Тема: Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу
Цілі уроку:
навчальна: ознайомити учнів із особливостями будови і процесів життєдіяльності павукоподібних, поглибити знання про риси пристосованості до середовища і способу життя;
розвивальна: розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, удосконалювати навички самостійного здобуття знань, уміння робити висновки;
виховна: формувати екологічну свідомість, здійснювати естетичне виховання, виховувати любов і повагу до природи.
Тема: Клас Павукоподібні. Загальна характеристика класу
Цілі уроку:
А) навчальна: ознайомити учнів із особливостями будови і процесів життєдіяльності павукоподібних, поглибити знання про риси пристосованості до середовища і способу життя;
Б) розвивальна: розвивати логічне мислення, вміння порівнювати, аналізувати, удосконалювати навички самостійного здобуття знань, уміння робити висновки;
В) виховна: формувати екологічну свідомість, здійснювати естетичне виховання, виховувати любов і повагу до природи.
Основні поняття і терміни: павуки, скорпіони, кліщі, кутикула, хеліцери, ногощупальця, ловча сітка, голово груди, павутинні залози, поза кишкове травлення, турбота про потомство, каракурт, коростяний свербун, кліщовий енцефаліт.
Обладнання: таблиці «Тип Членистоногі. Клас Павукоподібні», підручник, малюнки, фотографії представників класу Павукоподібні
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І Організаційний етап
Учитель. Відомий американський лікар Поль Брег сказав: «За гроші можна купити ліжко, але не сон; їжу,але не апетит; ліки, але не здоров’я…» Тому ми всі повинні вести здоровий спосіб життя і розумно ставитися до свого здоров’я, чого я вам і бажаю.
Мандруючи лабіринтами біологічних знань, ми протягом останніх уроків дізналися багато таємниць про життя тварин. І ви, напевно, переконалися, щоби багато знати, потрібно багато працювати. Сьогодні вам необхідно продемонструвати свої знання з дисципліни, бути уважними, старанними, активними. Епіграфом уроку я вибрала слова Генрі Форда, які повинні надихнути вас на творчу і плідну працю:
Зібратися разом – це початок.
Триматися разом – це прогрес
Працювати разом – це успіх.
ІІ Актуалізація опорних знань
Розминка (усно)
Що собою являє планктон?
Які представники ракоподібних є основним джерелом їжі для найбільших тварин на Землі? Яких?
Яких ракоподібних людина вживає у їжу?
Які ряди належать до класу Ракоподібні?
Вправа «Так чи ні»
(Учитель зачитує твердження, а учні письмово записують відповіді: так чи ні)
Тіло ракоподібних складається з голово грудей і черевця (так).
У ракоподібних 5 пар ходильних ніг (так).
Кровоносна система річкового рака замкненого типу (ні).
Міцності кутикулі надає хітин (так).
Порожнина тіла ракоподібних – міксоцель і заповнена водою (ні).
Зелені залози – це органи виділення ракоподібних (так).
Відділ Членистоногі називається так тому, що їх тіло поділене на сегменти (ні).
За типом живлення річкові раки – хижаки (ні).
На голово грудях є дві пари вусиків, органи чуття, ногощелепи, складні очі (так).
Очі розміщені нерухому (ні).
На перших 3-х парах ходильних ніг є клешні (так).
Якщо рак втрачає клешню, то на її місці виростає нова (так).
Метод «Взаємоперевірка». Учні обмінюються зошитами і оцінюють один одного.
Індивідуальні завдання
Продовжіть речення:
Ракоподібні переважно мешкають …
Додаткової міцності панциру надає …
До органів травної системи рака належать …
Тип розвитку річкового рака …
Опрацюйте малюнок. Які частини тіла річкового рака позначені на малюнку?
Віднайдіть правильну відповідь:
1. Азотовмісний полісахарид, який входить до складу покривів членистоногих це
а) целюлоза; б) хітин; в) мурен; г) глікоген.
2. Рідина, що циркулює судинами і в проміжках між органами у безхребетних тварин з незамкненою кровоносною системою – це
а) кров; б) лімфа; в) гемолімфа; г) тканинна рідина.
3. Укажіть скільки вусиків у річкового рака:
а) одна пара; б) дві пари; в) три пари; г) вусики відсутні.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Біологія – наука про живу природу, чим більше людина її вивчає, тим більше робить для себе відкриттів. А давньокитайська мудрість говорить «Вважай нещасливим той день і ту годину, коли ти не засвоїв нічого нового». Тож давайте разом вирушимо до країни знань.
Сьогодні ми з вами розпочнемо вивчення тварин, які в одних людей викликають страх, огиду, а в інших – захоплення. Одні вважають їх мудрими, могутніми, цілителями, раніше їм поклонялися, будували храми, інші бачать їх підступними і злими. Існує багато міфів і легенд про цих тварин. Належать вони до класу Павукоподібні.
Повідомлення теми і мети уроку
Про що ви б хотіли дізнатися сьогодні на уроці? (Учні висловлюють свої очікування).
ІV. Вивчення нового матеріалу
Загальна характеристика класу (бесіда, розповідь, демонстрація)
Відомо близько 60 тис. видів
Павукоподібні – лише наземні членистоногі.
За типом живлення – хижаки та паразити.
Тіло складається з головогрудей і черевця.
Цікаві факти про павуків:
Укус павука каракурта або Чорної Вдови є смертельним. Дія його отрути перевищує в 15 разів отрута гримучої змії. Проте його поширення по тілу людини можна і зупинити, якщо протягом 1 хвилини після укусу припекти його.
Найдавніша павутина налічує більше 100 млн. років і була знайдена в застиглому бурштині.
Павутину до цих пір не вдається відтворити в лабораторії.
Самка павука може відкласти яйця, навіть не будучи запліднена.
Деякі павуки можуть жити понад 30 років.
Тарантул здатний прожити без їжі 2,5роки.
Якщо б спроектувати павутину, яка в обхваті зможе огорнути землю в районі екватору, то її вага буде приблизно 350грам.
Особливості зовнішньої будови і покривів
а) Гіганти і карлики
Найбільший павук на Землі – був виявлений в квітні 1965 року в Венесуелі. Це була самка гігантського павука-птахоїда з розмахом лап 28 см.
Найменший представник класу був знайдений в Західному Самоа на висоті 600 метрів над рівнем моря в січні 1965 року. Його розмір становив 0,43 мм. Це приблизно розмір крапки, що поставили друкованим шрифтом.
б) Відділи тіла та покриви
Із 6 пар кінцівок 4 пари – це ходильні ноги, ще дві пари є пристосуванням для захоплення та утримування їжі (хеліцери) та органами дотику та смаку (педипальпи). Педипальпи у окремих видів перетворюються на ходильні ноги або клешні (у скорпіонів).
На черевці кінцівки перетворились на павутинні бородавки (3 пари), на верхівках яких відкриваються протоки павутинних залоз. Вони виділяють рідину, яка на повітрі швидко застигає у вигляді павутинної нитки.
Тіло вкрите гнучким хітиновим панцирем на якому є численні волоски та щетинки. М’язи кріпляться до хітинового панциру.
Особливості внутрішньої будови та процесів життєдіяльності
Травна система:
Складається з передньої, середньої і задньої кишки.
Починається ротовим отвором, який переходить у глотку із сильними м’язами. У глотку відкриваються протоки травних залоз (печінки і слинних залоз). Глотка переходить у кишечник з численними сліпими відростками, які збільшують його поверхню і сприяють кращому всмоктуванню поживних речовин.
Травлення позакишкове. Павук вводить травні соки у тіло жертви. Коли її внутрішні органи перетравляться до напіврідкого стану, він висмоктує їх.
Дихальна система:
Органи дихання павукоподібних – легені і трахеї.
Легені відкриваються назовні на нижньому боці черевця. Вони нагадують заглиблені всередину тіла зябра.
Трахеї – це заповнені повітрям трубочки, що пронизують усе тіло та підходять до всіх внутрішніх органів, де відбувається газообмін.
Кровоносна система:
Не замкненого типу.
Серце розташоване на спинному боці черевця. Від нього відходять судини.
Видільна система
Складається з кількох пар замкнених між собою трубочок – мальпігієвих судин, які розміщені у порожнині тіла. Вони є виростами кишки з яких продукти життєдіяльності потрапляють у кишечник.
Нервова система та органи чуття:
Складається з головного мозку, що утворився внаслідок злиття гангліїв і черевного нервового ланцюжка, ганглії якого зливаютьсяі утворюють підглоткову нервову масу.
На головогрудях розташовані парні прості очі, зазвичай їх 8.
Органами дотику слугують педипальпи та щетинки на тілі.
Статева система
Павуки роздільностатеві тварини, характерне явище статевого диморфізму. Самці дрібніші, черевце менше від голово грудей, а у самок навпаки – черевце значно більше голово грудей і має яйцеподібну форму.
У самок представлена яєчниками і яйцепроводом .
У самців – сім’янником і сім’япроводом.
Яйця самки відкладають до заздалегідь виготовленого з павутини кокона. Навесні з нього виходять маленькі павучки, схожі на дорослих особин (розвиток - прямий).
ІІІ. Узагальнення і систематизація знань.
Бесіда
Назвіть спільні та відмінні риси Ракоподібних та Павукоподібних тварин.
З яких відділів складається тіло Павукоподібних тварин, які особливості зовнішньої будови мають ці тварини.
Який тип скелету мають Павукоподібні? Яких пристосувань набули у зв’язку з життям у наземно-повітряному середовищі?
Які кінцівки мають Павукоподібні тварини? Скільки з них ходильних?
Яка спільна риса всіх Павукоподібних тварин?
Які особливості будови нервової системи та органів чуттів мають Павукоподібні?
Назвіть переваги та недоліки позакишкового травлення?
Які ознаки будови Павукоподібних дають змогу вченим віднести їх до типу Членистоногі.
Вправа «Ланцюжок»
Учні продовжують думку одне одного про головні риси класу Павукоподібні.
VІ. Підсумок уроку
Учитель. Ось і закінчується наш урок, на якому ми почали знайомитися з такими дивними, цікавими і таємничими тваринами, як Павукоподібні.
Вправа «Мікрофон»
Чи справдились ваші очікування?
Чи досягли ми поставленої мети?
Чи змінилося ваше ставлення до Павукоподібних?
Оцінювання учнів
Учитель. Нехай навчання приносить усім вам тільки радість. Урок завершено.
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати § підручника.
Скласти тести до параграфа.
Підібрати цікаву інформацію про різних представників класу Павукоподібні.