Урок на тему: "Прикметник як частина мови".

Про матеріал

Конспект уроку розроблений для учнів 6 класу за стандартами НУШ із дотриманням ключових компетентностей. На уроці учні набудуть вмінь висловлювати власну думку усно й письмово, критично й системно мислити, виявляти ініціативність,здатність логічно обґрунтувати позицію, конструктивно керувати емоціями, розв'язувати проблеми, приймати рішення.

Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови

6 клас

Тема. Прикметник як частина мови.

Мета. Поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, формувати загальнопізнавальні вміння відрізняти прикметник від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; удосконалювати навички правильного й доречного використання прикметників в усному та писемному мовленні; розвивати культуру усного й писемного мовлення, увагу, пам'ять; збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати інтерес до рідної мови.

Тип уроку. Урок засвоєння нового матеріалу.

Обладнання: Заболотний О. В. Українська мова: підруч. Для 6-го кл. закл. заг. серед.освіти. – Київ: Генеза, 2023.- 272 с., мультимедійна дошка.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Перевірка готовності до уроку.

Емоційне налаштування.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

Слово вчителя.

-         Сьогодні на уроці ми починаємо вивчати наступну самостійну частину мови, це друг ІМЕННИКА. А яка частина мови, ви зрозумієте, коли послухаєте вірш, у якому потрібно виправити у словах деякі букви. Їх ми запишемо на дошці.

 

Пироги пече нам ніч                                  П

Та смачнючі, ясна річ.

Сік новий до нас іде,                                  Р

Зиму-зимоньку веде.

Крук здійнявся у кімнаті                           И

То Сергія лає тато.

На столі гречана чаша                                К

Їсть її охоче Саша.

Щоб здоров’я добре мати,

Треба з шилом умиватись.                         М

Ох, солодке любить Алла,

Моду трішки скуштувала.                          Е

Квітнуть квіти понад сином,                      Т

Поливає їх Дарина.

Темна піч вже наступає.                             Н

Бук рогатий лютий дуже,                           И

Стережися його, друже.

Наш Андрій лозу пасе,                                     К

Катря воду їй несе.

-         Прошу записати в робочі зошити число і тему уроку: «Прикметник як частина мови».

ІІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

  1. Лінгвістичний експеримент. (Усно)

Вилучити всі прикметники з тексту. З’ясувати, яким стало висловлювання. Зроби висновок про те, яку роль виконують прикметники в мовленні.

Мрійлива, розкішна верховинська  весна квітла різноцвітними барвами, мов дитина, вбрана у чарівний вінок, з радості всміхалася, пишалася своєю красою.

                  Над свіжозораними нивами високо в повітрі розливалися дзвінкоголосі пісні жайворонка. У гаю ніжно загомонів соловей, і його пісня широко рознеслася по чарівній природі.

  1. Робота з підручником.

Ознайомлення з теоретичним матеріалом (ст. 156).

  1. Усне виконання вправи 429.
  2. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (ст. 157).
  3. Усне виконання вправи 431.

ІV. Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення.

  1. Розповідь учителя з використанням узагальнюючої таблиці про прикметник як частину мови.

Прикметник як частина мови

 

Виражає ознаку предмета безпосередньо або через відношення його до іншого предмета

Відповідає на питання який? Яка? Яке? Чий? Чия? Чиє?

Змінюється за відмінками, числами й родами

У реченні виконує роль означення

 

 

  1. Робота з підручником.

Письмове виконання вправ 430, 432.

-         Поміркуйте, від чого залежать рід, число й відмінок прикметника?

  1. Робота в групах.

-         Ви знаєте, що іменники можуть вживатися як синоніми, як антоніми, як багатозначні слова.

-         А якими можуть бути прикметники?

1 група – доберіть синоніми до слів:

Ввічливий –

Сумний –

Сміливий –

2 група – доберіть антоніми до слів:

Солодкий –

Новий –

М’який –

3 група – складіть речення, з’ясуйте: чим виступає в реченні прикметник? Назвіть підмет та присудок, усно встановіть зв'язок слів у реченні.

На, дерева, руденька, верхівці, жила, білочка.

-         Отже, чим виступають прикметники в реченні? Якими можуть бути прикметники?

V. Руханка.

  1. Диктант із коментуванням.

Підкреслити в реченнях члени речення. Визначити синтаксичну роль прикметника, з’ясувати рід, число й відмінок кожного. Від чого залежать ці граматичні категорії прикметників?

Посаджу біля криниці червону калину.

Синє небо темніє, виблискує зірочками ясними, синім оксамитним порогом, а він сяє золотими гудзиками.

  1. Творче завдання.

Підібрати до іменників якомога більше прикметників.

Це чудова частина мови,

Без неї нам не обійтись.

Ти вслухайсь в слово пречудове,

Йому, як другові, всміхнись.

 

Земля - …

А сонце - …

А небо - …

Життя - …

А очі в мами - …

А голос - …

А руки - …

А погляд -…

  1. Письмове виконання вправи 435.па
  2. Рубрика «Культура мови». Запишіть прикметники і поставте знак наголосу: одноразОвий, визвОльний, новИй, котрИй, фаховИй.

VІ. Підсумок уроку.

  1. Вибірковий диктант.

Виписати прикметники. З третіх букв виписаних слів ви отримаєте ключове слово.

Синій, добре, дорога, вчорашній, вранці, завтрашній, книжковий, високо, спереду, пізній, вночі, ранній, вперше, пташиний.

-         До якої частини мови належить це слово?

-         Утворіть від нього прикметник.

  1. Бліц-опитування.

-         На що вказує прикметник?

-         На які запитання він відповідає?

-         Чи змінюється за родами, числами, відмінками?

-         Якого відмінка, на відміну від іменника, не має прикметник?

-         Чи виступає прикметник членом речення?

  1. «Мікрофон»

На уроці я…

Дізнався…

Зрозумів…

Навчився…

Я не вмів, а тепер умію…

Найбільші труднощі…

На наступному уроці хочу…

  1. Оцінювання учнів.

VІІ. Домашнє завдання: параграф 49, вправа 436.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Настін Юлія Михайлівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
18 листопада 2023
Переглядів
702
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку