ДАТА ____________
КЛАС 6
УРОК № 51
ТЕМА. Озера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин, солоністю.
Мета:
Навчальна :формувати знання про озера та походження озерних котловин, ознайомити з особливостями штучних водойм;
Розвивальна: розвивати практичні вміння визначати географічне положення озер і водосховищ за картами атласу;
Виховна:виховувати бережливе ставлення до води.
Обладнання: підручники, атласи, настінна карта півкуль, комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація «Озера світу», контурні карти.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні зможуть розкривати зміст поняття «озеро», називати різні типи озер та наводити приклади, знаходити та показувати на карті найбільші озера світу, пояснювати причини створення штучних водойм, виявляти позитивні та негативні наслідки їхнього створення.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
«Географічний практикум»
У наведеному тексті необхідно вставити пропущені слова. На виконання завдання відводиться 3 хвилини.
«Природний водний потік, що тече у виробленій ним заглибині – це річка. Вона починається з витоку, це може бути височина, гори, болото. Вона тече заглибленням, що називається руслом, на шляху в неї впадають інші річки – це притоки. Разом з головною річкою вони утворюють річкову систему. Місце впадіння річки в іншу річку, озеро, або море називається гирло, деякі річки в цьому місці утворюють дельту. Частина річкової долини, що затоплюється водою називається заплава. Кожної весни річка розливається – це повінь, а коли рівень води в річці найнижчий, то настає межень. Річка відіграє важливу роль у формуванні рельєфу, оскільки вона руйнує гірські породи, переносить і накопичує».
Прийом «Географічна розминка» (без атласів і карти)
Де протікають річки: Волґа, Дніпро, Амур, Міссісіпі, Мюррей, Конґо, Амазонка, Ніл, Хуанхе, Янцзи, Інд, Ґанґ?
Прийом «Бліцопитування»
Згадайте, з яких частин складається гідросфера.
Які водні об’єкти належать до вод суходолу?
Чим озера відрізняються від річок?
IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Дивуй!»
Крім річок, найважливішими накопичувачами води на суші озера та штучні водойми. Озера іноді порівнюють з мініатюрними морями. Їхня форма, розміри, склад і походження надзвичайно різноманітні. Так, у пустелях Центральної Азії є дивовижні «блукаючі» озера, які змінюють своє місце розташування. Існують на Землі озера, заповнені не водою, а кислотою або гарячим асфальтом, а є озера з «мертвою» та «живою» водою — як у казці! Але все-таки головна цінність озер — це прісна вода. Озера можна створити штучно, тоді їх називають водосховищами. Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про особливості озер, штучних водойм, з’ясуєте їхню роль у житті та господарській діяльності людини.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Що таке озеро?
Прийом «Мозковий штурм», «2 4 всі разом»
Озеро — водойма, яка утворилася в природному заглибленні суходолу — озерній улоговині.
Озера належать до водойм з уповільненим стоком або безстічних.
Від моря озеро відрізняється відсутністю зв’язку з океаном. Озера займають близько 2,1 млн км2 (майже 1,4 % площі суходолу, за іншими джерелами — 1,8 %). Провідним фактором розподілу озер є клімат, тому їхнє поширення має зональний характер. В областях вологого клімату озер багато, вони повноводні та прісні. У посушливих районах озера мілководні, солоні, часто пересихають. Найбільшим озером світу за площею водної поверхні є Каспійське море (376 тис км2), а найглибшим — озеро Байкал (1620 м).
2. Типи озер
За походженням озерної улоговини виділяють тектонічні, залишкові, вулканічні, лиманні, загатні, льодовикові, карстові та інші озера.
Робота з підручником, атласом, презентацією
Складання таблиці «Типи озер за походження озерних улоговин»
Види озер |
Утворення улоговини |
Приклади |
|
|
|
3. Найбільші та найглибші озера світу
Прийом «Картографічний практикум»
Знайдіть на карті найбільші озера світу (таблиця на слайді).
Назва |
Країна |
Поверхня, км² |
Глибина, м |
Каспійське |
Росія — Іран — Казахстан — Азербайджан — Туркменістан |
376 000 |
1025 |
Верхнє |
Канада — США |
82 100 |
393 |
Вікторія |
Кенія — Танзанія — Уґанда |
69 463 |
80 |
Аральське |
Казахстан — Узбекістан |
51 100 |
61 |
Гурон |
Канада — США |
60 000 |
208 |
Мічіґан |
США |
57 800 |
281 |
Танґаньїка |
Бурунді — Танзанія — Конґо — Замбія |
31 986 |
1470 |
Байкал |
Росія |
31 500 |
1620 |
Велике Ведмеже |
Канада |
30 000 |
137 |
Ньяса |
Малаві — Мозамбік — Танзанія |
28 878 |
706 |
80 % Аральського озера, відомого також під назвою Аральського моря, зникло в результаті меліорації.
4. Стічні та безстічні озера
Виконання схеми
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Бліцопитування»
Що називають озером?
Які умови необхідні для утворення озера?
Як різняться озера походженням озерних улоговин?
Чому одні озера прісні, а інші — солоні?
Навіщо люди створюють штучні водойми?
Прийом «Географічний практикум»
Завдання 1. Знайдіть та підпишіть на контурній карті такі озера: Каспійське, Байкал, Великі, Вікторія, Танґаньїка, Ньяса, Ейр, Чад.
Завдання 2. Складіть характеристику географічного положення озера (на вибір) за планом.
• В якій частині якого материка знаходиться?
• Між якими меридіанами знаходиться?
• Форма та приблизні розміри.
• Які географічні об’єкти знаходяться поблизу?
Завдання 3. Продовжте ланцюжок причинно-наслідкових зв’язків.(Зміна клімату - ……)
1. Наведіть приклади використання озер і водосховищ у житті та господарській діяльності людини.
2. Використовуючи фізичну карту України, наведіть приклади озер стічних і безстічних.
* Прийом «Питання знавцям»
• Озеро Байкал — унікальне і неповторне. У чому полягає особливість цього озера і чим вона пояснюється?
• На озерах нерідко виникають сильні вітри. Як пояснити їх походження?
• Про позитивну роль водосховищ у господарській діяльності людей відомо. А чи існують негативні наслідки їх створення? Якщо так, то які саме?
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ
Прийом «П’ять речень» — «Мікрофон»
Передаючи по ланцюжку уявний мікрофон, учні п’ятьма реченнями формулюють висновки уроку.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Опрацювати текст § 49 підручника
2. Скласти п’ять запитань-«чомучок» до тексту параграфа.
1