Урок на тему "Орнамент та види орнаментів."

Про матеріал
Розробка уроку на тему "Орнамент та види орнаментів." Розробка уроку включає в себе таку інформацію: поняття «орнамент», «рапорт», види орнаментів, правила створення композиції, символіку окремих мотивів у вишивці. Матеріал до практичної роботи "Створення композиції для вишивання"
Перегляд файлу

Тема. Орнамент та види орнаментів.

Мета: поглибити знання учнів про українську вишивку як вид декоративно –   

ужиткового мистецтва; ознайомити учнів із орнаментом та його видами, рапортом та композицією в орнаменті; навчити складати орнаменти української вишивки на основі набутих знань;  розвивати увагу, образне мислення, творчість, художні та естетичні здібності; формувати національну самосвідомість;  виховувати наполегливість у роботі, любов до народного мистецтва.

Основні поняття: орнамент, види орнаментів, рапорт, композиція.

Матеріали, обладнання, наочність: зразки готових вишивок, роздатковий матеріал для складання орнаментів, комп’ютер, журнали для вишивання.

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку.

 

I.Організаційна частина.

 

Слайд 1

 

  • Доброго дня, діти! Сьогодні урок я хочу розпочати такими віршованими рядками:

 

Слайд 2

 

Вічна пісня барв і кольорів,

Неповторна музика натхнення,

Шепіт трав і шелест яворів

І дзвінкі турботи сьогодення.

 

Дух народу в колір заплете,

Проросте і піснею і цвітом.

І над світом, гляньте, і над світом

Українська вишивка цвіте!

 

II. Актуалізація опорних знань.

 

Слайд 3

 

  • Що таке вишивка?
  • Назвіть речі, які можна оздобити вишивкою.
  • Яка різниця між словами «вишивання» та «вишивка»? 
  • Назвіть інструменти та матеріали, необхідні для вишивання.
  • Яка різниця між швом та стібком?
  • Які шви зображені на рисунках ?

 

                                  


 

1.

 

 

 

2.


 


 

3.

 

 

 

4.


 

 


5.

 

 

6.


 

 

IV.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

 

На Україні так повелося, що з давніх – давен жінки любили вишивати і вишивкою прикрашали одяг, житло. Склались традиції, що без вишитої речі не було жодної хати, а без вишитого одягу – жодної дівчини, жінки.

Сьогодні ми продовжимо знайомитись з українською народною вишивкою.

 

Слайд 4

 

Тема нашого уроку: «Орнамент та види орнаментів».

Ви повинні знати: поняття «орнамент», «рапорт»,  види орнаментів, правила створення композиції, символіку окремих мотивів у вишивці.

Ви повинні уміти: створювати орнаменти та композицію для вишивання.

 

V.Вивчення нового матеріалу.

 

 Вишивання було одним із улюблених занять українських жінок. Секрети вишивання завжди бережно передавались з покоління в покоління, від матері до доньки. Якщо уважно подивитись на чудові узори народних вишивок, то можна побачити гармонійно поєднані між собою елементи.

 

 1.Орнамент. Види орнаментів. Рапорт.

 

 - Згадайте з уроків образотворчого мистецтва, що називають орнаментом?

 

Слайд 5

 

Орнамент – це декоративна прикраса, яка складається з елементів, що ритмічно повторюються.

 

 В орнаментах, що започатковують себе ще в сивій давнині, знайшли відображення прагнення людини до щастя, її зв’язок з природою, історичні особливості того чи іншого регіону.

Вишиті орнаменти – не тільки прикраса. У них сконцентрований віковічний досвід народу, його уява про складність і гармонію буття, вони вчать людину добра і красоти.

 

 

 Частина художніх елементів, які ритмічно повторюються по всій довжині і ширині орнаменту, називають рапортом.

 

В орнаментах можуть використовуватись різні мотиви.

 

Слайд 6

 

 

Залежно від мотивів орнаменти поділяються на такі види:

 

  • геометричний   – складається з поєднання у кольорі геометричних

елементів, які чітко чергуються;

 

 

  • рослинний – складається з рослинних елементів, декоративно

стилізованих квітів, листя, гілок;

 

 

Слайд 7

 

  • зооморфний – характеризується орнаментальними композиціями, як

реалістичними, так і стилізованими зображеннями птахів, тварин, риб;

 

 

  • антропоморфний – стилізоване зображення силуетів людей;

 

Слайд 8

 

  • предметний – зображення предметів побуту, знарядь праці, відпочинку,

атрибутики театрального мистецтва, музичних інструментів;

 

 

  • каліграфічний – утворюється з окремих літер або елементів тексту;

 

Слайд 9

 

  • пейзажний – реалістичне або стилізоване зображення мотивів природи,

архітектурних пам’яток;

 

 

  • геральдичний – це композиція із зображенням гербів, орденів, медалей,

емблем, значків.

 

 

Суттєвого значення набуває і розташування орнаментів.

 

Слайд 10

 

Типи орнаментів:

 

  • стрічковий – у вигляді прямої чи криволінійної орнаментальної смужки, що прикрашає середину виробу чи обрамлює його;

 

  • сітчастий – уся поверхня заповнена узором;

 

 

  • центричний (розетковий) – окремі елементи орнаменту вписані у квадрат, коло, ромб або інший багатокутник, розташований у центрі.

 

 

2.Композиція, вимоги до створення композиції

 

Слайд 11

 

 Композиція – це творче поєднання елементів узору, об’єднаних змістом, кольором, формою.

 

Композиція вишивки для виробу повинна відповідати певним художнім вимогам:

 

  • врахування форми, призначення та якості матеріалу оздоблювального виробу;
  • узор повинен відповідати характеру переплетення ниток і роду волокон тканини;
  • вишивка повинна відповідати вимогам до даного виробу, його практичного застосування. 

 

Слайд  12

 

Основними правилами композиційної побудови для вишивання є:

 

  • відповідність основній темі;
  • знаходження композиційного центра;
  • пропорційність і симетричність розташування елементів узору;
  • рівновага й закон ритму.

Щоб вишивка виглядала гарно, необхідно правильно розмістити її на виробі, а форми й розмір її повинні гармоніювати з формою та розмірами виробу. Узор вишивки краще розмістити на тій частині виробу, яка більше привертає до себе увагу.

 

3.Мотиви – символи в українській вишивці.

 

Слайд 13

 

З вишивкою пов’язана вся багатовікова історія українського народу, його творчі пошуки, радість і горе, перемоги і поразки, сподівання на майбутнє. Нанесення на одяг орнаментів у давнину  надавало вишивці магічної сили.

Розглянемо смислове значення деяких мотивів українських орнаментів.

 

Берегиня – символ, поширений по всій Україні. Вона і Дерево життя, і Мати-природа, і жінка-Мати, яка дарує світові дитину. Народ створив її загадковою незнаною квіткою, що тримає в собі материнську силу жінки.

 

 

Дуб -  мотив, що найчастіше зустрічався на парубочих сорочках і поєднував у собі символи сили і краси, але сили незвичайної, краси невмирущої. Вважалося, що у дубі живуть душі хоробрих воїнів і в ньому наймогутніша влада над злими силами. Він оберігає людину від усіляких негараздів. Від злого чародійства.

 

 

Калина – дерево нашого українського народу. Червоні ягоди калини стали символом крові та невмирущого роду. Калина – символ духовного життя жінки: її дівоцтво, любов та краса, заміжжя, радість і горе.

 

 

Слайд 14

 

Виноград розкриває нам радість і красу створення сім’ї, є символом родючості. З виноградної лози плели весільні вінки, нею прикрашали весільні караван. Наречену засівали сушеним виноградом, щоб у неї були діти.

 

 

Мак. З давніх-давен на Україні святили мак і обсівали людей та худобу, бо вірили, що мак має чарівну силу, яка захищає від усякого зла. А ще вірили, що поле після битви навесні вкривається маками. Ніжна квітка несе в собі пам'ять народу. Дівчата, в сім’ях яких були загиблі, вишивали узори маку на сорочках, присягаючи зберегти й продовжити свій рід. Також червоний мак означає красу та молодість жінки.

 

 

Лілеї. Квітка лілеї приховує в собі таємницю життя. В легендах – це символ дівочих чарів та чистоти, у неї закладено зміст народження, розвитку та безперервності життя.

 

 

Слайд 15

 

Троянда – улюблена квітка українців. Її дбайливо вирощували під вікнами домівок та вишивали на сорочках, адже ця квітка нагадує сонце.

Червона ружа є символом краси і чистоти.

 

 

Хміль. Узори, що нагадують листя хмелю, відносять до молодіжної символіки. Хміль дуже близький до символіки винограду. Бо несе в собі значення розвитку, молодого буяння та любові. Можна сказати, що узор хмелю – це весільна символіка.

 

Слайд 16

 

 Птахи -   в давнину сприймалися як посланці Сонця, символи щастя і радості, тепла й світла, які віщували настання весни, врожай, багатство. Шлюбну пару символізують соколи, голуби, півні. Пава – це жар-птиця, що несе в собі сонячну енергію розвитку, тому вона птах сімейного щастя. Соловейка найчастіше вишивають на гілці калини, що символізує продовження роду.

 

Зірки -   це уявлення про структуру Всесвіту, що вже є не хаотичним і безладним, а впорядкованим і гармонійним , засіяним, щоб нести нові й нові паростки життя у далекі світи.

 

 

Мотиви – символи в українській народній вишивці

 

 

4.Фізкультхвилинка.

 

Слайд 17

 

Комплекс вправ гімнастики для очей

 

1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.

 

2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.

 

3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само - у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6. Повторити 1 – 2 рази.

 

4. Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1 – 4. Потім перевести погляд вдалечінь на рахунок 1 – 6. Повторити 4 – 5 разів.

 

 

VI.Практична робота.

 

Слайд 18

 

  1. Створення композиції для вишивання.

 

Використовуючи шаблони, створити композицію для вишивання серветки.

1 група – для вишивання серветки круглої форми.

2 група – для вишивання серветки квадратної форми.

 

Шаблони

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

- Які мотиви використовували для створення серветки?

 

 


  1. Побудова орнаменту в стандартній програмі Paint.

 

Слайд 19

 

Щоб створити орнамент потрібно виконати певний алгоритм дій:

 

1. Запустити програму.

2. В меню Вид вибрати МасштабДругой...→ 600%ОК.

3. В меню Вид вибрати МасштабПоказать сетку.

4. Створити мотив орнаменту за допомогою кольору заливки кожної виділеної клітини за схемою або довільно.

5. Для створення орнаменту потрібно на панелі інструментів вибрати Выделение, прозорий фон, виділити мотив.

6.  Щоб його запам'ятати, в меню Правка вибрати Копировать.

7. Відтворити мотив можна, вибравши в меню Правка команду Вставить. Затиснувши лівою клавішою мишки відтворений мотив, перетягуємо його в потрібне місце. Якщо потребує композиція, то мотив орнаменту вставляємо потрібне число разів, виконуючи команди ПравкаВставить, і перетягуємо в потрібне місце, створюючи композиці.

 

  • Який вид орнаменту ви створили? 

 

 VІІ. Рефлексія.

 

Слайд 2

 

Я хочу побачити, що нового ви дізналися на уроці, чого навчилися, що вам найбільше сподобалось, про що ви ще хотіли дізнатися.

Вправа «Закінчи  речення »

1.Сьогодні на уроці ми …

2.Найбільше мені сподобалося …

3.Я дізналась …

4.Найбільше труднощів я відчула …

5.Я оцінюю свою роботу …

 

Учитель виставляє оцінки.

 

 VІІІ. Підсумок уроку. Домашнє завдання.

 

Слайд 21

 

 

Гра «Блеф – клуб»

 

 (учитель зачитує питання, учні обговорюють їх у групах і дають правильну відповідь, показуючи картка «Так» чи «Ні». Якщо відповіді різні, то обговорюється питання і знаходять правильну відповідь)

 

  1. Орнамент – це послідовне повторення окремих мотивів. (Так)
  2. Рапорт – частина орнаменту, яка повторюється тричі. ( Ні)
  3. Орнамент який поєднує у собі геометричні мотиви – предметний. (Ні)
  4.  Геральдичний орнамент – це композиція із зображенням гербів, орденів, медалей, емблем, значків. (Так)
  5. Композиція – це творче поєднання елементів узору, об’єднаних змістом, кольором, формою. (Так)

 

Гра «Відгадай орнамент»

Слайд 22

 

  • Які види орнаментів зображено на рисунках?

 

 

 

Слайд 23

 

  • Які типи орнаментів зображено на рисунках?

 

 

 

 

Завдання для домашньої роботи – створити орнамент для вишивання рушника.

 

 

Слайд 24

Література

  1. Денисенко Л.І. Трудове навчання. Обслуговуючі види праці: підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: «Педагогічна думка», 2005.

 

  1. Чемшит В.Г. Усі уроки трудового навчання (дівчата). 5 – 6 класи. Інваріантний модуль. – Х.: Вид. група «Основа», 2011.

 

  1. Кара – Васильева Т.В., Заволокина А.А Учитесь вышивать. – К.: Реклама, 1988.

 

  1. Павх С.В. Обслуговуюча праця. 7 клас. Розробки занять. – Т.: «Підручники і посібники», 2002.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тимченко Олена Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
17 грудня 2020
Переглядів
11517
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку