Урок на тему «Ринкова економіка»

Про матеріал
Ознайомити учнів з поняттями: ринкова економіка,домогосподарства, конкуренція. Дослідити принципи та умови функціонування ринків. Розкрити зв’язки між основними суб’єктами ринкової економіки.
Перегляд файлу

Тема: «Ринкова економіка».

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів з поняттями: ринкова економіка,домогосподарства, конкуренція. Дослідити принципи та умови функціонування ринків. Розкрити зв’язки між основними суб’єктами ринкової економіки.

 Розвиваюча: розкрити функції підприємств та домогосподарств у ринковій економіці та роль грошей. Визначити переваги та обмеження організації економіки на ринкових засадах.

Виховна: поважати інтереси суб’єктів економічних відносин.                            

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення:.бесіда з елементами  демонстрації.

Обладнання і матеріали: схеми, відеоматеріали, проекти учнів, проектор.

Вікова категорія: 10 клас.

Хід уроку

І. Вступна частина 

1. Привітання

2. Актуалізація опорних знань

            Захист   презентацій учнів  на тему «Цілі сталого розвитку – для мене, країни, світу».

Перехресне оцінювання.

 

3.Мотивація до вивчення нової теми уроку.

Економіка будь-якої країни має бути організована так, щоб найповніше задовольняти потреби споживачів і суспільства. Але ми знаємо, що потреби населення постійно зростають, якісно змінюються, в той час, як  ресурси для їх задоволення є обмеженими і вичерпуються. Це головна проблема будь-якої економіки. Кожне людське суспільство стикається і намагається розв’язувати три основні запитання :«Що виробляти?», «Як виробляти?», «Для кого виробляти?». Названі проблеми можна доповнити і іншими, не менш важливими  для сучасної економіки. А  хто має давати відповіді виробникам? Як спрямовувати дефіцитні ресурси тільки на виробництво тих товарів і послуг, які найбільш потрібні? За всі часи розвитку людської цивілізації знайдено лише один спосіб організації економічного життя, який ефективно розв’язує ці питання. Який?  Давайте розв’яжемо ребус і взнаємо.

 

      

4. Повідомлення теми та мети уроку.

Запишіть тему уроку: «Ринкова економіка. Кругообіг у ринковій економіці».

 

ІІ . Основна частина.

  1. Виклад нового матеріалу (міні - лекція)

Поняття  «ринок» сьогодні є чи не найбільш популярним у нашому суспільстві. Як ви думаєте, що ж таке ринок?

  Відповіді учнів

В економіці наводяться різні визначення ринку

  • Сфера обміну;
  • Місце зустрічі продавців та покупців товарів та послуг4
  • Сукупність угод купівлі та продажу товарів.

Але ці визначення не відображають його суті. Як економічна категорія, поняття «ринок» являє собою економічні відносини, які виникають між виробниками і покупцями (суб’єктами) економічної системи  з приводу обміну результатами виробництва. До суб’єктів належать ще домогосподарства, підприємства, держава. А що ж є об’єктом на ринку?

Відповіді учнів.

Так, це товари , послуги та гроші.

Отже, поняття «ринок» тотожне поняттю «ринкові відносини».

Ринкова економіка – це економічна система, господарська діяльність якої базується на рівноправності різних форм і масштабів власності та економічної ініціативи, свободі учасників підприємницької діяльності, вільному ціноутворенні та вільній конкуренції.

У результаті еволюції економічних систем сформувалися і інші типи: традиційна, адміністративно-командна система,змішана економіка.

 

 Метод «Займи позицію». Кожна група отримує картку із назвою економічної системи, та характеризує її.

Картка 1.  Традиційна економічна система –переваги та недоліки.

Картка 2. Командно – адміністративна економічна система – переваги та недоліки.

Картка 3. Ринкова економічна система – переваги та недоліки.

Картка 4. Змішана економічна система – переваги та недоліки.

 

У ринковій економіці виділяють чотири чинники, на яких базується система: право приватної власності, економічна свобода, конкуренція, саморегулювання.

Право приватної власності – це певна система відносин з приводу володіння, розпоряджання, користування, привласнення і споживання людьми як засобів виробництва, так і результатів праці та отримувати від цього доходи. Основною рисою є те, власник безпосередньо здійснює і реалізує свої права. Особисто. На свій страх та ризик. Діє він на ринку, де господарює жорстока конкуренція. Проте успіх на ринку може бути  повним. І це заслуга власника. Він присвоює здобутки свого успіху. Але на ринку панує і стихія та анархія. Отже, він може і програти. Якщо він не отримав вигоду, вона дісталася іншому. Тому приватний власник  вчиться, шукає, придумує, купує, фінансує наукові дослідження. При цьому він розвиває продуктивні сили, а, отже, і суспільство в цілому.

 Конкуренція – економічне суперництво між виробниками  товарів та послуг за більш вигідні умови виробничої діяльності, збуту товарів і послуг і одержання завдяки цьому максимального прибутку. Конкуренція корисна для суспільства. Вона  стимулює  раціональне використання економічних ресурсів, змушує виробників оновлювати свій асортимент, впроваджувати у виробництво новітні технології.

 Економічна свобода - право розпочинати або припиняти власну справу, купувати будь-які ресурси, використовувати будь-яку технологію, виробляти будь-яку продукцію і пропонувати її для продажу за будь-якою ціною, вкладати свої кошти на власний розсуд. Але  ці права не забезпечують гарантованого успіху для власника. Він може виробляти будь-яку продукцію, встановлювати на неї будь-яку ціну. Проте немає гарантії, що хтось її купить, тому що  споживачі також користуються свободою особистого вибору.

 Саморегулювання – відбувається завдяки конкуренції та вільному ціноутворенню. Саме в цінах «закодована» інформація, що спонукує робити те, у чому відчуває потребу економічна система. А оскільки запити  суспільства різноманітні, виробництво прагне задовольнити всі наявні і розбудити нові потреби.

Хоча ринкова економіка має ряд переваг, але існують і певні недоліки.

 

Метод «Квітка»

Учитель малює на дошці квітку (серединку та пелюстки). У серединці записує основне поняття. Після цього учні називають прояви даного поняття, а вчитель записує їх на пелюстках.

Очікувані відповіді: банкрутство  підприємств, безробіття, конкуренція має тенденцію до затухання через злиття фірм, ринок погано реагує на такі потреби , як освіта, культура, охорона навколишнього середовища наукові дослідження, ринок не може самостійно боротися з монополістами.

 

Ринкова система передбачає  регулярну взаємодію фірм, підприємств, домогосподарств. Ця взаємодія виявляється в безперервних потоках доходів і витрат, у безперервних потоках грошей і товарів. Ці потоки  утворюють єдиний кругообіг.

Економічний кругообіг – це взаємозалежний рух ресурсів, товарів, послуг , доходів між основними суб’єктами економічної діяльності.

 

Метод «Мозковий штурм»

На проекторі зображення економічного кругообігу. Клас ділиться на дві частин. Одна частина характеризує внутрішній кругообіг. Інша зовнішній кругообіг.

 

Результат пошуку зображень за запитом "економічний кругообіг"

Рисунок 1. Економічний кругообіг

 

Проміжний висновок.

Внутрішній кругообіг:

  • Домашні господарства постачають на ринок ресурсів працю, землю, капітал, підприємницькі здібності;
  • Фірми купують необхідні їм  фактори виробництва і створюють товари і послуги;
  • Вироблені товари і послуги фірми продають на ринку товарів і послуг;
  • Домашні господарства купують необхідні їм товари і послуги на ринку товарів і послуг.

Зовнішній кругообіг:

  • Фірми мають витрати на придбання необхідних їм факторів виробництва;
  • Доходи домогосподарств у вигляді ренти, заробітної плати, прибутку й відсотка за продані ними ресурси;
  • Отримані доходи домашні господарства витрачають на придбання товарів і послуг у вигляді споживчих витрат;
  • Споживчі витрати домогосподарств є доходом фірми.

 

Поставимо собі просте запитання : «Що нам потрібно для задоволення потреб?» , або «Що потрібно для того, щоб розпочати свій бізнес?». Ми не замислюючись відповімо коротко – гроші. А що ж являють собою гроші і яка їх історія виникнення?

На стадії розвитку товарного виробництва обмін був рідкісним і випадковим. Общини обмінювали свої вироби на інші. Але з розвитком поділу праці, підвищенням її ефективності кількість виробленої продукції збільшувалась, обмін ставав частішим. Він набував характеру ділових господарських стосунків. Тоді виникли певні труднощі, бо потреби обох учасників цього процесу збігалися рідко.

Така ситуація обумовила стихійне виділення одного товару, на який обмінювались інші товари. У науці він отримав назву загального еквівалента, В якості еквівалента виступали  різні товари, як правило, найбільш розповсюджені і корисні в даному регіоні: в Стародавньому Єгипті – зерно ячменю чи пшениці, в Месопотамії – худоба, в Китаї – рис чи шовк, в  Фінії – золото та інші. Так виникли товарні гроші.

Але з часом обмін ставав масовим, і такий еквівалент не вирішував проблеми. Товари, які служили засобом обміну, постійно перебували в обігу. Вони швидко зношувались, втрачали свою вартість. Крім того кожен регіон мав свій еквівалент. Розвиток обміну призвів до того, що роль загального еквівалента поступово закріплюється за металами — бронзою, залізом, а потім за сріблом і золотом. Так з'являється грошова форма вираження вартості. Роль загального еквівалента міцно закріплюється за одним товаром — золотом, яке і стає справжніми грішми. Саме цей метал  був для цього найбільш придатним — досить твердим, тугоплавким, легко ділився на частини, мав високу вартість.

Є ще символічні гроші, до яких відносяться паперові гроші (банкноти), та розмінна монета.

Символічні гроші – це платіжний засіб і засіб товарного обміну, чия вартість чи купівельна спроможність значно перевищує витрати на їх виробництво.

Банкнота – банківський білет, що випускається  центральним банком і є засобом платежу на певній території. В Україні паперовими грошима є гривня.

Вважають, що вперше паперові гроші почали використовуватися в Китаї ще у VIII ст. Первинно в вигляді додаткових засобів обміну виступили розписки про прийняття товару на зберігання, про сплату податків, видачу кредиту.

Розмінна монета – це монета, що викарбувана зі сплавів неблагородних металів і має законну платіжну силу на території країни й використовується для дрібних розрахунків. В Україні розмінними монетами є копійки.

Поширення безготівкових розрахунків породило систему «електронних грошей», а також кредитні картки.

Електронні гроші – комп’ютерна система безготівкових символічних грошей. У цій системі грошові рахунки існують не в банкнотах чи чеках, а в пам’яті комп’ютерів, які через записи інформації на дисках здійснюють переведення грошових сум з одного банківського рахунку на інший.

Кредитні картки – не зовсім гроші, це засіб одержання короткострокової позики в банку, який видає кредитну картку на певну особу. Картки призначені для того, щоб відкласти оплату купівель на короткий час, тому, що дану суму потрібно повернути банку. Такі картки  дозволяють мати  менше готівки і чекових рахунків, тому це зручний і надійний засіб розрахунків.

 Таким чином суспільство пройшло великий шлях розвитку, і на певному його етапі виникло таке унікальне явище, як гроші. Тепер їм належить визначальне місце в економіці. Саме вони забезпечують  обіг доходів і витрат суб`єктів ринку, життєздатність кожної із структур.

Отже, можна сказати що гроші – це товар особливого роду, що виконує функції загального еквівалента вартості усіх інших товарів і здійснює товарний обіг. Гроші полегшують обмін і прискорюють його. Вони є важливим фактором економічного прогресу. Наше життя сьогодні важко уявити без грошей. На сьогоднішній день гроші виконують ряд функцій:

  • Засіб обігу – гроші є посередником при обміні товарів і послуг;
  • Міра вартості – засіб кількісного виміру та порівняння відносних вартостей товарів на ринку;
  • Засіб платежу – сплата боргових зобов’язань, величина яких встановлюється в грошовій формі;
  • Засіб нагромадження – засіб накопичення купівельної спроможності, яка може бути використана на купівлю товарів в майбутньому.

 

ІІІ Підбиття підсумків уроку. Рефлексія навчальної діяльності.

Евристична бесіда

  1. Перелічіть новітні тенденції у розвитку відносин власності в Україні.
  2. З чим пов’язано виникнення грошей?
  3. Які сучасні зміни в грошовому обігу?

 

ІV Виставлення оцінок

V Домашнє завдання.

Опрацювати тему  «Ринкова економіка». Заповнити  таблицю – переваги та недоліки паперових та безготівкових грошей.

docx
Додано
23 грудня 2021
Переглядів
6696
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку