Урок на тему " Особливості побудови опису пам`яток історії та культури. Підготовка до твору – опису пам`ятки історії і культури на основі власних вражень і спостережень"

Про матеріал

Усі ми любимо мандрувати .Тому сьогодні на уроці ми вирушимо в уявну мандрівку , побуваємо у ролі туристів та екскурсоводів , віртуально відвідаємо Софію Київську

Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови у 8 класі

Теглівець Оксана Петрівна ,

                                 учитель української мови і літератури вищої категорії

                                    Соснівського ліцею

Тема. Особливості побудови опису пам`яток історії та культури. Підготовка до  твору – опису пам`ятки історії і культури на основі власних вражень і спостережень

Мета уроку: закріпити знання про опис як тип мовлення, його особливості  і та     структуру;

формувати вміння учнів складати твори – описи пам`ятки історії і                     культури;

 поглибити знання про культові споруди, архітектуру;

сприяти вихованню естетичного смаку школярів , прививати почуття      любові       до    культурної спадщини своєї країни.

Обладнання : слайди із зображенням Софійського собору, тлумачний словник , учнівські презентації , буклет « Особливості опису пам`ятки історії і культури», відеосюжет « Софія Київська», Інтернет.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь

Міжпредметні зв`язки : інформатика , історія , образотворче мистецтво.

 

Хід уроку

1.Організаційний момент.

2. Мотивація навчальної діяльності , оголошення епіграфа уроку.

Вступне слово учителя.

Нестримно спливають століття. У вогні пожежі і запеклих воєн гинули твори митців і будівничих. На місці старих виростали нові міста і храми. Чим дальша від нас епоха , тим менше ми знаємо про неї ,тим важче зрозуміти життя й інтереси людей тих часів. Але кожна епоха залишає за собою свідків – пам`ятки архітектури. І серед цих пам`яток чи не найцікавішими є церкви, монастирі , собори.

Усі ми любимо мандрувати .Тому сьогодні ми вирушимо в уявну мандрівку , побуваємо у ролі туристів та  екскурсоводів , віртуально відвідаємо Софію Київську, адже як писав О.Гончар у своєму щоденнику :«Софія – душа Києва , душа України» . І епіграфом нашого уроку будуть слова того ж таки О.Гончара:

Яке щастя,  що цей шедевр у нас є  ,

 що він нас єднає

         О.Гончар

Готуючись до цього уроку, ми провели величезну наукову роботу,  тому я думаю кожен «екскурсовод» зі задоволенням поділиться своїми знаннями з усіма «туристами».

- Які ваші очікування від уроку?

( Орієнтовні відповіді:

  • Більше дізнатися про пам`ятки історії та культури;
  • Навчитися їх описувати;
  • Віртуально відвідати Софію Київську;)

3. Актуалізація мовленнєвознавчих понять з теми.

Бесіда за запитаннями.

1.Які типи мовлення ви знаєте?

2.Пригадайте , які є стилі мовлення?

3. Що є « відомим» та «новим» у реченнях тексту – розповіді?

4. Що ж слід вважати , на вашу думку, за пам`ятку історії та культури?

5. Учнівська презентація « Пам`ятки архітектури»( слайди 1-7) , створена у програмі Power Point ( заздалегідь підготовлений учень розповідає про види пам`яток історії та культури)

- Як бачимо , усі ці пам`ятки виглядають по-різному , тобто побудовані у різних архітектурних стилях. А які є архітектурні стилі нам  знову ж таки розкажуть мистецтвознавці.

 

6.Учнівська презентація « Архітектурний стиль»

 

7.. Пояснення учителя про особливості побудови твору – опису пам`яток історії та культури. 

 Роботу над твором – описом треба розпочати з осмислення теми творчої роботи. Завдання автора – описати конкретну пам`ятку , якнайточніше відтворити її вигляд.

Необхідним є визначення головної думки майбутнього твору. Можливо, це захоплення красою пам`ятки .А , може , усвідомлення того , що її необхідно зберігати , щоб передати нащадкам.

 Наступний етап – добір фактичного матеріалу , який потрібно систематизувати .

 Вступ твору слід будувати у вигляді розповіді про пам`ятку , у основній частині основну увагу слід зосередити на описі , висновок – у формі роздуму.

 

Пам`ятка

Як працювати над твором – описом пам`яток історії та культури. 

1. Вдало дібрати фактичний матеріал . Поцікавитися :

 

-         Яке призначення споруди?

-         До якої історичної доби належить пам`ятка?

-         З якого матеріалу зведено споруду ?

-         Чи була причина звести будівлю саме на цьому місці ?

-         Які легенди і перекази про неї вам відомі ?

-         У якому стані перебуває пам`ятка ?

2.Скласти словничок ( дібрати і уточнити слова , які бажано було б використати у творі).

3.Систематизувати дібраний матеріал , виділивши з – поміж нього головне.

4. Підготувати план майбутнього твору.

5. Передати власне ставлення до пам`ятки ,  що описується.

 

Протягом уроку , користуючись пам`яткою і  переглянутим матеріалом, ви повинні скласти план до твору – опису Софійського собору.

 

- Яку роль відіграють описи пам`яток історії і культури в художніх творах?

- Чи доводилося вам читати твори, у яких описувалися пам`ятки історії та культури?

( Учні зачитують уривки з творів , у яких зустрічається опис собору)

- А зараз ми уявно перенесемося у Київ і відвідаємо Софійський собор.

Завдання для учнів : уважно переглянути  відеосюжет і виписати слова , які стосуються архітектури , пояснти їх значення.

8.Демонстрація відеосюжету « Софія Київська»( фото 1-2)

 

9. Робота  з  електронним тлумачним словником.

Завдання : знайти значення невідомих  слів(АПСИДА, АРКА, БАНЯ, ВІВТАР, ІКОНОСТАС, МОЗАЇКА, ПІЛЯСТР, ПОРТАЛ, ФАСАД, ФРЕСКА, ФРОНТОН,НАРТЕКС ) і скопіювати їх у програмі

« Блокнот»

- Отож, ви побачили зовнішній вигляд Софійського собору. Давайте колективно опишемо його.

10. Колективний опис зовнішнього вигляду Софійського собору( групова робота – одна група описує споруду Софійського собору , друга - дзвіницю)

 

Орієнтовний опис:

Собор є двоповерховою спорудою барокових форм з дев’ятьма апсидами. Його увінчує дев’ятнадцять бань, одинадцять з яких мають грушоподібну форму, решта – давню сферичну. Центральний підбанник, верх апсиди та наріжні фронтони прикрашені бароковою ліпниною. На західному фасаді є одноповерховий нартекс. Фасади побілені, бані позолочені.

 

Орієнтовний опис дзвіниці:

Висока дзвіниця домінує над територією Софійського заповідника.

Дзвіниця складається з 4-х ярусів, її висота 76 м. Архітектурні об’єми звужуються догори. Дзвіницю вінчають дерев’яна грушоподібної барокової форми баня з ліхтариком і невелика верхівка, вкриті мідними листами, Всі стіни дзвіниці вкриті багатим ліпленням. Тут вільно поєднуються маски, голівки купідонів, двоголові орли, медальйони, виноградні грона, букети і гірлянди квітів. Біле ліпне оздоблення на бірюзовому фоні в поєднанні з золотом купола має вигляд свіжий, урочистий і ошатний.

 

Запитання учителя :

- Чи була б повною інформація про пам`ятку , якби не розповідь про час , історію будівництва храму?

( Звичайно , що ні . Тому слово надається учениці , яка готувала повідомлення про історію створення собору)

 

11.Розповідь  учениці про історію створення Софійського собору .

 

- А зараз надамо слово нашому екскурсоводу і зайдемо усередину Софійського Собору.

12 .Віртуальна екскурсія у Софійський Собор. ( адреса сайту http://nzsk.org.ua/ukr/general/intro.html )

Демонструються фрагменти декору собору , і учениця описує їх ( фото 3-7)

 

- Які почуття і настрої викликає у вас пам`ятка ?

- Що дивує й захоплює під час її споглядання ?

 

12. Колективний опис Оранти

 

13. Домашнє завдання.  На основі  особистих вражень від нашої сьогоднішньої віртуальної екскурсії скласти письмовий  твір –опис Софійського собору у художньому стилі.

 

14. Підбиття підсумків, оцінювання.

- Чи справдилися ваші очікування від сьогоднішнього уроку ?

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
16 жовтня 2023
Переглядів
168
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку