23 квітня о 17:00Вебінар: Дистанційне навчання з «На Урок»: інструменти для ефективної та цікавої роботи

урок на тему: Птахи-це політ, музика й краса

Про матеріал
Тема уроку . Птахи – це політ, музика й краса! Мета: познайомити учнів з істотними ознаками птахів, важливістю пір’яного покрову; живленням птахів; розвивати позитивно-емоційне ставлення до природи рідного краю, навички чистого інтонування; виховувати любов до всього прекрасного, бережливе ставлення до всього живого.
Перегляд файлу

1

 

Тема уроку . Птахи – це  політ, музика й краса!

Мета: познайомити учнів з істотними ознаками птахів, важливістю піряного покрову; живленням птахів; розвивати позитивно-емоційне ставлення до природи рідного краю, навички чистого інтонування; виховувати любов до всього прекрасного, бережливе  ставлення до всього живого.

Обладнання: музичний матеріал для слухання (В.Сокальський «Пташка», П.Чайковський «Жайворонок», запис голосів різних пташок); малюнки та ілюстрації із зображенням птахів; мультимедійна презентація «Птахи – політ, музика й краса!», відеоматеріал – мультфільм «Пташка» .

Компетентності :  а)ключові:

 вміння вчитися;

 загальнокультурна;

 громадянська;

 соціальна.

 компететності з ІКТ;

                                  б) загальнопредметні :

  • міжпредметна компетентність;
  • міжпредметні естетичні компетентності;

                                 в)предметна компетентність:

  • формування природознавчої компетентності шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про природу і людину,
  • опанування способів навчально-пізнавальної і природоохоронної діяльності,
  • розвитку ціннісних орієнтацій у ставлення до природи.

Тип уроку : засвоєння нових знань.

Епіграф уроку:

Поки жити планета буде,

Поки світ ще в полоні краси,

Бережіть птахів, людоньки-люди,

Хай чарують нас їх голоси.

Хід уроку

І.  Організація класу до уроку, створення емоційного фону.

1. Учитель: (Слайд 2)

Любі, діти, у наш клас

Завітали люди щирі.

Привітайте в добрий час

Гостей усмішкою й миром.

Учні :

Ми Вам раді, добрі люди,

І вітаєм щиро Вас

        Та запрошуєм ласкаво

На урок у перший клас.

Урок природознавства починаємо,

Гарного настрою всім побажаємо,

Попрацюємо, поміркуємо

І рідною природою помандруємо.

2. Правила уроку: (Слайд 3)

  • говорити по черзі;
  • бути доброзичливим;
  • допомагати один одному;
  • слухати  один одного;
  • хочеш відповісти на запитання -  підніми руку;
  • поважати думку інших.

3. Вправа «Погода» (Слайд 4)

 -  У гостях у програми «Прогноз погоди» (рольова гра).

Алгоритм вправи :

  • привітання;
  • місцезнаходження (робота з картою);
  • пора року, число, місяць, рік, день тижня;
  • стан неба;
  • день;
  • вітер ( сильний, помірний, відсутній);
  • повітря;
  • опади;
  • завершення огляду погоди.

І. Актуалізація почуттєвого досвіду й опорних знань учнів.

  1. Бесіда.
  • Яку велику тему ми вивчаємо?
  • А тварини це живі організми? Доведіть.
  • А які умови необхідні  живим організмам? (Вода, тепло, світло, повітря, поживні речовини).
  • Звідки беруть  поживні речовини тварини?
  • З якими групами тварин ми вже познайомилися? (Комахи, риби).
  •   Зараз ми з вами пригадаємо матеріал попередніх уроків, який  і побудує місточок для засвоєння нового матеріалу та продовжить  мандрівку у країну живих організмів, в країну тварин.

 Гра « Обєднай тварин у групу»  

Робота в групах:  ( Слайд 5)

(Розшифрування криптограм та обєднання тварин за розшифрованим словом). Назви мультиків про риби : «В пошуках Дорі», «Морська бригада», «Оллі і скарби піратів», «Русалонька»;  комах : «Мураха хвастунець», «Пригоди у долині  мурашок», «Пригоди Каріка і  Валі».

- З якими групами тварин ознайомилися на минулих уроках?

- Назвіть відмінні ознаки комах? Риб?  (Звіт груп).

- А які мультфільми ми дивилися про згаданих тварин? (В пошуках Дорі», «Морська бригада», «Оллі і скарби піратів», «Русалонька»; комах: «Мураха хвастунець», «Пригоди у долині  мурашок», «Пригоди Каріка і  Валі»,).

- Молодці!

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку ( Слайди 6, 7)

  • У вас залишилося по 1 зайвій картці. Хто зображений на ній? (Пташка). А чому, ми дізнаємося, коли розгадаємо кросворд. (Визначення теми уроку)
  • Отже помандруємо у царство птахів з нашою подругою Сойкою Синьокрилкою  розумницею і  красунею, яка завітала до нас із своїми родичами.

ІV. Мотивація навчальної діяльності школярів.  .

1. Технологія  «Мікрофон»

- Що б ви хотіли дізнатися про птахів?

(Де живуть птахи? Чим вони живляться?  Чому у нас зараз так мало пташок? Чим птахи відрізняються від інших тварин? Яку користь приносять птахи?)

Вчитель. У вас виникло дуже багато запитань. Якщо ви будете уважними,  активними, старанними, то знайдете на них відповіді. А Сойка нам у цьому допоможе.

  Епіграфом до нашого уроку буде вислів: ( Слайд 8)

Поки жити планета буде,

Поки світ ще в полоні краси,

Бережіть птахів, людоньки-люди,

Хай чарують нас їх голоси.

 - Отже ми сьогодні дізнаємося – хто ж такі птахи ( Слайд 9)  та доведемо , що птахи – окраса нашого життя. Вони зачаровують своїм співом, поведінкою і надають природі неповторного колориту, що вони можуть жити будь –де, що вони – живі організми.

- Сойка запрошує вас на зимову прогулянку.  Послухайте. Повільно падають сніжинки, кружляючи в повітрі. Поступово земля вкривається снігом. Усе навколо в білому вбранні. Тільки стовбури дерев чорніють. Ялинки, як і завжди зелені. Пишаються вони тепер ще білою, сніговою накидкою.

V. Сприйняття й первинне усвідомлення учнями нового матеріалу.

1. Робота за малюнком  Сойки «Усі мої родичі»

 Сойка: ( Слайд 10)

  • Усі мої родичі дуже різні. Уважно подивіться на них. Кого ви впізнали? (Синичка, страус, пінгвін, …)

- Що ви скажете про розміри моїх родичів? (Великі і маленькі)

- Як гадаєте, що більшість із них уміє? (Літати)

-  А яка, на вашу думку, у нас усіх спільна ознака? (Всі вкриті пірям)

2. Визначення « Хто такі птахи?»

Відповідь починай так:  (Слайд 11)

  1. . Це не комахи, тому що…
  1. Це не риби, тому що …..
  2. Це – птахи, тому що… (Їх тіло вкрите пір’ям…., їх ще називають пернатими).

3. Використання життєвого досвіду учнів. (Слайд12)

 Будова тіла птахів. (Мультимедійна гра).

  • А яка ж  особливість зовнішньої будови птахів?  Чим вони відрізняються від  інших тварин?  (Звірів, комах, риб)  (Наявність двох ніг і пари крил.)
  1. Фізкультхвилинка. (Слайд 14).

А щоб гарно все зробити,

Треба трішки відпочити.

Трава – низенька – низенька,

Дерева – високі – високі.

Вітер дерева колише, гойдає,

То вправо, то вліво хитає.

То вперед, то назад,

То вниз пригинає.

Птахи у лісі літають,

Птахи комах поїдають.

Пір’ячко чистять, крильця виправляють,

Пісеньку гарну на весь ліс співають.

А діти тихенько за парти сідають

І до роботи приступають.

VІ. Осмислення об'єктивних зв'язків і відносин у досліджуваному матеріалі й розкриття внутрішньої сутності досліджуваних явищ.

  1. «Ерудит». (Слайд  14)
  •   Чи вдавалося вам спостерігати за хвилястою папужкою?
  •   Чи все пір’я у нього однакове?
  •    Навіщо птахам пір’я? (Слайд 14 )
  • Пір’я, розташоване на тулубі, крилах і хвості птаха, - різне. Одне пір’я захищає птахів від холоду, інше допомагає літати. Пір’я, що вкриває все тіло птаха, як луска - тіло риби, називають покривним. Покривне пір’я утворює обтічну поверхню, полегшуючи політ птаха. Під покривним пір’ям розташовується м’яке і пухнасте пухове пір’я. Між ними міститься багато повітря, що погано проводить тепло. Пухове пір’я захищає птахів від охолодження і перегрівання.
  • А що роблять птахи за допомогою дзьоба?
  •    За допомогою дзьоба птахи добувають їжу, чистять своє пір’я, в’ють гнізда, доглядають за пташенятами, подають сигнали.
  • Що допомагає їм добувати їжу? (Дзьоб, кігті)

- Отже птахи – це теплокровні тварини, які пересуваються на двох ногах, а їхні передні кінцівки перетворилися на крила. (Слайд  15)

2. Бесіда.

- Чи можна назвати всіх тварин, які літають, птахами? (Не можна. Можуть літати комахи (метелики) і звірі (руда вечорниця)). (Слайд 16)

- Чи плавають птахи? (Слайд 17)  (Так. Наприклад, гусак і пінгвін, лебідь, качка)

  • А чому вони можуть плавати? (Бо їхнє піря не намокає… і на лапках перетинки).
  • Як їх називають? ( Водоплаваючі).

VІІ. Узагальнення й систематизація знань.

Бесіда.

  • Чи бувають птахи, які не літають? (Слайд 18)

 (Так, наприклад: страус, пінгвін, ківі. додо)

- Як ви гадаєте, чому пінгвіни та страуси не літають? (Велика вага тіла, недорозвинені крила.)

1.Гра  «Де живуть птахи?»

- Пригадайте, які бувають тварини? (Дикі та свійські).

- А де живуть дикі тварини? (У лісі, степу, луках). А луки у нас де? ( Біля водойм).

А свійські? (Разом з людьми.) Люди облаштовують їм пташники, конюшні, свинарники…)

- Птахи живуть у лісах, на полях, водоймах. ( Слайд 19)

2. Хто зайвий? (Слайд 20. 21)

-  Уважно подивіться на слайд і скажіть: Яка пташка зайва? Чому? (Сова, бо вона живе у лісі, а інші пташки  поблизу водойм; лебідь…).

3. Гра «Де чия домівка?» ( Слайд 21)

- А де їх домівки?

4.  Гра  «Що кому до смаку?» (Слайд 22)

- Однією з умов для життя живих організмів, якими є птахи – забезпечення їх поживними речовинами. А з чого беруться поживні речовини? (Так із їжі).

-  Давайте розберемося, що ж до смаку нашим пташкам.

Без пташиного співу і щебету природа була б сумною і непривітною.

6. Впізнай птаха за описом (обирають  картинку із зображенням птаха на дошці)

  - За нечутний політ, здатність бачити в темряві, гострий слух, миттєву реакцію цього птаха прозвали пернатою кішкою. Зустрічається у всіх природних зонах України. (Сова)

- Одні з перших вісників весни. Вони прилітають зграями вже у лютому чи березні, коли ще лежить сніг. Ці птахи уміють наслідувати голоси багатьох птахів: то заливаються солов’їними трелями, то раптом закрячуть дикою качкою. (Шпаки )

-  Символ любові до батька-матері, котрі благословили тебе на світ, а тому -  це й символ сімейного благополуччя, любові до рідної землі, Батьківщини. (Лелека).

7. Місце пташок у музиці.

- Світ природи є  невідємною частиною творчості  митців нашої культури: письменників, поетів, художників, композиторів… І сьогодні було б замало, коли ми побачили птахів тільки як живі  організми з притаманними їм особливостями… Хочеться показати вам якими бачать митці цих прекрасних істот.

- Без пташиного співу і щебету природа була б сумною і непримітною. Тому дуже багато композиторів, поетів і художників передають  людям свої почуття через музику, поезії  та картини.

- Як ви вважаєте, чи можна передати пташиний спів через музику? Яка вона музика пташиних голосів?

- У багатьох піснях згадують про птахів. Птахи найкращі музиканти в природі. Їх дуже багато. Соловейко – щебече і тьохкає, зозуля – кує, горобчик – цвірінькає, журавлі – курличуть. 

