Розробка уроку з біології для 7 класу на тему "Покриви тіла тварин, їхня різноманітність та значення". Матеріал спрямований на ознайомлення учнів із загальними принципами будови покривів тіла тварин, визначення особливостей будови покривів тварин різних систематичних груп в залежності від способу життя та середовища існування.
План:
1. Загальні принципи будови покривів тіла тварин;
2. Функції покривів тіла тварин;
3. Похідні покривів. Пристосування до захисту та нападу;
4. Лабораторне дослідження особливостей покривів тіла хребетних тварин.
Тема. ПОКРИВИ ТІЛА ТВАРИН, ЇХНЯ РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТА ФУНКЦІЇ
Мета уроку:
освітня: розглянути особливості захисту організму від впливу навколишнього середовища у тварин, ознайомити учнів із загальними принципами будови і різноманіттям покривів тіла тварин;
розвивальна: розвивати вміння порівнювати об'єкти та процеси, робити висновки та використовувати раніше здобуті знання;
виховна: виховувати любов до природи та бережливе ставлення до неї.
Обладнання й матеріали: таблиці, схеми або слайди презентації із зображенням особливостей будови покривів тіла представників різних груп тварин, опудала та вологі препарати тварин.
Базові поняття і терміни уроку: покриви тіла, зовнішній скелет, панцир, шкіра, кутикула, луска, пір'я, шерсть, голки.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП. (2 хв.)
Повідомлення теми та мети.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. (5 хв)
Гра «Телефонний код».
Розшифруйте та поясніть значення термінів.
94361 – шкіра
57741 – луска
7533 – слиз
315633 – залози
6266 – перо
47734751 – кутикула
83735 – хітин
926770 – шерсть
43273 – кігті
6623 – роги.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ ( 3 хв).
Імператорські пінгвіни здатні витримати кількаденні морози, коли впродовж антарктичної полярної зими температура повітря знижується до
–70°С. Помпейські черви здатні виживати при високих температурах. Вони прекрасно себе почувають за +80°С, а при зниженні температури гинуть. Слон може з легкістю витримати постріл легкої мисливської рушниці. Паразитичні черви витримують агресивне середовище в кишечнику тварин, а пустельні ящірки обходитись без води при температурі +57°С. Які утворення допомагають тваринам переносити такі екстремальні умови?
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (20 хв).
Розповідь учителя з елементами евристичної бесіди
1. Загальні принципи будови покривів тіла тварин.
Структура покривів тіла тварин значною мірою залежить від умов існування тварини. Якщо умови існування є важкими з дією якихось екстремальних факторів (надмірна сухість, холод, солоність тощо), то покриви тіла є щільними, часто багатошаровими і можуть мати значну товщину. Якщо в середовищі існування тварини не спостерігається різкої зміни параметрів середовища (водойми зі сталою температурою), то щільність і товщина покривів менша, а їх проникність для речовин вища.
Складання схеми
Різноманіття покривів тіла тварин
Одношаровий епітелій з кутикулою Багатошаровий епітелій та дерма
в безхребетних в хребетних
Якщо безхребетні тварини не мають зовнішнього скелета, як членистоногі, то їхні покриви зазвичай представлені кутикулою. Незважаючи на незначну товщину, у деяких випадках хімічний склад кутикули дозволяє тваринам виживати в дуже суворих умовах. Так, деякі нематоди живуть навіть в оцті. У кільчаків кутикула із м’язами, які розташовані під нею, утворює єдину структуру — шкірно-м’язовий мішок.
Зовнішні покриви членистоногих зовні здаються однаковими. Але вони, хоч і мають спільну хітинову основу, значно різняться іншими речовинами, які в ній присутні. Відповідно, суттєво змінюється проникність покривів для води. Саме тому ракоподібним важко вижити на суходолі. Випаровування води просто крізь панцир для них є суттєвою проблемою. Комахи і павукоподібні таких проблем зазвичай не мають.
У хребетних тварин зовнішні покриви представлені шкірою, основою якої є багатошаровий епітелій. Вона може бути голою з великою кількістю залоз (у амфібій) або вкритою якимось структурами. До таких структур у риб і рептилій належить луска. До речі, луска риб і рептилій має різне походження. У риб виділяють кілька типів луски. Найдавнішою вважають плакоїдну луску, яка у ході еволюції перемістилася до рота і перетворилася на зуби.
У птахів шкіра ззовні вкрита пір’ям. Пір’я розташовані на певних ділянках (птеридіях). Є ділянки, вільні від пір’я (аптерії).
Суцільний покрив волосся ссавців утворює міх. Він недовговічний і періодично оновлюється. Зміна волосяного покриву називається линькою.
2. Функції покривів тіла тварин
Міні-вікторина.
Дайте відповідь на запитання та поясніть, про яку функцію покривів йде мова.
1. Дикобрази харчуються всім, що знайдуть, – від гілок та кори до яблук і кульбаби. Їх тіло вкривають більше 30000 голок. Голки – це видозмінена шерсть, але гострі і тверді, немов залізо. Причому вони з зазублинами, а не прямі, тому якщо ці голки потрапляють в шкіру жертви, то залишаються там. Для чого рослиноїдній тварині така страшна зброя?
2. Невеличка прісноводна тварина гідра – безжалісний мисливець. Її «дотик» є смертельним для інших мікроскопічних мешканців водойм. Із чим це пов’язано?
3. Раз у рік раки наших водойм стають легкою здобиччю для хижаків та браконьєрів. В цей час вони активно ростуть, але стають малорухливими. Із чим це пов’язано?
4. Пуголовки жаб дихають зябрами, у дорослих амфібій зябра заміщуються легенями, однак жаби можуть проводити під водою доволі багато часу. Із чим це пов’язано?
5. В давнину вірили, якщо саламандра упаде в колодязь – вода в ньому буде отрутою. Яка особливість покривів амфібій лягла в основу цього уявлення?
6.Альпака (родичка верблюда) живе в районі екватора. Вона має густу довгу вовну. Для чого вона їй потрібна в таких кліматичних умовах?
7. Зграї риб можуть досягати чисельності у кілька мільйонів, але риби ніколи не стикаються зі своїми родичами в зграї, завдяки спеціальним органам на шкірі, які відчувають зміни в коливаннях води, вироблені їх родичами або хижаками.
8. Зазвичай їжаки не просто їдять, а «по-звірячому переїдають». Їх добовий раціон дорівнює 30 повноцінним обідам, з'їдених за день людиною. Товщина підшкірного жиру у такого ненажери може сягати до 2,5 см. Із чим пов’язана така ненаженрливість?
Складання схеми:
Функції покривів
Захист |
Напад |
Опора та рух |
Дихання |
Терморегуляція |
Секреція |
Подразливість |
Запасання |
|
3. Похідні покривів. Пристосування до захисту та нападу.
Похідні шкіри
Луски Пір’я Дзьоб Шерсть Роги Копита Залози
Презентація випереджувального домашнього завдання
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ (10 хв)
Лабораторне дослідження покривів тіла хребетних тварин.
Виконання лабораторного дослідження.
Обладнання, матеріали та об’єкти дослідження: колекції пір’я тварини, луски риб, опудала птахів, ссавців; колекції ракоподібних; вологі препарати риб, амфібій і рептилій.
2. Дослідіть вологі препарати риб і набори луски. Як луска розташована на шкірі риби? Яке значення луски в житті риб?
3. Розгляньте і дослідіть зовнішні покриви жаби. Яке значення слизу, що вкриває шкіру жаби?
4. Розгляньте і дослідіть вологі препарати ящірки чи вужа. Чим утворений покрив тіла плазунів? Яка роль лусочок на їхньому тілі?
5. Розгляньте опудало птаха. Зверніть увагу на пір’яний покрив на крилах, тулубі та хвості. Які типи пір’їн вкривають тіло птахів? Дослідіть розміщення пір’я на тілі. Яку роль відіграє пір’я в житті птаха?
Заповнити таблицю
Група тварин |
Зображення |
Особливості |
Членистоногі |
|
Міцний хітиновий панцир із восковим нальотом. |
Молюски |
|
Одношаровий епітелій із великою кількістю залозистих клітин, які виділяють слиз та речовини черепашки. |
Риби |
|
Шкіра з одноклітинними слизовими залозами, вкрита лусками. |
Амфібії |
|
гола шкіра з багатоклітинними слизовими залозами, можуть бути отруйні залози. |
Рептилії |
|
Шкіра суха, практично без залоз, вкрита роговими лусками, щитками або пластинками - похідними покривного епітелію. |
Птахи |
|
Шкіра тонка, суха, єдина залоза — куприкова. Розростання зроговілого епідермального шару шкіри утворює роговий покрив дзьоба Рогові луски вкривають пальці, цівку, а інколи і частину гомілки. Тіло вкрите пір'ям. |
Ссавці |
|
Шкіра досить еластична і має складну будову. У ній звичайно добре розвинені різні типи залоз: потові, сальні, молочні, пахучі. За рахунок верхнього шару шкіри у утворюються різні похідні: волосся, кігті, нігті, копита, роги |
V. Підсумок уроку. (3 хв)
— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
— Урок важливий, тому що…
— Мені сподобалося…
— Мені не сподобалося…
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (2 хв)
(на вибір)