Тема: Плід. Будова і різноманітність плодів.
Мета: поглибити знання учнів про насінне розмноження рослин, сформувати поняття про плоди, особливості їхньої будови і різноманітність. Значення плодів у житті рослин. Розвивати увагу, пам’ять та логічне мислення; виховувати любов до природи.
Обладняння: колекції плодів, гербарні зв’язки з квітами і плодами, таблиці “Запліднення квіткових рослин”, “Плоди і насіння”, роздаткові картки, схеми, ноутбук.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Вчитель: а зараз давайте пригадаємо наше домашнє завдання і напишемо біологічний диктант по темі “Запилення і запліднення”.
Завдання 1: потрібно вставити слово в кінці речення, яке я зачитаю.
Завдання 2: робота з картками; потрібно написати органи квітів на картках, які вчитель роздасть учням.
Завдання 3: гра “Доповни рядок”. (Висвічується слайд №1, на якому зображені речення, які потрібно закінчити).
Завдання 4: гра “Що за квітка?”. (Висвічується слайд № 2).
Потрібно зрозуміти до якого суцвіття належать певні види квітів – груша, морква, конюшина, соняшник, черемха.
Вчитель зачитує цитату, - “Вскоре затем семена развиваются в завязи сочной, в лоне плодов наливных зреют и спеют они. Так завершается круг, но за ним начинается новый.”
Вчитель: дійсно, насіння визріває у соковитій зав’язі у середині плоду. Що ж таке плід?Яке його значення у житті квіткових рослин?. (Висвічується слайд №3 – тема уроку).
Розповідь вчителя “Плід – це видозмінена у процесі запліднення квітка. (Слайд №4 – малюнок плода). Плід складається з насіння та оплодня. Оплодень – це стінка плоду. Він захищає насіння від висихання, холоду, механічних пошкоджень і сприяє поширенню насіння. Плід утворюється із зав’язі маточки, але в його утворенні можуть приймати участь і інші частини квітки. Наприклад: у формуванні плода суниці участь бере і квітколоже. Іноді плоди утворюються без запліднення, тоді в них відсутнє насіння. Наприклад: деякі сорти винограду, з якого роблять ізюм. Плоди розрізняють за формою, розміром, забарвленням. (Слайд №5). За характером оплодня розрізняють – сухі (біб, горіх, стручок) та соковиті (ягода, кістянка, яблуко). А зараз, ми з вами перепочинемо і переглянемо цікавий відео сюжет про сухі та соковиті плоди.”
Вчитель: за кількістю насінин плоди поділяють на однонасінні (сім’янка соняшника) та багато насінні (плід кавуна). В оплодні розрізняють три шари:
Перший шар – зовнішній (екзокарп);
Другий шар – середні (мезокарп);
Третій шар – внутрішній (ендокарп).
Соковиті плоди з м’ясистим соковитим оплоднем, у якому містить 70-80% води. До соковитих плодів належать: кістянка (вишня, слива), ягода (помідор,виноград), яблуко, гарбузина (диня, кавун , огірок), помаранча, суничина, багатокістянка (малина).
Сухі плоди – плоди, у яких оплодень сухий, шкірястий або здерев’янілий, з незначним вмістом води. Вони є розкривні і нерозкривні, багатонасінні та однонасінні. До сухих плодів належать: зернівка (пшениця, жито), сім’янка (соняшник. кульбаба), горіх (ліщина, гречка, бук), листянка (біб, стручок, коробочка). (Слайд №6 – види сухих плодів).
Гра “Крученики”. Хто швидше скаже правильні назви сухих та соковитих плодів.
І Т Я К С К А Н – кістянка;
А О Я Г Д - ягода;
И А Л А М Н - малина;
Р Т Ч У С О К – стручок;
О Р О К Б К А Ч О – коробочка.
Прочитати параграф, намалювати будову кістянки у розрізі і позначити назви шарів оплодня.