8. Гра «Чий це спів?»  (Слайд 24)

9.Слухання. В. Сокальський «Пташка». (Слайд 25)

- Сьогодні ми послухаємо з вами п’єсу  Володимира Івановича Сокальського  українського композитора, піаніста і музичного критика «Пташка».

Завдання до слухання :

-  Яка пташка у музиці – сумна чи весела?

- Як передається радість пташки?

- Давайте передамо радість пташки рухами рук.

- З яких звуків складається музика — з низьких чи високих?

10. Фізкультхвилинка (Слайд 26).

Срибу – стрибу! Скоки – скоки!

Прилетіли дві сороки.

Прискакали жабенята,

Стали у танку кружляти.

Прибігла лисонька –

Заграла на скрипочці.

Скре –ке –ке, ква – ква ква!

Щоб спочила голова

11. Слухання. П. Чайковський «Пісня жайворонка». (Слайд 27)

Вступне слово вчителя:

  • Петро Ілліч Чайковський захоплювався природою, її красою, чарівними звуками, і ці враження часто передавав у своїй музиці.

Незабаром наступить весна, її перший місяць березень, коли земля ще вкрита снігом, але все тепліше стане гріти сонечко і у полях і гаях буде чути спів жайворонка. Ця маленька пташка однією з перших сповіщає про прихід весни.

В небі жайворонки в’ються,

Заливаються, сміються,

Грають, дзвонять цілий день,

І щебечуть і співають,

І з весною всіх вітають

Дзвоном радісних пісень.

(Слухання п’єси «Пісня жайворонка»)

- Який настрій виражає ця музика?

- «Пісня жайворонка» весела чи сумна?

- Які звуки передають прозоре світле звучання? Низькі чи високі?

 «Пісня жайворонка» входить до «Дитячого альбому». У ній композитор змалював і політ жайворонка, і його переливчастий спів, що струменіє з вишини і заливає землю світлом і радістю.

Музика п'єси світла, звучання прозоре. Пропоную вам, у кого є інтернет знайти і  прослухати фортепянну пєсу  М. Глінки «Жаворонок», початок «Хору пташок» з опери «Снігуронька»  Н. Римського-Корсакова або ж «Пташки» Э. Грига.

12.  Петриківка та її чарівні птахи. (Слайд 28).

Художники  та майстри розпису також використовували образи  пташок у своїй творчості. І сьогодні я хочу вас познайомити з нашими чудовими земляками, які славляться своїм розписом  в усіх куточках світу, а живуть вони у  Петриківці — селищі міського типу, центр Петриківського району Дніпропетровської області.         Колектив об'єднує 40 провідних майстрів Петриківки, серед них 20 членів Національної Спілки художників України, 5 заслужених майстрів народної творчості України. Твори майстрів з успіхом експонувалися на виставках у Польщі, Канаді, Франції, Голландії, Німеччині, США, Японії, Китаї.

  • Якими фарбами зображено картину Андрія Пікуша «Зозулі на калині»? Хроматичними чи ахроматичними? Теплими чи холодними?
  • (Хроматичними, усіма  барвами  сонячного спектра, теплими кольорами).
  • Самарська Ганна Миколаївна - Народний художник України, лауреат премії ім. Катерини Білокур. ЇЇ картини -  « Світанок» та «Гарна пава».
  • Федір Савич Панко (1924 — 2007) ще з дитинства був оточений виробами народного декоративного мистецтва і людьми, які їх створювали: знаними вишивальницями на селі були його мати і сестри. Приваблювала майбутнього майстра рідна природа Придніпров’я, з мрійливого дитинства прийшли в його творчість образи і сюжети: зозулі на калині, перепілоньки в житі, журавлі, лелеки та гривасті коні.
  • На уроці образотворчого мистецтва ми продовжимо і створимо   свою власну роботу  «Казкові птахи» фарбами.

VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

- Сьогодні ми говорили про найкращих у природі музикантів (пташок). Ви всі дуже гарно сьогодні працювали.

- Чи сподобався вам урок?

-  Що найбільше сподобалось?

-  Що ми можемо пообіцяти пташкам?

Ніколи не зробимо шкоди

Ми пташці у рідним краю.

Нехай звеличають природу –

Співають для нас у гаю.

doc
Додано
7 січня 2020
Переглядів
359
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку