Урок на тему: "ОРГАНИ. ФІЗІОЛОГІЧНІ ТА ФУНКЦІОНАЛЬНІ СИСТЕМИ"
Біологія 8 клас
вчителя біології
Новоукраїнського НВК № 8
Новоукраїнської міської ради
Кіровоградської області
Соколенко Єлизавети Михайлівни
ТЕМА УРОКУ: ОРГАНИ. ФІЗІОЛОГІЧНІ ТА ФУНКЦІОНАЛЬНІ СИСТЕМИ
ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ.
МЕТА УРОКУ:познайомити учнів з характеристиками органів та фізіологічними системами організму людини, розвивати логічне мислення, виховувати інтерес до предмету.
ТИП УРОКУ: комбінований.
ОБЛАДНАННЯ: підручник, робочий зошит, мультимедійна презентація.
ХІД УРОКУ:
І ЕТАП: ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ.
ІІ ЕТАП: ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
фронтальне опитування
а) епітеліальна; б) тканини внутрішнього середовища; в) м'язова; г) нервова.
а) епітеліальна; б) тканини внутрішнього середовища; в) м'язова; г) нервова.
а) епітеліальна; б) тканини внутрішнього середовища; в) м'язова; г) нервова.
1 Хрящова тканина |
А череп |
2 Залозистий епітелій |
Б вушна раковина |
3 Непосмуговані м'язи |
В головний мозок |
4 Нервова тканина |
Г щитоподібна залоза |
|
Д артерії |
1 |
Б |
2 |
Г |
3 |
Д |
4 |
В |
ІІІ ЕТАП: АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
Пригадайте, які органи є у ссавців?
ІV ЕТАП: МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО – ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯІЛЬНОСТІ УЧНІВ.
прийом «Проблемне питання»
Припустимо, що ви біжите стометрівку. Як ви вважаєте, які органи та фізіологічні системи вашого організму будуть забезпечувати цей процес?
V ЕТАП: ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
пояснення вчителя
Орган - це частина тіла, яка має певну форму і будову, виконує одну або кілька специфічних функцій.
У певному органі зазвичай переважає одна тканина, яка визначає його основну функцію. Н-д, у серці такою тканиною є м'язова, в мозку - нервова, в залозах - епітеліальна.
Органи спеціалізуються на виконанні функцій, потрібних для забезпечення життєдіяльності організму. Так, серце виконує функцію насоса, що перекачує в організмі кров, нирки - функцію виділення з організму кінцевих продуктів обміну речовин, печінка бере участь у процесах травлення, обміну речовин. Органи, що містяться в порожнинах тіла, називають внутрішніми.
Системи органів організму людини.
Органи, які виконують спільну функцію, об’єднуються в системи органів. Їх ще називають фізіологічними системами.
Опорно-рухова система складається зі скелета та прикріплених до нього м’язів. Скелет і м'язи виконують функцію опори й руху тіла, дають змогу виконувати різноманітні дії, захищають внутрішні органи від зовнішніх впливів.
Кровоносна система складається із серця та кровоносних судин (артерії, вени, капіляри). Серце скорочується і проштовхує кров по кровоносних судинах. Завдяки кровообігу органи нашого тіла забезпечуються поживними речовинами й киснем і звільняються від вуглекислого газу та інших продуктів життєдіяльності. Кровоносна система також виконує терморегуляційну функцію. Вона здійснює взаємозв'язок всіх органів організму.
Дихальну систему утворюють легені та дихальні шляхи (носова порожнина, носоглотка, глотка, гортань, трахея, бронхи, бронхіоли, альвеоли). Основна функція цієї системи - це забезпечення дихання організму людини завдяки газообміну між повітрям і кров'ю. Також вона бере участь у виділенні продуктів обміну.
Травна система включає травний тракт (ротова порожнина, глотка, стравохід, шлунок, кишечник) і травні залози (слинні залози, шлункові, підшлункова залоза, дрібні залози кишечнику, печінка). Основна функція травної системи - це живлення організму завдяки процесам перетравлення їжі та всмоктування поживних речовин у кров і лімфу.
Видільна система (нирки, сечоводи, сечовий міхур, сечівник) виконує функцію виведення з організму продуктів обміну речовин, збереження сталості його внутрішнього середовища, підтримання водно- сольового обміну.
Статева система виконує функцію розмноження. Вона складається з жіночих (яєчники) і чоловічих (яєчка) статевих залоз та зовнішніх і внутрішніх статевих органів. У статевих залозах формуються статеві клітини (яйцеклітини і сперматозоїди) й утворюються статеві гормони. У матці розвивається плід.
Ендокринна система включає різні залози внутрішньої секреції: гіпофіз, епіфіз, щитоподібну, надниркові, підшлункову, статеві залози та інші. Кожна залоза виробляє і виділяє в кров особливі хімічні речовини - гормони. Ці речовини беруть участь у регуляції функцій усіх клітин і тканин організму за допомогою біологічно активних речовин, у координації діяльності окремих органів і організму в цілому.
Нервова система об'єднує всі інші системи, регулює та узгоджує їхню діяльність, підтримує зв'язок організму із зовнішнім середовищем. Нервова система складається з головного і спинного мозку та нервів, які від них відходять. Нервова система є підґрунтям психічної діяльності людини, визначає її поведінку.
Системи органів тісно взаємозв'язані між собою їхня діяльність узгоджена, що й забезпечує життєдіяльність усього організму людини.
Кожному організму властивий розподіл функцій між його клітинами, органами і фізіологічними системами.
Функціональна система - це взаємоузгоджене об’єднання діяльності різних органів або фізіологічних систем, спрямоване на досягнення корисного для організму пристосування до навколишнього середовища.
Для забезпечення процесів життєдіяльності й виконання різноманітних функцій необхідна взаємоузгоджена діяльність органів або фізіологічних систем. Н-д, надходження кисню до клітин і виведення з них вуглекислого газу здійснюється завдяки спільній роботі систем дихання, кровообігу і крові та механізмам їхньої регуляції. Для забезпечення рухів необхідна спільна робота нервової системи і м'язів.
VІ ЕТАП: ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
Фронтальне опитування
Виберіть правильну відповідь (одну або кілька)
а) вени; б) кістки; в) хрящі; г) головний мозок.
а) транспортну; б) опорну; в) секреторну; г) захисну.
а) дихальна; б) кровоносна; в) видільна; г) травна.
|
А . гуморальна регуляція Б. газообмін В. забезпечення органів поживними речовинами Г. постачання клітин поживними речовинами і киснем Д. виведення з організму продуктів обміну |
VІІ ЕТАП: ПІДСУМКИ УРОКУ.
VІІІ ЕТАП: ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
§ 7ВИВЧИТИ
Сконструюйте відповідь у вигляді таблиці «У чому полягає
відмінність ніж фізіологічною і функціональною системами?».