Тема: Різницеве порівняння чисел. Вправи на засвоєння таблиць додавання та віднімання числа 5.
Мета: На основі порівняння сукупностей предметів підвести дітей до розуміння того, що якщо перше число більше другого на декілька одиниць, то друге менше від першого на стільки ж, продовжити роботу на засвоєння таблиць додавання та віднімання числа 5; розвивати логічне мислення, пам’ять.
Очікувані результати: розуміє, що якщо одне число менше від другого на кілька одиниць, то друге більше від першого на стільки ж, виконує додавання та віднімання на основі нумерації чисел, розуміє сутність арифметичних дій додавання і віднімання, складає прості сюжетні задачі.
Обладнання: демонстраційний матеріал, роздаткові картки, LEGO, набірне полотно, таблиці з числами, схеми задач.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Продзвенів уже дзвінок
Починається урок.
Будем добре працювати
Хороші результати будем мати
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
(прості задачі на додавання)
А) У дівчинки є дві черешні, а вишень на 5 більше.
Скільки вишень у дівчинки?
Б) На клумбі зацвіло 10 жовтих тюльпанів, а рожевих на 5 менше. Скільки рожевих тюльпанів зацвіло на клумбі?
В) Скільки разом сторін у двох п’ятикутників? У п’ятикутнику і квадраті?
- Записати суму чисел 3 і 4, 9 зменшити на 5
- Перший доданок 4, другий – 5, запишіть суму.
- Розповісти про одне з чисел на вибір ( число 3 стоїть після 2, перед 4, більше від чисел 0, 1, 2; менше усіх чисел, які стоять після нього і т. п.)
- Сьогодні в гості до нас завітав казковий герой Незнайко. Він приніс нам цікаве завдання ( за малюнками треба скласти задачі та розв’язати їх)
Вчитель малює схеми задач на знаходження суми, різниці і одна схема на різницеве порівняння ( створюємо проблему та підводимо до теми уроку)
- Дякуємо за завдання для Незнайка, ви добре впоралися з ним. Дякую за активну роботу! (Самооцінка кольорами кубиків LEGO: червоний – низький рівень; жовтий – достатній, середній рівень; зелений – високий рівень)
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
Діти сьогодні ми будемо знайомитися з вами з різницевим порівнянням чисел, будемо засвоювати таблицю додавання та віднімання числа 5.
IV. ПЕРВИННЕ СПРИЙМАННЯ ТА ЗАСВОЄННЯ МАТЕРІАЛУ
(На набірному полотні метелики і квіти)
- Скільки квіточок?
- Скільки метеликів?
- Наскільки більше квіток, ніж метеликів? (6-4 = 2)
- Наскільки менше метеликів, ніж квіток? (6-4 = 2)
- Що помітили? (Обидві задачі розв’язуються однією і тією ж дією)
Ще розв’язуємо кілька аналогічних задач.
Отже, наскільки одиниць одне число менше від другого, настільки ж друге число менше від першого. Тобто, від більшого віднімаємо менше.
Рано-вранці бджілка встала,
Політала, покружляла (імітують політ бджілки)
Своїх діток повмивала (вмивають личко)
І хатинку підмела (імітують рухами підмітання).
Сядьте, діти, на причілку (присідають),
Не пускайте в дім осу (рухами рук відганяють осу).
Я знайду велику квітку (малюють рухами рук велику квітку) ,
Кухлик меду принесу (імітують ходьбу з кухликом в руках)
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
(Самооцінка кубиками LEGO)
(Діти працюють у групах з диференційованими завданнями, вчитель підбирає завдання відповідно до можливостей класу. Презентація виконаних завдань)
5 горобчиків і 7 синичок
Дружно летять до годівничок,
На скільки менше горобців
Скуштували ласощів?
***
Є в зайчихи 9 малят,
9 маленьких зайченят.
На обід їх мати жде:
1,2,3,4,5…а решта де?
-На скільки Зайченят прийшло менше, ніж було?
Діти записують розв’язок коментовано у зошити ( взаємоперевірка).
( Вісім додати два, вісім плюс два, вісім збільшити на два і т. п.)
Допоможіть Незнайкові порівняти числа.
8 і 5 |
2 і 5 |
10 і 5 |
9 і 5 |
- Назвіть більше число у кожній парі
- Як можна дізнатися наскільки одне число більше (або менше) від іншого?
VI. РОБОТА У ЗОШИТАХ ІЗ ДРУКОВАНОЮ ОСНОВОЮ
VII. РЕФЛЕКCІЯ
Діти стають в коло і, називаючи приклади на віднімання, передають м’ячик іншому, який називає відповідь попереднього виразу і називає свій приклад і т. д.)
- Що нового дізнались на уроці?
- Що найбільше сподобалося?
- Що не сподобалось?