ТЕМА ЗАНЯТТЯ: Пожежна профілактика на виробничих об'єктах
МЕТА ЗАНЯТТЯ:
Освітня мета: сформувати знання про основи пожежної профілактики на виробничих об'єктах, категорії пожежної небезпеки приміщень та систему забезпечення вибухопожежної безпеки об'єкта.
Виховна мета: сприяти формуванню почуття відповідальності, дисципліни, навчити здобувачів освіти працювати в групі, прислухатися до думки оточуючих.
Розвиваюча мета: вміння переносити теоретичні знання на вирішення конкретної практичної ситуації, аналізувати проблему.
Форма заняття: лекція
Тип заняття: з застосуванням новітніх освітніх технологій
Методи навчання: аналітичний, демонстраційний, проблемно - пошуковий
Форма роботи: індивідуальна, колективна
Міжпредметні зв'язки: безпека життєдіяльності, фізика, хімія
Дидактичне забезпечення: опорний конспект, посібники з охорони праці , закон
України «Про пожежну безпеку»
Структура заняття:
І. Організаційний момент (5 хв).
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань та мотивації діяльності (5 хв).
ІІІ. Актуалізація опорних знань (13 хв).
ІV. Вивчення нового матеріалу (20 хв) V. Робота в малій групі (20 хв).
VI. Загальна дискусія (7 хв).
VII. Закріплення знань та підведення підсумків (7 хв).
VIII. Повідомлення домашнього завдання (3 хв).
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організаційний момент . Привітання, перевірка присутніх, налаштування здобувачів освіти на роботу.
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань та мотивації діяльності.
Завдання:
- вивчення сутності пожежної безпеки об'єкта;
- визначення категорій пожежної небезпеки приміщень;
- ознайомлення з системою протипожежного та противибухового захисту.
Мотивація:
Під час розповіді викладач наводить статистичні дані щодо рівня пожежної небезпеки для людей (працівників). Наводить на думку, що у працівника під час робочого процесу повинен бути вироблений чіткий алгоритм дій, це допомагає дисциплінувати, підвищити продуктивність і безпеку праці.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Вправа «Світлофор» є дуже простим, але ефективним методичним прийомом. Під час проведення опитування здобувачі освіти сигналізують викладачу, чи знають вони відповідь на питання (зелена смужка – готовий відповідати, червона смужка – не готовий відповідати, жовта смужка – сумніваюсь у своїй відповіді). Позитивним моментом у цій ситуації, є те що під час проведення опитування, пасивність неприйнятна. Хочеш – не хочеш – треба підняти картку, тим самим показуючи чи знаєш ти відповідь на питання.
Питання для актуалізації знань:
1. Дайте визначення поняттю «пожежа».
2. Які класи пожеж виділяють чинні нормативи?
3. Поясніть, що розуміють під пожежною безпекою об'єкта.
4. На які види поділяється горіння за швидкістю поширення полум'я?
5. Які показники пожежної небезпеки речовин і матеріалів?
6. У чому полягає особливість горіння твердих і рідких горючих матеріалів?
7. У чому полягає особливість горіння пилоповітряних сумішів і газів?
8. Як поділяються за схильністю до горіння всі будівельні матеріали?
9. Що таке вогнестійкість будівельних конструкцій і як класифікуються будівлі та споруди за ступенем вогнестійкості?
10.Як поділяються будівлі та приміщення за вибухо-небезпечністю?
IV. Вивчення нового матеріалу.
Викладач пояснює новий матеріал та контролює процес засвоєння учнями знань. Пояснення нового матеріалу супроводжується презентацією та використанням наочного ілюстративного матеріалу у вигляді опорних конспектів.
V. Робота в малій групі .
Здобувачі освіти об'єднуються у групи (кількість 5-6 чоловік). Протягом 20 хвилин працюють самостійно та виконують завдання (додаток А), (додаток Б). Здобувачі освіти користуються опорними конспектами та літературою, за потреби можуть звернутися до викладача за консультацією.
VІ. Загальна дискусія.
Час дискусії не обмежений. Викладач надає можливість виступити кожному.
