Клас__8__ Дата______________
План-конспект уроку
Урок № ____
Тема: Фізико – географічна характеристика природного комплексу Чорного моря. Проблеми використання і охорони його вод.
Мета: сформувати в учнів знання про фізико – географічні особливості Чорного моря, стан природних ресурсів, проблеми їх використання і охорони, визначити наявні екологічні проблеми, їхні причини та наслідки; розвивати пізнавальний інтерес, географічне мислення, вміння працювати з картою; виховувати інтерес до предмета, бережне ставлення до природи; сприяти формуванню в учнів екологічного мислення.
Обладнання: фізична карта України, відео матеріал, географічні атласи, підручники, роздавальний матеріал
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Епіграф уроку: Море – це вічний рух, вічне життя.(Жюль Верн)
Хід уроку
Працюй наполегливо, швидко. старанно,щоб кожна хвилина не витрачалась марно»
(Протока – це відносно неширокий водний простір, що з’єднує два водних простора і розділяє суходіл. Найдовша протока – Мозамбікська, а найширша – протока Дрейка.)
(Затока – це частина океану або моря, яка далеко врізається в суходіл, але вільно з’єднується з океаном, або морем.)
(Окраїнні та внутрішні)
(Моря, які вдаються далеко в суходіл і з’єднуються з океанами протоками. Середземне, Чорне, Азовське)
(Море – це частина Світового океану, відділена від нього суходолом.)
Яке слово зашифровано?
Чорне море.
III. Мотивація навчальної діяльності
«Учитель» …В морі хвиля за хвилею рине,
Море наче здіймається вгору,
А склепіння небеснеє синє,
Край свій ясний купає у морю.
… Море! Море! Без краю просторе,
Руху повне і разом спокою!...
Леся Українка “Подорож до моря”
Будь-яке море, його таємнича стихія з давніх-давен привертала до себе людину. Море – одвічна загадка, що турбує людину всіма своїми проявами.
Отже, сьогодні ми будемо говорити про море.
Ви вже знаєте, що Україна – морська держава, то ж, протягом двох наступних уроків ми будемо вивчати природні особливості морів – Чорного і Азовського. Кожне море є природним комплексом, в якому всі компоненти взаємопов’язані.
Тож запишіть тему уроку: (Слайд . «Фізико – географічна характеристика природного комплексу Чорного моря. Проблеми використання і охорони його вод.
Основне завдання уроку – найбільше дізнатись про особливості природи Чорного моря та проблеми цього комплексу
V. Вивчення нового матеріалу
1. Картографічний практикум.(робота з картою)
Яку відстань треба подолати від нашого села до узбережжя Чорного моря, використовуючи шлях по прямій ? ( Робота в парах). Пояснення.
Отже, за допомогою карти, ми з вами опинилися в Чорноморському узбережжі. Чорне море – дивовижний куточок, де поєднані курортні умови, унікальні природні комплекси та стародавня історія.
2. Топоніміка назви Чорного моря.
(Випереджальне завдання учнів)
- Учитель. Оскільки ми вивчаємо Чорне море, дізнаймося,, звідки пішла назва. (додаток №1)
3. «Творча лабораторія» (робота з підручником та атласами)
Характеристика Чорного моря.
А)Робота в малих експертних группах
Вчитель. Природний комплекс Чорного моря будемо характеризувати за певним планом з яким ви можете познайомитися в індивідуальних картках. Особливості природних умов і ресурсів Чорного моря ми будемо вивчати за допомогою підручника ( §44), карт атласу та роздаткового матеріалу. «Експертні групи» проводять дослідження, а потім представник групи повідомляє про результати дослідження. Усі учні кожної групи записують здобуту інформацію з даного питання у відповідну графу опорної схеми «Характеристика природи Чорного моря». (В зошиті і на дошці)
Б) Опорна схема - робота в зошиті і на дошці
(Клас ділять на «експертні» групи. На парту до кожної групи ставлять табличку з назвою групи. «Учені-спеціалісти» отримують на свою групу картку з завданнями Додаток №2)
1 група « Географи»
Площа, максимальна глибина, середня глибина, довжина берегової лінії , об’єм води, береги яких країн омиває
Берегова лінія, лимани, затоки, протоки, острови, півострови, до басейну якого океану належить., показати на карті
Тектонічні структури, рельєф дна, геологічне походження уголовин
Кліматичний пояс, зима - літо, температура повітря, кількість опадів.
Температура морської води, замерзання моря, температура води на глибині, висота хвиль, течії.
Тваринний і рослинний світ Чорного моря, природні ресурси
В). Проблемне питання
Вчитель. В Чорному морі на глибині 150 – 200 м. відсутній органічний світ. Чому? Я думаю, що на це запитання нам допоможуть знайти відповідь екологи.
Природні заповідники, забруднення моря, екологічні проблеми.
Вчитель. Я дякую всім групам за плідну роботу і пропоную перенестися на сонячний та лазурний берег моря. ( релаксація) «Сонячний зайчик» (Уявіть себе на березі теплого моря. Сонячний зайчик зазирнув у ваші оченята. Заплющте очі. Зайчик побіг по обличчю. Погладьте його ніжно долоньками: на лобі, на щічках, на підборідді. Правда, приємно? Погладжуйте тихенько, щоб не сполохати його: голову, шийку, ручки, животик, ніжки. Раптом він заліз на комір! Погладьте його там. Він любить і пестить вас. А ви гладьте його і подружіться з ним. Прислухайтесь ще трохи до своїх відчуттів і повертайтесь до класу.)
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1) . Прийом «Географічна естафета» (експрес – тест).
Команди отримують різнокольорові листки з однаковими завданнями – тестами. Кожен учень виконує лише одне завдання і передає по колу іншому в команді. Перемагає команда , що першою виконує правильно всі завдання. Ключ – перевірка на дошці.
Тест.
1. Максимальна глибина Чорного моря становить:
а)1245 м;
б) 2245 м;
в) 12м.
2. Чорне море взимку :
а)замерзає;
б) не замерзає;
в) замерзає вузька смуга вздовж узбережжя.
3. Солоність Чорного моря становить:
а) 17-18 %;
б) 32-34 %;
в) 10-12 %.
4. Площа Чорного моря:
а) 267 тис.км;
б) 422 тис.км;
в) 1500 тис.км.
5. Органічний світ Чорного моря:
а) бідний через наявність у воді сірководню;
б) різноманітний і багатий;
в) багатий через не замерзання моря взимку.
2) Прийом «Лови помилку картографа»
Учня викликають до настінної карти, і він показує об'єкти географічної номенклатури, які вивчили на уроці. Завдання придумують самі ж учні класу. І так по черзі.
3). Прийом «Озвуч поняття»
Смужка з цифрами: 422 тис .км²; 1271м.; 39 тис .км²; 2245м.; 15 – 19‰; 150 – 200м.; 2,5 тис.; +8°С до +22°С; 2; 15 м.;
VI. Підсумок уроку
Рефлексія.
- Сьогодні на уроці я дізнався…..
– Чорне море завжди надихало поетів, письменників, художників на створення справжніх шедеврів. Тому я би хотіла, щоб до своєї валізи знань ви би поклали і цю інформацію. Під музику розповідаю (СЛАЙДИ )
Прощай же море! Не забуду
Твою красу, твої дари,
І довго, довго чути буду
Твій шум в далекі вечори.
О.С.Пушкін
Оцінювання учнів.
VII. Домашнє завдання