Урок на тему: "Поняттяпро інфекційні захворювання." 10 клас. Захист Вітчизни.
Мета:поглибити знання учнів про інфекційні хвороби, їх збудники, шляхи поширення, розглянути їх види, ознайомити з поняттями «епідемія», «пандемія»; розвивати вміння виробляти обґрунтовані рішення у критичних життєвих ситуаціях; виховувати почуття власної гідності і відповідальності за свої вчинки, власне здоров'я та здоров'я оточуючих.
10 клас
Дата
Тема. Поняттяпро інфекційні захворювання.
Мета: поглибити знання учнів про інфекційні хвороби, їх збудники, шляхи поширення, розглянути їх види, ознайомити з поняттями «епідемія», «пандемія»; розвивати вміння виробляти обґрунтовані рішення у критичних життєвих ситуаціях; виховувати почуття власної гідності і відповідальності за свої вчинки, власне здоров’я та здоров’я оточуючих.
Обладнання: підручник, робочий зошит, презентація, відео.
Хід уроку
1. Організаційний етап
2. Актуалізація навчальної діяльності учнів.
- До яких наслідків призвела зневага до гігієнічних норм у Середньовіччі?
-Чому внаслідок стихійного лиха може статись спалах інфекційних хвороб?
-Чи змінилась швидкість та ареал поширення планетою інфекцій? Назвіть причини, наведіть приклади.
-Чи є серед інфекційних хвороб повністю подолані? Як це довелося зробити?
3. Мотивація навчальної діяльності.
Останнім часом серед населення України і світу поширеними темпами почали розповсюджуватися хвороби, в тому числі – інфекційні. За поширеністю в усьому світі вони посідають ІІІ місце після хвороб серцево – судинної системи та пухлин. У нашій державі це пов’язано в першу чергу з тим, що у людей знизився рівень життя, ослабився імунітет, а в природі, в зв’язку з мутаціями, розповсюдилося багато збудників, що викликають інфекційні захворювання, яких раніше не було. І якщо людство побороло такі хвороби, як чума, віспа, то отримало інші, не менш страшні, а часом і невиліковні: пташиний грип, СНІД. Тому кожна молода освічена людина повинна мати уявлення про інфекційні хвороби, вміти їх розпізнавати, знати, як з ними боротися. А ви , як майбутні матері, повинні ще і добре знати, як знизити ризик захворювання своєї дитини на дитячу інфекцію.
4. Вивчення нового матеріалу: ( метод «Структурований огляд»)
(запис до словничка понять та термінів)
Інфекція – це взаємодія патогенного (хвороботворного) мікроорганізму з макроорганізмом, що проходить в умовах зовнішнього середовища.
Якщо в результаті цього порушується функція організму, то виникає інфекційна хвороба.
Інфекційна хвороба – хвороба, що викликана певним живим збудником і передається від зараженого організму здоровому та має здатність до масового поширення.
Для виникнення інфекційного захворювання потрібний певний збудник.
Питання для учнів:
Віруси - це дрібні мікроорганізми (грип,натуральна віспа, кір.)
Рикетсії – це тонкі штопороподібні мікроорганізми (висипний тиф)
Бактерії – це група одноклітинних мікроорганізмів, що мають форму паличок, куль (черевний тиф, стафілокок)
-Перегляд відеофрагменту « Бактерії та віруси»
-Що ж роблять в організмі усі ці збудники?)
В організмі людини вони викликають характерні зміни в тканинах і органах.
Питання до учнів: -
-Які шляхи передачі інфекції ви можете назвати?
Для всіх інфекційних хвороб, якими б шляхами вони не передавалися, характерна циклічність у протіканні тобто певна послідовність проявів симптомів:
І. Інкубаційний (латентний) період – прихований період ;
ІІ. Продромальний – поява загальних реакцій організму ( слабкість, головний біль, втома після сну, відсутність апетиту);
ІІІ. Період основних проявів хвороби:
а) наростання симптомів хвороби;
б) активні прояви хвороби;
в) наслідки захворювання.
Завдання: робота в парах – в опорному конспекті знайти матеріал, що стосується ознак інкубаційного періоду.
Питання до учнів:
-Що ж є характерним для інкубаційного періоду?
Питання до учнів:
- На вашу думку, хто може бути джерелом інфекції?
Хвора людина чи тварина;
Людина, що видужує
Бацило – або вірусоносій.
Ось ми і підійшли з вами до ще одного важливого питання з плану уроку: Види інфекційних захворювань. З’ясувавши, які є збудники, шляхи передачі інфекцій та циклічність хвороб, вам необхідно визначити основні види цих захворювань.
- Робота з таблицею в парах: (використовуючи роздатковий матеріал, заповнити таблицю)
Види інфекційних хвороб
Вид інфекційної хвороби |
Шляхи зараження |
Місце знаходжен-ня збудника |
Хвороби |
Інфекції дихальних шляхів |
Повітряно -крапельний |
|
|
Кишкові інфекції |
Через шлунково-кишковий тракт, шляхом вживання зараженої іжі, води; брудні руки, антисанітарія |
|
|
Кров’яні інфекції |
Кровососні членистоногі ін’єкції,переливання крові, контакти з рідинами зараженої особи |
|
|
Інфекції шкіри |
Шкіра, слизові оболонки, шляхом контакту: укуси тварин, шкіро-венеричні хвороби; передача від зараженої людини через рушник, взуття, посуд, транспорт. |
|
|
-(перевірка заповнення шляхом відповіді учнів)
В медицині існує поняття Індекс сприйняття – це кількість людей, що захворіли, із 100 людей, що були в контакті з інфікованими.
За результатами цих даних визначають загалом епідемічний та пандемічний стан.
Питання до учнів:
-Скажіть, що ви розумієте під цими поняттями? Учні відповідають прослухавши повідомлення «Епідемія та пандемія», «Свинячий грип в Україні, його профілактика та лікування»
Епідемосередок - місце виникнення епідемії.
Епідемія – поширення однієї хвороби в межах держави.
Пандемія - розповсюдження певного інфекційного захворювання на кілька держав та континентів.
5. Закріплення
- Завдання для робочих груп: Підготуйте по 2 питання з теми уроку для іншої групи.
- Які характерні особливості інфекційних хвороб ви сьогодні запам’ятали?
- У 1991-1996рр. холеру реєстрували в 14 обл. України. Механізм зараження фекально-оральний. Дайтерекомендації як уникнути зараження холерою?
6. Підсумок уроку.
«Знала, дізналася, здивувало»- висловлення думки
Виставлення та аргументація оцінок
7. Домашнє завдання.
Опрацювати конспект уроку.
Створити презентацію « СНІД – загроза людству».