Предмет: я досліджую світ
Клас: 2
Тема: Первоцвіти нашої місцевості
Учитель: Конопацька Валентина Вікторівна
Мета. Продовжити розкривати цінності рослин для людини; ознайомити учнів з рослинами, які охороняються: підсніжники, проліски, тощо; пояснити, що таке Червона книга України; формувати в учнів відчуття особистої
відповідальності за збереження рослин; формувати екологічну культуру молодших школярів, прагнення вносити свій внесок у збереження природи;
скласти правила поведінки в природі і пропагувати їх серед рідних і близьких; розвивати творчі здібності, вміння робити висновки, презентувати свої дослідження; виховувати бережливе ставлення до рослин. виховувати любов до природи, бажання примножувати її багатства.
Завдання: вчити використовувати хмарні сервіси, формувати вміння працювати в парі, в групах
Очікувані результати:
● знаннєвий - уміння використовувати комп’ютер, шукати інформацію ( за завданням учителя ) в підручнику або інших джерелах, енциклопедіях, довідниках, науково – популярних виданнях про природу навесні, брати участь в обговоренні здобутої інформації; описує красу природи навесні; обговорювати у групі результати спостережень за природою навесні; розпізнавати ранньоквітучі трав’янисті рослини своєї місцевості, заходи щодо охорони первоцвітів;
● діяльнісний - сприяти розвитку індивідуальних творчих здібностей, інтересу до знань, вміння застосовувати набуті навички на практиці, вміння співпрацювати, вміння презентувати творче завдання.
● ціннісний - ставлення до природи рідного краю, прагнення внести власний внесок у її збереження; оцінювати власну діяльність та діяльність однокласників. Розвиток активної, успішної, творчої особистості, віри в свої можливості.
Інноваційна ідея: педагогіка партнерства в проєктній діяльності
Тип уроку:
Обладнання: : мультимедійне обладнання, презентація « Первоцвіти нашої місцевості» малюнки з первоцвітами; прислів’я, приказки, загадки про весну, енциклопедія, Червона книга України, завдання для роботи у групах, збірник « Легенди та міфи України»;, відеоролик «Весняні квіти», руханка «Сонечко», лего.
Навчальний предмет: я досліджую світ
Етапи навчального проєкту
І етап. Організація проєкту.
На цьому етапі були визначені тема, мета проєкту, навчальні предмети, вид проєкту та його тривалість.
ІІ. етап. Планування проєктної діяльності.
Ознайомлення учнів із загальною темою і провідною проблемою.
Бесіда.
- Яка назва нашого проєкту ?
- Сьогодні, діти, у нас незвичайний урок. Ми презентуємо міні -проєкт « Первоцвіти нашої місцевості»
- Заглянемо в природу, коли повітря стає п’янким від пахощів квітів, коли все оживає, відновлюється життя. А чи все гаразд з нашою природою? ( відповідь учнів).
- Послухайте такі рядки: « Я зірвав квітку – і вона загинула. І тоді я зрозумів, що торкнутися цієї краси можна тільки серцем.
- Пам’ятайте, діти, що тільки ваше добро збереже чарівний світ природи, а отже життя на землі».
- Що означає бережливо ставитись до природи? ( відповіді дітей).
Формування груп для проведення дослідження.
Учні класу об’єднуються в групи за інтересами:
Група 1 – «Художники»
Група 2 – «Екологи»
Група 3 – « Актори»
Група 4 – « Науковці»
ІІІ етап. Реалізація проєкту.
1. Складання учнями плану роботи над проєктом.
2. Розподіл обов’язків між членами груп.
3. Самостійна пошукова робота учнів.
Група 1 «Художники» – намалювати малюнки на тему «Не зривай нас, будь ласка!»
Група 2 « Екологи» – знайти цікаві повідомлення про первоцвіти своєї місцевості.
Група 3 «Актори» – виконати ролі у п’єсі «Спокусливі квіти».
4. Виготовлення первоцвітів з паперу.
Створити картину « Квітуча лісова галявина».
У роботі беруть участь усі діти.
ІV етап. Презентація проекту, оцінювання проекту і власної діяльності у ньому ( самооцінювання).
Зміст уроку
І Орг. момент
Добрий день!
Всіх гостей ми в нас вітаємо,
Подивіться, що ми знаємо.
Я всміхаюсь квіточці:
– Хай вона росте!
Я всміхаюсь сонечку:
– Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь дощику:
– Лийся. Мов з відра!
Друзям усміхаюся,
Зичу їм добра! (Діти дарують один одному посмішку.)
-А зараз хочу поділитися теплом свого серця.Я зігрію долоні і кожному із вас віддам своє тепло (я бачу ,що ви отримали,посміхнулися.)
-А тепер один з одним обміняйтеся в парі.
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Відгадайте загадку:
Де вона проходить-
Там травиця сходить,
Квіти розцвітають,
Солов’ї співають. (Весна)
Гра « Чарівна паличка»
- Чарівну паличку беру, зараз нею поведу раз,два, три
- Які звуки зникли,а які зявилися?
- Знову паличку беру,зараз нею поведу…
- Які кольори зникли,а які зявилися?
- Знову паличку беру….
- Які запахи зявилися, а які зникли?
- Загадайте квітку, прошепотіть назву, вдихніть її аромат
- Вам цікаво,яку квітку я загадала? Це кульбаба
-
ІІ. Доповідь синоптика
- А зараз про погоду.
- Сьогодні - …(назва дня, тижня, дата)
- Стан неба - ….
- Температура повітря…
- Опади…
- Погода сьогодні сприятлива. Отже, всім бажаю гарного настрою, цікавих знань і відкриттів.
Слухання вірша Олени Пчілки «Весна-чарівниця» для визначення проблеми уроку.
Вірш Олени Пчілки:
Весна-чарівниця,
Неначе цариця,
Наказ свій послала,
Щоб краса вставала:
І проліски, і травка,
Зелена муравка,
І кульбабка рясна,
Й фіалочка ясна.
- Який наказ «послала» весна?
- Висловіть власні припущення, чому весна звернулася спочатку саме до
рослин, а не до тварин?
- Деякі рослини звернулися до нас з проханням про допомогу.
- Назвіть їх.
- Так яку ми повинні вирішити проблему первоцвітів? Допомогти їм.
III1. Повідомлення теми та мети уроку.
2.Формування груп для проведення дослідження.
Учні класу об’єднуються в групи :
3.Перегляд відеоролика «Весняні квіти»
-Які квіти ви знаєте?
( Робота в парі. Скласти пазл. Назвати квітку.)
4. Розв’язування проблемних ситуацій.
- Що ти робитимеш, коли на твоїх очах зриватимуть тендітні проліски?
- Твої дії, коли бабуся на ринку пропонує тобі купити букетик підсніжників, щоб привітати маму із святом весни.
Звіт групи «Актори» – інсценівка «Спокусливі квіти»
(Дійові особи. Турист, Лісник, Підсніжники, Весна, Квіти)
Інсценівка «Спокусливі квіти»
Дійові особи: Турист, Лісник, Підсніжники, Весна, Квіти
Лісник.
Тихіше. Послухайте! У весняному лісі щось сталося!
Весна.
Яка краса! І сонечко, і квіти!
Чудово жити і красі радіти!
Люблю я землю отаку
У барвистому вінку!
Квіти. (по черзі)
1. Погляньте, квітоньки, весна прийшла!
2. Тепло і радість принесла!
3. І ми всі проросли й чарівно зацвіли!
Весна.
Вам, первоцвітам, мороз не страшний,
Крізь сніг пробивається ваша родина…
Тихіше,послухайте, йде вже сюди
Байдужа і хитра людина.
Турист.
Я – браконьєр, я – хуліган,
Рогатку маю і наган.
В птахів я стріляю,
Всіх звірів налякаю!
Ти дивися – чудеса,
Серед снігу, серед льоду
Вилізла така краса!
От так диво, от так диво!
Мені сьогодні пощастило!
Ану, квіточки маленькі,
Йдіть мені до рук швиденько.
Віднесу вас на базар і отримаю навар,
Грошенят повні кишені!
Лісник.
Постривай лишень, чекай.
Жодну квітку не чіпай!
Як посмів, тебе питаю,
Рвати цвіт, що розквітає?
Турист.
Квіти ці ж бо – лісові,
Чому рвати ви їх не дозволяєте мені?
Лісник.
Не для тебе тут у лісі
Квітнуть квіти ці взялися.
Я не можу зрозуміти
Як таку красу губити?
Весна.
Зупинись! Стривай! Не рви!
Квіти – це природи діти!
Красу навколо знищувать не треба,
Поглянь, вони звертаються до тебе!
Квіти. (по черзі)
Свої розкрили пелюстки.
2.Біленькі, жовті іблакитні,
Тоненькі, ніжні і тендітні.
3.Життя ви наше не губіть,
Не рвіть ви нас, не рвіть!
Турист.
Ніколи я не думав, що квіти мають мову,
І як же це чудово почути їх розмову!
Ти прости мене, Весно,
І ти, квітонька ясна,
Я допоки жити буду,
Берегтиму квіти всюди!
Лісник.
Квіти, діти, бережіть і ніколи їх не рвіть,
Бо чарівної краси не побачим я і ти.
Хай ростуть вони у лісі, в лузі,
Бо всі квіти – це наші друзі!
Памятаймо! Не ми потрібні природі….
Усі (разом). Природа потрібна нам!
- Що вам найбільше сподобалось в інсценівці?
- Про які квіти тут йшлося?
- Що таке первоцвіти?
4. Презентація «Першоцвіти нашої місцевості»
(Підібрати загадку до квітки ) «Екологи»
Синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка,
Бо мене не стане влітку. (пролісок)
І перед вітром не схиляю.
Я жовтий, білий, полум’яний
І, наче яблуко рум’яний.
В саду я квітну на весні.
Скажіть, яке ім’я мені? (тюльпан)
І від неї дрімота.
А сама не спить,
Лісовим цвітом всіх манить.(сон-трава)
4.Ще холодні в лісі ранки,
Сніг ще в лісі дотліва.
Та розкрила на світанку
Сині очі сон -трава.(сон-трава)
Тихо під сніжком куняла.
Дмухнув вітерець тепленький,
І з’явився цвіт біленький. (підсніжник)
6 Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло
Потім стало біле-біле
І за вітром полетіло. (Кульбаба)
Лілову чисту вроду маєш,
І ніжний запах неземний
Даруєш лісу щовесни. (фіалка)
Чорна земля, голі поля
Золотом сяють квіти здаля (мати й мачуха)
Цікаво, що з листочками пов’язана народна назва цієї рослини — мати-й-мачуха. Зверху вони холодні на дотик, а знизу здаються теплими. З одного боку віє холодом, як від мачухи, а з другого — теплом, наче від рідної неньки…
Славиться підбіл лікувальними властивостями. Відвар чи настій листків мати-й-мачухи вживають при запаленні горла, бронхів, легень. Свіжим соком листя лікують різні захворювання шкіри.
Відповіді: медунка, пролісок, тюльпан, сон-трава, підсніжник,кульбаба, фіалка.
5.Фізкультхвилинка « Ясне сонечко»
6. Звіт групи « Науковці» – цікаві повідомлення про первоцвіти нашої місцевості.(сон-трава, підсніжник. проліска)
- Які саме рослини відважуються зацвісти першими поділяться «
Лікує від кашлю, й простуди.
2 учень. Підсніжник
Серед снігу, якого в лісі ще багато, виглядають сніжно – білі підсніжники.Тендітній квітці складно пробитися з- під землі. Тому її молоді листочки згорнуті в трубочку, мають вістря на верхівці, схоже на спис, що проходить крізь грунт і товстий шар опалого листя, сніг. Ось чому квітка не ушкоджується
Підсніжник потребує охорони, він занесений до Червоної книги.
Цвіте у березні — квітні. Дуже цінна декоративна рослина. Цибулини отруйні.
3 учень. Проліска
Через деякий час після цвітіння підсніжників у лісах проростають ніжно-блакитні проліски – справжня окраса лісу. Варто сонечку тільки прогріти де-небудь на проталині землю, як з’являються ці квіти.Їх ще називають «очима весни»
Це медоносна і лікарська рослина. У народній медицині використовують цибулини. Рослина отруйна.
Занесена до Червоної книги..
4 учень. Сон-трава
Перші теплі квітневі дні. У ярку на пригріві цвіте сон-трава.Квітка нагадує фіолетову зірку з жовтою цяткою в центрі.Ця квітка закутана у теплий кожушок білястих волосків, які захищають її від холодів. На ніч у квітки закриваються пелюстки і їй не страшний навіть колючий мороз. Сон-квітка зацвіла — незабаром тепло прийде!
Здавна люди вірили,що покладена під подушку квітка викликає сон, який провіщає долю.
5 учень.Можна зустріти в наших лісах медунку. Цікаво, що на одному стеблі у медунки є квіточки рожевого, малиново-фіолетового та синього кольору. Тому її ще називають «світлофором». Своїми квітами медунка подає сигнал бджолам. Рожеві квіти- соку ще немає, малиново-фіолетові-нектару багато, сині- соку вже немає.
6 учень. Конвалія
Багаторічна трав’яниста рослина. Білі квітки, що нагадують дзвіночки. Квітки дуже запашні. Плід — соковита червона ягода. Цвіте рослина у травні-червні Зустрічається в лісах. Якщо ніхто не зривав конвалії навесні, ви побачите маленькі ягідки, які утворилися замість квітів. З цих ягідок, згодом, дозріє насіння, яке сіється само собою. Щоб з цього насіння виросла квітуча конвалія, потрібно від шести до восьми років!
-Дякуємо «Екологам»! Ми дізналися багато про квіти нашого краю.
- Яке значення мають квіти?
Ряст порожни́стий — багаторічна рослина. Заввишки 10—30 см.
Цвіте ряст у березні — квітні, запилюється комахами з довгими хобітками. Забарвлення квіток — від білих і кремових до фіолетових і бузкових.
Ряст -медонос та декоративна рослина. Він може прикрасити парки, і сади. Рослину масово збирають у букети, часто вириваючи разом з бульбами. Це призводить до її знищення. Тому ряст потребує охорони.
Анемона лісова - багаторічна трав'яниста рослина 15—30 см заввишки.
Росте в лісах, на лісових луках, по чагарниках. В народній медицині відвар трави вживали при погіршанні зору , слуху, при головному й зубному болях. Рослина отруйна!
Анемони дуже декоративні. У вологих тінистих місцях, особливо в западинках, на пухкому поживному ґрунті вони розстеляються справжніми килимами, від яких важко відірвати очей. До слова, кажуть, що дивитися на анемони не лише приємно, а й корисно: білі квіти швидко знімають втому з очей і поліпшують настрій. Квітнуть анемони зазвичай протягом місяця. Не встигнуть облетіти пелюстки, як на квітці утворюються дрібненькі плодики. Ці квіти без води дуже швидко в’януть. Анемони занесені до переліку рідкісних рослин у Сумській області
7.Складання пам’ятки « Як зберегти первоцвіти»(робота в групі)
-Уявіть собі , що ви квітка, яку хочуть зірвати .
-Що ви будете робити ?
(Учні складають пам’ятку. )
1. Не рвіть квітку без зайвої потреби .
2. Не рвіть їх багато , а лише кілька .
3. Не виривайте квітку з корінням .
4. Не рвіть останньої квітки .
5. Не витоптуйте останні квіти .
6. Насаджуйте їх.
7. Доглядайте за ними .
8. Зупиняйте тих , хто порушує ці правила .
Звіт групи « Дослідники» Якщо зірвати стеблину з трьома первоцвітами, то загине
45 насінин. І як наслідок – відсутність нових рослин. Для того, щоб з насіння
конвалії виросла доросла квітуча рослина, необхідно 7 років.
(розв’язок задачі)
9.Звіт групи «Художники» – захист плакатів на тему «Не зривай нас, будь
ласка!». (Діти демонструють свої малюнки і декламують вірші-заклики)
Поглянь на світ – це дивовижна казка,
А квіти – це, мабуть,душа землі.
У кожній з них струмить любов і ласка,
Вони – неначе діточки малі.
2-учень
Не нищіть квіти, не зривайте!
Нехай на них блищить роса!
Усе живе оберігайте,
Бо ж для людини ця краса.
3-учень
Вмійте ж природу любити ,
Кожній стеблинці радіти .
В полі , у лісі , над яром –
Квіти , дерева і трави …
4- учень
Цвіту не вирви задаром ,
Гілки не втни для забави .
Оберігайте повсюди ,
Шлях і стежиноньку в гаю .
Все те окрасою буде
Нашого рідного краю .
- Дякуємо «Художникам»! Сподіваюсь, їхні малюнки закликали всіх берегти первоцвіти.
- Ми мусимо стати на захист первоцвітів. І кожен з вас повинен долучатися до важливої справи охорони рослин.
9. Вправа з LEGO «Зроби квітку за асоціацією»
Вчитель пропонує взяти цеглинки білого, синього і зеленого кольору.
- Які асоціації з теми «Первоцвіти» у вас виникли дивлячись на кольори цих
цеглинок?
Викладіть з цих цеглинок первоцвіт.
- Яка квітка у вас вийшла?
VІ. Підсумок уроку.Самооцінка
Вправа в LearningApps
- Чи справдилися ваші очікування?
1. Рефлексія. Підведемо підсумок за схемою:
дізнався…
Я навчився…
зможу…
дякую…
- Пам’ятайте, зберігаючи квітам життя, ми прикрашаємо і зберігаємо своє! Бережіть неповторну українську природу!
Бажаємо:
Від землі – щедрості,
Від сонця – тепла,
Від квіточки – ніжності,
Від хмаринки – легкості,
А від нас даруємо незабутні спогади.
Із приходом весни і перших сонячних днів надзвичайно великих масштабів набуває проблема торгівлі первоцвітами.
Первоцвіти – це екологічна група рослин, яка нараховує близько 500 видів. Розпускання квітів у них відбувається ще до появи листків на деревах. У багатьох первоцвітів забарвлення яскраве, весняне. Квіти золотисті, блискучі, неначе сонце, голубі, як весняне небо, бузкові та білосніжні.
Проліска дволиста, підсніжник білосніжний, ряст Маршалла, первоцвіт, сон широколистий, шафран, конвалія є регіонально рідкісними первоцвітами, мало поширеними та зникаючими видами, які підлягають особливій охороні на території Сумської області. Первоцвіти прекрасні, але тільки в їх природному середовищі існування, адже зірвані квіти «живуть» лише кілька днів. Щороку перші вісники весни стають жертвами «людської любові». Купуючи ці красиві квіти,