Урок на тему "Плід. Будова і різноманітність плодів."

Про матеріал
На цьому уроці використано багато дидактичних ігор. А також цікава презентація та відеоматеріал. Урок є насиченим і різноманітним.
Перегляд файлу

 Тема: Плід. Будова і різноманітність плодів.

Мета: поглибити знання учнів про насінне розмноження рослин, сформувати поняття про плоди, особливості їхньої будови і різноманітність. Значення плодів у житті рослин. Розвивати увагу, пам’ять та логічне мислення; виховувати любов до природи.

Обладняння: колекції плодів, гербарні зв’язки з квітами і плодами, таблиці “Запліднення квіткових рослин”, “Плоди і насіння”, роздаткові картки, схеми, ноутбук.

Тип уроку: комбінований.

                                                               Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань учнів.

Вчитель: а зараз давайте пригадаємо наше домашнє завдання і напишемо біологічний диктант по темі “Запилення і запліднення”.

Завдання 1: потрібно вставити слово в кінці речення, яке я зачитаю.

  1. Запилення є важливою умовою… (запліднення).
  2. Потрапивши на приймочку маточки, пилкове зерно… (проростає).
  3. Проростаючи, пилкове зерно утворює… (пилкову трубку).
  4. Пилкова трубка росте через стовпчик маточки і потрапляє  до… (зав’язі).
  5. У зав’язі знаходиться … (насінний зачаток).
  6. Коли пилкова трубка потрапляє до зародкового мішка вона … (запліднюється).
  7. Один спермій зливається з … (яйцеклітиною).
  8. Інший спермій зливається з … ( центральною клітиною).
  9. Таке запліднення має назву … (подвійне).
  10. Після запліднення з насінних зачатків утворюється … (насіння), а сама квітка перетворюється на… (плід).

Завдання 2: робота з картками; потрібно написати органи квітів на картках, які вчитель роздасть учням.

Завдання 3: гра “Доповни рядок”. (Висвічується слайд №1, на якому зображені речення, які потрібно закінчити).

  1. Квітка - це… (генеративний орган, який служить для розмноження рослин).
  2. Суцвіття бувають … (прості, складні).
  3. Запилення -  це… (процес перенесення пилкових зерен із тичинок на маточку).

Завдання 4: гра “Що за квітка?”. (Висвічується слайд № 2).

Потрібно зрозуміти до якого суцвіття належать певні види квітів – груша, морква, конюшина, соняшник, черемха.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

 

Вчитель зачитує цитату, - “Вскоре затем семена развиваются в завязи сочной, в лоне плодов наливных зреют и спеют они. Так завершается круг, но за ним начинается новый.”

Вчитель: дійсно, насіння визріває у соковитій зав’язі у середині плоду. Що ж таке плід?Яке його значення у житті квіткових рослин?. (Висвічується слайд №3 – тема уроку).

  1. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь вчителя “Плід – це видозмінена у процесі запліднення квітка. (Слайд №4 – малюнок плода). Плід складається з насіння та оплодня. Оплодень – це стінка плоду. Він захищає насіння від висихання, холоду, механічних пошкоджень і сприяє поширенню насіння. Плід утворюється із зав’язі маточки, але в його утворенні можуть приймати участь і інші частини квітки. Наприклад: у формуванні плода суниці участь бере і квітколоже. Іноді плоди утворюються без запліднення, тоді в них відсутнє насіння. Наприклад: деякі сорти винограду, з якого роблять ізюм. Плоди розрізняють за формою, розміром, забарвленням. (Слайд №5). За характером оплодня розрізняють – сухі (біб, горіх, стручок) та соковиті (ягода, кістянка,  яблуко). А зараз, ми з вами перепочинемо і переглянемо цікавий відео сюжет про сухі та соковиті плоди.”

Вчитель: за кількістю насінин плоди поділяють на однонасінні (сім’янка соняшника) та багато насінні (плід кавуна). В оплодні розрізняють три шари:

Перший шар – зовнішній (екзокарп);

Другий шар – середні (мезокарп);

Третій шар – внутрішній (ендокарп).

Соковиті плоди з м’ясистим соковитим оплоднем, у якому містить 70-80% води. До соковитих плодів належать: кістянка (вишня, слива), ягода (помідор,виноград), яблуко, гарбузина (диня, кавун , огірок),  помаранча, суничина, багатокістянка (малина).

Сухі плоди – плоди, у яких оплодень сухий, шкірястий або здерев’янілий, з незначним вмістом води. Вони є розкривні і нерозкривні, багатонасінні та однонасінні. До сухих плодів належать: зернівка (пшениця, жито), сім’янка (соняшник. кульбаба), горіх (ліщина, гречка, бук), листянка (біб, стручок, коробочка). (Слайд №6 – види сухих плодів).

  1. Підсумок уроку.

Гра “Крученики”. Хто швидше скаже правильні назви сухих та соковитих плодів.

І Т Я К С К А Н – кістянка;

А О Я Г Д  - ягода;

И А Л А М Н  - малина;

Р Т Ч У С О К – стручок;

О Р О К Б К А Ч О – коробочка.

  1. Оцінювання учнів.
  2. Домашнє завдання.

Прочитати параграф, намалювати будову кістянки у розрізі і позначити назви шарів оплодня.

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
18 січня 2022
Переглядів
682
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку