Урок на тему "Первоцвіти нашої місцевості"

Про матеріал
Продовжити розкривати цінності рослин для людини; ознайомити учнів з рослинами, які охороняються: підсніжники, проліски, тощо; пояснити, що таке Червона книга України; формувати в учнів відчуття особистої відповідальності за збереження рослин; формувати екологічну культуру молодших школярів, прагнення вносити свій внесок у збереження природи
Перегляд файлу

 

Предмет: я досліджую світ

Клас: 2

Тема: Первоцвіти  нашої місцевості

Учитель: Конопацька Валентина Вікторівна

                       Мета. Продовжити розкривати цінності рослин для людини; ознайомити учнів з рослинами, які охороняються: підсніжники, проліски, тощо; пояснити, що таке Червона книга України; формувати в учнів відчуття особистої

відповідальності за збереження рослин; формувати екологічну культуру молодших школярів, прагнення вносити свій    внесок у збереження природи;  

скласти правила поведінки в природі і пропагувати їх серед рідних і близьких; розвивати творчі здібності, вміння робити висновки, презентувати свої дослідження; виховувати бережливе ставлення до рослин. виховувати любов до природи, бажання примножувати її багатства.

Завдання: вчити використовувати хмарні сервіси, формувати вміння працювати в парі, в групах

Очікувані результати:

знаннєвий - уміння використовувати комп’ютер, шукати інформацію ( за завданням учителя ) в підручнику або інших джерелах,   енциклопедіях, довідниках, науково – популярних виданнях про природу   навесні, брати участь в обговоренні здобутої інформації; описує красу природи навесні; обговорювати у групі результати спостережень за природою навесні; розпізнавати ранньоквітучі трав’янисті рослини своєї місцевості, заходи щодо охорони первоцвітів;

  діяльнісний - сприяти розвитку індивідуальних творчих здібностей, інтересу до знань, вміння застосовувати набуті навички на практиці, вміння співпрацювати, вміння презентувати творче завдання.

ціннісний - ставлення до природи рідного краю, прагнення внести власний внесок у її збереження; оцінювати власну діяльність та діяльність однокласників. Розвиток активної, успішної, творчої особистості, віри в свої можливості.

  Інноваційна ідея: педагогіка партнерства в проєктній діяльності

Тип уроку:

Обладнання: : мультимедійне обладнання, презентація « Первоцвіти нашої місцевості» малюнки з первоцвітами; прислів’я, приказки, загадки про весну, енциклопедія, Червона книга України, завдання для роботи у групах, збірник « Легенди та міфи України»;, відеоролик «Весняні квіти», руханка «Сонечко», лего.

Навчальний предмет: я досліджую світ

Етапи навчального проєкту

І етап.  Організація проєкту.

         На цьому етапі були визначені тема, мета проєкту, навчальні предмети, вид проєкту та його тривалість.

ІІ. етап.  Планування проєктної діяльності.

Ознайомлення учнів із загальною темою і провідною проблемою.

  Бесіда.

-           Яка назва нашого проєкту ?

-           Сьогодні, діти, у нас незвичайний урок.  Ми презентуємо міні -проєкт « Первоцвіти  нашої місцевості»

-           Заглянемо в природу, коли повітря стає п’янким від пахощів квітів, коли все оживає, відновлюється життя. А чи все гаразд з нашою природою? ( відповідь учнів).

-           Послухайте такі рядки: « Я зірвав квітку – і вона загинула. І тоді я зрозумів, що торкнутися цієї краси можна тільки серцем.

-           Пам’ятайте, діти, що тільки ваше добро збереже чарівний світ природи, а отже життя на землі».

-           Що  означає бережливо ставитись до природи? ( відповіді дітей).

Формування груп для проведення дослідження.

Учні класу об’єднуються  в групи за інтересами:

Група 1 – «Художники»

Група 2 – «Екологи»

Група 3 – « Актори»

Група 4 – « Науковці»

ІІІ етап.  Реалізація проєкту.

1.     Складання учнями плану роботи над проєктом.

2.     Розподіл обов’язків між членами груп.

3.      Самостійна  пошукова робота учнів.

Група 1  «Художники» – намалювати малюнки на тему «Не зривай нас, будь ласка!»

Група 2 « Екологи» – знайти цікаві повідомлення про первоцвіти своєї місцевості.

Група  3  «Актори» – виконати ролі у п’єсі «Спокусливі квіти».

 

4.     Виготовлення первоцвітів з паперу.

Створити картину « Квітуча лісова галявина».

У роботі беруть участь усі діти.

ІV етап.  Презентація проекту, оцінювання проекту і власної діяльності у ньому ( самооцінювання).

Зміст уроку

І Орг. момент 

Добрий день!

Всіх гостей ми в нас вітаємо,

Подивіться, що ми знаємо.

Я всміхаюсь квіточці:

– Хай вона росте!

Я всміхаюсь сонечку:

– Здрастуй, золоте!

Я всміхаюсь дощику:

– Лийся. Мов з відра!

Друзям усміхаюся,

Зичу їм добра! (Діти  дарують один одному посмішку.)

-А зараз хочу поділитися теплом свого серця.Я зігрію долоні і кожному із вас віддам своє тепло (я бачу ,що ви отримали,посміхнулися.)

-А тепер один з одним обміняйтеся в парі.

-  Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Відгадайте загадку:

Де вона проходить-

Там травиця сходить,

Квіти розцвітають,

Солов’ї співають. (Весна)

Гра « Чарівна паличка»

-           Чарівну паличку беру, зараз нею поведу раз,два, три

-           Які звуки зникли,а які зявилися?

-           Знову паличку беру,зараз нею поведу…

-           Які кольори зникли,а які зявилися?

-           Знову паличку беру….

-           Які запахи зявилися, а які зникли?

-           Загадайте квітку, прошепотіть назву, вдихніть її аромат

-           Вам цікаво,яку квітку я загадала? Це кульбаба

-            

ІІ. Доповідь синоптика

-       А зараз про погоду.

-       Сьогодні - …(назва дня, тижня, дата)

-       Стан неба - ….

-       Температура повітря…

-       Опади…

-       Погода сьогодні сприятлива. Отже, всім бажаю гарного настрою, цікавих знань і відкриттів.

Слухання вірша Олени Пчілки «Весна-чарівниця» для визначення проблеми уроку.

Вірш Олени Пчілки:

Весна-чарівниця,

Неначе цариця,

Наказ свій послала,

Щоб краса вставала:

І проліски, і травка,

Зелена муравка,

І кульбабка рясна,

Й фіалочка ясна.

- Який наказ «послала» весна?

- Висловіть власні припущення, чому весна звернулася спочатку саме до

рослин, а не до тварин?

- Деякі рослини звернулися до нас з проханням про допомогу.

- Назвіть їх.

- Так яку ми повинні вирішити проблему первоцвітів? Допомогти їм.

III1. Повідомлення теми та мети уроку.

 

2.Формування груп для проведення дослідження.

Учні класу об’єднуються  в групи :

3.Перегляд відеоролика «Весняні квіти»

-Які квіти ви знаєте?

( Робота в парі. Скласти пазл. Назвати квітку.)

4. Розв’язування проблемних ситуацій.

- Що ти робитимеш, коли на твоїх очах зриватимуть тендітні проліски?

- Твої дії, коли бабуся на ринку пропонує тобі купити букетик підсніжників, щоб привітати маму із святом весни.

Звіт групи «Актори» – інсценівка «Спокусливі квіти»

(Дійові особи. Турист, Лісник, Підсніжники, Весна, Квіти)

Інсценівка «Спокусливі квіти»

Дійові особи: Турист, Лісник, Підсніжники, Весна, Квіти

Лісник.

Тихіше. Послухайте! У весняному лісі щось сталося!

Весна.

Яка краса! І сонечко, і квіти!

Чудово жити і красі радіти!

Люблю я землю отаку

У барвистому вінку!

Квіти. (по черзі)

1.  Погляньте, квітоньки, весна прийшла!

2.  Тепло і радість принесла!

3.  І ми всі проросли й чарівно зацвіли!

Весна.

Вам, первоцвітам, мороз не страшний,

Крізь сніг пробивається ваша родина…

Тихіше,послухайте, йде вже сюди

Байдужа і хитра людина.

Турист.

Я – браконьєр, я – хуліган,

Рогатку маю і наган.

В птахів я стріляю,

Всіх звірів налякаю!

Ти дивися – чудеса,

Серед снігу, серед льоду

Вилізла така краса!

От так диво, от так диво!

Мені сьогодні пощастило!

Ану, квіточки маленькі,

Йдіть мені до рук швиденько.

Віднесу вас на базар і отримаю навар,

Грошенят повні кишені!

Лісник.

Постривай лишень, чекай.

Жодну квітку не чіпай!

Як посмів, тебе питаю,

Рвати цвіт, що розквітає?

Турист.

Квіти ці ж бо –  лісові,

Чому рвати ви їх не дозволяєте мені?

Лісник.

Не для тебе тут у лісі

Квітнуть квіти ці взялися.

Я не можу зрозуміти

Як таку красу губити?

Весна.

Зупинись! Стривай! Не рви!

Квіти – це природи діти!

Красу навколо знищувать не треба,

Поглянь, вони звертаються до тебе!

Квіти. (по черзі)

  1. Ми квіти – первістки Весни,

Свої розкрили пелюстки.

2.Біленькі, жовті іблакитні,

Тоненькі, ніжні і тендітні.

3.Життя ви наше не губіть,

Не рвіть ви нас, не рвіть!

Турист.

Ніколи я не думав, що квіти мають мову,

І як же це чудово почути їх розмову!

Ти прости мене, Весно,

І ти, квітонька ясна,

Я допоки жити буду,

Берегтиму квіти всюди!

Лісник.

Квіти, діти, бережіть і ніколи їх не рвіть,

Бо чарівної краси не побачим я і ти.

Хай ростуть вони у лісі, в лузі,

Бо всі квіти – це наші друзі!

Памятаймо! Не ми потрібні природі….

Усі (разом). Природа потрібна нам!

- Що вам найбільше сподобалось в інсценівці?

- Про які квіти тут йшлося?

-  Що таке первоцвіти?

4. Презентація «Першоцвіти нашої місцевості»

(Підібрати загадку до квітки ) «Екологи»

  1.  Я  не  рослина,  а  справжній  букет.

 

  1. Я  найперша  зацвітаю

Синім  цвітом  серед  гаю.

Відгадайте,  що  за  квітка, 

Бо  мене  не  стане  влітку. (пролісок)

 

  1.  Я гордо  голову  тримаю

І  перед  вітром   не  схиляю.

Я  жовтий,  білий,  полум’яний

І,  наче  яблуко  рум’яний.

В  саду  я  квітну  на  весні.

Скажіть,  яке  ім’я  мені? (тюльпан)

 

  1.  Що  за  квітка  така,

І  від  неї  дрімота.

А  сама  не  спить,

Лісовим  цвітом  всіх  манить.(сон-трава)

 

4.Ще холодні в лісі ранки,
Сніг ще в лісі дотліва.
Та розкрила на світанку
Сині очі сон -трава.(сон-трава)

 

  1. Перша  квіточка  весняна

Тихо  під  сніжком  куняла.

Дмухнув  вітерець  тепленький,

І  з’явився  цвіт  біленький. (підсніжник)

 

6    Сонечко  в  траві  зійшло,

             Усміхнулось,  розцвіло

             Потім  стало  біле-біле

             І  за  вітром  полетіло.  (Кульбаба)

 

 

  1. У  затінку  дібров  зростаєш,

Лілову  чисту  вроду  маєш,

І  ніжний  запах  неземний

Даруєш  лісу  щовесни. (фіалка)

 

Чорна земля, голі поля

Золотом сяють квіти здаля (мати й мачуха)

 

Цікаво, що з листочками пов’язана народна назва цієї рослини — мати-й-мачуха. Зверху вони холодні на дотик, а знизу здаються теплими. З одного боку віє холодом, як від мачухи, а з другого — теплом, наче від рідної неньки…

Славиться підбіл лікувальними властивостями. Відвар чи настій листків мати-й-мачухи вживають при запаленні горла, бронхів, легень. Свіжим соком листя лікують різні захворювання шкіри.

 

Відповіді:  медунка,  пролісок,  тюльпан,  сон-трава,  підсніжник,кульбаба,  фіалка.

 

 

5.Фізкультхвилинка « Ясне сонечко»

6. Звіт групи  « Науковці» – цікаві повідомлення про первоцвіти нашої місцевості.(сон-трава, підсніжник. проліска)

- Які саме рослини відважуються зацвісти першими поділяться «   

  1 учень. Мати-й-мачуха
У природі є квіти, які заявляють про себе спочатку квіткою, ніби поспішають прикрасити землю, бо бояться, що не встигнуть продовжити свій рід. До таких рослин належить мати й мачуха. Своєю квіткою вона схожа на сонячний промінчик.
Ще не зійшов сніг, а рослина пробивається до сонечка. За квіткою з’являється листя, зверху гладеньке, а знизу — пухнасте, м’якеньке й тепле. Саме за це прозвали рослину мати-й-мачуха. Має ще  й іншу назву-підбіл звичайний.

Лікує  від кашлю, й  простуди.

 

2 учень.    Підсніжник

Серед снігу, якого в лісі ще багато, виглядають сніжно – білі підсніжники.Тендітній квітці складно пробитися з- під землі. Тому її молоді листочки згорнуті в трубочку, мають вістря на верхівці, схоже на спис, що проходить крізь грунт і товстий шар опалого листя, сніг. Ось чому квітка не ушкоджується

     Підсніжник потребує охорони, він занесений до Червоної книги.

Цвіте у березні — квітні. Дуже цінна декоративна рослина. Цибулини отруйні.

 

3 учень.  Проліска

Через деякий час після цвітіння підсніжників у лісах проростають ніжно-блакитні проліски – справжня окраса лісу. Варто сонечку тільки прогріти де-небудь на проталині землю, як з’являються ці квіти.Їх ще називають «очима весни»

Це медоносна і лікарська рослина. У народній медицині використовують цибулини. Рослина отруйна.

Занесена до Червоної книги..


4 учень. Сон-трава

Перші теплі квітневі дні. У ярку на пригріві цвіте сон-трава.Квітка нагадує фіолетову зірку з жовтою цяткою в центрі.Ця квітка закутана у теплий кожушок білястих волосків, які захищають її від холодів. На ніч у квітки закриваються пелюстки і їй не страшний навіть колючий мороз. Сон-квітка зацвіла — незабаром тепло прийде!

Здавна люди вірили,що покладена під подушку квітка викликає сон, який провіщає долю.

5 учень.Можна зустріти в наших лісах медунку. Цікаво, що на одному стеблі у медунки є квіточки рожевого, малиново-фіолетового та синього кольору. Тому її ще називають «світлофором». Своїми квітами медунка подає сигнал бджолам. Рожеві квіти- соку ще немає, малиново-фіолетові-нектару багато, сині- соку вже немає.

6 учень. Конвалія

Багаторічна трав’яниста рослина. Білі квітки, що нагадують дзвіночки. Квітки дуже запашні. Плід — соковита червона ягода. Цвіте рослина у травні-червні Зустрічається в лісах. Якщо ніхто не зривав конвалії навесні, ви побачите маленькі ягідки, які утворилися замість квітів. З цих ягідок, згодом, дозріє насіння, яке сіється само собою. Щоб з цього насіння виросла квітуча конвалія, потрібно від шести  до восьми  років!

-Дякуємо «Екологам»! Ми дізналися багато про квіти нашого краю.

-   Яке значення мають квіти?

Ряст порожни́стий багаторічна рослина. Заввишки 10—30 см.

Цвіте ряст у березні  квітні, запилюється комахами з довгими хобітками. Забарвлення квіток — від білих і кремових до фіолетових і бузкових.

Ряст -медонос та декоративна рослина. Він може прикрасити парки, і сади. Рослину масово збирають у букети, часто вириваючи разом з бульбами. Це призводить до її знищення. Тому ряст потребує охорони.

Анемона лісова - багаторічна трав'яниста рослина 15—30 см заввишки.

 Росте в лісах, на лісових луках, по чагарниках. В народній медицині відвар трави вживали при погіршанні зору , слуху, при головному й зубному болях. Рослина отруйна! 

Анемони дуже декоративні. У вологих тінистих місцях, особливо в западинках, на пухкому поживному ґрунті вони розстеляються справжніми килимами, від яких важко відірвати очей. До слова, кажуть, що дивитися на анемони не лише приємно, а й корисно: білі квіти швидко знімають втому з очей і поліпшують настрій. Квітнуть анемони зазвичай протягом місяця. Не встигнуть облетіти пелюстки, як на квітці утворюються дрібненькі плодики. Ці квіти без води дуже швидко в’януть.  Анемони занесені до переліку рідкісних рослин у Сумській області

7.Складання пам’ятки « Як зберегти первоцвіти»(робота в групі)

-Уявіть собі , що  ви квітка, яку хочуть зірвати .

-Що ви будете робити ?

(Учні складають пам’ятку. )

1.     Не рвіть квітку без зайвої потреби .

2.     Не рвіть їх багато , а лише кілька .

3.     Не виривайте квітку з корінням .

4.     Не рвіть останньої квітки .

5.     Не витоптуйте останні квіти .

6.     Насаджуйте їх.

 7. Доглядайте за ними .

 8.     Зупиняйте тих , хто порушує ці правила .

Звіт групи « Дослідники» Якщо зірвати стеблину з трьома первоцвітами, то загине

45 насінин. І як наслідок – відсутність нових рослин. Для того, щоб з насіння

конвалії виросла доросла квітуча рослина, необхідно 7  років.

(розв’язок задачі)

9.Звіт групи «Художники» – захист плакатів на тему «Не зривай нас, будь

ласка!».  (Діти демонструють свої малюнки і декламують вірші-заклики)

1-учень

Поглянь на світ – це дивовижна казка,

А квіти – це, мабуть,душа землі.

У кожній з них струмить любов і ласка,

Вони – неначе діточки малі.

2-учень

Не нищіть квіти, не зривайте!

Нехай на них блищить роса!

Усе живе оберігайте,

Бо ж для людини ця краса.

3-учень

Вмійте ж природу любити ,

Кожній стеблинці радіти .

В полі , у лісі , над яром –

Квіти , дерева і трави …

 

4- учень

 

Цвіту не  вирви задаром ,

Гілки не втни для забави .

Оберігайте повсюди ,

Шлях і стежиноньку в гаю .

Все те окрасою буде

Нашого рідного краю .

 

- Дякуємо «Художникам»! Сподіваюсь, їхні малюнки закликали всіх берегти первоцвіти.

- Ми мусимо стати на захист первоцвітів. І кожен з вас повинен долучатися до важливої справи охорони рослин.

9. Вправа з LEGO «Зроби квітку за асоціацією»

Вчитель пропонує взяти цеглинки білого, синього і зеленого кольору.

- Які асоціації з теми «Первоцвіти» у вас виникли дивлячись на кольори цих

цеглинок?

Викладіть з цих цеглинок первоцвіт.

- Яка квітка у вас вийшла?

VІ.  Підсумок уроку.Самооцінка

Вправа в LearningApps

 

- Чи справдилися ваші очікування?

1.  Рефлексія. Підведемо підсумок за схемою:

                                                 дізнався…

 Я                                              навчився…                                      

                                                  зможу…

                                                  дякую…

-  Пам’ятайте, зберігаючи квітам життя, ми прикрашаємо і зберігаємо своє! Бережіть неповторну українську природу!


      Бажаємо:

Від землі – щедрості,

Від сонця – тепла,

Від квіточки – ніжності,

Від хмаринки – легкості,

А від нас даруємо незабутні спогади.

 


 

 

 

Із приходом весни і перших сонячних днів надзвичайно великих масштабів набуває проблема торгівлі первоцвітами.
Первоцвіти – це екологічна група рослин, яка нараховує близько 500 видів. Розпускання квітів у них відбувається ще до появи листків на деревах. У багатьох первоцвітів забарвлення яскраве, весняне. Квіти золотисті, блискучі, неначе сонце, голубі, як весняне небо, бузкові та білосніжні.
Проліска дволиста, підсніжник білосніжний, ряст Маршалла, первоцвіт, сон широколистий, шафран, конвалія є регіонально рідкісними первоцвітами, мало поширеними та зникаючими видами, які підлягають особливій охороні на території Сумської області. Первоцвіти прекрасні, але тільки в їх природному середовищі існування, адже зірвані квіти «живуть» лише кілька днів. Щороку перші вісники весни стають жертвами «людської любові». Купуючи ці красиві квіти, 

docx
Додано
4 грудня 2023
Переглядів
407
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку