Урок на тему "Природа та господарство Апеннінського півострова. Виникнення міста Рим"

Про матеріал
Мета: познайомити здобувачів освіти з особливостями географічного положення, природою, населенням та господарством Апеннінського півострова, історією виникнення міста Рима; продовжувати розвивати вміння працювати з схемами, самостійно опрацьовувати навчальний матеріал, робити висновки, удосконалювати вміння працювати з історичною картою; виховувати толерантність і повагу до історії інших народів.
Перегляд файлу

Тема. Природа та господарство Апеннінського півострова.

           Виникнення міста Рим.

Мета: познайомити здобувачів освіти  з особливостями географічного положення, природою, населенням та господарством Апеннінського півострова, історією виникнення міста Рима; продовжувати розвивати вміння працювати з схемами,  самостійно опрацьовувати навчальний матеріал, робити висновки, удосконалювати вміння працювати з історичною картою; виховувати толерантність і  повагу до історії інших народів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручник, настінна історична карта, ілюстрації до теми, відеофрагменти.

                                          Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання.

Перевірка готовності здобувачів освіти до уроку

 

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Вчитель

Сьогодні ми з вами продовжимо вивчення історії Стародавнього світу і зупинимося на одній з наймогутніших держав стародавнього світу. Нині це - країна високої моди, пасти, вина. Вона є найбільш густонаселеною європейською державою.  У кожному регіоні свій діалект. Мешканці сусідніх регіонів можуть не розуміти один одного. У цій країні шедеврів мистецтва на один квадратний кілометр більше, ніж в будь-якій іншій країні світу. Там  немає дитячих будинків,  бездомних тварин.  Чоловіки в сім’ях страшно бояться своїх дружин. Ця країна розміщена на півострові, який за обрисами нагадує чобіток.

Я думаю, ви вже здогадалися що це за країна. (відповіді дітей).

Так. Це Італія. А як зароджувалося та розвивалося життя на Апеннінському півострові ми дізнаємося з вами сьогодні.

Ми поговоримо про географічне положення, природу та населення півострова, а також про заснування міста Рим.

Тож, розпочинаємо.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Особливості географічного положення,  природних умов та господарства

    Давньої Італії

 

 

Вчитель

Діти, ми з вами вивчали вже багато країн Стародавнього світу, нагадайте мені будь-ласка, за яким планом ми характеризуємо географічне положення країни.

(Відповіді дітей)

Так вірно, тож давайте скористаємося картою та разом спробуємо охарактеризувати географічне положення.

Відповіді здобувачів освіти.

Розповідь вчителя

Італія – країна рівнинна, вкрита лісами та луками. Жили тут землероби та скотарі. Клімат Італії м’якіший, ніж у Греції.              Від холодних північних вітрів її захищають найвищі в Європі               гори              —Альпи. Клімат               на Апеннінському півострові               тоді              був більш              помірний, ніж сьогодні. Кількість              опадів у Середній і Північній  Італії є достатньою.              Менше їх випадає у Південній Італії. По території країни               протікають досить              великі річки — По, Арно та              Тибр.               В порівнянні з Грецією Італія багата територіями , придатними для               землеробства і скотарства.              Стародавні               греки  назвали цю країну Італією, що в              перекладі означає «Країна телят».               Корисних копали тут небагато. В Апеннінських горах є поклади               міді,              олова, заліза, золота й              срібла. Багата Італія              на будівельний камінь              та глину. Землеробство, садівництво, ремесло та скотарство – основні заняття населення Апеннінського півострова. Населення півострова вирощувало ячмінь, просо, пшеницю, а також маслини та виноград. На півдні півострова, який був багатий пасовищами розводили овець, корів та кіз.

-  Порівняйте природно – кліматичні умови Італії та Греції.

-  Як ви вважаєте, чому греки були вправними мореплавцями, а римляни довго боялися моря?

 

2. Населення Стародавнього Риму

Перегляд відеофрагменту  "Давнє населення Італії"

https://www.youtube.com/watch?v=A5DbE1483SM

Бесіда

1. Які народи жили на Апеннінському півоострові?

2. Які племена справили найбільший вплив на римську цивілізацію?

Робота зі схемою "Суспільний устрій Рима" с. 138 підручника.

 

3. Заснування Рима

Перегляд відеофрагменту  "Давній Рим – столиця світу, вічне місто"

https://www.youtube.com/watch?v=_53oBQpeOqs

    Доповнення вчителя

Заснування Риму – згідно з легендами, місто засноване у 753р. до н. е. місцевими племенами, що розбили табори на семи пагорбах. За римськими легендами, рим був заснований двома братами – Ромулом та Ремом, онуками царя Нумітора.

   «Якось до Італії після тривалих пригод приплив Еней, син знатного троянця Анхіза. Із загибеллю Трої Еней з товаришами втратили батьківщину і тепер шукали нового притулку. Оселившися серед латинів, вони уклали з ним угоду. Еней одружився з Лавінією, царською дочкою. У них  народився син, який збудував місто Альба Лонга і став його царем. Згодом далекий нащадок Енея Нумітор був скинений з престолу своїм братом Амулієм. Щоб позбавитися нащадків Нумітора, Амулій зробив дочку царя Рея Сильвію весталкою.

       Та з часом в неї народилися близнюки – Ромуул і Рем. Сильвія оголосила, що вони є дітьми бога Марса. Амулій, щоб не вбивати їх власноручно, наказав кинути малюків до річки в кошику. Річка підхопила кошик і понесла течією. Хвиля винесла дітей до прибережних хащів. Дітей спочатку нагодувала вовчиця, а потім їх знайшов пастух і виростив. Ромул та Рем повернулися до Альби – Лонги і вбили царя. Нумітор, який за допомогою братів знову став царем. Дозволив їм заснувати місто на тому місці, де їх годувала вовчиця. Під час будівництва виникла сварка. Ромул убив брата і назвав місто своїм іменем».

Бесіда

1. Коли було засновано місто Рим?

2. Які спільні риси властиві легендам про заснування Рима та Києва?

3. Поміркуйте, яку роль відведено Енею – синові Афродіти, одному з найславетніших героїв Трої, - у легенді про заснування Рима.

 

4. Давньоримське суспільство

Колективна робота з підручником

Здобувачі освіти опрацьовують матеріал підручника с. 138.

Робота над поняття

 Сенат — рада старійшин, куди входили глави родів — патриції.

Робота з документом

ДІОНІСІЙ ГАЛІКАРНАСЬКИЙ  ПРО ВЛАДУ ЦАРЯ

…Ромул дав цареві такі права: щоб він очолював священнодійства і жертвопринесення, щоб               зберігав закони              та звичаї батьків,               тяжчі злочини розбирав сам, а              легші               доручав сенатові; збирав сенат і скликав  народ та              мав вищу владу під час війни…

Запитання  до документа

Які  обов’язки перед  суспільством мав цар?

 

IV.  Узагальнення і систематизація знань.

 Гра «Перлина  знань»

Учитель вибірково пропонуєздобувачам освіти витягнути з декоративної мушлі скручений папірчик, на якому написане запитання, якщо здобувач освіти не може на нього дати відповідь учитель пропонує іншій дитині з класу відповісти.

Запитання:

1. Де розташовувалася Стародавня Італія?

2. Які моря омивають Апеннінський півострів?

3. Назви найбільші річки, які протікають територією Апеннінського півострова?

4. Які природні умови характерні для Апенінського півострова?

5. Чим займалося населення Стародавньої Італії?

6. На які корисні копалини багата Італія?

7. Які народи жили на Апеннінському півострові?

8. На які групи поділялося населення?

9. Коли виникло місто Рим?

10. Як звали братів, які за легендою заснували місто Рим?

11. Які органи державного управління існували в Давньому Римі?

12. Що означає поняття "сенат"?

13. Хто керував родом в Стародавньому Римі?

 

V. Підсумки уроку

 

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 44 підручника.

Дайте відповідь на питання в робочому зошиті.

Порівняйте географічне положення, клімат, заняття населення Стародавніх Греції та Риму.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
2 квітня 2021
Переглядів
2560
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку