Усі ми любимо мандрувати .Тому сьогодні на уроці ми вирушимо в уявну мандрівку , побуваємо у ролі туристів та екскурсоводів , віртуально відвідаємо Софію Київську
Конспект уроку з української мови у 8 класі
Теглівець Оксана Петрівна ,
учитель української мови і літератури вищої категорії
Соснівського ліцею
Тема. Особливості побудови опису пам`яток історії та культури. Підготовка до твору – опису пам`ятки історії і культури на основі власних вражень і спостережень
Мета уроку: закріпити знання про опис як тип мовлення, його особливості і та структуру;
формувати вміння учнів складати твори – описи пам`ятки історії і культури;
поглибити знання про культові споруди, архітектуру;
сприяти вихованню естетичного смаку школярів , прививати почуття любові до культурної спадщини своєї країни.
Обладнання : слайди із зображенням Софійського собору, тлумачний словник , учнівські презентації , буклет « Особливості опису пам`ятки історії і культури», відеосюжет « Софія Київська», Інтернет.
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь
Міжпредметні зв`язки : інформатика , історія , образотворче мистецтво.
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2. Мотивація навчальної діяльності , оголошення епіграфа уроку.
Вступне слово учителя.
Нестримно спливають століття. У вогні пожежі і запеклих воєн гинули твори митців і будівничих. На місці старих виростали нові міста і храми. Чим дальша від нас епоха , тим менше ми знаємо про неї ,тим важче зрозуміти життя й інтереси людей тих часів. Але кожна епоха залишає за собою свідків – пам`ятки архітектури. І серед цих пам`яток чи не найцікавішими є церкви, монастирі , собори.
Усі ми любимо мандрувати .Тому сьогодні ми вирушимо в уявну мандрівку , побуваємо у ролі туристів та екскурсоводів , віртуально відвідаємо Софію Київську, адже як писав О.Гончар у своєму щоденнику :«Софія – душа Києва , душа України» . І епіграфом нашого уроку будуть слова того ж таки О.Гончара:
Яке щастя, що цей шедевр у нас є ,
що він нас єднає
О.Гончар
Готуючись до цього уроку, ми провели величезну наукову роботу, тому я думаю кожен «екскурсовод» зі задоволенням поділиться своїми знаннями з усіма «туристами».
- Які ваші очікування від уроку?
( Орієнтовні відповіді:
3. Актуалізація мовленнєвознавчих понять з теми.
Бесіда за запитаннями.
1.Які типи мовлення ви знаєте?
2.Пригадайте , які є стилі мовлення?
3. Що є « відомим» та «новим» у реченнях тексту – розповіді?
4. Що ж слід вважати , на вашу думку, за пам`ятку історії та культури?
5. Учнівська презентація « Пам`ятки архітектури»( слайди 1-7) , створена у програмі Power Point ( заздалегідь підготовлений учень розповідає про види пам`яток історії та культури)
- Як бачимо , усі ці пам`ятки виглядають по-різному , тобто побудовані у різних архітектурних стилях. А які є архітектурні стилі нам знову ж таки розкажуть мистецтвознавці.
6.Учнівська презентація « Архітектурний стиль»
7.. Пояснення учителя про особливості побудови твору – опису пам`яток історії та культури.
Роботу над твором – описом треба розпочати з осмислення теми творчої роботи. Завдання автора – описати конкретну пам`ятку , якнайточніше відтворити її вигляд.
Необхідним є визначення головної думки майбутнього твору. Можливо, це захоплення красою пам`ятки .А , може , усвідомлення того , що її необхідно зберігати , щоб передати нащадкам.
Наступний етап – добір фактичного матеріалу , який потрібно систематизувати .
Вступ твору слід будувати у вигляді розповіді про пам`ятку , у основній частині основну увагу слід зосередити на описі , висновок – у формі роздуму.
Пам`ятка
Як працювати над твором – описом пам`яток історії та культури.
1. Вдало дібрати фактичний матеріал . Поцікавитися :
- Яке призначення споруди?
- До якої історичної доби належить пам`ятка?
- З якого матеріалу зведено споруду ?
- Чи була причина звести будівлю саме на цьому місці ?
- Які легенди і перекази про неї вам відомі ?
- У якому стані перебуває пам`ятка ?
2.Скласти словничок ( дібрати і уточнити слова , які бажано було б використати у творі).
3.Систематизувати дібраний матеріал , виділивши з – поміж нього головне.
4. Підготувати план майбутнього твору.
5. Передати власне ставлення до пам`ятки , що описується.
Протягом уроку , користуючись пам`яткою і переглянутим матеріалом, ви повинні скласти план до твору – опису Софійського собору.
- Яку роль відіграють описи пам`яток історії і культури в художніх творах?
- Чи доводилося вам читати твори, у яких описувалися пам`ятки історії та культури?
( Учні зачитують уривки з творів , у яких зустрічається опис собору)
- А зараз ми уявно перенесемося у Київ і відвідаємо Софійський собор.
Завдання для учнів : уважно переглянути відеосюжет і виписати слова , які стосуються архітектури , пояснти їх значення.
8.Демонстрація відеосюжету « Софія Київська»( фото 1-2)
9. Робота з електронним тлумачним словником.
Завдання : знайти значення невідомих слів(АПСИДА, АРКА, БАНЯ, ВІВТАР, ІКОНОСТАС, МОЗАЇКА, ПІЛЯСТР, ПОРТАЛ, ФАСАД, ФРЕСКА, ФРОНТОН,НАРТЕКС ) і скопіювати їх у програмі
« Блокнот»
- Отож, ви побачили зовнішній вигляд Софійського собору. Давайте колективно опишемо його.
10. Колективний опис зовнішнього вигляду Софійського собору( групова робота – одна група описує споруду Софійського собору , друга - дзвіницю)
Орієнтовний опис:
Собор є двоповерховою спорудою барокових форм з дев’ятьма апсидами. Його увінчує дев’ятнадцять бань, одинадцять з яких мають грушоподібну форму, решта – давню сферичну. Центральний підбанник, верх апсиди та наріжні фронтони прикрашені бароковою ліпниною. На західному фасаді є одноповерховий нартекс. Фасади побілені, бані позолочені.
Орієнтовний опис дзвіниці:
Висока дзвіниця домінує над територією Софійського заповідника.
Дзвіниця складається з 4-х ярусів, її висота 76 м. Архітектурні об’єми звужуються догори. Дзвіницю вінчають дерев’яна грушоподібної барокової форми баня з ліхтариком і невелика верхівка, вкриті мідними листами, Всі стіни дзвіниці вкриті багатим ліпленням. Тут вільно поєднуються маски, голівки купідонів, двоголові орли, медальйони, виноградні грона, букети і гірлянди квітів. Біле ліпне оздоблення на бірюзовому фоні в поєднанні з золотом купола має вигляд свіжий, урочистий і ошатний.
Запитання учителя :
- Чи була б повною інформація про пам`ятку , якби не розповідь про час , історію будівництва храму?
( Звичайно , що ні . Тому слово надається учениці , яка готувала повідомлення про історію створення собору)
11.Розповідь учениці про історію створення Софійського собору .
- А зараз надамо слово нашому екскурсоводу і зайдемо усередину Софійського Собору.
12 .Віртуальна екскурсія у Софійський Собор. ( адреса сайту http://nzsk.org.ua/ukr/general/intro.html )
Демонструються фрагменти декору собору , і учениця описує їх ( фото 3-7)
- Які почуття і настрої викликає у вас пам`ятка ?
- Що дивує й захоплює під час її споглядання ?
12. Колективний опис Оранти
13. Домашнє завдання. На основі особистих вражень від нашої сьогоднішньої віртуальної екскурсії скласти письмовий твір –опис Софійського собору у художньому стилі.
14. Підбиття підсумків, оцінювання.
- Чи справдилися ваші очікування від сьогоднішнього уроку ?