Урок на тему: «Образи природи та ідея її пізнання у романі Жуля Верна «15 – річний капітан»

Про матеріал
Конспект уроку на тему: «Образи природи та ідея її пізнання у романі Жуля Верна «15 – річний капітан» призначений для вчителів, які викладають предмет «Зарубіжна література» в 6 класі загальноосвітніх навчальних закладів /НУШ/. Урок, який я пропоную, розроблений відповідно програми і відповідає її вимогам. Ціль – поділитися своїм досвідом, полегшити працю вчителя, забезпечити його необхідною інформацією, заощадити час на підготовку до уроку, допомогти зробити урок творчим та цікавим для всіх учасників навчального процесу.
Перегляд файлу

Урок 14

Тема: «Образи природи та ідея її пізнання у романі Жуля Верна «15 – річний капітан»

Мета:  завершити аналітичне дослідження роману; розкрити багатобарвність природи Африки, формувати вміння використовувати художні засоби, дотримуючись норм літературної мови, збагачувати словниковий запас учнів;  формувати інтерес до пригодницької літерату­ри; розвивати творчі здібності учнів, навички виразного читання, аналізу тексту, усного зв’язного мовлення, навички дослідницької діяльності, вміння використовувати набуті знання в реальному житті; виховувати допитливість, бажання пізнати світ, на прикладі роману Ж. Верна показати перевагу науки і знань, виховувати любов до природи.

 

Природа - це єдина книга

з великим змістом на кожному аркуші.

 (Іоганн Вольфганг фон Ґете)

 

                                            План уроку

І. Організація класу.

ІІ. Повідомлення теми і формування цілей уроку, робота з епіграфом.Запис теми уроку у зошит.

ІІІ. Мотивація навчального матеріалу.

- Чи любите ви подорожувати?

- Що людина зазвичай очікує від подорожі?

- Що потрібно знати перед початком подорожі?

ІV. Актуалізація опорних знань і перевірка домашнього завдання.

1. Бесіда

- Що  на  вашу  думку,   означають  слова  «сила  людського  характеру»? (Готовність  прийти  на  допомогу,  здатність  до  самопожертви,  наполегливість  у  досягненні  поставленої  мети)

- Які  герої  роману  виявляють  силу  характеру  в  скрутних  ситуаціях? (Капітан  Халл,  місіс Велдон,  Дік  Сенд, Геркулес)

- Які  провідні  риси  характеру   притаманні  кожному  з  героїв? (Рішучість,  сила  духу,  сила  волі,сміливість,  гідність,  честь,  готовність  завжди  прийти  на  допомогу)

- Як  Жуль  Верн  розкриває  жіночі  образи  в  романі?(  Місіс Велдон -  любляча  мати,  хороша  дружина;  їй  притаманні  рішучість,  доброта,  гордість,  честь,  терплячість, милосердя.  Нянька   Джека -  темношкіра  Нен – добра.  Мужня,  вірна,  горда.)

2. Виконання завдань:

1. Завдання «Упізнайте героя» і впи­шіть пропущені слова/Діти записують у зошит тільки героїв твору/:

1.«Тільки один чоловік на борту не був американець за походженням. Звали його ..., родом він був із..., але добре знав англійську мову. На шхуні він виконував скромну роботу... (Негору, Португалії, кока.)

2.Ім'я Дік — скорочене від... — дано маленькому сироті на честь жалісливого перехожого. (Ричард.)

3.«Дік був скупий на слова та жести. Дуже рано, в тім віці, коли ще звичайно не замислювався над май­бутнім, він усвідомив своє становище й дав собі обі­цянку...» (Стати людиною.)

4.«Дік Сенд вирушив у плавання на судні свого бла­годійника ..., яким командував його покровитель ка­пітан...» (Джеймса Уелдона, Халл)

5.«Найстарішого негра звали...» (Том.)

6.«Решта негрів були молоді люди від двадцяти п'яти до тридцяти років, звали їх...,...,... і...». (Бет, Остін, Актеон, Геркулес.)

7.«Літери ..., вигравіювані на нашийнику, — оце і все, що зв'язувало Дінго з минулим, яке досі так і за­лишилося загадкою». (S.V. – Семюель Вернон)

8.«Під третю годину ранку старого Тома стало хи­лити на сон... Тим-то він і не помітив, що на палубі прослизнула людська тінь. То був...» (Негоро.)

 

2.Літературний диктант за змістом твору письмово:

1.    Що означає ім’я та прізвище Дік Сенд?

2.    Де виховувався Дік Сенд?

3.    Чому Дік Сенд став капітаном?

4.    Чому «Пілігрим» опинився в Африці?

5.    Хто врятував міс Велдон?

6.  Як загинув хазяїн собаки Дінго?

7.  Як помер Негоро?

8.  Що сталося з Діком Сендом у 18 років?

9. Що хотіли зробити з полоненим    п'ятнадцятирічним капітаном?  

10.  На яких тварин полював екіпаж корабля?

11. Хто врятував п'ятнадцятирічного капітана і його друзів, коли вони потрапили у полон.

12. Яким за жанром є цей твір?

Відповіді:

1.    Дік – скорочено від Річард (дали на честь перехожого, який його підібрав); Сенд слугувало нагадуванням про те місце, де було знайдено Діка – про піщану косу Сенді – Гук у гирлі річки Гудзон, біля Нью – Йоркського порту/.

2.   У дитячому будинку.

3.   Бо загинув капітан Гуль.

4.   Негоро зіпсував компас.

5.   Геркулес, перевдягнений у чаклуна.

6. Його вбив Негоро.

7. Йому перегриз горло Дінго.

8. Він став капітаном.

9. Принести в жертву.

10. На китів.

11. Геркулес

12. Роман

V.  Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу.

Повторення:

Пейзаж – опис природи.

Науково-географічний роман – великий епічний твір, різновид пригодницького роману, у якому гострий та цікавий сюжет перетинається з викладом основ географії

 Пригодницький роман – складний за побудовою і великий за розміром епічний твір, сюжет якого насичений таємницями, загадками, незвичайними подіями й несподіваними поворотами в їх розвитку.

 

 1.  Робота з текстом – виразне читання уривка з описом природи (стор. 59  від «У якій же частині»  до «…Невже не знайдеться людини, яка могла б про це розповісти?»).

2. Відповідь на проблемне запитання: Чому уривок справляє сильне враження, як описана природа ?/крутий берег виглядав пустельним, густий ліс з нескінченим розмаїттям дерев, зграї птахів, що не боялися людей, здавалося, птахи –єдині живі істоти на узбережжі, жителів не було/.

3. Які художні деталі впливають на наші почуття, викликають образні асоціації?

4.   Чи розгубилися герої твору залишившись тільки з природою невідомого їм краю?

5. Робота з текстом - виразне читання уривка з описом природи (стор. 64 від «..10 тавня»   до  «…Трава шарудить».

6.Які емоції та почуття переживав 15 –річний капітан?

7.Як саме герої дізналися, що перебувають на Африканському узбережжі?

8. Робота з учнівськими малюнками із зображенням тварин і рослин Африки.

VІ. Систематизація і узагальнення знань. Робота в групах

1. Відповідь на проблемне запитання: Яка роль пейзажу в романі «П’ятнадцятирічний капітан»? 

4.  Вікторина

- Джек /син Велдонів/  «гадав, що м'ячі, повітряні кулі, ляльки ростуть просто на гілках» дерева. Назвіть його. (Каучуконос)

- Від укусів якої комахи гинуть каравани в'ючних тварин? (Муха цеце.)

- Чому кузен Бенедикт відчував огиду до квітів? («...деякі квіти ловлять комах своїми пелюстками і висмоктують їх!»)

- Які звірі мали загризти Геркулеса, який непомітно йшов услід за невільничим караваном? (Леви і гієни.)

- «Проминули два охоплені пожежею села... Поля спустошені...» Що вирощували селяни на своїх полях? (Маїс, сорго, боби, земляні горіхи.)

- Від «велетенських» щелеп цих комах тікають на­віть леви та слони. Назвіть комах. (Терміти.)

- Чому волохату істоту, яку приніс Геркулес, кузен Бенедикт зарахрав до класу комах? (Вона мала шість ніжок, а це свідчення того, що це комаха.)

- «Терміти куди хитріші за нас!» Доведіть, що кузен Бенедикт говорив правду. ( У термітів дуже розвинений інстинкт самозбереження. Вони відчули загрозу повені й вчасно залишили термітник.)

-  Цих пташок індіанці називають «сонячним про­мінням», «царицями квітів», «небесними квітами», а їхнє пір'я вони вплітають у прикраси. Назвіть пташок. Чи побачив їх в Африці Джек/син Велдонів/? ( Колібрі. Не побачив.)

4. Повторне звернення до епіграфу.

VІІ. Рефлексія. Підсумки.

VІІІ. Домашнє завдання: повторити зміст твору / перегляньте експрес за Q – кодом стор.підручника 66/ , вміти визначати роль описів природи та соціальні проблеми роману «П’ятнадцятирічний капітан», письмово виконати завдання 16 – 18 стор. підручника 67.

 

 

 

docx
Додано
15 листопада 2023
Переглядів
1964
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку