу життя та систематичне положення тварини, зображеної на рисунку( 1,5б)
Клас |
Спосіб живлення |
Спосіб дихання |
1Двостулкові молюски |
1 автотрофний |
1 легенями |
2Головоногі молюски |
2гетеротрофний |
2 зябрами |
3 Черевоногі молюски |
3 хемотрофний |
3 трахеями |
|
|
4поверхнею шкіри |
|
|
|
11. Продовжіть речення( 1,5б)
Систематика -це
-----------------------------------------------------------------------------------------
Основоположником систематики є-
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи
Варіант І
Завдання 1 – 7 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один правильний, оберіть і позначте правильний варіант ( по 0,5 б)
1. Наука, що вивчає взаємозв'язок живих організмів між собою і
довкіллям, називається:
а) генетика б) філогенія в) екологія г) ембріологія
2. Усі чинники довкілля, які впливають на живі організми, -це
а) межі витривалості б) екологічні чинники в) критичні точки мінімуму та максимуму г) екологічна індивідуальність
3. Який з організмів виникне першим на місці пожежі, що винищила все живе
а) лишайники б) мохи в)тимофіївка г) шипшина
4. Організм, зображений на рисунку, живиться як:
а) некрофаг б) детритофаг в) хижак г) копрофаг
5.Позначте абіотичний фактор:
а) світло б) діяльність людини в) міжвидові зв'язки організмів г) внутрішньовидові зв'язки організмів
6. Укажіть четверту ланку ланцюга живлення:
а) лугові трави б) хижаки в)травоїдні тварини г) редуценти
7.Позначте категорії видів, які зафіксовані в Червоній книзі:
а) стабільні б) такі, що розширююються в)такі, що скорочуються г) перебувають під загрозою зникнення, рідкісні
8. Виберіть три правильні відповіді( 2б)
|
|
|
Серед запропонованих вкажіть видові назви продуцентів в ланцюзі живлення пасовищного типу
а) конюшина повзуча
б) маслюки
в)жуки-мертвоїди
г)спориш звичайний
д) декоративна капуста
е)аскарида людська
9. Установити відповідність між терміном і його позначенням( 2б)
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
1 заповідник А територія, на якій заборонена певна господарська діяльність ,призначена для охорони рослин, тварин, екосистем, ландшафтів
2 пам'ятка природи Б велика територія, де охорона природи пов'язана з відпочинком людей у природному середовищі
3 національний парк В природна територія або об'єкти, що пов'язані з історичними подіями, особистостями
4 заказник Г це сукупність усіх форм експлуатації ресурсів та заходів його збереження
Д територія, що особливо охороняється законом, повністю виключена з будь-якої господарської діяльності, закрита для відвідувачів, для того, щоб зберегти у незайманому вигляді природні комплекси.
10. Установити послідовність розміщення організмів в екологічній
піраміді( 2б)
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
А хижі птахи
Б змії
В жаби
Г трав'нисті рослини
11. Укажіть ознаки, характерні для біологічного об'єкта зображеного
на малюнку та розв'яжіть задачу щодо ланцюга живлення, ланкою
якого є ця тварина.( 3б)
Біопродуктивність морської екосистеми- 500 г/см2. Відповідно до
правил екологічної піраміди визначте площу( у м2) відповідного
біоценозу, у якому зможе прогодуватись консумент ІІІ порядку
масою 400 кг( ланцюг живлення відповідно до другої колонки)
Живлення |
Ланка в ланцюзі живлення |
Відповідь до задачі |
1.детритофаг |
1. консумент ІІ порядку |
1. 800 000 |
2. хижак |
2. консумент ІІІ порядку |
2. 150 000 |
3. фітофаг |
3. продуцент |
3. 20 000 |
4. міксотроф |
4. консумент І порядку |
4. 900 |
|
|
|
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи
Варіант ІІ
Завдання 1 – 7 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один правильний, оберіть і позначте правильний варіант
( по 0,5 б)
1. Укажіть штучну екосистему
а) ліс б) поле в) океан в) степ
2. Укажіть, що таке « Чорний список»:
а) перелік цінних видів б) перелік зникаючих видів
в) перелік головних шкідників г) перелік зниклих видів
3. Укажіть прізвище вченого, який розробив вчення про неосферу
а) В.Вернадський б) Г. Мендель в) К. Лінней г) Ч. Дарвін
4. Укажіть ознаку, характерну для угрупування, зображеного на малюнку
а) не відбувається колообіг речовин
б) неможливе масове розмноження бур'янів
в) висока стійкість
г) висока продуктивність багатьох видів рослин
5. У колообігу Нітрогену в природі значна роль належить:
а) ціанобактеріям б) діатомовим водоростям
в) залізобактеріям г) азотфіксуючим бактеріям
6. Укажіть, що таке екологічна піраміда:
а) види організмів, об'єднаних харчовими ланцюгами
б) модель взаємодії організмів
в) графічне зображення харчового ланцюга
г) розміщення тварин і рослин горах
7. Одна тонна рослинної їжі може забезпечити приріст маси тіла консументів ІІ порядку:
а) 1000кг б) 100 кг в) 10 кг г)1 кг
8. Виберіть три правильні відповіді( 2б)
Серед запропонованих вкажіть абіотичні фактори
|
|
|
а) вирубка лісу
б) пустельні суховії
в) виверження вулкану
г) забруднення водойми
д) землетруси
е) розорювання земель
9. Укажіть відповідність між компонентами ланцюга живлення та їхнім трофічним рівнем в екологічній піраміді( 2б)
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
1 попелиця А редуцент
2 цвілеві гриби Б консумент І порядку
3 яблуня В консумент ІІ порядку
4 жук-сонечко Г консумент ІІІ порядку
Д продуцент
10.Укажіть послідовність розміщення організмів в ланцюзі живлення( 2б)
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
А миша
Б яструб
В пшениця
Г змія
11. Укажіть ознаки, характерні для біологічного об'єкта зображеного
на малюнку та розв'яжіть задачу щодо ланцюга живлення, ланкою
якого є ця тварина.( 3б)
Біомаса рослинності в савані становить 600 г/см2. Відповідно до
правил екологічної піраміди визначте площу( у м2) відповідного
біоценозу, у якому зможе прогодуватись лев масою 300 кг.
Живлення |
Ланка у ланцюзі живлення при наявності прайду левів, бактерій гниття, рослин саван |
Відповіді до задачі |
1. фітофаг |
1. продуцент |
1.1800 |
2. копрофаг |
2. консумент І порядку |
2. 5000 |
3.поліфаг |
3. консумент ІІ порядку |
3. 18000 |
4.детритофаг |
4. редуцент |
4. 50 000 |
|
|
|
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини
Варіант І
Завдання 1 – 6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один правильний, оберіть і позначте правильний варіант
( за кожне правильно виконане завдання 0,5б)
1. Селекція - це наука про
а) спадковість і мінливість організмів б) створення нових сортів рослин, порід тварин, штамів мікроорганізмів; в) утворення видів; г) механізм утворення гомеостазу
2.Центром походження культурної рослини зображеної на малюнку є:
а) Середземноморський б) Андійський
в)Центральноамериканський г) Абіссінський
3. Укажіть причину використання личинок багатьох видів мух на птахофабриках:
а) для швидкої переробки посліду б) для утворення кормових білків в) очищення навколишнього середовища г) очищення стічних вод
4. Об'єктом досліджень генної інженерії служать
а) прокаріоти б) віруси в) гормони г) антибіотики
5. Оберіть правильне твердження стосовно порід тварин і сортів рослин
а) штучні
б) природні
в) реально існують в екосистемах
г) створені у процесі еволюції
6. До спадкових захворювань людини НЕ належить
а) гемофілія б) дальтонізм в) заяча губа г) СНІД
7. Виберіть три правильні відповіді( 2б)
|
|
|
Серед запропонованих виберіть переваги використання ГМО
а) харчові алергії та отруєння
б) стійкість до дії пестицидів
в) неїстівна картопля для колорадського жука
г) підвищені показники продуктивності та плодючості
д) погіршення стану здоров'я
е) вплив на генотип людей
9. Установіть відповідність між спадковими хворобами і їх проявами(2б)
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
А вовча паща 1. порушення обміну речовин
Б заяча губа 2. незгортання крові
В гемофілія 3 розщеплення верхньої губи
Г фенілкетонурія 4 виникнення щілини, що сполучає носову та ротову порожнину, внаслідок розщеплення верхніх губ, щелепи та піднебіння
5 розумова відсталість
9. Установити правильну послідовність процесу клонування живих організмів (2б)
а) штучну зиготу пересаджують до матки самки
б) виокремлюють незапліднену яйцеклітину
в) ядро незаплідненої яйцеклітини замінюють ядром нестатевої клітини іншої особини
г)розвиток зародка
1 |
2 |
3 |
4 |
|
|
|
|
10. Встановити відповідність між культурами і центрами їхнього походження:(2б)
А огірок; 1 Південноазіатський тропічний
Б яблуня; 2 Середземноморський
В капуста; 3 Східноазіатський
Г квасоля; 4Південноамериканський
5 Центральноамериканський
10. Обгрунтуйте відповідь ( 1б )
Чи можна за допомогою продуктів, виготовлених з деревини, отримати яловичину, свинину, курятину чи яйця домашньої птиці і яким способом?
9. Біологія як основа біотехнології та медицини
Варіант ІІ
Завдання 1 – 6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише один правильний, оберіть і позначте правильний варіант
( за кожне правильно виконане завдання 0,5б)
1.Вчення про спадкове здоров'я людини та шляхи його поліпшення називається:
а) генетика б)анатомія людини в) євгеніка г) філогенія
2. Наука про спадкові хвороби та вади людини -це
а) медична генетика б) біохімія
в) молекулярна біологія г) біологія індивідуального розвитку
3. Захворювання. зображене на малюнку, належить до:
а) інфекційних б) спадкових в) соматичних г) онкологічних
4. Укажіть назву методу , який використовують у селекції тварин
а) розмноження відводками
б)випробовування плідників за нащадками
в) поліплоїдії
г) щеплення
5. Сукупність особин виду з певними спадковими особливостями, створену людиною в результаті штучного добору називають:
а) породою тварин б)популяцією в) клоном г) видом
6. Одним із методів клітинної інженерії є:
а) використання стовбурових клітин для відновлення ушкоджених тварин і органів
б) багато уваги приділяють ГМО
в) штучного об'єднання частин різних особин
г) гібридизація різних сортів чи порід одного виду
7. Виберіть три правильні відповіді( 2б)
|
|
|
Серед запропонованих виберіть недоліки використання ГМО
а) харчові алергії та отруєння
б) стійкість до дії пестицидів
в) неїстівна картопля для колорадського жука
г) підвищені показники продуктивності та плодючості
д) погіршення стану здоров'я
е) вплив на генотип людей
8. Установіть відповідність між представниками свійських тварин і їх предками (2б)
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
А собака свійський 1 сазан
Б вівця 2 тарпан
В короп 3 вовк
Г кінь 4 муфлон та архар
9. Установіть відповідність між методами селекції і змістом їх
понять(1,5 б)
А Штучний добір 1 особливий спосіб штучного об'єднання частин різних особин
Б Гібридизація
А |
|
Б |
|
2 відбір людиною найбільш цінних у
господарському відношенні тварин, рослин, мікроорганізмів для отримання від них нащадків з бажаними ознаками
3 внаслідок статевого або шляхом нестатевого об'єднання клітин поєднують бажані для практичного застосування ознак батьків і запобігають проявам негативних наслідків
10.Продовжіть речення (2 б)
Щеплення- це_________________________________________________
Індивідуальний добір-це________________________________________
11.Обгрунтуйте відповідь (1, 5 б). В США за допомогою ферментів, що виділяють мікроорганізми, з кукурудзи виробляють 2 млн. тонн фруктозного сиропу. Так як фруктоза вдвічі солодша від сахарози, її використання дозволяє значно зменшити споживання цукру, шкідливого в певній мірі для здоров'я людини.
-Яка молекулярна формула фруктози? Які продукти харчування містять фруктозу?
- Які завдання треба вирішити біотехнології для того, щоб і в нашій країні організувати отримання великої кількості дешевої фруктози, що замінює цукор?
Список використаних джерел
1. Підсумкові контрольні роботи для ДПА з біології. 9 клас/ І. Барна.- Тернопіль: Підручники і посібники, 2015. – 64 с.
2. Біологія. Збірник тестових завдань для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання. – Тернопіль: Підручники і посібники,2016. – 304 с.
3. Біологія. 11 клас: Зошит для поточного та тематичного оцінювання: 2-ге вид., та переробл. – Х.: ФОП Співак В.Л., 21011 - 64с.
4. Задорожній К. М. Біологія. 9 клас. І семестр – Х.: Вид. група « Основа», 2010.- 96с.
5. Біологія: підруч. Для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл.: рівень стандарту, академ. Рівень/ П.Г. Балан, Ю. Г. Вервес. – Генеза, 2011. – 304 с.: іл.
6. Інтернет-ресурс http://distance.edu.vn.ua/bio_test/b101.html
1