Позаурочний захід на тему:
«ПОДОРОЖ СТОРІНКАМИ КАЗОК» для 4 класу
Діти сьогодні ми помандруємо в країну козок. А ви знаєте де живуть казки?
Вчитель: Сьогодні ми будемо подорожувати країною казок. Хто з вас не починав своєї мандрівки в життя саме з цієї простої, але дивовижної багатої казки? Казка дає нам ключ до розуміння багатьох таємниць. Її доступність, простота, допомогли донести до нас глибоку мудрість народу. Вони вчать нас відрізняти хороше від поганого, поважати добро, правду і боротися зі злом та кривдою. А ще у казок щасливий кінець.
Упродовж усього життя ми звертаємося до книги. Батьки читали вам казки, вірші, співали пісні , коли ви ще і говорити добре не вміли. З дитячих років книжка допомагала вам пізнати себе і зрозуміти світ, що вас оточує. І чим би ви в школі не захопилися - історією, географією, математикою на допомогу завжди прийде книга.
І недарма говорять, що книга - це одне із див світу. Величезний світ лине до нас зі сторінок улюблених книг. А яка ж була перша книга? Давайте згадаємо.
( Бесіда) У давні часи на землі не було книжок, бо люди ще не вміли їх робити. Але потреба записувати, передавати іншим якісь відомості, досвід, знання виникла у людей дуже давно. Тож “сторінками” найдавніших книжок ставали камені, стіни печер, сокири, вояцькі щити. Писали на всьому. Бо ж не було тоді ані паперу, ані пер чи олівців, не знали люди і літер - їх замінювали малюнками. Згодом винайшли перші абетки, додумалися писати на глиняних табличках. Та хіба на таких сторінках – цеглинах багато напишеш ? Вони були дуже важкі.
З часом люди навчилися робити зручні і легкі книги з тонкої козячої шкіри. Першу таку книжку зробили в Малій Азії, в стародавньому Пергамі у другому столітті до нашої ери. Тому папір із шкіри назвали пергаментом. А потім були книги з папірусу – це така болотяна рослина. А справжній папір на якому пишуть і сьогодні, люди навчилися робити дві тисячі років тому. Тому й почали у багатьох країнах писати на папері, саме писати, бо книги були рукописними, й одну книжку переписували, бувало, кілька років.
Минуло ще багато часу, коли з’явилося книгодрукування. В нашій країні це сталося в XVІ столітті. Ось така коротка історія появи книги.
Книга має над людиною велику владу. Над створенням книги працює багато людей: Хто вони? Скажіть, будь ласка? Так, це – письменники, редактори, художники, видавці.
Розподіл на команди.
У нас визначилися 2 команди. Кожна з них покаже своє знання казок. Пам’ятайте, тільки дружба допоможе вам дістатися щасливого кінця нашої мандрівки.
Представлення команд.
Для того, щоб розпочати наш урок, я хочу представити вашій увазі наше вельмишановне журі.
Представлення журі.
1-й конкурс. Конкурс капітанів
Запитання для 1-ї команди:
• Скільки звірів містилося в рукавичці, яку загубив дід?
(7 – мишка, жабка, зайчик, лисиця, вовк, кабан, ведмідь).
Запитання для 2–ї команди:
• Скількох звірів зустрів по дорозі колобок?
(4 – заєць, вовк, ведмідь, лисиця).
На питання відповідають капітани команд.
Перша сторінка «Чи знаєте ви казки?»
1-й уривок
Пан Коцький злякався кабана, скочив на дерево і подрався туди, де ведмідь сидів. Ведмідь як побачив, що кіт лізе до нього, почав вище лізти по дереву, та до того доліз, що й дерево не вдержало, – так він додолу впав – Гуп! – та просто на вовка, – мало не роздавив сердешного.
(«Пан Коцький»).
2-й уривок
Входить батько з сином у ліс… - Ох! Як же я втомився! – каже батько.
Тільки це сказав…Вилазть такий маленький дідок, сам зморщений, а борода зелена аж по коліна.
- Що тобі?, - питає, - Чоловіче, треба од мене?
- Хіба я тебе кликав? Одчепися!
- Як же не кликав?, - каже дідок. – Коли кликав!
- Хто ж ти такий? – питає чоловік.
- Я, - каже дідок, - Лісовий цар Ох.
(«Ох»).
3-й уривок
« «Полечу – но я до цих чудових птахів! Вони певно вб’ють мене за те, що я, такий потворний, зважився до них наблизитися! Але краще загинути від них, аніж терпіти кпини та знущання качок і курей, витримувати зимову холоднечу та голод!» - подумало каченя.» («Гидке каченя» )
4-й уривок
«- Жахливо! - вигукнула принцеса. – Я всю ніч не могла заснути. Хтозна, що в мене там було в ліжку! Я лежала на чомусь твердому, й тепер у мене все тіло в синцях! Це просто жах!
Так усі зрозуміли, що перед ними – справжня принцеса.»
( «Принцеса на горошині»)
5-й уривок
«Не журіться хазяїне. Давайте-но мені лантух та замовте пару чобіт, щоб легше було блукати лісом, і ви побачите, що вас не так уже й обділили, як вам зараз здається!» ( кіт із казки Ш.Перро «Кіт у чоботях» ).
6-й уривок
«Росте той синок та й росте – і такий став гарний, що баба з дідом не натішаться з нього.
От як підріс він, то й каже : «Зробіть мені , тату, золотий човник і срібне веселечко. (Івасик-Телесик з української народної казки «Телесик»)
Діти відгадують уривки з казок.
Молодці! Впоралися з завдання. Давайте подивимося на наші результати після 2 конкурсів.
Підведення підсумків за два конкурси. Слово журі.
Друга сторінка «Казкова пошта».
- Дорогі діти ! А що це за листи у мене на столі? Звідки вони взялися? На жодному з них немає зворотної адреси. Давайте дізнаємося від кого вони.
( Вчитель читає листи, діти відгадують від кого вони.)
Лист 1
В ліс по стежці я ходила,
Сірого вовка зустріла.
До бабусі завітала
І її я не впізнала.
Очі, зуби – все страшне!
Чи впізнали ви мене? Червона шапочка
Лист 2
У бору моя хатинка,
Приведе туди стежинка.
В мене кістяна нога,
Звуть мене … Баба Яга.
Лист 3
Друзі мої – П’єро й Артемон.
Добрими бути – для нас це закон.
Навіть страшний Карабас Барабас
Зрадити дружбі не змусить всіх нас. Буратіно
Лист 4
Моя казка всім відома,
У семи живу я гномів.
Стан тонкий, тендітна ніжка .
Хто я, друзі? … Білосніжка
Лист 5
На бал я мріяла потрапити завжди
Та шлях закритий був мені туди.
У шати одягла мене хрещена
Й подарувала туфельку для мене.
Вона блищить у сяйві кришталя.
Тож, здогадайтесь як моє ім’я . Попелюшка
Лист 6
З'їв семеро козенят, болить живіт. (Вовк)
Лист 7
Пришліть нам, будь ласка, каплі. Ми жабками об'їлись. У нас
животики розболілись. (Чаплі)
Лист 8
Ніяк не витягнемо ріпку. Тому прибути не зможемо. (Дід, баба, внучка)
- Ось ми і листи розібрали. А чи знаєте ви, що у кожної казки є своя історія створення і чарівник - письменник, який її створив. Частина казок – народні, але інша частина - це творіння неповторних талановитих майстрів – казкарів різних часів, з різних країн.
( Діти розповідають про казкарів світу).
Сторінка третя – інформаційна.
1 учень. Данія. Місто Копенгаген. Саме тут народилися Русалонька , Снігова королева, Гидке каченя та добрий чарівник Оле – Лукойє. А створив їх Ганс Крістіан Андерсен – син бідних батьків, але людина з дуже багатою фантазією. Він ніколи не мав сім’ї та своїх дітей. Але його казки стали справжніми перлами всесвітньої літератури.
2 учень. Німеччина. Місто Ганау – батьківщина двох легендарних братів Якоба та Вільгельма Грімм . Вихідці з багатодітної бідної родини. Юристи за освітою, вони збирали свої казки серед народу. Завдяки їм ми познайомились з Котом у чоботях, пані Метелицею та Сплячою красунею.
3 учень. Франція . Париж. У родині адвоката народився один з улюблених дитячих казкарів Шарль Перро. Ріс він замкнутим, але завжди умів відстоювати свою думку. Першу казку написав, коли йому було 67 років. Перро – автор казок «Попелюшка», «Синя борода», «Червона шапочка» та багатьох інших.
4 учень. Західна Україна. С. Нагуєвичі Львівської області – місце народження Івана Яковича Франка. Переважна частина творів цього письменника написана для дорослих, але казкові збірки «Три міхи хитрощів» та «Коли ще звірі говорили» призначені саме для маленьких слухачів. Пригоди хитрого Лиса Микити дивуватимуть ще не одне покоління малят.
5 учень. Росія. Москва. Тут народився великий російський поет Олександр Сергійович Пушкін. Його літературний дар вперше був помічений ще в роки навчання у ліцеї, а любов до казок з’явилася у митця після спілкування з нянею Ориною Радіонівною . Його дитячі фантазії відкрились на сторінках казок « Про попа та робітника його Балду» , «Казка про сплячу царівну» та інших.
6 учень. Італія – батьківщина Джанні Радарі . Саме цей письменник подарував світу доброго Цибулино та потяг «Блакитна стріла» . Він був дуже доброю людиною . Працював у школі вчителем початкових класів. Свої казки створював разом з учнями, які дуже його любили.
7 учень. Швеція. Стокгольм. Тут на даху будинку і до сьогодні живе кумедний Карлсон, персонаж якого придумала письменниця Астрід Ліндгрен. Якби не зламана нога авторки, ми б ніколи не дізналися про його пригоди та незвичайні витівки Пеппі Довгої Панчохи. Ліндгрен була дуже популярною на своїй батьківщині та за її межами.
Сторінка четверта «Впізнай казку за ілюстрацією».
- А чи знаєте, ви, як казки потрапляють в наші бібліотеки і будинки на полиці книгарень? Книжки з казками друкують у великих видавництвах, щоб вони стали яскравими та веселими, ілюстрації до них малюють художники – ілюстратори. Здогадайтеся до яких казок ці ілюстрації.
П’ята сторінка «Бюро знахідок»
Я в бюро знахідок, друзі
Речей багато зберігаю.
А роздати їх не можу,
Бо господарів не знаю.
Вас я прошу: поможіть!
Кому це все належить, підкажіть!
Молодці ,дітки! Чудово справились із завданням!
Вчитель: Ви молодці. Проте пропоную перейти до наступного конкурсу «Кросворд».
Шоста стрінка «Кросворд»
Питання:
Діти відповідають на питання кросворду.
Слово журі.
Сьома сторінка «Загадки»
Вчитель: Є казки різні, але зараз – казки про тварин. З давніх-давен людина обожнювала природу, бачила у всьому живому своїх побратимів, бо земля для неї була матір’ю. Саме тому в казках усі тварини постають у людській подобі. Ось і наступний конкурс пов’язаний з тваринами. Відгадайте загадки і впишіть на аркуші відповіді.
1. Хоч у нього й шубка є,
Коли холодно стає,
Він не їсть тоді, не п’є,
І не ходить, не гуляє,
А у ліжко спать лягає.
Ведмідь.
2. Я руда, низького зросту,
Хитра я і довгохвоста,
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м’ясо.
Вовку-брату я сестриця,
А зовуть мене …
Лисиця.
3. Гострі кігті маю –
В подушки ховаю.
Лазить все на плотик,
А зоветься …
Котик.
4. Має клешні, довгі вуса.
Я і сам його боюся,
Бо щипає, мов гусак,
Ну, а звуть щипавку …
Рак.
Діти відгадують загадки.
Вчитель: Діти, а зараз я вам пропоную написати якомога більше казок із згаданими героями-тваринами.
Діти зачитують згадані казки.
Вчитель: Які ви молодці, багато пригадали казок. Казки, як мудрі і вірні друзі, знайомлять з чарівним світом, роблять вас добрішими, розумнішими, кмітливішими. Пропоную наступний конкурс «Вікторина», тут я перевірю, як швидко ви знаходити правильну відповідь.
Сторінка восьма «Вікторина»
1. Хто перехитрив Колобка? (Лис)
2. Хто врятував Івасика Телесика? (Гусеня)
3. Куди потрапила стріла Івана Царевича? (У болото)
4. З чого зробив дід бичка? (З соломи)
5. Скільки тварин тягнули ріпку? (Три)
6. Кого перелякав Пан Коцький? (Зайця, ведмедя, кабана)
7. Чим ловив вовк рибу? (Хвостом)
8. Хто прогнав Козу Дерезу? (Рак)
9. Як звали хлопчика розміром з горошину? (Котигорошко)
10. Як звали мишенят з казки «Колосок»? (Круть-Верть)
11. Чи побралися Журавель і Чапля після сватання? (Ні)
12. Що загубив дід, ідучи лісом? (Рукавичку)
13. Хто їв пиріжки у казці «Колосок»? (Півник)
14. Що зварила лисичка, щоб почастувати журавля? (Кашу)
15. Скільки бочок смоли і возів конопель потрібно було Кирилу Кожум’яці для битви зі Змієм? (Дванадцять)
16. Що дала кобиляча голова дідовій дочці? (Достаток і красу)
17. Хто вигнав мишенят Крутя і Вертя із-за столу? (Півник)
18. Хто допомагав дівчинці із казки «Гуси-лебеді»? (Пічка, річка, яблунька)
19. Яке яйце знесла Курочка Ряба? (Золоте)
20. Скільки табунів качок просили кривеньку качечку полетіти з ними? (Три)
21. Чи потоваришувала лисичка з журавлем? (Ні)
22. Як звали півника з казки «Колосок»? (Голосисте горлечко)
23. Хто допоміг дівчинці з казки «Золотий черевичок»? (Верба і криничка).
24. Як Аліса потрапила в Країну Див (Читала на березі річки книжку і задрімала)
Діти відповідають на питання вікторини
Дев’ята сторінка « Виправ помилки у казці»
1. «Жила-була на світі дівчинка. Звали її Зелена Шапочка.
Покликала її тітонька і попросила :
- Піди до дідуся і віднеси йому футбольний м’яч і кеди.
- Добре!- сказала Жовта Кепочка , узяла булочки і пішла».
2. «Жила - була Коза. І було у неї семеро гарненьких маленьких кошенят.
Одного разу зібралась вона до лісу і говорить своїм пухнастим діточкам:
- Кошенята мої, піду-но я на ставок, наловлю для вас рибки. А ви будьте пильні!»
Десята сторінка « Назвати казку за поясненням»
1. Цей дім ніхто не будував, жити в ньому мали право лише п’ять братів, але в скрутну хвилину вмістилося майже все лісове царство (Рукавичка)
2. Мандрував дорогами все своє життя. Співав пісні, вважав себе невловимим, та нарешті пісня його обірвалась на півслові. (Колобок)
3. Коли годинник б’є дванадцять разів, багатство перетворюється на бідність і можна загубити те, що потім принесе щастя. Хто і що загубив? (Попелюшка – Черевичок)
4. Красень-чоловік у повному розквіті сил. Високо літає, але низько ніколи не падає. Полюбляє варення, одночасно він – нянька, друг, привид та джентльмен. (Карлсон)
5. Не бик, а реагує на червоні чоботи. Не вірменське радіо, але любить обдурити. Не жінка, але примусила всіх, щоб повтікали з хати. Улюблене дерево – клен. Боялася знаку на тілі. (Коза-дереза)
6. Неперевершений шибеник, представник сімейства овочів. Скоїв правопорушення і сидів за гратами. (Чиполіно) .
7. Зріст приблизно 2 см 54 мм , ліжко – горіхова шкарлупа, покривало – трояндова пелюстка. Хто це?(Дюймовочка)
8. Ви вірите в дитяче кохання? А воно може подолати багато перешкод. Власне, перешкоди долала вона, а він ніяк не міг скласти одне слово із льоду. Назвіть це слово і казку, де дівчинка і хлопчик були головними героями.(Снігова королева)
9. Цій героїні російської народної казки сонце було абсолютно заборонено (Снігурочка)
10. Сидів у бочці і тремтів за своє життя. А потім, дякуючи тому, що було в цій бочці, став повелителем, бо відрізнявся від усіх, хто він і з якої казки? (Лис, „Фарбований лис”)
Вчитель: Ви молодці. Пропоную перейти до наступного конкурсу «Цікавий квадрат». Перед вами розкидані букви, з допомогою яких вам необхідно скласти слова, пов’язані з казками.
Діти виконують завдання.
Вчитель: Молодці! Ви всі добре знаєте українські казки. Тепер ви знаєте, що казка – це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні, прислів’я. Вивчайте казки, переказуйте їх і нехай вони ідуть світом, нехай живуть серед нас і після нас, хай виховують синів і дочок нашої землі, нашого народу, вчать, як треба по правді жити. Для оголошення результатів я надаю слово нашому вельмишановному журі.
Слово журі. Оголошення результатів.
Нагородження переможців.
1