Конспект уроку розроблений для учнів 6 класу за стандартами НУШ із дотриманням ключових компетентностей. На уроці учні набудуть вмінь висловлювати власну думку усно й письмово, критично й системно мислити, виявляти ініціативність,здатність логічно обґрунтувати позицію, конструктивно керувати емоціями, розв'язувати проблеми, приймати рішення.
Конспект уроку з української мови
6 клас
Тема. Прикметник як частина мови.
Мета. Поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, формувати загальнопізнавальні вміння відрізняти прикметник від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички правильного й доречного використання прикметників в усному та писемному мовленні; розвивати культуру усного й писемного мовлення, увагу, пам'ять; збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати інтерес до рідної мови.
Тип уроку. Урок засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: Заболотний О. В. Українська мова: підруч. Для 6-го кл. закл. заг. серед.освіти. – Київ: Генеза, 2023.- 272 с., мультимедійна дошка.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Перевірка готовності до уроку.
Емоційне налаштування.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
Слово вчителя.
- Сьогодні на уроці ми починаємо вивчати наступну самостійну частину мови, це друг ІМЕННИКА. А яка частина мови, ви зрозумієте, коли послухаєте вірш, у якому потрібно виправити у словах деякі букви. Їх ми запишемо на дошці.
Пироги пече нам ніч П
Та смачнючі, ясна річ.
Сік новий до нас іде, Р
Зиму-зимоньку веде.
Крук здійнявся у кімнаті И
То Сергія лає тато.
На столі гречана чаша К
Їсть її охоче Саша.
Щоб здоров’я добре мати,
Треба з шилом умиватись. М
Ох, солодке любить Алла,
Моду трішки скуштувала. Е
Квітнуть квіти понад сином, Т
Поливає їх Дарина.
Темна піч вже наступає. Н
Бук рогатий лютий дуже, И
Стережися його, друже.
Наш Андрій лозу пасе, К
Катря воду їй несе.
- Прошу записати в робочі зошити число і тему уроку: «Прикметник як частина мови».
ІІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
Вилучити всі прикметники з тексту. З’ясувати, яким стало висловлювання. Зроби висновок про те, яку роль виконують прикметники в мовленні.
Мрійлива, розкішна верховинська весна квітла різноцвітними барвами, мов дитина, вбрана у чарівний вінок, з радості всміхалася, пишалася своєю красою.
Над свіжозораними нивами високо в повітрі розливалися дзвінкоголосі пісні жайворонка. У гаю ніжно загомонів соловей, і його пісня широко рознеслася по чарівній природі.
Ознайомлення з теоретичним матеріалом (ст. 156).
ІV. Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення.
Прикметник як частина мови |
Виражає ознаку предмета безпосередньо або через відношення його до іншого предмета |
|
Відповідає на питання який? Яка? Яке? Чий? Чия? Чиє? |
|
Змінюється за відмінками, числами й родами |
|
У реченні виконує роль означення |
|
Письмове виконання вправ 430, 432.
- Поміркуйте, від чого залежать рід, число й відмінок прикметника?
- Ви знаєте, що іменники можуть вживатися як синоніми, як антоніми, як багатозначні слова.
- А якими можуть бути прикметники?
1 група – доберіть синоніми до слів:
Ввічливий –
Сумний –
Сміливий –
2 група – доберіть антоніми до слів:
Солодкий –
Новий –
М’який –
3 група – складіть речення, з’ясуйте: чим виступає в реченні прикметник? Назвіть підмет та присудок, усно встановіть зв'язок слів у реченні.
На, дерева, руденька, верхівці, жила, білочка.
- Отже, чим виступають прикметники в реченні? Якими можуть бути прикметники?
V. Руханка.
Підкреслити в реченнях члени речення. Визначити синтаксичну роль прикметника, з’ясувати рід, число й відмінок кожного. Від чого залежать ці граматичні категорії прикметників?
Посаджу біля криниці червону калину.
Синє небо темніє, виблискує зірочками ясними, синім оксамитним порогом, а він сяє золотими гудзиками.
Підібрати до іменників якомога більше прикметників.
Це чудова частина мови,
Без неї нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
Йому, як другові, всміхнись.
Земля - …
А сонце - …
А небо - …
Життя - …
А очі в мами - …
А голос - …
А руки - …
А погляд -…
VІ. Підсумок уроку.
Виписати прикметники. З третіх букв виписаних слів ви отримаєте ключове слово.
Синій, добре, дорога, вчорашній, вранці, завтрашній, книжковий, високо, спереду, пізній, вночі, ранній, вперше, пташиний.
- До якої частини мови належить це слово?
- Утворіть від нього прикметник.
- На що вказує прикметник?
- На які запитання він відповідає?
- Чи змінюється за родами, числами, відмінками?
- Якого відмінка, на відміну від іменника, не має прикметник?
- Чи виступає прикметник членом речення?
На уроці я…
Дізнався…
Зрозумів…
Навчився…
Я не вмів, а тепер умію…
Найбільші труднощі…
На наступному уроці хочу…
VІІ. Домашнє завдання: параграф 49, вправа 436.