VII. Закріплення знань та підведення підсумків.
Закріплення знань проводиться у вигляді бліц опитування. Викладач задає питання командам, право відповіді отримує та команда, яка швидше підніме картку, якщо учасники команди відповіли не вірно, право відповісти на питання передається іншій команді. За вірну відповідь команда отримує 1 бал. Питання бліцопитування
1. Який закон визначає загальні правові, економічні та соціальні основи забезпечення пожежної безпеки? (Закон України «Про пожежну безпеку»).
2. Хто здійснює громадський контроль за дотриманням вимог актів законодавства з питань пожежної безпеки? (Добровільними пожежними дружинами та протипожежними об'єднаннями громадян).
3. За наявності яких трьох чинників можливе виникнення пожежі (вибуху)?
(Горюча речовина, окислювач, джерело запалення)
4. На що спрямована система протипожежного та противибухового захисту? (На обмеження розповсюдження та розвитку пожеж за межі осередку при їх виникненні, на виявлення та ліквідацію пожежі)
5. Що називають здатністю конструкції зберігати несучі або огороджувальні функції в умовах пожежі? (Вогнестійкість конструкції)
6. Яка повинна біти ширина шляхів евакуації? (не менше 1м)
7. Яка мінімальна ширина дверей повинна бути на шляхах евакуації? (не менше
0,8м)
8. З яких частин складається план евакуації? (графічна і текстова)
9. Комплекс заходів, спрямованих на ліквідацію пожежі називають. (пожежогасінням)
10.Назвіть основні елементи устаткування водяного пожежогасіння на об'єктах. (пожежні гідранти, пожежні крани, пожежні рукави, насоси)
11.Назвіть види вогнегасників (вуглекислотні; повітряно-пінні; порошкові; водні; аерозольні)
Після опитування викладач пропонує здобувачам освіти висловити свої враження від заняття: Чи сподобалось заняття? Що нового дізналися на занятті?
Що не сподобалось на занятті?
VIII. Повідомлення домашнього завдання.
Перелік використаних джерел:
1. Гандзюк М.П., Желібо Є.П., Халімовський М.О. Основи охорони праці. – К.:
Каравела, 2004. – 408 с.
2. Ткачук К. Н., Халімовський М. О., Зацарний В. В. та ін. Основи охорони праці:
Підручник. – 2-ге вид., допов. і перероб. – К.: Основа, 2006. – 444 с.
3. Основи охорони праці: Підручник / За ред. проф. В.В.Березуцького – Х.: Факт, 2005. – 480 с.
(додаток А)
Командам видаються два види карток, на одних указані категорії пожежної небезпеки приміщень, на інших характеристика що відноситься до категорії. Учасникам команд необхідно у правильному порядку підібрати відповідність категорії наведеній характеристиці.
Горючі гази, легкозаймисті речовини з t° спалаху не більше 28°С в такій кількості, що можуть утворюватися вибухонебезпечні парогазоповітряні суміші, при спалахуванні яких розрахунковий надлишковий тиск вибуху в приміщенні перевищує
5кПа. Речовини і матеріали, що здатні вибухати та горіти при взаємодії з водою, киснем повітря або одне з одним, в такій кількості, що розрахунковий надлишковий тиск вибуху в приміщенні перевищує
5кПа.
Вибухонебезпечний пил і волокна,
легкозаймисті рідини з t° спалаху більше 28°С та горючі рідини з температурних умов і в такій кількості, що можуть утворюватися вибухонебезпечні пилоповітряні або пароповітряні суміші, при спалахуванні яких розвивається розрахунковий надлишковий тиск вибуху в приміщенні, що перевищує 5кПа.
Додаток Б
Завдання: Учасникам команд необхідно визначити елементи порошкового вогнегасника.
№ поз. |
Визначення |
1 |
Сопло |
2 |
Чека |
3 |
Важіль |
4 |
Монометр |
5 |
Рукоятка |
6 |
Заряд (порошок) |
7 |
Запорно – пусковий пристрій |
8 |
Робочий газ |
9 |
Сифонна трубка |