1
Тема уроку . Птахи – це політ, музика й краса!
Мета: познайомити учнів з істотними ознаками птахів, важливістю пір’яного покрову; живленням птахів; розвивати позитивно-емоційне ставлення до природи рідного краю, навички чистого інтонування; виховувати любов до всього прекрасного, бережливе ставлення до всього живого.
Обладнання: музичний матеріал для слухання (В.Сокальський «Пташка», П.Чайковський «Жайворонок», запис голосів різних пташок); малюнки та ілюстрації із зображенням птахів; мультимедійна презентація «Птахи – політ, музика й краса!», відеоматеріал – мультфільм «Пташка» .
Компетентності : а)ключові:
• вміння вчитися;
• загальнокультурна;
• громадянська;
• соціальна.
• компететності з ІКТ;
б) загальнопредметні :
в)предметна компетентність:
Тип уроку : засвоєння нових знань.
Епіграф уроку:
Поки жити планета буде,
Поки світ ще в полоні краси,
Бережіть птахів, людоньки-люди,
Хай чарують нас їх голоси.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку, створення емоційного фону.
1. Учитель: (Слайд 2)
Любі, діти, у наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей усмішкою й миром.
Учні :
Ми Вам раді, добрі люди,
І вітаєм щиро Вас
Та запрошуєм ласкаво
На урок у перший клас.
Урок природознавства починаємо,
Гарного настрою всім побажаємо,
Попрацюємо, поміркуємо
І рідною природою помандруємо.
2. Правила уроку: (Слайд 3)
3. Вправа «Погода» (Слайд 4)
- У гостях у програми «Прогноз погоди» (рольова гра).
Алгоритм вправи :
І. Актуалізація почуттєвого досвіду й опорних знань учнів.
Гра « Об’єднай тварин у групу»
Робота в групах: ( Слайд 5)
(Розшифрування криптограм та об’єднання тварин за розшифрованим словом). Назви мультиків про риби : «В пошуках Дорі», «Морська бригада», «Оллі і скарби піратів», «Русалонька»; комах : «Мураха хвастунець», «Пригоди у долині мурашок», «Пригоди Каріка і Валі».
- З якими групами тварин ознайомилися на минулих уроках?
- Назвіть відмінні ознаки комах? Риб? (Звіт груп).
- А які мультфільми ми дивилися про згаданих тварин? (В пошуках Дорі», «Морська бригада», «Оллі і скарби піратів», «Русалонька»; комах: «Мураха хвастунець», «Пригоди у долині мурашок», «Пригоди Каріка і Валі»,).
- Молодці!
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку ( Слайди 6, 7)
ІV. Мотивація навчальної діяльності школярів. .
1. Технологія «Мікрофон»
- Що б ви хотіли дізнатися про птахів?
(Де живуть птахи? Чим вони живляться? Чому у нас зараз так мало пташок? Чим птахи відрізняються від інших тварин? Яку користь приносять птахи?)
Вчитель. У вас виникло дуже багато запитань. Якщо ви будете уважними, активними, старанними, то знайдете на них відповіді. А Сойка нам у цьому допоможе.
Епіграфом до нашого уроку буде вислів: ( Слайд 8)
Поки жити планета буде,
Поки світ ще в полоні краси,
Бережіть птахів, людоньки-люди,
Хай чарують нас їх голоси.
- Отже ми сьогодні дізнаємося – хто ж такі птахи ( Слайд 9) та доведемо , що птахи – окраса нашого життя. Вони зачаровують своїм співом, поведінкою і надають природі неповторного колориту, що вони можуть жити будь –де, що вони – живі організми.
- Сойка запрошує вас на зимову прогулянку. Послухайте. Повільно падають сніжинки, кружляючи в повітрі. Поступово земля вкривається снігом. Усе навколо в білому вбранні. Тільки стовбури дерев чорніють. Ялинки, як і завжди зелені. Пишаються вони тепер ще білою, сніговою накидкою.
V. Сприйняття й первинне усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Робота за малюнком Сойки «Усі мої родичі»
Сойка: ( Слайд 10)
- Що ви скажете про розміри моїх родичів? (Великі і маленькі)
- Як гадаєте, що більшість із них уміє? (Літати)
- А яка, на вашу думку, у нас усіх спільна ознака? (Всі вкриті пір’ям)
2. Визначення « Хто такі птахи?»
Відповідь починай так: (Слайд 11)
3. Використання життєвого досвіду учнів. (Слайд12)
Будова тіла птахів. (Мультимедійна гра).
А щоб гарно все зробити,
Треба трішки відпочити.
Трава – низенька – низенька,
Дерева – високі – високі.
Вітер дерева колише, гойдає,
То вправо, то вліво хитає.
То вперед, то назад,
То вниз пригинає.
Птахи у лісі літають,
Птахи комах поїдають.
Пір’ячко чистять, крильця виправляють,
Пісеньку гарну на весь ліс співають.
А діти тихенько за парти сідають
І до роботи приступають.
VІ. Осмислення об'єктивних зв'язків і відносин у досліджуваному матеріалі й розкриття внутрішньої сутності досліджуваних явищ.
- Отже птахи – це теплокровні тварини, які пересуваються на двох ногах, а їхні передні кінцівки перетворилися на крила. (Слайд 15)
2. Бесіда.
- Чи можна назвати всіх тварин, які літають, птахами? (Не можна. Можуть літати комахи (метелики) і звірі (руда вечорниця)). (Слайд 16)
- Чи плавають птахи? (Слайд 17) (Так. Наприклад, гусак і пінгвін, лебідь, качка)
VІІ. Узагальнення й систематизація знань.
Бесіда.
(Так, наприклад: страус, пінгвін, ківі. додо)
- Як ви гадаєте, чому пінгвіни та страуси не літають? (Велика вага тіла, недорозвинені крила.)
1.Гра «Де живуть птахи?»
- Пригадайте, які бувають тварини? (Дикі та свійські).
- А де живуть дикі тварини? (У лісі, степу, луках). А луки у нас де? ( Біля водойм).
А свійські? (Разом з людьми.) Люди облаштовують їм пташники, конюшні, свинарники…)
- Птахи живуть у лісах, на полях, водоймах. ( Слайд 19)
2. Хто зайвий? (Слайд 20. 21)
- Уважно подивіться на слайд і скажіть: Яка пташка зайва? Чому? (Сова, бо вона живе у лісі, а інші пташки поблизу водойм; лебідь…).
3. Гра «Де чия домівка?» ( Слайд 21)
- А де їх домівки?
4. Гра «Що кому до смаку?» (Слайд 22)
- Однією з умов для життя живих організмів, якими є птахи – забезпечення їх поживними речовинами. А з чого беруться поживні речовини? (Так із їжі).
- Давайте розберемося, що ж до смаку нашим пташкам.
Без пташиного співу і щебету природа була б сумною і непривітною.
6. Впізнай птаха за описом (обирають картинку із зображенням птаха на дошці)
- За нечутний політ, здатність бачити в темряві, гострий слух, миттєву реакцію цього птаха прозвали пернатою кішкою. Зустрічається у всіх природних зонах України. (Сова)
- Одні з перших вісників весни. Вони прилітають зграями вже у лютому чи березні, коли ще лежить сніг. Ці птахи уміють наслідувати голоси багатьох птахів: то заливаються солов’їними трелями, то раптом закрячуть дикою качкою. (Шпаки )
- Символ любові до батька-матері, котрі благословили тебе на світ, а тому - це й символ сімейного благополуччя, любові до рідної землі, Батьківщини. (Лелека).
7. Місце пташок у музиці.
- Світ природи є невід’ємною частиною творчості митців нашої культури: письменників, поетів, художників, композиторів… І сьогодні було б замало, коли ми побачили птахів тільки як живі організми з притаманними їм особливостями… Хочеться показати вам якими бачать митці цих прекрасних істот.
- Без пташиного співу і щебету природа була б сумною і непримітною. Тому дуже багато композиторів, поетів і художників передають людям свої почуття через музику, поезії та картини.
- Як ви вважаєте, чи можна передати пташиний спів через музику? Яка вона музика пташиних голосів?
- У багатьох піснях згадують про птахів. Птахи найкращі музиканти в природі. Їх дуже багато. Соловейко – щебече і тьохкає, зозуля – кує, горобчик – цвірінькає, журавлі – курличуть.
8. Гра «Чий це спів?» (Слайд 24)
9.Слухання. В. Сокальський «Пташка». (Слайд 25)
- Сьогодні ми послухаємо з вами п’єсу Володимира Івановича Сокальського українського композитора, піаніста і музичного критика «Пташка».
Завдання до слухання :
- Яка пташка у музиці – сумна чи весела?
- Як передається радість пташки?
- Давайте передамо радість пташки рухами рук.
- З яких звуків складається музика — з низьких чи високих?
10. Фізкультхвилинка (Слайд 26).
Срибу – стрибу! Скоки – скоки!
Прилетіли дві сороки.
Прискакали жабенята,
Стали у танку кружляти.
Прибігла лисонька –
Заграла на скрипочці.
Скре –ке –ке, ква – ква ква!
Щоб спочила голова
11. Слухання. П. Чайковський «Пісня жайворонка». (Слайд 27)
Вступне слово вчителя:
Незабаром наступить весна, її перший місяць березень, коли земля ще вкрита снігом, але все тепліше стане гріти сонечко і у полях і гаях буде чути спів жайворонка. Ця маленька пташка однією з перших сповіщає про прихід весни.
В небі жайворонки в’ються,
Заливаються, сміються,
Грають, дзвонять цілий день,
І щебечуть і співають,
І з весною всіх вітають
Дзвоном радісних пісень.
(Слухання п’єси «Пісня жайворонка»)
- Який настрій виражає ця музика?
- «Пісня жайворонка» весела чи сумна?
- Які звуки передають прозоре світле звучання? Низькі чи високі?
«Пісня жайворонка» входить до «Дитячого альбому». У ній композитор змалював і політ жайворонка, і його переливчастий спів, що струменіє з вишини і заливає землю світлом і радістю.
Музика п'єси світла, звучання прозоре. Пропоную вам, у кого є інтернет знайти і прослухати фортеп’янну п’єсу М. Глінки «Жаворонок», початок «Хору пташок» з опери «Снігуронька» Н. Римського-Корсакова або ж «Пташки» Э. Грига.
12. Петриківка та її чарівні птахи. (Слайд 28).
Художники та майстри розпису також використовували образи пташок у своїй творчості. І сьогодні я хочу вас познайомити з нашими чудовими земляками, які славляться своїм розписом в усіх куточках світу, а живуть вони у Петриківці — селищі міського типу, центр Петриківського району Дніпропетровської області. Колектив об'єднує 40 провідних майстрів Петриківки, серед них 20 членів Національної Спілки художників України, 5 заслужених майстрів народної творчості України. Твори майстрів з успіхом експонувалися на виставках у Польщі, Канаді, Франції, Голландії, Німеччині, США, Японії, Китаї.
VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Сьогодні ми говорили про найкращих у природі музикантів (пташок). Ви всі дуже гарно сьогодні працювали.
- Чи сподобався вам урок?
- Що найбільше сподобалось?
- Що ми можемо пообіцяти пташкам?
Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці у рідним краю.
Нехай звеличають природу –
Співають для нас у гаю.