Урок на тему "Рід іменників"

Про матеріал
Допомогти школярам оволодіти граматичними категоріями «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід»; учити дітей усвідомлено розрізняти рід іменників; розширити й активізувати словниковий запас учнів, закріпити вміння розпізнавати мовні явища за їх ознаками; вчити зв'язно висловлювати думку, писати відповідно до правил українського правопису; розвивати мовні здібності школярів:; виховувати любов і повагу до родини, до рідної мови, України, милосердя.
Перегляд файлу

Українська мова 4 клас

Тема. Рід іменників.

Мета. Допомогти школярам оволодіти граматичними категоріями «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід»; учити дітей усвідомлено розрізняти рід іменників; розширити й активізувати словниковий запас учнів, закріпити вміння розпізнавати мовні явища за їх ознаками; вчити зв'язно висловлювати думку, писати відповідно до правил українського правопису; розвивати мовні здібності школярів:; виховувати любов і повагу до родини, до рідної мови, України, милосердя.

Обладнання: предметні малюнки, картки, куб.

Хід  уроку

 І. Організація класу.

     Ось дзвінок нам дав сигнал-                  

     Працювати час настав.                            

     Тож і ми часу не гаймо,                          :  

    Урок мови починаймо.                            

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  •          Сьогоднішній урок – це чергова подорож до глибинних і неосяжних таємниць нашої милозвучної, чарівної мови. Ми з року в рік подорожуємо країною Мовознавства. В цій подорожі у пригоді нам стануть ваші попередні знання, вміння слухати і чути, вміння висловлювати думку, працювати в групі, парі, чути товариша та каліграфічні вміння.

- Сьогодні ми зупинимося у місті Іменник.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

          1.Фронтальне опитування методом «Кубування».

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

Кубик, діти, чарівний, він доріжку прокладає,

Знання наші перевіряє.

- Які частини мови ви знаєте?

- Що таке іменник?

-  Які іменники є назвами істот?  На які питання відповідають? Наведіть приклади.

- Які іменники є назвами неісто? На які питання відповідають?   Наведіть приклади.

- Що ви знаєте про  власні  і загальні назви?

- Наведіть приклади.

- Що можуть називати іменники  окрім  предметів? (назви ознак і дій)

-Наведіть приклади.

- Що ви знаєте про однозначні і багатозначні іменники.

   2.Робота в парах.

   - Серед слів підкреслити тільки іменники.

     Місто, росте, чарівний, Київ, яскравий, ключ, птах, співає, Дніпро, школяр.

  •          Назвіть іменники назви істот (неістот). Поставте запитання.
  •          Знайдіть іменники - власні назви.
  •          Як пишемо власні назви?
  •          Чи є серед іменників багатозначні? Доведіть.

3. Каліграфічна хвилинка.

 С  сс сі ім м’я сім’я

  •          Коли ми можемо зустріти у слові написання сс?
  •          - Наведіть приклади.

4.Звуко – буквений аналіз слова.

Сім’я  - ( с’і м й’а ) – 2 скл., 4 б., 5 зв.

5.Складання асоціативного куща до слова сім’я.

 Тато, мама, син, донька, дідусь, бабуся, хлоп’я, дівча, маля, дитя.

IV. Вивчення нового матеріалу.

         1.Поняття про рід іменників.

 Вулиця Знайомств

- Відгадайте загадку.

 Сильний, добрий, справедливий,

біля нього ми щасливі.

Знає, вміє він багато.

Гордимось, бо це наш … (тато.)

 

Учень записує на дошці.

Тато (він, мій) – ч.р.

  •          Іменники , до яких можна підставити  слова віня, мій – це іменники чоловічого роду.
  •          Серед слів асоціативного куща виберіть слова я. до яких теж можемо підставити слова він, мій.(дідусь, син)
  •          Загадка

 Найрідніша, наймиліша,

 Всіх вона нас пестить, тішить,

 Завжди скрізь буває з нами.

Відгадайте: хто це? (Мама)

Запис на дошці.

  Мама (вона, моя) – ж.р.

  •          Назвіть ще слова жіночого роду серед слів асоціативного куща. (Бабуся, донька)
  •          Запишемо слово дитя.

Запис на дошці:   дитя (воно,моє) – с.р.

  •          Назвіть ще іменники середнього роду.

2.Слово вчителя.

  - Є іменники, які називають осіб чоловічої статі – це іменники чоловічого роду (він, мій);

 Іменники, які називають осіб жіночої статі (вона моя);т та іменники , які називають малі істоти, дітей – середній рід (воно, моє)

3.Віршоване правило (читають хором)

Дітям пам’ятати слід,

Що іменник має рід.

Чоловічий - значить «він»:

Учень, хвіст, портфель, пінгвін.

А жіночий рід - «вона»:

Дружба, ластівка, весна.

Є й середній рід - «воно»:

Вухо, яблуко, вікно.  

5.  (Діти працюють біля дошки і в зошитах, записуючи слова у три стовпчики –ч.р., ж.р., с.р.,)

     Калина, рушник, небо, піч, хустка, вінок,  поле, гай, сонце, козак, ромашка, село.

6.Робота за картками – рід іменників.

 Стежина Всезнайок.

-Візьміть картки , на яких написано рід іменників. Я буду називати слова, а ви показувати, якого роду цей іменник.

Земля, трава, дуб, поле, річка, школяр, маля, шахтар,  веселка, вікно, тополя, полум’я, хата, підручник, гордість, прислів’я, пісня, серце, пташеня.

Фізкультхвилинка.

6. Робота за підручником.

Вправа 119 с.58.

І. Переклади й запиши словосполучення українською мовою.

Куст шиповника, пушистый медвежонок, широкая степь, прозрачный тюль, новый шампунь, стройный тополь, новая посуда.

 

Кущ шипшини (ж.р.), пухнасте ведмежа (с.р.), широкий степ (ч.р.), прозора тюль (ж.р.), нова шампунь (ж.р.), струнка тополя (ж.р.), новий посуд(ч.р.).

 

7. Робота в парах.

Вулиця Милосердя.

- Кожного року ми перед новорічними святами відправляємо подарунки в дитячий будинок дітям Мар’їнки. Давайте розкладемо подарунки дітям у човники відповідно роду іменників, щоб вони попливли до дітей.

1ряд: смаколики – цукерка, печиво, яблуко, груша, сік, виноград.

2 ряд: іграшки -  м’яч, літак, машина, лялька, сопілка, кошеня.

3 ряд:навчальне приладдя -  зошит, ручка, олівець, лінійка, гумка, книжка.

 

8. Робота в групах

Вулиця Будівельників.

 Кожна група отримує картку. Необхідно утворити нове слово, визначити  його рід, скласти з ним речення.

1 група.   Корінь мій у слові «дзвінко»,

                  Суфікс – у слові «синок»,

                 Закінчуння

5 група.   Корінь у слові «відгадай»,

                  Префікс у слові «запитай», у слові «кіт»      (дзвінок)

2 група.  Префікс від слова «перенести»,

                Корінь від слова «казка»     (переказ)

3 група.   Префікс від слова «розгорнути»,

                Корінь від слова «садок»,       (розсада)

                Закінчення від слова «ягідка» ?

4 група.    Префікс від слова «розїзд»,

                    Корінь від слова «мова».

                   Закінчення від слова «липа».      (розмова)

 

 

                  Суфікс у слові «нічка»,

                 Закінчення у слові «криничка».       ( загадка)  

6 група.   Префікс від слова проніс,

                  Корінь від слова «лісник»,

                  Суфікс від слова «дубок»     (пролісок) 

9. Місток Самостійності.

-Записати вірш. Позначити рід іменників. Вулиця Поезії.

 1 варіант  Моє ім’я – Батьківщина,

                    Лелеки легке крило.

                    Моє ім’я – Україна

                    І сонечка тепло.

2 варіант.

                  Моє ім’я – Вишиванка,

                  Я – хрестик на полотні.

                  Моє ім’я – синє небо,

                  Я – сонях малий під ним.

VІ.Оцінювання.

VІІ.Д/з.  1 група: с.       вправа

                2 група: — виписати з художнього тексту по 5 іменників різного роду, скласти з двома із них речення;

 

 

 

 

 

docx
Додано
2 грудня
Переглядів
46
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку