Урок на тему « Рівноприскорений прямолінійний рух. Прискорення.»
Мета: пригадати поняття рівноприскореного прямолінійного руху. Сформувати вміння записувати формули швидкості у векторному вигляді й у проекціях на вісь координат. Навчити читати графіки проекції залежності швидкості від часу й проекції залежності прискорення від часу. Сформувати вміння визначати переміщення й шлях аналітичним і графічним способом, розв’язувати основну задачу механіки для рівноприскореного прямолінійного руху.
Тип уроку: формування компетентностей
Ключові компетентності: спілкування державною мовою (спілкуватися, свідомо користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та конкретно використовувати фізичні терміни, поняття; в усній та письмовій формах, чітко, однозначно стисло та чітко формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; переконливо доводити власну точку зору); математична ( вільно використовувати математичний апарат як мову фізичної науки; уміти сприймати та відтворювати фізичну інформацію щодо опису явищ, процесів і законів природи у формі математичних рівнянь, співвідношень та інших, включаючи графічні, залежностей); інформаційно – цифрова ( аналізувати, оцінювати, відбирати потрібну та створювати нову інформацію); ініціативність і підприємливість ( вести діалог, узагальнювати інформацію); соціальна і громадянська ( відстоювати власну та сприймати чужу думку; поважати думки і погляди опонентів).
Структура уроку
ІІ. Проблемні питання, які вирішить урок
IV. Оголошення теми і мети уроку
VII. Рефлексія. Підведення підсумків
Хід уроку
« Чого б ти не навчався, ти навчаєшся для себе.»
Петроній
І. Організаційний етап
Психологічним налаштуванням, водночас мотивацією уроку буде обговорення учнями даного вислову.
ІІ. Проблемні питання, які вирішить урок
Технологія проблемного навчання.
Проблемні питання:
Під час руху швидкість може змінюватися дуже стрімко (рух кулі в рушниці, старт ракети, розбіг літака) і порівняно повільно (початок руху потяга, гальмування автобуса). Як охарактеризувати стрімкість зміни швидкості?
ІІІ. Актуалізація знань.
Опираючись на матеріал попередніх уроків , пригадайте та дайте відповіді на питання:
Прийом «Незакінчене речення» (продовжити речення):
ІV. Оголошення теми і мети уроку
Тема сьогоднішнього уроку: «Рівноприскорений прямолінійний рух. Прискорення.»
Застосуємо прийоми розвитку критичного мислення.
V. Вивчення нового матеріалу
Прийом « Знаю»- « Дізнався» використаємо при заповненні таблиці
знаю |
дізнався |
рівноприскорений прямолінійний рух - це рух із незмінним прискоренням |
рівномірний прямолінійний рух – це окремий випадок рівноприскореного прямолінійного руху |
Прискорення рівноприскореного прямо Лінійного руху визначають за формулою: ; |
Якщо проекція прискорення aх>0, є додатною, то графік проекції швидкості підіймається |
Одиниця прискорення в СІ –
|
Якщо проекція прискорення ax<0, є від’ємною, то графік проекції швидкості опускається |
Точка розвороту – час, коли напрямок руху тіла змінився на протилежний |
Чим більшим є прискорення руху тіла, а тим більший кут нахилу графіка проекції швидкості до осі часу |
Так опрацювали перший та другий пункти параграфа.
Геометричний зміст проекції переміщення: переміщення тіла чисельно дорівнює площі фігури під графіком залежності проекції швидкості руху тіла від часу.
Рівняння проекції швидкості:
Використання інтерактивних демонстрацій для глибшого розуміння теми за посиланням: phet.colorado.edu/sims/html/e...
Пояснення фізичного змісту проекції переміщення.
Проекція переміщення чисельно дорівнює площі трапеції
Рівняння залежності проекції переміщення від часу для рівноприскореного прямолінійного руху:
,
Розглянути графіки проекції переміщення та координати від часу
Вчимося розв’язувати задачі.
Задача 1. Запишіть рівняння руху, якщо тіло рухається з постійною швидкістю 10 м/с і в початковий момент часу тіло знаходилось в точці з координатою 5 м.
Розв’язання. Рівняння руху: