Урок на тему "Парки та сади України"

Про матеріал
Конкурс на кращу розробку уроку мислення серед природи, присвячений 100-річчю від дня народження В.О. Сухомлинського. Урок на тему "Парки та сади України".
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конкурс на кращу розробку уроку мислення серед природи, присвячений 100-річчю від дня народження В.О. Сухомлинського

 

 

 

 

 

Тема уроку: "Парки та сади України"

 

 

 

 

Урок історії в 5 класі

Вчитель: Костриця І.Г.

 

 

 

 

 

 

 

 

Казки Василя Сухомлинського

 

 

Серед степу в липневий день

Безмежні лани. Тихий вітер колише хвилі жовтої пшениці. Я стою на вершині високої степової могили. Бачу рідне село, степи. Ліс удалині на обрії — мов синя смужечка дивної ріки.

У блакитному небі дзвенить жайворонок, повис над гніздом своїм і співає пташенятам: «Дивіться, я біля сонця. Скоро й ви злетите сюди, скоро й вас, діти, скупає сонечко у своєму промінні».

Синіють волошки. Пахне полин на високій могилі. Десь у гаю, в зеленому лузі затуркотіла горлиця. Стоїть край дороги тополя. Біля неї — маленький кущик шипшини. На кущику — білі квіти. Над квіткою дзижчить бджола. А мені здається, що то співають квіти. Співає поле. Грає на скрипці сонце.

 

Конвалія в саду

Петрик уранці вийшов у сад і побачив конвалію. Зачарований дивною красою квітки, хлопчик довго стояв перед нею.

«Зірву її, поставлю у вазу на столі, — подумав Петрик. — Красиво буде в кімнаті».

Він простяг руку, щоб зірвати квітку, та вмить уявив: що ж станеться із садом без конвалії? Затулив долонями квітку — і в саду стало похмуро й незатишно. На зелене листя впала сіра тінь, замовкли пташки. Петрик відтулив квітку, і на деревах знову заграли зелені листочки, знов почувся пташиний спів.

«Он яка ти, дивовижна квітко, — подумав Петрик. — Хіба ж можна тебе зривати й нести до кімнати?»

 

 

 

 

План конспект уроку з історії

 

 

Місце проведення: Мостівський парк

 

Тема уроку: "Парки та сади України"

 

Мета: пояснити зміст понять «парк», «заповідник», розповісти історію заснування парку «Софіївка» в Умані та заповідника «Мостівський парк» на Миколаївщині, показувати на карті місцезнаходження пам’яток;

 

формувати вміння називати, розпізнавати та описувати пам’ятки на основі вивченого матеріалу, висловлювати особисте ставлення до цих пам'яток і наголошувати на необхідності їх збереження;

 

виховувати бережливе ставлення до природи та історичних надбань людства та повагу до історичного минулого Батьківщини; 

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

Обладнання: роздавальний матеріал, карта

 

ХІД УРОКУ

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ (привітання з учнями)

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

На попередньому уроці ми вивчали тему «Замки та палаци України», давайте пригадаємо основні поняття з цієї теми, розв’язавши кросворд.

 

 

  1. Матеріал, з якого зводили захисні споруди в Київській Русі

 

  1. Укріплене житло феодала

 

  1. Укріплена позиція довготривалого характеру, що обороняє стратегічні пункти

 

  1. Фортеця, яку заснували італійці, вихідці із Генуї

 

  1. Місто, в якому знаходиться Генуезька фортеця

 

  1. Резиденція правителя, заможної людини

 

  1. Найбільш відомий палац в Україні, який знаходиться в Києві

 

  1. Ханська династія Кримських ханів, за яких зводили Бахчисарайський палац.

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Молодці! Ви впорались із завданням і у виділених клітинках отримали ключове слово, яке є частинкою нашої сьогоднішньої теми підкаже нам в який куточок України ми вирушимо сьогодні. Що означає це за слово?

 

Так, вірно, це – Софіївка. Сьогодні ми вирушаємо у подорож на Черкащину та Миколаївщину, а саме у дендропарк «Софіївка» та заповідник «Мостівський парк».

 

Тема уроку «Парки та сади України».

 

На уроці ми:

 

з’ясуємо що означають поняття «парк», «дендропарк» та «заповідник»; дізнаємося хто заснував та на чию честь названі ці відомі пам’ятки, навчимося показувати їх на карті, поміркуємо, чому необхідно зберігати та дбайливо ставитися до природи та історичних цінностей і надбань культури України.

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

Перша зупинка нашої подорожі має назву: «Софіївка – перлина України».

 

Ми зараз з Вами знаходимося в парку ! Що ви бачите? Які асоціації у вас викликає слово парк?

 

А тепер давайте ознайомимось з поняттям «парк» та «дендропарк»: чим вони схожі, а чим відрізняються?

 

Парк  - це обмежена територія з природною чи спеціально посадженою рослинністю, алеями, водоймами та скульптурами.

