Тема. Реакція приєднання для етену та етину (галогенування, гідрування). Горіння вуглеводів
Мета уроку:
навчальна– на прикладі етену та етину ознайомити учнів з хімічними властивостями ненасичених вуглеводнів, розкрити механізм реакції приєднання, показати, що реакції цього типу є характерними для ненасичених вуглеводнів, розглянути якісну реакцію на ці вуглеводні, удосконалити вміння складати рівняння хімічних реакцій за участю органічних речовин на прикладі етену і етину;
розвиваюча – розвивати вміння і навички учнів працювати з текстом підручника; забезпечити розвиток розумових здібностей учнів, розвивати вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати, пояснювати, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки і робити логічні висновки про хімічні явища;
виховна – виховувати екологічне мислення, формувати науковий світогляд; виховувати партнерські взаємостосунки, формувати вміння надати допомогу однокласнику, сприяти формуванню комунікативної та інформаційної компетенції.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
План уроку
І. Організаційний етап (1 хв.)
ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2 хв.)
ІV. Вивчення нового матеріалу (22 хв.)
V. Закріплення набутих навичок (10 хв.)
VI. Підведення підсумків (3 хв.)
VII. Домашнє завдання (2 хв.)
Хід уроку
І. Організаційний етап
Добрий день! На минулому уроці ми з Вами вивчили тему «Молекулярні, електронні та структурні формули, фiзичні властивості ненасичених вуглеводнів».
II. Актуалізація опорних знань
Я пропоную вам виконати експрес – тестування для того, щоб ви згадали ключові поняття минулих уроків.
Встановити відповідність:
Знайди зайве:
IІI. Мотивація навчальної діяльності
Властивості речовин визначаються будовою речовини. Пригадайте алкани (насичені в.в.). Який зв’язок між атомами С в молекулах алканів? (простий). Це були не дуже активні речовини.
Який зв’язок між атомами С у алкенів і алкінів? (подвійний і потрійний).
Проблемне питання:
Як поява кратних зв’язків в будові речовини відображається на її хімічних властивостях?
Відповідь на це питання ми будемо знаходити під час уроку, тема якого «Реакція приєднання для етену та етину (галогенування, гідрування). Горіння вуглеводів».
Отже, метою сьогоднішнього уроку буде:
IV. Вивчення нового матеріалу
Визначення якісного складу вуглеводнів
Демонстрація 7. Горіння парафінів, визначення якісного складу вуглеводнів за продуктами горіння
1) Окиснення парафіну в присутності купрум(II) оксиду.
2) Як можна довести наявність у продуктах окиснення вуглекислого газу? (Реакція з вапняною водою, яка каламутніє)
3) Як можна довести наявність у продуктах окиснення води?
Безводний купрум (II) сульфат в результаті утворення кристалогідрату змінює забарвлення з білого на блакитний)
4) Запишіть рівняння реакції:
C14H30 + 21,5O2 →14CO2 + 15H2O
CO2 +Ca(OH)2 → CaCO3 + H2O
7H2 O + CuSO4 → CuSO4 + 7H2O
Два учні виходять до дошки та пишуть структурні формули етену та етину.
Переходимо до вивчення хімічних властивостей алкенів (на прикладі етену) та алкінів (на прикладі етину).
Для ненасичених вуглеводнів характерні реакції повного та часткого окиснення.
Вивчення хімічних властивостей ненасичених вуглеводнів розпочнемо з етену, який добувають з етанолу С2Н5ОН лабораторним способом.
Записуємо хімічне рівняння:
С2Н4 + 3О2 → 2СО2 + 2Н2О + Q
Зазначаємо характер полум’я (світне полум’я)
Записуємо хімічне рівняння:
2С2Н2 + 5О2 → 4СО2 + 2Н2О + Q
Зазначаємо характер полум’я (кіптяве полум’я).
Проблемне питання: Чому алкани горять майже безбарвним полум’ям, алкени – світнім, а алкіни – кіптявим?
До дошки виходять за бажанням троє учнів, які визначають масову частку карбону в етані, етені та етині.
C2H6 W(C) = 2* Ar (C)/ Mr (C2H6) = 0,80 = 80%
C2H4 W(C) = 2* Ar (C)/ Mr (C2H4) = 0,86 = 86%
C2H2 W(C) = 2* Ar (C)/ Mr (C2H2) = 0,92 = 92%
Чим більша масова частка Карбону, тим більш кіптявим буде полум’я. У етану масова частка Карбону найменша – Карбон швидко згорає (етан горить безбарвним полум’ям). У етану масова частка Карбону більша, тому перед тим як згоріти Карбон розжарюється (ми бачимо світне полум’я). У ацетилена масова частка Карбону найбільша, тому Карбон не весь згорає із-за нестачі кисню (ми бачимо кіптяве полум’я).
Під час рекції відбувається знебарвлення розчину калій перманганату.
Хімічні властивості ацетилену. Добудемо ацетилен та перевіримо його властивості.
CaC2 + H2O → C2H2↑ + Ca(OH)2
Для ненасичених вуглеводнів характерний тип хімічної реакції – приєднання.
На відміну від алканів етилен і його гомологи виявляють високу реакційну здатність, що зумовлено наявністю в їхніх молекулах подвійного зв'язку. Алкени здатні вступати в реакції приєднання за рахунок розриву π-зв'язку. Відмінність алкінів від алкенів полягає в тому, що реакції приєднання можуть протікати у дві стадії. На першій стадії йде приєднання до потрійного зв’язку утворенням подвійного зв’язку, а на другій стадії — приєднання за подвійним зв’язком. Реакції приєднання для алкінів протікають повільніше, ніж для алкенів.
Реакцію приєднання атомів Гідрогену за рахунок розриву кратних зв'язків називають реакцією гідрування. І етен, і етин реагують із воднем при нагріванні в присутності нікелевого каталізатора.
У результаті гідрування ненасичених вуглеводнів утворюються насичені вуглеводні(розбираємо хімічні рівняння + даємо назви сполукам).
СН2 = СН2 + Н2 → СН3 – СН3
етен етан
СН ≡ СН + Н2 → СН2 = СН2
етин етен
СН ≡ СН + 2 Н2 → СН3 – СН3
етин етан
СН2 = СН2 + Br2 → СН2Br – СН2Br
Галогени приєднуються до алкінів у дві стадії.
СН ≡ СН + Br2 → СН2 Br = СН2 Br
СН ≡ СН + 2Br2→ СНBr2 – СНBr2
Якісна реакція на кратний зв’язок. Бурий колір брому знебарвлюється. Приєднання галогеноводнів (гідрогалогенування, гідроген галогенування) (учні записують в таблицю хімічні реакції та дають назви отриманим сполукам)
СН2 = СН2 + НBr → СН3 – СН2Br
Правило Марковнікова: У результаті приєднання галогеноводнів до несиметричних алкенів Гідроген приєднується до найбільш гідрогенізованого атому Карбону.
CH3–CH=CH2 + HBr → CH3–CHBr–CH3
Галогеноводні приєднуються до потрійного зв’язку важче, ніж до подвійного.
СН ≡ СН + НBr → СН2 = СНBr
СН2 = СНBr + НBr → СН3 - СНBr2
Застосування ненасичених вуглеводнів
V. Закріплення набутих знань
(Фронтальна бесіда, виконання вправ і задач ).
СО2 |
С2Н5Br |
С2Н6 |
С2Н4Cl2 |
Н2О |
С2Н4 + НBr =
С2Н4 + Н2 =
С2Н4 + Cl2 =
С2Н4 + О2 =
VІ. Підведення підсумків роботи на уроці.
Рефлексія. Технологія «Незакінчене речення»
На сьогоднішньому уроці я …
Найцікавішим для мене було …
Я навчився…
VІI. Домашнє завдання
Вивчити § 27
C2H4 → C2H6 → C2H5OH