Даний матеріал дає можливість розширити уявлення учнів про значення родини для повноцінного життя дітей; вчить визначати обов'язки членів родини щодо збереження і зміцнення здоров'я; визначати обов'язки учнів стосовно інших членів родини ; розвивати навички роботи в групах, уміння приймати рішення, творчо мислити і виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я та здоров'я членів родини.
Тема : Обов’язки членів родини щодо збереження і зміцнення
здоров’я дитини
Мета: розширити уявлення дітей про значення родини для повноцінного життя дітей; навчитися визначати обов’язки членів родини щодо збереження і зміцнення здоров’я; визначати обов’язки учнів стосовно інших членів родини ; розвивати навички роботи в групах, уміння приймати рішення, творчо мислити і виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я членів родини. Тип уроку: комбінований Обладнання:підручник, робочий зошит, картки, схеми, вислови, презентації.
« Турбота про здоров’я щоднини - обов’язок усіх членів родини» . « Яка сім’я – такі й діти».
Хід уроку
І. Організаційний момент. Учитель .
Ми радо гостей вітаємо,
Щастя , здоров’я бажаємо. Що б ви побажали одне одному на уроці?
Діти:
Хай сьогодні нам щастить,
Хай нам завтра пощастить,
Хай завжди усім щастить.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1 . Бліц – опитування. Назвіть права учнів. (Відповіді учнів) - діти мають право на охорону здоров’я; - діти мають право на навчання ; - діти мають право на гідність; - діти мають право на захист і турботу держави; - діти мають право на медичну допомогу; - ніхто не може мене розлучити з моїми батьками без моєї згоди. 2. Крім прав , кожна дитина має обов’язки . Назвіть їх. - піклуватись про своє здоров’я , зміцнювати його; - бути чемним і уважним , поважати старших; - наполегливо вчитися; - допомагати батькам; - не порушувати закони. 3.Завдання на картках . Продовжте речення: «Одна з головних проблем держави і світу – це здоров’я дітей, бо діти - це………» ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. (Звучить легка музика)
Учитель зачитує загадки. Що за гроші не купити? Чим потрібно дорожити?
Що для щастя необхідно , кожному завжди потрібно?
Знаєш ти і знаю я, безперечно це – сім'я !
* * *
Надійний притулок , фортеця твоя, наснаги джерельце , а також розради,
Найбільший твій скарб у житті – це сім'я , вона у біді не покине , не зрадить.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Повідомлення теми та мети уроку. Учитель . Мова сьогодні піде про сім'ю, родину. Назвіть ,які асоціації у вас викликають ці слова?( учні підходять до дошки і прикріплюють асоціації).
сім'я
Учитель (слайди щаслива родина). На уроці ми поговоримо про те , як правильно розподіляти обов’язки в сім'ї , що впливає на здоров’я членів родини.
Девізом нашого уроку буде «Турбота про здоров’я щоднини , обов’язок усіх членів родини».
Рідна домівка стане міцною фортецею, коли в сім'ї панують злагода, взаємна довіра, повага до батьків,є спільні інтереси. Завжди важливо знати , від кого можна отримати пораду чи допомогу в різних життєвих ситуаціях. Хороша сім'я – запорука задоволення людини життям, яка сприятиме формуванню та зміцненню здоров’я кожного. Впродовж уроку у нас буде працювати довідкове бюро,яке буде надавати нам цікаву і корисну інформацію. Робота довідкового бюро.
Учень. В українській сім'ї завжди шанували батька і матір,бабусю і дідуся, звертались до них на « Ви». У сім'ї панували любов, взаємоповага. Це сприяло здоров’ю всіх членів родини. Ніколи не можна нехтувати членами родини. Слід поважати їхні звички, працю, прагнення, бажання. У сучасній сім'ї не можна ділити обов’язки на чоловічі та жіночі. Потрібно ,щоб кожен виконував посильну роботу і були правильно розподілені обов’язки . Робота в групах. Завдання: на столах у кожної групи знаходяться таблиці на яких вказано членів родини і їх обов’язки. Потрібно розділити обов’язки між рідними в сім'ї і позначити знаком + . І група – мама, тато, дитина; ІІ група – мама,тато,дитина, бабуся, дідусь. Інтерактивна бесіда. 1. Порівняйте у кого більше обов’язків? У кого найменше? 2. Чи правильно ,коли обов’язки поділені на чоловічі й жіночі? 3.Якщо хтось із членів сім'ї буде перевантажений обов’язками , до чого це може призвести? 4. Чи відрізняються обов’язки ( за навантаженням) від кількості членів родини? 5. Як зробити , щоб зберегти здоров’я кожного члена сім'ї? Учитель. Як чудово , коли кожен знає свої обов’язки і виконує їх. А чи дійсно це так? Робота з підручником.
1. Розгляньте малюнки. Визначте чи правильно розділені обов’язки між членами родини. Обґрунтуйте свою думку. 2.Вибіркове читання. Знайдіть в підручнику і прочитайте відповідь на запитання: Як спільне сімейне дозвілля об’єднує сім'ю ? Робота в групах . Обговоріть ситуацію. У вихідний день сім'я вирішила поїхати до бабусі . Після сніданку тато і діти швиденько вдяглися і пішли до машини . Поки мама прибирала зі столу , помила посуд , склала сумку , а інші члени родини її чекали , почався дощ. Тато сказав , що в таку негоду їхати небезпечно. Всі були засмучені. Питання до учнів. – Чому поїздка не відбулася? - Чи вплинуло це на здоров’я членів родини? - Щоб ви змінили у діях родини аби поїздка відбулася? Вчитель. Бажаю вам щоб девізом вашого життя був вислів «Турбота про здоров’я щоднини – обов’язок усіх членів родини». Фізкультхвилинка « Руханки» .
Що ж мабуть прийшла пора трохи відпочити.
Хочу я на фізхвилинку всіх вас запросити.
Раз – підняли руки вгору, два – схилилися додолу.
Руки – в боки, нахились, повернулись,
Одне одному всміхнулись.
Покрутились , вправо, вліво,раз, два, три, чотири!
Набираємося сили.
Нахилились, повернулись, до товариша всміхнулись.
Учитель. Спільне сімейне дозвілля сприяє теплим і дружнім стосункам. Добре коли члени родини мають спільні інтереси та однакові уподобання. Це згуртовує сім'ю . У такій сім'ї підтримується здоров’я кожного члена родини. (Слайди рукодільниці, куховарки, майстри) В українських родинах із покоління в покоління передаються традиції: в одній сім'ї жінки - чудові рукодільниці, а в іншій – відмінні куховарки, у третій – чоловіки мають « золоті руки», усе полагодять ,щось змайструють. На нашому уроці присутні родини , які власним прикладом виховують своїх дітей. Учень . Найбільше багатство людини – це здоров’я. Із давніх – давен у народних піснях , легендах возвеличували фізично дужу , здорову людину. (відомо , що козаки були фізично здоровими й сильними людьми). Учитель . На нашому уроці присутні родини , які власним прикладом виховують своїх дітей. Учитель.
Познайомтесь – родина Бохонок Анни. Аня . Моя сім'я складається з мами, тата,сестрички. А родина наша дуже велика:бабуся, дідусь, тітки,дядьки,двоюрідні братики і сестрички. Мама Анни. Формування здорового способу життя закладено в родині ще з дитинства. Мій батько – Михайло Іванович , вчитель фізкультури, завжди дбав про те, щоб ми зростали здоровими (ранкова гімнастика, чіткий режим дня, спортивні ігри) були запорукою нашого здоров’я. А саме головне - власний приклад батька завжди надихав нас. І тепер ,коли ми самі стали батьками той вогник ентузіазму передаємо своїм дітям. Загартовуємо з дитинства. Славною традицією українців є купання на Водохреща, тож і наша родина(разом із дітьми ) підтримує ці традиції. А сімейне дозвілля – відпочинок на морі, поїздка на гейзера, відпочинки на природі завжди допомагають відновити сили та покращити здоров’я дітей.
Здоровя бережіть , доки малі,
І мудрими ідіть по цій землі.
Хай кожен з вас в житті запам’ятає,
Що без здоров’я щастя не буває.
Учитель . Дбайливі батьки створюють гарні умови для розвитку та зміцнення здоров’я дітей: у них є смачна і корисна їжа. Адже збалансоване харчування є складовою здорового способу життя. Презентація родини Ольги Предчук. Важливою складовою частиною культури кожного народу є його їжа. Багато страв української кухні побутують і в наш час. Борщ, деруни, каші,галушки,вареники,голубці – їжу ,яка колись була виключно святковою, тепер готують щодня. Чільне місце в раціоні українців посідає хліб. Продукти які швидко псувалися, українці сушили,квасили,солили. На великі свята готували відповідні страви(кутя, пекли паски, м’ясні страви). Ці традиції зберігаємо і ми в нашій родині. З дитячих років виховуємо бережливе ставлення до їжі. Адже українська їжа завжди славиться корисністю та багата на поживні речовини . І жодне свято не обходилося без запашного коровая (вручає коровай доньці).
Учитель. Багато в чому формування здорового способу життя залежить від стилю життя сім’ї , способу організації життя , участь обох батьків у вихованні, правильної організації вільного часу сім’ї.
Презентація родини Гнатишиних . Мама родини Гнатишиних.
Спосіб життя родини обумовлює й спосіб життя дітей . Весь вільний час ми присвячуємо вихованню дітей, а спільне сімейне дозвілля сприяє розвитку творчих здібностей дітей. Разом проводимо вихідні, любимо власними руками створювати красу. Недарма говорять , краса творить добро.
Учень .
У кожного з нас своя рідна родина,
Це батько і мати , це рідна дитина,
Це рідна країна , що в серці завжди,
Не зрікайся родини , плекай, бережи.
Учень .
Щаслива родина – щаслива дитина,
В цій істині глибокий зміст.
Щаслива родина – здорова дитина
У цих поняттях прокладено зміст. Учень.
Хай міст цей єднає батьків і дітей
Щоб правильно й радісно жити.
Іти по життю із девізом в руках:
«Щастя дитини потрібно цінити».
Вправа «Скарби народної мудрості»( робота у групах). Випереджальне завдання.
І група – готувала прислів’я та приказки про родину,сім'ю, здоров’я. ІІ група – вірші про здоров’я , пісні. Пояснити, чого нас вчить народна мудрість? Звіт І групи . Без матері і сонце не гріє. Нащо кращий скарб, коли в сім'ї лад. Нашому роду нема переводу . Добро стратиш - наживеш, честь утратиш – пропадеш. Здоровий не знає , який він багатий. Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько. Добрі діти батькам вінець, а злі – батькам кінець. Звіт ІІ групи . Учень.
Вірші про здоров’я. Хто здоровий – той сміється, Все йому в житті вдається Він долає всі вершини , Це ж чудово для людини! Хто здоровий ,той не плаче , Жде його в житті удача . Учень. Він уміє працювати, вчитись і відпочивати. Хто здоровий не сумує, над загадками мудрує, Він сміливо в світ іде. Й за собою всіх веде.
( пісня про сім'ю ) Учитель. Давайте поміркуємо хто , ще крім родини , близьких, повинен піклуватися про здоров’я дітей? Відповіді учнів ( держава піклується про збереження здоров’я дітей та підлітків). Учитель. У Законі України « Про охорону дитинства» є розділ « Дитина і сім'я». У ньому зазначено права та обов’язки батьків щодо виховання і розвитку дитини. В Україні затверджено програму «Діти України», яка розроблена на основі Конвенції про права дитини й Декларації прав дитини.
Робота в зошиті ст.27 вправа 2. Відповіді обґрунтувати. Учитель . Але бувають сім'ї , в яких права дитини порушуються дорослими. Робота з підручником Завдання. Прочитайте І абзац тексту назвіть , які права дітей порушено в сім'ї. Чи можуть діти самі справлятися з такими проблемами? Хто їм допоможе? Куди можна звернутися по допомогу?
(учні обговорюють відповіді) Учитель . У таких випадках дітям обов’язково потрібна допомога. Соціальні служби, телефони довіри, сусіди,родичі, вчителі відразу повинні відреагувати на звернення дитини. Особлива турбота приділяється дітям ,які не мають сім'ї. На щастя , у ваших родинах немає прикладів про порушення прав дітей. Підсумок уроку. Сприятливі умови для життя і розвитку дитини створює не лише сім'я , родина а й держава. Робота довідкового бюро. Учень. Приєднавшись до Конвенції про права дитини, наша країна підтвердила права дітей – батьки або особи ,що їх заміняють несуть відповідальність за створення умов ,для розвитку дитини, повинні поважати гідність дитини , готувати її до самостійного життя . У чому важливість сім'ї для дитини? Продовжити речення . Без сім'ї дитина -………………. А в сім'ї вона почувається……………… Учень. Робить висновок . Мати сім'ю , жити в ній – мрія і щастя кожної людини. Тому,що щаслива родина – щаслива дитина. Вправа « Ланцюжок гарних ідей». Позначити у сходинках чинники , які на вашу думку ,сприятимуть благополуччю в родині , здоров’ю та розвитку дитини.
Вправа «Моя сім'я для мене …» Звучить пісня «родина»,а учні на квітах пишуть, що для них означає родина, сім'я (порівняти з почуттями , природою,явищами природи,якостями ). Наприклад : тепло,міцне дерево, чиста річка, здоров’я,щастя,радість. (Порівнюємо з асоціаціями , які були на початку уроку). Квіти приклеюють і на дошці виникає квіткове поле. Учень.
Як є здоров’я - буде все ,як треба
Сміятиметься сонечко із неба
І дітям світ постелиться під ноги,
Щоб ви пройшли усі дороги
Здорові діти – нація здорова,
Багата Україна і чудова!
Оцінювання. Д\З . Вивчити №7,написати міні твір про роль батьків у моєму житті.