 

Дендропарк – це парк, в якому вирощують багато видів рослин, в тому числі екзотичних (привезених з інших країв).

 

Одним із найвизначніших дендропарків України є Національний дендрологічний парк «Софіївка», який знаходиться на Черкащині в козацькому місті Умані. Зверніть увагу на малюнок!

 

 

«Софіївка» є одним із семи чудес України, створений працею сотень безіменних селян Уманщини. Тут росте понад 2 тисячі видів дерев та кущів як місцевих так і екзотичних. Цей парк немає аналогів, оскільки тут немає палацу, він розташований у місті.

 

Якою ж є історія створення цього парку? Хто був його засновником? Давайте подивимось відеофрагмент та дамо відповіді на ці та інші запитання .

 

Демонстрація відео фрагмента на ноутбуці.

 

Запитання:

 

Хто був засновником парку?

В якому році він був створений?

Чому парк отримав таку назву?

 

Потрапивши до музею живої природи під назвою «Софіївка», ви відразу переконуєтесь: тут все нагадує казку. І це справді так. За задумом архітектора, парк ілюструє окремі частини поем давньогрецького поета Гомера «Іліада» та «Одіссея». Парк став куточком Греції для коханої Потоцького. Автором та архітектором парку став Людвіг Метцель.

 

Площа парку становить 179 га. І все це було створено на майже безлісій території на берегах річки Кам’янки. Парк прикрашають штучні водойми, водоспади, водограї, штучні скелі та гроти, павільйони, альтанки та скульптури. Розглянемо найвідоміші із них. Увага на екран!

 

 

 

 

Іонічне море в уманьській Софіївці

 

 

Водоспад в долине Велетнів в уманьській Софіївці

 

 

 

 

Ріка Стікс в уманьській Софіївці

 

 

 

Головна алея, від якої ми розпочинаємо нашу екскурсію, привела нас до павільйону Флори.

 

Флора — римська богиня квітів, юності і весни. На її честь весною святкували так звані Флоралії, під час яких відбувалися веселі ігри. Люди прикрашали себе квітами, жінки одягали яскраві сукні та вінки, співали, танцювали на честь богині квітів, вітали прихід весни.

 

Павільйон Флори виглядає велично і водночас вишукано та граціозно завдяки своїм точним архітектурним формам, високим струнким колонам й ажурному барельєфу, що зображає листя і грона винограду.

 

Тарпейська скеля.   Багато місць Софіївського парку пов’язані зі світовими пам’ятками та легендами. Таким місцем є і Тарпейська скеля з альтанкою, назва якої походить від однієї римської легенди. Отож,  вона розповідає, що Ромул (легендарний засновник Риму) бажаючи закріпити мирні стосунки із сусідами, хотів одружити своїх воїнів із їх доньками. Але ті не хотіли віддавати своїх дітей за римлян. Під час одного зі свят воїни Ромула захопили дівчат з племені сабинян. За це Тит Тацій, цар сабинян, оголосив війну римлянам. Але Капітолійська фортеця огородженя високими стінами, була нездоланною. Титові Тацію вдалося домовитися з донькою першого консула Капітолійської фортеці Тарпеєю: вона відчинить їм ворота, за що одержить усе, що носять воїни на лівій руці, а носили вони масивні золоті браслети. Коли сабіняни увірвалися до фортеці, Тит Тацій, на знак зневаги до зрадниці, разом із браслетом кинув до її ніг щит, адже щити носили також на лівій руці. Усі воїни за прикладом свого царя зробили теж саме. Тарпея загинула під щитами.  А тіло Тарпеї скинули з стіни, яка відтоді і називається Тарпейською. Звичай скидати з цієї стіни засуджених на смерть державних злочинців існував ще довго. Тарпейську скелю в Умані вінчає ажурна альтанка.

 

 

Продовжуємо нашу екскурсію парком «Софіївка». Перед нами відкривається одне з найбільш мальовничих місць центральної частини парку — Єлисейські поля.

 

У міфах стародавніх греків Єлисейські поля — це прекрасні луки, оточені густим лісом різноманітних дерев, які легкою тінню покривають співрозмовників, коли вони відпочивають на ложі з квітів. Солов’ї та інші співучі пташки пурхають над ними і, ніби снігом, обсипають їх квітами, зібраними на сусідніх луках.

 

Колись у парку вздовж алеї по Єлисейських полях виставляли з оранжереї в діжках та горщиках рослини лимонів, апельсинів, кипариси та азалії.

 

Одне із семи чудес України, дендрологічний парк «Софіївку», щорічно відвідують близько півмільйона людей як з України, так і із закордоння.

 

Ознайомлення з парком «Софіївка» залишає в пам’яті кожного відвідувача незабутні враження про цей видатний витвір садово-паркового мистецтва. Тож маю надію, що після екскурсії, здійсненої на уроці, у вас виникне бажання особисто відвідати парк «Софіївка».

 

 

Другою нашою зупинкою сьогодні є заповідник «Мостівський парк» в якому ми зараз знаходимося.

 

 

 

 

 

 

У ІІ пол. ХІХ ст. корінний мостівчанин, видатний громадський діяч Херсонської губернії , потомственний дворянин Микола Володимирович Ерделі (01.05.1846 – 07.03.1902) на площі 28 гектар заклав у Мостовому (нині - Доманівський р-н) присадибний парк-сад з декоративним ставком у північній частині поряд з панським палацом. Нині це єдиний парк у Миколаївській області, що має статус пам’ятки садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення.

 

Що таке заповідник? (заслуховування думок учнів)

 

Заповідник – це унікальний об’єкт, який потребує збереження у первинному вигляді.

 

Питання про необхідність збереження ерделівського парку гостро постало відтоді, як останній власник маєтку Борис Ерделі був змушений назавжди залишити Мостове. Про це свідчить той факт, що за дорученням Одеської Крайової Комісії з охорони природи в липні 1928 року в Мостівському парку побував дослідник Г. І. Потапенко. Його статтю «Охорона природи і паркові насадження», де подано детальний опис парку, було опубліковано у «Віснику» Одеської комісії краєзнавства при Українській Академії Наук за 1929 рік. Г. І. Потапенко пише про значну пошкодженість та спустошеність насаджень парку самовільними рубками, забрудненість людськими екскрементами, сміттям. Протягом 1918 -1928 років парк знищено на 50%. Огорожу - на 75%. Ставок не зберігся.

 

 

Дослідник називає понад 30 видів дерев та кущів. Серед них: австрійська сосна, береза, бундук канадський, граб, ільм, карагана дерев'яниста, кьольрейтерія, мучниста горобина, оцтове дерево, піхта, скумпія, снігові ягоди, спірея Вангутта, ялина, ялівець, ясен та ін.

 

 

 

Як і 85 років тому, ці слова й досі актуальні. У це важко повірити, але й сьогодні в Мостівському парку ростуть дуби, сосни, софори, груші посаджені засновником парку. Дерева, яким дивом вдалося прижитися в степу, пережити буремні події Жовтневої революції, Великої Вітчизняної війни, скрутне післявоєнне десятиліття. Майже через сто років після заснування, в 1972 році парк опинився під захистом держави. І сьогодні ми можемо без перебільшення стверджувати, що Мостівський парк - це безцінний скарб Півдня України, рукотворний пам’ятник усім, хто в ХІХ столітті повірив у перспективність справи лісорозведення в степу.

 

 

 

Для відвідувачів парку лісівники розробили еколого-пізнавальну стежку «Скарби Південного степу», облаштували куточки для відпочинку. Мандрівка цією стежкою корисна для всіх, хто цікавиться історією краю, піклується про здоров’я, дбає про духовне збагачення.

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

 

      Ми послухали та побачили історію найвідоміших парків України, тож тепер давайте пригадаємо вивчений матеріал.

 

 

Значення цих пам’яток для історії українського народу?

 

 

Чи сподобався вам урок? Що найбільше запам’яталося? Що на уроці було найцікавішим? Яким же є на вашу думку значення вивчених нами пам’яток для історії українського народу? (Учні висловлюють свої думки ).

 

 

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

 

Тестові завдання

 

1. Національний дендрологічний парк «Софіївка» заснований у:

 

А)1570 р.;      Б) 1670 р.;       В)1796 р.;       Г)1771 р.

 

2. З прізвищем якої родини пов’язують розквіт Мостового:

 

А) Румянцевих  Б) Тарновських    В) Ерделі

 

3. «Софіївка» розташована у місті А) Черкаси     Б) Умань    В) Мукачево   Г) Тернопіль

 

4.  Оберіть серед нижче запропонованих прізвищ ті, що стосуються історії заповідника «Мостівський парк»:

 

А) Станіслав  Потоцький;  Б) Г. І. Потапенко; В)Людвіг Метцель; Г) Тарновські;    Д) Софія Вітт-Потоцька;    Е) Борис Ерделі.

 

 

VIІ. ПІДСУМКИ УРОКУ

 

А тепер давайте підведемо підсумки нашого уроку.

 

Отже, сьогодні ми дізнались що таке дендропарк та що таке заповідник, розглянули історію створення двох найвизначніших пам’яток  садово-паркового мистецтва України та з’ясували чому вони є невід’ємною частиною культурної спадщини людства.

 

Природа — вічний зразок мистецтва, а найвизначніший та благородніший предмет у природі — людина (В. Бєлінський).

 

      Тож бережіть природу! Дбайливо ставтеся до скульптур та насаджень, які знаходяться в нашому  Мостівському парку.

 

      На цьому наш урок завершений. Дякую за роботу на уроці!

 

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Параграф 27, написати міні-твір на тему: «Значення  заповідника Мостівський-парк для нашого села ».

 

 

 

 

docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
15 грудня 2019
Переглядів
1495
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку