Тема: Річки.
(6-клас)
Вчитель Дубковецька Т.Ю.
Мета:навчити формувати знання про річку її частини. Дати відомості про будову річкової долини, живлення й режим річок, розвивати вміння створювати образ об’єкта , виховувати любов і дбайливе ставлення до природи.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: контурні карти, атласи, фізична карта світу, комп’ютер, мультимедійна дошка, презентація по темі річки.
Хід уроку
I Організаційний момент
II Актуалізація опорних знань і вмінь
Рольова гра
Учням запропоновано зіграти роль однієї з частин водної оболонки Землі. При цьому необхідно розповісти про участь свого персонажу у світовому кругообігу води в природі.
Дійові особи: океан, крапелька води, хмара, сонечко.
«Подорож крапельки води».
Крапелька розповіла,що Ще кілька днів тому вона з іншими крапельками плавала в океані. Спекотливе сонячне проміннячко нагрівало їх, доки крапельки не перетворилися на водяну пару й згодом утворили хмари. Вітер підхопив ці хмари і поніс на материк. Хмари недовго подорожували над суходолом –крапельки поєднувалися і ставали все більшими і більшими, і нарешті пішов дощ. Частина крапельок потрапила до річок і відразу стала поспішати назад до океану - «додому».Через кілька днів вони можуть опинитися там, де сонячне проміннячко знову «відправить» їх на суходіл. «А я,- сказала крапелька-мандрівниця,- упала на землю, мені знадобилося кілька днів, щоб просочитися вниз й опинитися на глибині три метри ,- там теж є вода. Разом з іншими крапельками ми подорожували під землею і потрапили до колодязя». Дівчинка в захваті слухала крапельку і не помітила , як знову стало пригрівати Сонце. Крапелька раптом захвилювалася. Ну все , мені пора, треба знову вирушати в дорогу,- ледь устигла сказати вона і зникла.
IIIМотивація навчальної діяльності
Удавнину річки були головними шляхами сполучення. Річки завжди були надійними помічниками людини .Води річок несли на собі човни й кораблі, обертали колеса водяних млинів, у річках напували коней, ловили рибу, сплавляли ліс.
Давньогрецький поет Гомер вважав річки «посланцями неба». І не помилявся , так як річка – одна з ланок у кругообігу води в природі. У деяких стародавніх народів річки вважалися священними. Наші предки завжди з любовю та повагою ставилися до своїх річок-годувальниць.
У наші дні річки набули ще більшого значення. На них збудовуються електростанції, воду використовують для зрошення, як джерело водопостачання промислових підприємств, міст і сіл.
1. Бесіда за запитаннями.
Головна річка нашої місцевості Гірський тікич.
V Вивчення нового матеріалу
Що ж являє собою річка ?
Річка- це природній водний потік, що тече в зниженні рельєфу, утвореному її рухом.
2. Розглянемо головні частини річки.
Витік- місце де річка бере початок.
Гирло- місце впадання в іншу річку,озеро,море,океан.
а ) естуарій (лійкоподібної форми гирло)
б) дельта (утворене у пониззях річки гирло ,складене наносами принесеними річкою і порізане протоками).
Притока-менша річка яка впадає в головну річку
а)права б) ліва
Річкова система-головна річка з її притоками.
Річковий басейн-територія з якої головна річка збирає воду.
3. Будова річкової долини.
Русло- річище річки, яким зазвичай тече водяний потік.
Заплава- частина річкової долини, укрита рослинністю, яка періодично затоплюється під час повені.
Тераси
Корінний берег
4.Утворення терас (характеризує учень).
Виступ річкової долини, що утворився внаслідок діяльності води в річці в доісторичні часи, коли річкова долина була менш глибокою. Внаслідок підняття чи опускання тектонічних структур на місці річкових долин зявляються ерозійні врізи. Річка починає виробляти новий профіль. Формується заплава. Формується площадка на схилі річкової
долини що називають терасою.
5.Живлення річки ( бесіда з класом)
6.Пороги та водоспади.
Поріг- мілководна скеляста ділянка в руслі.
Водоспад-круте падіння води з прямовисного уступу в русло річки.
Повідомлення учнів . «Найвідоміші річки та водоспади».
Розповідь супроводжується показами слайдів.
Річки: Ніл, Амазонка, Дніпро, Дунай.
Водоспади: Анхель, Вікторія, Ніагарський Учан- су.
VI Закріплення вивченого матеріалу.
Прийом знайди помилку.
. Виступ Барона Мюнхаузена.
У пошуках витоку однієї річки я вирушив униз за її течією. Іти довелося зарослим травою руслом. У деяких місцях мені зустрічалися невеликі моря, характерні для долин річок. Я звернув увагу що в річки є притоки , які беруть початок від русла головної річки. У заплаві річки на соковитій траві паслися корови. Я виявив, що річку підживлюють численні джерела. Навіть у посушливий період вона не пересихає завдяки підземним водам. Ранньою весною річка живиться переважно талими водами . У деяких місцях на схилах долини було видно тераси . Чим нижче за течією я спускався ,тим річка ставала все вужчою й вужчою .Нарешті я опинився біля витоку - ним було море.
VII Домашнє завдання Вивчити тему річки.
VIII Підсумок уроку.
Прийом мікрофон.