Формувати уявлення про права дитини. Ознайомити учнів з поняттям «право», «Конституція», «Декларація», «Конвенція». Акцентувати увагу на правах дитини, які порушуються в родині, у школі. Розвивати увагу, старанність. Виховувати повагу до своєї сім'ї, друзів, оточуючих, почуття дисциплінованості.
Треба діткам всього світу
Не сваритись, а дружить.
І по правилах хороших,
По законах треба жить.
Тема: Знай свої права, дитино
Мета: Продовжувати формувати уявлення про права дитини. Ознайомити учнів з поняттям «право», «Конституція», «Декларація», «Конвенція». Акцентувати увагу на правах дитини, які порушуються в родині, у школі. Розвивати увагу, старанність. Виховувати повагу до своєї сім'ї, друзів, оточуючих, почуття дисциплінованості.
Хід заняття
І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Девіз «Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб жодна хвилина не втратилась марно!»
(слайд 2)
ІІ ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ
- Діти, тема нашого сьогоднішньої зустрічі зашифрована. Давайте розгадаємо ребус і дізнаємось про що буде йти мова.
(слайд 3)
Так, правильно. Сьогодні ми будемо говорити про право.
Ми дізнаємось що таке право, згадаємо вже відомі нам права, ознайомимось із новими правами. Ми не лише дізнаємося про права, а й зрозуміємо значущість таких важливих документів, як Декларація прав дитини та Конвенція про права дитини. Дізнаємося про те, як закони захищають і охороняють дітей у нашій країні. Ми створимо правову квітку, щоб кожен зміг вивчити і запам’ятати свої права.
ІІІ ОСНОВНА ЧАСТИНА
1.Розповідь вчителя
(слайд 4)
Сьогодні, в наш буремний, складний час, без реальних правових знань не обійдешся. Дитина з самого народження вже перебуває у правових стосунках із світом, в якому їй пощастило з’явитися!
(слайд 5)
Дитинство – найважливіший і неповторний період у становленні особистості.
(слайд 6)
З дитячих років діти потрапляють в різні ситуації, коли необхідно знати свої права та обов'язки. Буває так, що вони не знають , як захистити свої права, що для цього слід зробити, до кого звернутись по допомогу.
(слайд 7)
Право – система обов’язкових для всіх, формально визначених правил поведінки, які встановлюються або дозволяються державою.
Це наше стебло з корінням.
2. Ознайомлення з документами.
(слайд 8)
Права людини - громадянина – це правила, за якими живе він сам і його оточення. Правила , що визначаються мораллю, моральними нормами, формами поведінки, які закладені в суспільстві людей, визначені звичаями, традиціями, життєвим досвідом багатьох поколінь людей.
КОНСТИТУЦІЯ
Кожна держава має свої закони, за якими живуть в ній люди. Ці закони зібрані в збірник, який зветься Конституція. Конституція – це основний закон нашої держави. (слайд 9)
У цьому законі записані права та обов'язки громадян України. Ви також є громадянами України, хоча ще й малі, тому ви теж маєте права. 28 червня 1996 року у Верховній Раді України було прийнято Основний закон - Конституцію.
Ти знаєш, що ти — людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.
Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди —
Добрі, ласкаві й злі.
Сьогодні усе для тебе —
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба —
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі — людина,
І хочеш того чи ні —
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні
Знаємо, що дітям було нелегко, не було законів, які б оберігали їхнє життя.
І тому в 20 столітті було прийнято ряд документів спрямованих на захист дітей і дитинства.
(слайд 10)
Організація об’єднаних націй – міжнародна організація, завдання якої - підтримка миру і безпеки в усьому світі (була створена 24 жовтня 1945 року). Її Статут підписала 51 держава серед них і Україна. А 10 грудня 1948 року різні народи вирішили і проголосили, що всі народи мають рівні права. Так виникла загальна Декларація прав людини.
Декларація складалася з тридцяти статей , у яких визначено права й свободи людини.
ДЕКЛАРАЦІЯ
Декларація прав дитини – це дуже важливий документ, в якому визначені права дітей. Декларація - це латинське слово, в перекладі означає оголошення , заява. У декларації передбачено, що всі люди народжуються вільними і рівними у своїх правах.
Цей закон повинні виконувати люди всієї нашої землі. Декларація прав дитини була проголошена 20 листопада 1959 року Генеральною Асамблеєю Організації Об'єднаних Націй з метою забезпечити дітям щасливе дитинство.
Є права в дітей, звичайно,
Треба, щоб усяк їх знав.
Знайте ,що усі ви рівні,
від народження в правах.
І людина змалку вільна,
наче в небі синій птах .
Знайте ж, з малечку всіх діток
треба вчить оберігать.
І ніхто в усьому світі
їх не сміє ображать.
Треба дітям всього світу
не сваритись ,а дружить.
І по правилах хороших,
по закону треба жить.
КОНВЕНЦІЯ
(слайд 11)
Всі права зібрані в документі, який називається Конвенція ООН про права дитини
Книга прав дитини – це закон,
Вона зветься Конвенція ООН.
У 1989 році всі прогресивні країни світу, в тому числі і наша Україна, підписали Конвенцію прав дитини. Конвенція – це угода. У Конвенції країни домовилися охороняти права всіх дітей світу. Там записано, що дитиною вважається людина, якій ще не виповнилося 18 років. Згідно з Конвенцією про права дитини Україна в квітні 2001 року прийняла Закон «Про охорону дитинства». Конвенція має 54 статті, написаних на 6 мовах. ООН має комітет з прав дитини, йому кожна держава звітує про заходи, які вжиті згідно із Конвенцією.
(слайд 12)
Наша держава дбає про дітей. Але і в нашій країні є випадки, коли порушуються права дитини. Є ще багато проблем і, можливо, частину їх зможете вирішити ви, коли станете дорослими. Ви ще дуже юні, але повинні знати й розуміти проголошені в Конвенції права, брати активну участь у їх втіленні в життя.
Знати свої права дуже важливо.
Права дитини ти мусиш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо знати в наші дні:
коли з тобою справедливо вчиняють, а коли - ні.
Тож прочитай, завчи напам'ять
Порадь і друзям почитай.
Хай прочитають тато й мама
Закони всім потрібно знать!
Будь добрим сином чи дочкою,
поганим вчинком не зганьби
ти роду власного ніколи.
Люби свою сім'ю і школу,
І Україну ти люби!
(слайд 13) Права дитини – це певні можливості, які треба вам, щоб жити і дорослішати. Тобто те, що ви можете робити, і в чому вам не можуть відмовити для повноцінного життя.
- А які права дітей ви вже знаєте?
(слайд 14)
Не меркнуть зорі,
І йдуть у небуття,
Бо мають право вік світити.
Я ж маю право на життя,
Я гідно мушу жити.
- Про яке право йде мова?
Правильно! Життя кожної дитини є найціннішим. І ніхто не може бути свавільно позбавленим життя. Отже, найголовніше право – право на життя. (Стаття 6).
(Прикріплюю червону пелюстку до квітки)
(слайд 15)
Як маленьке немовля
У світ двері відчиня.
То дарують йому слово,
Слово це – його … (ім'я).
Про яке право зараз іде мова?
Стаття 8 говорить: «Кожна дитина має право на ім’я».
Кожна дитина має бути зареєстрована зразу ж після народження і з моменту народження має право на ім'я і набуття громадянства, а також, наскільки це можливо, право знати своїх батьків і право на їх піклування.
Ім'я має велике значення в житті кожного з нас, воно супроводить усіх, мов вірний друг.
(за бажанням діти розповідають про значення свого імені)
(Прикріплюю голубу пелюстку до нашої квітки.)
(слайд 16)
Сім'я – це слово дороге.
У слові цім тепло і ласка,
Нехай же уряд захистить
Дитяче і сімейне щастя.
Про яке право дітей так гарно сказано?
Стаття 7 Право на любов і піклування.
(Прикріплюю рожеву пелюстку до нашої квітки.)
А коли діти мають любов, турботу, піклування з боку дорослих, то у них гарне, щасливе дитинство з рожевими мріями.
Пісня «Планета дитинства»
(слайд 17)
Це тато, мама, бабця і дідусь,
Сестричка, братик, і любов єдина,
І я у них також любити вчусь.
Мені тут тепло, затишно і тихо,
Надійно, світло, радісно завжди,
Мене в родині оминає лихо,
З усім на світі я біжу сюди.
Про яке право зараз іде мова?
Стаття 9 говорить: «Кожна дитина має право не розлучатися з батьками».
( Прикріплюю зелену пелюстку до нашої квітки).
У сім'ї ми маєм право
На добре харчування.
Від того, що і як їмо,
Залежить і здоров'я, і навчання.
Як ви думаєте, про яке право розповіли діти?
Стаття 27 Право на повноцінне харчування
(Прикріплюю оранжеву пелюстку до нашої квітки.)
(слайд 19)
Якщо ж погано стало нам,
Батьки заб'ють тривогу.
Для цього право є у нас
На медичну допомогу.
Про яке право згадали?
Стаття 24 Право на медичну допомогу.
(Прикріплюю жовту пелюстку до нашої квітки.)
Яке право дітей згадано?
Стаття 28 Право на освіту
- А ми, дорослі, виконуємо ваше право на освіту. З 6 років кожна дитина ходить до школи. Дізнається про все на світі.
-(Прикріплюю синю пелюстку до нашої квітки.)
(слайд 21)
І малюєм і співаєм,
Свій талант ми розвиваєм.
Яким правом ви користуєтесь щодня?
- Так, це право на розвиток особистості, талантів.
- Кожна дитина талановита: хто від народження, а хто розвиває свої таланти під час навчання в школі та на гуртках, які ви відвідуєте.
Стаття 29 Право на розвиток особистості, талантів.
(Прикріплюю фіолетову пелюстку до нашої квітки.)
Трішки ми попрацювали,
Наші сили підупали.
Отже, слід нам відпочити,
Знову сили відновити.
(слайд 22)
4.Фізкультхвилинка
Відпочили? От чудово.
А тепер до праці знову.
(слайд 23)
- Яке право ми щойно використали?
Стаття 31 Право на відпочинок і дозвілля.
-( Прикріплюю коричневу пелюстку до нашої квітки.)
(слайд 24)
Про свої права ми знаєм:
Та найперша справа –
Це на рівність право.
Рівність у правах –
Не лише слова,
Це державна справа:
Рівність – перше право!
Знати ми повинні –
Ми в правах всі рівні!
А це що за право для усіх дітей?
Стаття 2 Право на рівність у своїх правах.
-(Прикріплюю білу пелюстку до нашої квітки).
Ми сьогодні розглянули деякі права, але це ще не всі.
5. Гра «Розсипанка»
- Давайте дізнаємось і про інші права дітей. (робота в парах)
(Дітям роздаються слова, з яких вони складають речення і утворюються права дітей, а потім їх зачитують і пояснюють як розуміють)
(слайд 25)
* Дитина має право на власну думку
(слайд 26)
*Дитина має право на захист від фізичного насилля
(слайд 27)
* Дитина має право на захист від торгівлі дітьми
(слайд 28)
*Дитина має право на захист від викрадення
(слайд 29)
*Дитина має право на розвиток талантів
(слайд 30)
*Дитина має право на інформацію
7. Гра «Судові справи»
А зараз я запрошую Вас до вирішення казкових судових справ.
Справа 1 ( зображення Попелюшки) (слайд 31)
- Моя мачуха своїх доньок любить, голубить, а мене з ранку до вечора примушує тільки працювати. Я не маю часу на відпочинок. Мені заборонено навіть гратися в ігри з сестрами.
- З якої казки дівчинка?
- Які її права порушено?
Учень-суддя. Суду все зрозуміло, оголошуємо рішення.
Мачуха та її доньки порушили низку прав. У Конвенції ООН про права дитини зазначено, що діти:
1) мають рівні права;
2) не повинні залучатися до важкої праці;
3) мають право на відпочинок;
4) не повинні бути скривдженими;
5) і головне – мають право на любов і піклування.
Суд зобов’язує мачуху вивчити права дитини.
Справа 2 ( зображення Червоної Шапочки) (слайд 32)
- Одного разу я вирішила провідати хвору бабусю. Дорогою до бабусиної хатинки зустріла вовка. Він у мене вивідав адресу бабусі і побіг коротким шляхом. Спочатку з’їв бабусю, а коли прийшла я, то й мене. Це добре, що нагодилися мисливці і нас визволили.
- З якої казки героїня?
- Хто скоїв злочин?
Суддя. Суд оголошує рішення.
Вовк порушив такі права, закріплені Конституцією України:
1) право на життя ;
2) незаконно ввірвався до оселі.
Але і дівчинка не повинна бути такою довірливою до незнайомців!
Справа З (Виходить дідусь) (слайд 33)
- Спекла моя баба Колобка, поклала його на підвіконня, щоб він простигав, а він стриб, і втік від нас. А потім втік і від зайця, і від вовка, і від ведмедя, а от від лисиці втекти не зумів. Вона його з’їла.
- Як називається казка?
- Хто скоїв злочин?
Учень-суддя. Суд оголошує рішення.
Лисиця скоїла найнебезпечніший злочин, бо вона з’їла Колобка, тим самим позбавила його найдорожчого права – права на життя.
Справа 4 (слайд 34)
Казка Г.Х. Андерсена "Дюймовочка". Який злочин учинили проти Дюймовочки окремі персонажі цієї казки?
Справа 5(слайд 35)
Казка "Вовк і семеро козенят". Який злочин учинив вовк?
8. Гра «Чи знаєш ти зміст Конвенції про права дитини?»
(«Так» - плескати в долоні, «Ні» - тупотіти ніжками.)
1. Усі діти мають право на любов і піклування.
2. Кожна дитина має право їсти тільки: гамбургери.
3. Усі діти рівні у своїх правах.
4. Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства або війни.
5. Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.
6. Усі діти мають право на освіту.
7. Жодна дитина не повинна прибирати власну кімнату.
8. Діти мають право висловлювати свої погляди.
9. Кожна дитина має право відмовитися від обіду.
10. Усі діти мають право на медичну допомогу.
11. Кожна дитина має право одержувати сніданок у ліжко.
12. Особлива турбота – дітям-інвалідам.
ІV ПІДСУМКОВА ЧАСТИНА
Хоч дитина я мала
Маю знать свої права:
Перше право на життя
Друге право це сім’я
Третє право на любов,
А четверте – «Будь здоров!»
П’яте право на навчання
Шосте – на повноцінне харчування,
А дружити – сьоме право
З ким я хочу, з ким цікаво!
Восьме право – право гратись,
Дев’яте – спортом щоб займатись.
Десяте право просте
ДИТИНА – ЦЕ СВЯТЕ!
1.Гра «Мікрофон»
Вчитель: Чи сподобалася виховна година?
- Якими є ваші враження від заходу?
- Що таке право?
- Де зібрані всі права дітей?
- Які права запам’ятали?
(створення КВІТКИ ПРАВ)