Даний урок у вигляді уроку - мандрівки. При вивченні даної теми використано інноваційні методи роботи.
Тема уроку: Найбільші рівнини і гори Євразії. Сейсмічно активні області.
Мета уроку:
знаннєвий компонент:поглибити й систематизувати знання про особливості формування рельєфу материка, найбільші рівнини і гори Євразії;
діяльнісний компонент:навчити учнів знаходити і показувати на картах різного масштабу найбільші рівнини і гори Євразії;
ціннісний компонент: робити висновки про сейсмічно активні області Євразії та їх вплив на життя людей .
Тип уроку: урок – мандрівка.
Обладнання: фізична карта Євразії, тектонічна карта світу, підручники, атласи, плазмовий телевізор.
Хід уроку
Географічна розминка (робота в парах) Взаємоопитування
Бліц – опитування.
ІІ. Мотивація навчальної та індивідуальної діяльності.
«Приваблива мета»
Вчитель:Згідно з Біблією, всесвітній потоп стався через зливу, яка тривала сорок днів і сорок ночей. Вода прибувала й прибувала, поки не залила всю землю, навіть найвищі гори поринули у водяному вирі: «І дуже – дуже вода на землю прибула, і покрились усі гори високі, що під небом усім».
Нарешті дощ припинився: «І стала вода спадати… А сьомого місяця, на сімнадцятий день місяця ковчег опинився на горах Араратських… А першого дня десятого місяця завиднілися гірські вершини».
Знайдіть тут географічне неузгодження. Які гори, на ваш погляд, мали б першими з’явитися з – під води?
(Відповіді учнів)
Вчитель: Якщо погодитися з тим, що потоп охопив усю Землю, то у процесі вивільнення від води на поверхню мали б передусім опинитися найвищі гірські вершини планети. А це аж ніяк не Араратські гори, назва яких дає змогу припустити, що йдеться про два вулканічні конуси найвищого масиву Вірменського нагір’я – Великий і Малий Арарат. Імовірність цього припущення підкріплюється зокрема тим, що Вірменія у Біблії називається землею Араратською. Додамо, що Великий Арарат називається у персів“Cuhi - Nuc”, тобто гора Ноя.
Євразія відрізняється від інших континентів земної кулі значно більшим різноманіттям природи. Спробуємо визначити у чому полягає ця особливість, та які причини її обумовили. Почнемо з рельєфу материка.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Євразія виділяється найбільш складним і різноманітним рельєфом. Тут розташовані найбільші гірські хребти на землі , великі плоскогір’я і низовини,найбільші западини. Однією з причин, що обумовила різноманіття форм рельєфу материка є тривала історія його геологічного розвитку, що відбувалися в надрах землі й на її поверхні.
Завдання.
Зіставити фізичну й тектонічну карти Євразії і визначте:
У межах платформ сформувався рівнинний рельєф різної висоти. Величезні простори на сході Європи займає Східноєвропейська рівнина яка сформувалася на однойменній . (Робота з картою, атласами )
Вчитель. За картами атласу визначте, на якій рівнині знаходиться Тернопільська область? Село Котюжини?
Східноєвропейська рівнина одна з найбільших рівнин світу. Її перетинає безліч річок. До великих височин належить Середньо Руська, Придніпровська, Подільська до низовин – Причорноморська, Придніпровська, Прикаспійська.
Давнім азіатським платформам відповідають Середньосибірське плоскогір’я, Велика Китайська рівнина,плоскогір’я Декан, рівнина Аравійського півострова.
Середньосибірське плоскогір’я займає величезні простори між річками Єнісей і Лена. Висота плоскогір’я коливаєтьсяміж 500 – 700 метрів над рівнем моря. Це плоскогір’я є одним з найбільших на Землі.
Більшість гірських систем приурочені до рухливих складчастих поясів. Перший великий складчастий пояс – Альпійсько – Гімалайський: Піренеї, Альпи, Апеннінські та Балканські гори, Карпати , Кримські гори, Кавказ, Памір, Гімалаї.
Другий складчастий пояс – Тихоокеанський – проходить уздовж ланцюга островів – Великих і Малих Зондських, Філіпінських, Японських, Курильських, Сахаліну, півострову Камчатка, а потім переходить на материк . острівні дуги межують із найглибшими океанічними жолобами: Маріанським, Філіпінським, Курило – Камчатським. (Знаходження учнями на карті настінній та в атласах складчасті області).
Завдання.
Використовуючи карти атласу, порівняйте рельєф Європи та Росії. Визначте відмінні риси та поясніть їх причини.
У Європі 2/3 поверхні зайнято рівнинами, серед яких переважають низовини. Гори переважно невисокі. Винятком є Альпи, які простягнулися більше як на 1000 кілометрів, із вкритими снігами й льодовиками гострими вершинами, більшість із яких перевищують 9000 метрів. Альпи – найвищі гори Європи займають близько 200 тис. км. Найвища вершина Альп і Європи – Монблан (9807 м.).
А зараз помандруємо в гори. Вам було завдання придумати казку починаючи так «Жили – були гори…» Перша подорож у Гімалаї (розповіді учнів супроводжуються презентацією)
Виступ учнів
Слайд.
Виступ «Жили – були гори Карпати»…
Сейсмічно – активні області Євразії.
Пояси молодих гір Євразії є найбільш рухливими ділянками земної кори, де гороутворюючі рухи тривають і в наш час. Це підтверджують високий ступінь сейсмічної активності та наявність діючих вулканів.
(Робота з підручником)
Завдання.
За координатами атласу визначте зони землетрусів і сучасного вулканізму на території Євразії. Поясніть причини їхнього виникнення?
Альпійсько – Гімалайському поясу складчастості відповідає Європейсько – Азіатський сейсмічний пояс. У межах усього поясу на узбережжях Адріатичного та Егейського морів, у Карпатах, на Іранському й Вірменському нагір’ях , півострові Мала Азія часто відбуваються землетруси руйнівної сили.
Слайд
Найбільш відомі вулкани Європи: Етна (3323 м.) - найбільший діючий вулкан Європи, Везувій (1281 м.) – діючий вулкан материкової частини Європи.
Слайди вулканами (4)
Етна.(Розповідь з енциклопедії «Історії катастроф» (ст.20)
Везувій.(Розповідь з енциклопедії «Історії катастроф» (ст.18)
Ще більшою сейсмічною активністю відрізняється Тихоокеанський сейсмічний пояс, який є частиною Тихоокеанського «вогняного кільця». На Японських островах щорічно відбувається близько 1,5 тис. землетрусів.
На Камчатці розташований з активно діючих вулканів Євразії – Ключевська Сопка (4750 м.)
Слайд
Закріплення вивченого матеріалу
«Кольоровий диктант» (на столах в учнів різнокольорові смужки з географічними назвами). Вчитель дає запитання, учні смужкою, на якій правильна відповідь піднімають в гору. (Додаток 1.)
Прийом «Доповни речення»
Рівнини і гори:
Підсумок уроку
Оцінки і домашнє завдання
1.Опрацювати тему «Найбільші рівнини і гори Євразії. Сейсмічно-активні області.»
2.Підготувати повідомлення і дати відповідь на питання, чи можуть бути землетруси у нашому селі» (для учнів з високим рівнем навчальних досягнень)
Додаток 1.
Голубий – оранжевий – зелений – жовтий – фіолетовий - вишневий