Урок на тему:"Природні умови і ресурси Чорного моря, проблеми їх раціонального використання.

Про матеріал
сформувати в учнів знання про фізико – географічні особливості Чорного моря, стан природних ресурсів, проблеми їх використання і охорони, визначити наявні екологічні проблеми, їхні причини та наслідки; розвивати пізнавальний інтерес, географічне мислення, вміння працювати з картою; виховувати інтерес до предмета, бережне ставлення до природи; сприяти формуванню в учнів екологічного мислення.
Перегляд файлу

Клас__8__                                                                               Дата______________

План-конспект уроку 

Урок № ____

Тема: Фізико – географічна характеристика природного комплексу            Чорного моря. Проблеми використання і охорони його вод.       

Мета: сформувати в учнів знання про фізико – географічні особливості  Чорного моря, стан природних ресурсів, проблеми їх використання  і охорони, визначити наявні екологічні проблеми, їхні причини та наслідки;  розвивати пізнавальний інтерес, географічне мислення, вміння працювати з картою; виховувати інтерес до предмета, бережне ставлення до природи; сприяти формуванню в учнів екологічного мислення.

Обладнання: фізична карта України, відео матеріал,  географічні атласи,  підручники, роздавальний матеріал

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Епіграф уроку:     Море – це вічний рух, вічне життя.(Жюль Верн)

                        

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Працюй наполегливо, швидко. старанно,щоб кожна хвилина не витрачалась марно»

 

  1. Актуалізація опорних знань
  1. «Бліцопитування»
  1. Що таке протока?

           (Протока – це відносно неширокий водний простір, що з’єднує два водних простора і розділяє суходіл. Найдовша протока – Мозамбікська, а найширша     протока Дрейка.)

 

  1. Що таке затока?

 (Затока – це частина океану або моря, яка далеко врізається в суходіл, але вільно з’єднується з океаном, або морем.)

  1. Які бувають моря залежно від розташування відносно материка?

                (Окраїнні та внутрішні)

  1. Які моря називають внутрішніми?

              (Моря, які вдаються далеко в суходіл і з’єднуються з океанами протоками. Середземне, Чорне, Азовське)

  1. Які моря називають окраїнними?
  2. (Моря, що розташовані на окраїнах материків. Берингове, Саргасове…)
  3. Що таке море?

               (Море – це частина Світового  океану, відділена від нього суходолом.)

  1. Гра «Шифровка»

Яке слово зашифровано?

Чорне море.

III. Мотивація навчальної діяльності

«Учитель» …В морі хвиля за хвилею рине,

                                     Море наче здіймається вгору,

                                      А склепіння небеснеє синє,

                                      Край свій ясний купає у морю.

                                 … Море! Море! Без краю просторе,

                                       Руху повне і разом спокою!...

     Леся Українка “Подорож до моря”

Будь-яке море, його таємнича стихія з давніх-давен привертала до себе людину. Море – одвічна загадка, що турбує людину всіма своїми проявами.

Отже, сьогодні ми будемо говорити про море.

 

Ви вже знаєте, що Україна – морська держава, то ж, протягом двох наступних уроків ми будемо вивчати природні особливості морів – Чорного і Азовського. Кожне море є природним комплексом, в якому всі компоненти взаємопов’язані.

  • Цей зв’язок компонентів Чорного моря стане предметом дослідження сьогоднішнього уроку, а епіграфом до нашого уроку будуть такі слова Жюля Верна «Море – це вічний рух, вічне життя»
  • ІУ. Повідомлення теми та мети уроку.

Тож запишіть тему уроку: (Слайд . «Фізико – географічна характеристика  природного комплексу Чорного моря.   Проблеми використання і охорони його вод.                                                                                                                                                                                                                                                                                     

Основне завдання уроку – найбільше дізнатись про  особливості природи Чорного моря та проблеми цього комплексу

 

V. Вивчення нового матеріалу

1. Картографічний практикум.(робота з картою)

Яку відстань треба подолати від нашого села до узбережжя Чорного моря, використовуючи шлях по прямій ?  ( Робота в парах). Пояснення.

      Отже, за допомогою карти, ми з вами опинилися в Чорноморському узбережжі. Чорне море – дивовижний куточок, де поєднані курортні умови, унікальні природні комплекси та стародавня історія.

2. Топоніміка назви  Чорного моря.

  (Випереджальне завдання учнів)

- Учитель. Оскільки ми вивчаємо Чорне море, дізнаймося,, звідки пішла назва. (додаток №1)

3.  «Творча лабораторія» (робота з підручником та атласами)

Характеристика Чорного моря.

А)Робота в малих експертних  группах

Вчитель. Природний комплекс Чорного моря будемо характеризувати за певним планом з яким ви можете познайомитися в індивідуальних картках. Особливості природних умов і ресурсів Чорного моря ми будемо вивчати за допомогою підручника  ( §44), карт атласу та роздаткового матеріалу.  «Експертні групи» проводять дослідження, а потім представ­ник групи повідомляє про результати дослідження. Усі учні кожної групи записують здобуту інформа­цію з даного питання у відповідну графу опорної схеми  «Характеристика природи Чорного моря». (В зошиті і на дошці)

Б) Опорна схема  - робота в зошиті і на дошці

(Клас ділять на «експертні» групи. На парту до кожної групи ставлять табличку з назвою гру­пи. «Учені-спеціалісти» отримують на свою групу картку з завданнями  Додаток №2)

  1 група « Географи»

Площа, максимальна глибина, середня глибина, довжина берегової лінії , об’єм води, береги яких країн омиває

  1.                   група «Картографи»

Берегова лінія, лимани, затоки, протоки, ост­рови, півострови, до басейну якого океану нале­жить., показати на карті

  1.                   група «Геологи»

Тектонічні структури, рельєф дна, геологічне походження уголовин

  1.                   група «Кліматологи»

Кліматичний пояс, зима - літо, температура по­вітря, кількість опадів.

  1.                   група «Гідрологи»

Температура морської води, замерзання моря, температура води на глибині, висота хвиль, течії.

  1.                   група «Біологи»

Тваринний і рослинний світ Чорного моря, природні ресурси

В). Проблемне   питання

Вчитель.     В Чорному морі на глибині 150 – 200 м. відсутній органічний світ. Чому? Я думаю, що на це запитання нам допоможуть знайти відповідь екологи.

  1.                   група «Екологи»

Природні заповідники,  забруднення моря, екологічні проблеми.

Вчитель.  Я дякую всім групам за плідну роботу і пропоную перенестися на сонячний та лазурний берег моря. ( релаксація) «Сонячний зайчик» (Уявіть себе на березі теплого моря. Сонячний зайчик зазирнув у ваші оченята. Заплющте очі. Зайчик побіг по обличчю. Погладьте його ніжно долоньками: на лобі, на щічках, на підборідді. Правда, приємно? Погладжуйте тихенько, щоб не сполохати його: голову, шийку, ручки, животик, ніжки. Раптом він заліз на комір! Погладьте його там. Він любить і пестить вас. А ви гладьте його і подружіться з ним. Прислухайтесь ще трохи до своїх відчуттів і повертайтесь до класу.)      

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1) . Прийом  «Географічна естафета» (експрес – тест).

Команди отримують різнокольорові листки з однаковими завданнями – тестами. Кожен учень виконує лише одне завдання і передає по колу іншому в команді. Перемагає команда , що першою виконує правильно всі завдання. Ключ – перевірка на дошці.

Тест.

1. Максимальна глибина Чорного моря становить:

 а)1245 м;

 б) 2245 м;

 в) 12м.

2. Чорне море взимку :

 а)замерзає;

 б) не замерзає;

 в) замерзає вузька смуга вздовж узбережжя.

3. Солоність Чорного моря становить:

 а) 17-18 %;

 б) 32-34 %;

 в) 10-12 %.

4. Площа Чорного моря:

 а) 267 тис.км;

 б) 422 тис.км;

 в) 1500 тис.км.

5. Органічний світ Чорного моря:

 а) бідний через наявність у воді сірководню;

 б) різноманітний і багатий;

 в) багатий через не замерзання моря взимку.

2) Прийом «Лови помилку картографа»

Учня викликають до настінної карти, і він по­казує об'єкти географічної номенклатури, які ви­вчили на уроці.  Завдання придумують самі ж учні класу.  І так по черзі.

3). Прийом «Озвуч поняття»

Смужка з цифрами: 422 тис .км²;  1271м.;  39 тис .км²;  2245м.;    15 – 19‰;   150 – 200м.;    2,5 тис.;   +8°С до +22°С; 2;   15 м.; 

VI. Підсумок уроку

Рефлексія.

       -   Сьогодні на уроці я дізнався…..

  • Я зрозумів що …….
  • Було  складно …….
  • Тепер я можу …….
  • Я навчився (лася) …….
  • Мене здивувало ……..
  • Урок дав мені для життя …..

   Чорне море завжди надихало поетів, письменників, художників на створення справжніх шедеврів. Тому я би хотіла, щоб до своєї валізи знань ви би поклали і цю інформацію. Під музику розповідаю (СЛАЙДИ )

  • Підійшов наш урок до закінчення і мені хочеться завершити його такими словами:

Прощай же море! Не забуду

 Твою красу, твої дари,

І довго, довго чути буду

Твій шум в далекі вечори.

О.С.Пушкін

Оцінювання учнів.

VII. Домашнє завдання

  1.  Опрацювати параграф
  2. Скласти твір-мініатюру, вірш , намалювати малюнок на тему «Чорне море».
  3. Випереджальне завдання «Екологічні проблеми Азовського моря»

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
10 березня 2022
Переглядів
259
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку