Урок на тему. Патріотичне та громадянська лірика І. Франка

Про матеріал
Тема. Патріотичне та громадянська лірика І. Франка Мета: ознайомити учнів з поетичною спадщиною І. Франка, розкрити багатоплановість і глибину його лірики; розвивати в учнів навички ідейно-художнього аналізу ліричних творів; виховувати їх патріотичні почуття.
Перегляд файлу

Українська література

10 клас

Тема. Патріотичне та громадянська лірика І. Франка

Мета: ознайомити учнів з поетичною спадщиною І. Франка, розкрити багатоплановість і глибину його лірики;

розвивати в учнів навички ідейно-художнього аналізу ліричних творів;

виховувати їх патріотичні почуття.

Обладнання: портрет письменника, твори І.Я. Франка; «Українська література у схемах і таблицях» Противенської О.Г., Мещерякової М.Г.

 

       Іван Франко – трибун народний,

       Пророк-ватаг, ратай-співець.

       І громадянин благородний…

          М. Вороний

Хід уроку

І. Мотивація навчання школярів

ІІ. Актуалізація опорних знань

1) Тестування учнів (письмово):

1. Місце народження Івана Франка:

  а) с. Нагуєвичі; б) м. Дрогобич; в) с. Ясениця Сільна.

2. Рік народження Івана Франка:

  а) 1856; б) 1865; в) 1866.

3. У якому році Іван Франко вступив до дрогобицької гімназії:

  а) 1867; б) 1869; в)1865.

4. 1875 року Іван Франко стає студентом:

  а) Львівського університету;

  б) Віденського університету;

  в) Варшавського університету.

5. Разом з ким 1877 року І.Франка було ув’язнено:

  а) І. Тобілевичем; б) М. Павликом; в) О. Хоружинською.

6. Під яким псевдонімом виходять ранні твори І. Франка:

  а) Джміль; б) Друг; в) Джеджалик.

7. Назва першої збірки поезій Івана Франка:

  а) «З вершин і низин»;

  б) «Баляди і розкази»;

  в) «Мій Ізмарагд».

8. Франко одружився і мав у шлюбі 4-х дітей з:

  а) Ольгою Рошкевич;

  б) Юзефою Дзвонковською;

  в) Ольгою Хоружинською.

9. Яка ідея, втілена у його творах, була для І. Франка святою:

  а) обстоювання загальнолюдських цінностей;

  б) соборності України;

  в) ствердження ідеального кохання.

10. Назва журналу, в якому І. Франко вперше став працювати:

  а) «Дзвін»;

  б) «Громадський діяч»;

  в) «Друг».

2) Зібравши роботи, разом з учнями згадати правильні відповіді.

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Слово вчителя

Жити й любити свою батьківщину – це для людей такого типу, як І.Я. Франко, те саме. Кожна збірка його віршів – це книга з різко окресленим характером.

Лірика Каменяра вражає як жанровим, так і тематичним розмаїттям:

1) національно-патріотична;

2) громадсько-політична;

3) філософська;

4) інтимна.

З під «пера» Івана Франка вийшли такі збірки:

1876 р. «Баляди і розкази»;

1883 р. «З вершин і низин»;

1896 р. «Зів’яле листя»;

1898 р. «Мій Ізмарагд»;

1900 р. «З днів журби»;

1911 р. «Давнє й нове»;

1914 р. «Із літ моєї молодості».

У збірці «З вершин і низин» автор постає перед нами насамперед як громадянин і боєць: вірші на громадські теми, заклики до зміни у політичному устрої країни займають у ній головне місце. Книга «З вершини і низин» яскраво відбиває громадсько-політичні позиції молодого І. Франка. У ній ми бачимо твори того жанру, до якого не раз пізніше звертався поет, – жанр гострої сатири («Ми оси, ми оси», «Прогресист»).

Запитання до учнів

Які з поезій з цієї збірки вам знайомі? («Каменярі», «Гімн», «Товаришам із тюрми»).

Який образ-символ однієї з цих поезій став другим, народним іменем               І. Франка? (Образ Каменяра).

У поезії «Недовго жив я в світі ще…» автор ділиться з читачем тим, що є для нього в житті найважливішим

   Та над усе ціню я ту

   Малую мірку мук і болю,

   Котрі приняв я в сім життю

   За правду, за добро, за волю.

Підсумок.

Поезія І. Франка – сміливість думки, мужність і відвага в обстоюванні інтересів народу.

2. Робота з текстами поезій.

  • Учні відкривають схему аналізу ліричного твору.
  • Повторення основних розмірів силабо-тонічної системи віршування, основних тропів.

а) Колективний аналіз поезії «Гримить».

 Основна думка твору – заклик до боротьби.

 Основний композиційний прийом – паралелізм.

 Основні художні прийоми – алітерація, поетичне кільце.

 Образи – символи, порівняння.

б) Робота в групах «Діалог».

Клас об’єднується у п’ять робочих груп і групу експертів з сильних учнів. Робочі групи отримують на роботу 7 хвилин для виконання завдання. Група експертів складає свій варіант виконання завдання і контролює час.

Всі групи отримують одне завдання: найповніше проаналізувати поезію «Гріє сонечко». По завершенні роботи представник однієї групи зачитує результати, а представники інших груп по черзі вносять корективи. Експерти оголошують свої результати, а на завершення пропонують узагальнену відповідь.

До зошитів записують кінцевий варіант. Група, що найкраще впоралася із завданням, оцінюється максимально.

«Гріє сонечко»

1. Основна думка – заклик до боротьби.

2. Поезія поділяється на дві частини. Паралельними до образу сіяча є образи борців, які засівають визвольні ідеї.

3. Основні художні прийоми – персоніфікація, епітети, тавтологія, порівняння, алегорія, метафора, образи-символи.

3. Підсумок.

Франко-поет живе неспокоєм боротьби, громадськими інтересами. Невичерпно різноманітними по формі були його поезії – терцини, сонети, октави, тріолети, елегійні дистихи, і найрізноманітніші оригінальні строфи, і тонкі верлібри. І всі вони демонструють безперечне багатство лексики поета, гнучкість його поетичного синтаксису.

IV. Підведення підсумків уроку

Якою постає перед нами патріотична лірика поета? (Лірика І. Франка сповнена любов’ю до України, до краю і до українського народу. Прагненнями змін на краще просякнута його поезія.)

Чому ми дібрали саме ці рядки М. Вороного епіграфом до уроку?

V. Домашнє завдання

Прочитати повість П. Горака «Тричі мені являлася любов». Вивчити поезію «Чого являєшся мені у сні?»

doc
Додано
29 січня 2021
Переглядів
1168
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку