Урок для учнів 7 класу з географії
Тема уроку. Природні зони Австралії.
Мета уроку: формувати в здобувачів освіти знання про унікальність органічного світу природних зон Австралії; виявити причину цієї унікальності;
розширювати уявлення про різноманітність нашої планети на прикладі вивченого континенту
сприяти вихованню в учнів бережливого ставлення до природи.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: карта світу, шаблони, атласи, підручники, модель Австралії, коралові поліпи, малюнки тварин Австралії.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Географічна розминка.
А чи достатньо корисних копалин запасає?
10)Якби гори перенести зовсім в інший бік,
Чи змінився трохи б клімат і цей материк?
11)На материку достатньо і малих, й великих рік,
Та хто може пояснити, що таке є Куперс-Крік?
12) Те, що всі річки течуть, це учні знають,
Та яке у них положення, й куди вони впадають?
13) Де австралійцям бідним воду брати,
Невже від спраги доведеться помирати?
14) В Австралії пустелі віднайдіть,
Запам’ятайте та на карті покажіть.
ІV. Робота за темою уроку.
Слова вчителя. Унікальність і своєрідність органічного світу Австралії пояснюється тим, що даний материк довгий час перебував в ізоляції.
Де й зберігся певний видовий рослинний та тваринний світ.
Ендеміки. З грецької—місцевий, рослини та тварини, які живуть лише в певному, обмеженому районі.
Робота з підручником та атласом. Розглянути малюнки тварин та записати їх представників у зошит. (Коала, дикий собака динго, великий рудий кенгуру, терміти, звичайний вомбат, кукабарра, ему-нелітаючий птах, смугаста крилатка (риба-зебра), плащеносна ящірка, опоссум-медоїд).
Слова вчителя. А тепер нанесемо трафарет материка Австралія на дошку та в робочі зошити. Північна частина материка знаходиться в природній зоні вологих тропічних лісів. Ця зона займає приблизно 2% території материка.
Досить дивні ці ліси,
Повні справжньої краси.
Царство тут рослин велике,
Переважно епіфіти.
Гірлянди квітів тут звисають,
Ліани пальми обплітають.
І дивне дерево—баньян,
Що паразитом тут росте,
Корінням інших обплітає,
І до смерті дерева веде.
Крім ліан, поширені евкаліпти (до 600 видів), фікуси, різні види пальм, клени, горіхи.
Наступна зона—це зона мусонних і субекваторіальних лісів, яка займає північну частині Австралії. На червоних фералітових ґрунтах ростуть пальми, фікуси, евкаліпти, різноманітні деревовидні папороті. Евкаліпт не дає тіні та дає цінну деревину. Любить вологий ґрунт, росте поблизу озер, річок, морського узбережжя. Він швидко осушує болотисту місцевість, за що його називають «дерево-насос».
Наступна зона—зона саван (країна трав)
У країні трав трапляються поодинокі дерева: евкаліпти, акації, пляшкові дерева, які у своєму стовбурі накопичують воду. Жовто-червні ґрунти дуже родючі. Коли немає дощів, то все вигоряє від спеки, але коли піде дощ, то трава піднімається в ріст людини.
Зона пустель та напівпустель. Вона займає найбільшу площу в Австралії—65%. На червоних ґрунтах з окисом заліза розміщуються зарості кущів з акацій та евкаліптів, що називається скребом. На території зони багато пустельних місць без рослинності. Із тварин у пустелях та напівпустелях живуть великі червоні кенгуру, валлабі, собака динго, єхидна, страус ему, трав’яні папуги, багато змій та ящірок.
Зона вічнозелених лісів та чагарників. Південна частина Австралії дуже змінена під впливом господарської діяльності людини. Сюди завезено багато культурних рослин—кавове дерево, цукрова тростина, цитрусові, ананаси, банани. Центральні рівнини зайняті пасовищами. Значні площі колишніх пасовищ перетворились на пустелі.
V. Закріплення матеріалу.
Метод відшукай помилку.
Лист Незнайки з Австралії. «Привіт, Знайку! З австралійським вітанням до тебе твій друг, Незнайко. Після подорожі на Місяць я приземлився в Австралії—найвологішому материку земної кулі. Все, що тут є, зовсім не таке, як у нас. У січні тут спекотне літо, а у червні ще спекотніша зима. Майже 90% материка займають пустелі. В невеликих лісах на заході можна побачити дуже цікавих тварин: кенгуру, коалу, вомбата, лева, тигра та дикого собаку динго. Але треба закінчувати, поспішаю на ракету…»
VІ. Підсумок уроку.
1) У чому своєрідність материка Австралія?
2) У чому полягають особливості розміщення природних зон на території Австралії?
3) Які природні зони займають в Австралії найбільші площі?
4) Чим пустелі Австралії відрізняються від африканської пустелі?
5) Чому австралійський уряд у наш час суворо контролює як вивезення, так і ввезення представників рослинного та тваринного світу на територію материка?
6) Які види господарської діяльності вплинули на зміну природи материка?
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал підручника, заповнити таблицю. Нанести на контурну карту рослинний та тваринний світ.
Назва природної зони |
Географічне положення |
Особливості клімату |
Ґрунти |
Рослини |
Тварини |
|
|
|
|
|
|