Використання ресурсів посібників з ОДГ/ОПЛ на уроках історії (на прикладі уроку всесвітньої історії для 8-го класу) з метою формування громадянських компетентностей учнів
Використання ресурсів ОДГ/ОПЛ на уроках історії (на прикладі уроку всесвітньої історії для 8-го класу)
Тема уроку |
Просвітництво |
Мета: навчальна |
Формувати уявлення про епоху Просвітництва та її характерні риси, актуалізувати та розширити історико-правовий тезаурус. |
розвивальна |
|
ціннісна |
Формувати ціннісне ставлення до реалізації прав та свобод людини, до соціального порядку, цінувати власну свободу, шанувати закон, прагнути стати свідомим громадянином |
Особистісна спрямованість уроку |
Створення емоційно-актуального фону уроку, врахування вікових особливостей учнів та модальностей сприйняття інформації, зв’язок з раніше набутим досвідом, організація навчального середовища на засадах рівноправності та різноманітності |
Тип уроку |
Урок засвоєння нових знань |
Елементи педагогічних технологій |
проблемно-евристична; критичне мислення; інтегративна; інтерактивна; Інформаційно - комунікаційна . |
Навчальні ресурси (ОДГ/ОПЛ) |
Т.ІІІ, розділ 9, ст. 200-201. Урок 1. Хто є відповідальним?
Т.ІІІ, розділ 9, ст. 204-205. Урок 3. Я та моя роль
Т.VІ, гл.3, ст. 28. Вправа 3. 3. Дерево прав людини
Т.VІ, гл.6, ст. 54. Вправа 6.1. Базові концепції політичної думки
Т.VІ, гл.6, ст. 55. Вправа 6.2. Ставлення до влади |
Види діяльності |
пізнавальна, творча |
Дидактичне забезпечення, обладнання
|
|
Тезаурус (предметний та ОДГ/ОПЛ) |
«філософ», «демократія», «республіка», «монархія», «раціоналізм», «просвітництво», «суспільний договір», «енциклопедія», «розподіл гілок влади», права, свобода, рівність, справедливість, закон. |
Перебіг уроку
Організаційно-мотиваційна частина уроку
|
|||||||||||||||
Зміст структурних компонентів уроку, методи та засоби їх реалізації |
Діяльність учнів |
Коментар |
|||||||||||||
Вступ Привітання з учнями.
Мотивація Налаштування учнів на роботу в групі, толерантність, повагу до особистості кожного.
Актуальна концептуалізація знань Учні пригадують терміни , які вивчили на попередніх уроках, пояснюють їх, разом з учителем наводять приклади із сучасного життя суспільства.
Цілепокладання Після уроку ми Будемо знати – характерні риси епохи Просвітництва та її видатних представників, їх філософські, політичні, правові погляди Будемо вміти – слухати один одного, пропонувати ідеї, заповнювати змістові таблиці, досліджувати джерела політико-правового характеру, здобувати з них потрібну інформацію, узагальнювати її, робити висновки, висловлювати власну точку зору й аргументувати її. Будемо формувати ставлення до – прав людини, свобод, державної влади, суспільного порядку. |
Налаштування на урок
ОДГ/ОПЛ Т.VІ, гл.3, ст. 28. Вправа 3. 3. Дерево прав людини
Робота із словником. «філософ», «демократія», «республіка», «монархія», «раціоналізм», «просвітництво», «суспільний договір», «енциклопедія», «розподіл гілок влади», права, свобода, рівність, справедливість, закон.
"мозковий штурм" Разом з учителем вчаться ставити перед собою цілі, розмірковують про свої очікування від уроку.
|
Налаштування на співпрацю вчителя і учнів.
Опора на особистий досвід учнів Пробують дати відповідь на запитання вчителя «Для чого, на їх думку була проведена ця вправа?» , чи важливо для них дотримання прав людини
Запис у історичний словничок термінів, які необхідно додати
Обмін думками
Учні виступають у ролі співтворця уроку, вони шукають, мислять, відстоюють власну думку |
|||||||||||||
Змістовно - діяльнісна частина уроку
|
|||||||||||||||
Мотивація пізнавальної діяльності
Учитель пропонує учням дати відповіді на питання: 1. Як ви вважаєте, які зміни у світогляді людей сталися у XV–XVI ст.? 2. Подумайте, що становило основу гуманістичного світогляду. 3. Кого із діячів епохи Відродження ви можете назвати?
4. Що таке Просвітництво і хто вперше вжив таку назву?
Розповідь учителя: Після Англійської революції багато європейських філософів почали відкрито говорити про недосконалість світу і пропонувати свої ідеї щодо його переоблаштування. Всі просвітителі вважали, що світ влаштований за законами Розуму, за що їх переконання отримали назву "раціоналізм". Наприкінці ХVII ст. в Англії бурхливо розвиваються математика, астрономія, фізика, механіка, засновано Лондонське королівське товариство. Англійські просвітники Томас Гоббс та Джон Локк першими розпочали дискусію про організацію державної влади та взаємну відповідальність громадян та держави. Учні отримують картки з уривками творів "Левіафан" Т.Гоббса та "Два трактати про правління" Д.Локка Запитання: 1.Які форми правління просвітники вважали найкращими? 2.У чому полягала ідея "суспільного договору"?
Учні:
Орієнтовні висновки: Отже, провідні діячі Просвітництва вважали, що освіта й виховання кожної людини приведуть людство до ідеального суспільства гармонії та щастя, збудованого на розумних і справедливих засадах .Дехто з просвітників покладав надії на освічених монархів, що пройнялися прогресивними ідеями.
Учні доводять або спростовують твердження: 1. Ідеї Просвітництва порушили традиційні норми тогочасного суспільства. 2.Просвітницька ідеологія відображала інтереси підприємців, фінансистів, ремісників, селян, представників творчих професій. 3.Ідеї просвітників впливали на духовне життя людей у Європі, декларуючи свободу, рівність, приватну власність. 4.Підсумком діяльності вчених стала "Енциклопедія" Д.Дідро та Ж.Д Аламбера 5. Вперше було визначено взаємні обов'язки держави та її громадян, право людей формувати, змінювати владу.
Теми для повідомлень: 1.Байкар Жан Лафонтен. 2.Даніель Дефо та його роман "Пригоди Робінзона Крузо". 3.Джонатан Свіфт і роман "Мандри Гуллівера". Як правило, учні добре знайомі з цими творами. Учитель пропонує учням висловити свою думку про ці твори, їх головних героїв і відповісти на запитання:
|
Евристична бесіда
Учні заповнюють другу колонку порівняльної таблиці
Учні працюють з текстом підручника (§ 24 п.1 ст.179-історичне джерело)
ОДГ/ОПЛ Т.ІІІ, розділ 9, ст. 200-201. Урок 1. Хто є відповідальним?
Учні визначають переваги та недоліки різних форм державного правління
Метод "Навчаючи-вчуся"
Учні вивчають інформацію на картках та коротко передають її зміст однокласникам
Робота у малих групах Учні опрацьовують текст підручника(§ 24 п.2 ст.180-183) та уривки з історичних джерел (роздатковий матеріал)
ОДГ/ОПЛ Т.VІ, гл.6, ст. 55. Вправа 6.2. Ставлення до влади
Учні працюють у парах
Метод "Прес"
Учні опрацьовують текст підручника(§ 24 п.3 ст. 183)
ОДГ/ОПЛ Т.ІІІ, розділ 9, ст. 204-205. Урок 3. Я та моя роль
Учні створюють “громадянську хартію”, у якій записують свої очікування від держави (колонка під назвою “ПРАВА”) та що держава може очікувати від них у відповідь (колонка під назвою “ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ”).
Метод "симпозіум"
Учні виступають перед класом із заздалегідь підготовленими повідомленнями
Запис у історичний словничок термінів, з якими працювали на уроці
|
Створення ситуації діалогу, обміну думками
Розвиток інформаційної компетентності
Вміння слухати один одного, вести дискусію
Здійснення критичного аналізу політико-правового джерела, удосконалення комунікативних умінь Розвиток інформаційно-мовленнєвої компетентності
Розвиток аксіологічно-правової компетентності (усвідомлення цінності прав та рівності людей)
Розвиток мовленнєвих та логічних компетентностей, комунікативних умінь
Формування активної свідомої громадянської позиції, позитивного ставлення до прямої демократії
Емоційне сприйняття інформації, актуалізація міжпредметних зв'язків, учні влучно і коротко висловлюють свою думку
Розвиток інформаційно-мовленнєвих компетентностей
|
|||||||||||||
Результативно-рефлексивна частина уроку
|
|||||||||||||||
Рефлексія Дізнались
Навчились Працювати самостійно, в команді, поважати думку один одного
Відчули Цінність свободи, прав людини та громадянина, політичного порядку
Домашнє завдання Опрацювати параграф 24, Скласти кросворд з термінами, з якими працювали на уроці.
|
Узагальнення по темі й перебігу уроку. Учні заповнюють останню колонку таблиці, вказуючи ідеї та постаті епохи.
ОДГ/ОПЛ Т.VІ, гл.6, ст. 54. Вправа 6.1. Базові концепції політичної думки. Учні дають оцінку політичному документу (деклараціям та цінностям, які лежать в його основі) у світлі прав людини, співвідносять його з ідеями просвітників.
|
Оцінюють власний внесок у реалізацію визначених на початку уроку цілей.
Досягнення власного пізнавального і особистісного результату.
|
|||||||||||||