Тема. Перетворення води.
Мета. Ознайомити учнів з умовами перетворенням води з одного стану в інший; формувати вміння виконувати досліди для перевірки передбачуваних властивостей або умов;
розвивати спостережливість, пам’ять, мислення, наукове світорозуміння,
виховувати прагнення висловлювати власну думку і доводити її.
Обладнання:демонстраційний мультимедійний матеріал; обладнання для демонстрації дослідів.
Хід уроку:
І. Організація класу.
Всі почули ви дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядуть лиш дівчата,
А за ними і хлоп'ята.
- До якого уроку приготувалися?
- Як завжди урок починає черговий синоптик.
ІІ. Хвилинка спостережень.
Учень – синоптик. Вітаю усіх, кого цікавить, якою буде погода сьогодні 15 листопада. В центральних, західних, східних областях – хмарно, в на півдні та південному сході переважатимуть хороший настрій та присутність усмішок.
При цьому:
температура повітря - вранці_______, вдень_________.
Хмарно;
опади – не передбачаються (у вигляді дощу),
а у нашому класі - опади переважно у вигляді гарних оцінок.
З вами був синоптик _________.
Вчитель. За прогнозами синоптика у класі очікуються опади у вигляді гарних оцінок. Перше завдання, яке дає змогу отримати бажану оцінку – перевірка д/з.
ІІІ. Перевірка д/з.
Пісок, цукор, олія, сіль, кисень, нафта, глина, питна сода, крейда, спирт, крохмаль.
Найближче молекули розташовані у воді,яка перебуває :
а) у газоподібному стані; б) у рідкому стані; в) у твердому стані.
- 11 завдання.(слайд №14) Істинне чи хибне буде твердження? Вода у морі – це розчин солі.
2) Перевірка.
- Взаємоперевірка. Кожна правильна відповідь – 1 бал.
- Зачитує…….
- Підрахуйте бали. Оцініть сусіда.
- Хто отримав 11 балів, підніміть руки. Молодці.
- Хто отримав 10 балів, підніміть руки і т. д.
- Перші опади у вигляді гарних оцінок у нашому класі пройшли. Це свідчить про те, що ви добре зрозуміли попередню тему.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
V. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми повинні з’ясувати що таке випаровування, замерзання, за яких умов відбуваються ці процеси.
- Для цього проведемо досліди. (слайд №16)
VІ . Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
Дослід 1
- Набираємо з нашої калюжі води у пробірку.
- У якому стані знаходиться вода у пробірці? (у рідкому)
- Нагріємо воду.
- А що у природі нагріває воду? (сонячні промені)
- А ми будемо нагрівати воду полум’ям, яке утворимо за допомогою сухого спирту. Уважно спостерігайте і потім дасте відповідь на питання: що буде відбуватися з водою при нагріванні.
- Нагріваємо пробірку з водою. Що відбувається? (вода кипить)
- Хто знає, при якій температурі закипає вода? (100 градусів)
- Спостерігаємо далі. Що з’являється над пробіркою? (пара)
- Пара – це який стан? (газоподібний)
- А в якому стані була вода в пробірці?
- При довгому нагріванні вся вода може випаруватися.
- Так що таке випаровування, хто може сказати?
- Так за яких умов вода з рідкого стану перетворюється в газоподібний? (при нагрівання)
- Увага на екран. Перевіримо, чи правильно ми зробили висновки? (слайд № 17-випаровування-це…)
- Ми у класі прискорили цей процес,підігрівши воду до температури 100 градусів .А у природі цей процес випаровування відбувається повільніше при нагріванні сонячними променями .
Дослід 2
Добре те, що сонце світить! (руки вгору)
Добре те, що віє вітер! (коливання від вітру)
Добре те, що цей ось ліс (присід)
Разом з нами ріс і ріс! (повільно піднімаються)
Добре те, що в нашій річці (руки в сторони)
Синя, небрудна вода! (рух руками)
І мене матуся рідна (крокують)
Після школи зустріча! (плескають в долоні)
Добре гратися на дворі! (стрибають)
Добре вчитися у школі! (сидять за партами)
Добре плавати в ставу! (плавання)
Добре те, що я живу!(на себе і вгору)
3)Відтворення набутих знань.
- Спробуємо записати перші два досліди як справжні науковці.
Н2О(рідк.) Н2О(газопод.)
Н2О(рідк.) Н2О(газопод.)
Дослід 3
VІ І. Узагальнення та систематизація знань.
VІІІ. Рефлексія.
ІХ. Домашнє завдання. (слайд №22)